Gezondheid alle pijlers

Ik ben zó ontzettend opgefokt.. en ik heb er zelf nog het meest last van...

16-07-2007 09:31 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds ongeveer 4 maanden ben ik zo ontzettend opgefokt, dat ik er zelf gek van wordt.

Ik kan niets hebben, en ik "flip" bij de kleinste dingen.

Het ergste is nu, dat mijn vriend dit natuurlijk ook niet zo lang kan trekken.

Onze relatie komt hierdoor ook in gevaar, omdat ik zo ontzettend vervelend doe soms...

Ik wil er vanaf maar ik weet niet hoe, waar ik moet beginnen.



Zelf denk ik dat ik het heb, doordat wij een half jaar in de verbouwing van ons huis hebben gezeten.

Nu is het af, maar ik kan geen rust vinden.

Ook op mijn werk zit ik niet heel erg lekker in mijn vel.

Ikzelf heb dus het vermoeden dat ik een beetje overspannen ben...

Maar als ik bij de symptomen kijk van overspannenheid, herken ik mijzelf  er niet heel erg in.

Ik kan me namelijk nog best wel op dingen verheugen, en ik kan ook echt nog wel genieten van dingen.

Ook ben ik niet altijd heel erg moe, en kan ik goed slapen, en heb een normale eetlust.



Maar dit ben ik niet hoe ik mij nu voel, en ik vind het verschrikkelijk dat ik zo opgefokt doe en reageer...

Mijn vriend heeft er natuurlijk heel erg veel last van, maar voor mijn gevoel heb ik het er zelf nog het meest last van.



Maar waar komt die gespannenheid en het opgefokt zijn dan vandaan?

Wie herkent zich daarin? En wat heb je eraan gedaan om het

te laten verbeteren.

Gelukkig heb ik over 2 weken vakantie, en daar kijk ik wel heel erg naar uit eigenlijk.



Ik hoop dat iemand tips heeft voor mij.

Bedankt alvast!



Groetjes van Sarah
Niet alle overspannen mensen hebben de zelfde symptomen. Ook ik ben neit altijd moe, ben heel erg gelukkig en kan genieten van een bloemetje langs de weg en een vlindertje in de tuin.

Maar ik ben wel heel erg burn out. Opgebrand en uitgeblust.

Lees eens bij het topic Paniekaanvallen- word ik gek?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je klachten denk ik toch bespreken bij de huisarts.....ik herken een aantal van je klachten overigens ook bij mezelf. Ik voel me de laatste maand, twee maanden ook niet zo happy. Snel opgefokt, gespannen, nerveus. Op mijn werk heb ik er geen last van.



Ik heb het ook wel druk, maar mag van mezelf nooit klagen, er zijn anderen die het altijd moeilijker hebben. Maar ik denk wel dat ik op mijn tellen moet passen. Ook wij hebben binnenkort vakantie en ik kijk er erg naar uit. Als mijn klachten daarna niet verdwijnen loop ik ook even naar de huisarts.



Josje
Alle reacties Link kopieren
Hoi Josje,



"Fijn" dat er iemand is die zich hierin herkent.

Dat nerveus zijn dat herken ik ook. Ik weet echt niet waarom, maar ik heb wel steeds een zenuwachtig gevoel.

Wanneer heb jij vakantie? Ik moet nog 2 weekjes en dan heb ik godzijdank vakantie....

En inderdaad, als het dan niet overgaat, moet ik toch ook maar eens naar de dokter toe.

Misschien zijn er wel tabletten voor?
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar! Heb het ook gehad en was toen overspannen (beginnend). Ik ben naar de HA gegaan en kreeg daar -pam. (Oxazepam, diazepam ofzo.) Ik vond het echt niks die pilletjes, ik was mezelf niet meer. Een beetje afgevlakt voelde ik me. Gelukkig had ik toen bijna vakantie en heb ik die pilletjes maar een paar dagen genomen en na de vakantie was het over.



O ja en ik had ook heel erge jank/woedebuien. Jij ook?
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,



Het gaat hier ook een beetje met vlagen. Ik voel me niet continu zo. Het komt en gaat in een soort van golfbeweging. Ik drink geen/weinig koffie, want dan wordt het alleen maar erger.



Binnen mijn relatie gaat het op het moment ook niet 100%. Afgelopen week een flinke woede uitbarsting geweest en dat heeft wel opgelucht bij ons allebei. Mijn partner vindt dat ik veranderd ben en niet meer positief ben ingesteld(met name nadat onze dochter is geboren). Alles is zwart en relativeren lukt me niet op dit moment, zo zegt hij. Niet zo leuk als je dat te horen krijgt.



Ik moet nog twee weken werken en dan hebben wij ook vakantie. Dit is overigens voor mij ook best een stresspunt(dat klinkt wellicht vreemd). Maar we gaan voor het eerst wat verder weg met de auto met een kind van 1,5 jaar. Ik ben er bloednerveus voor en aan de andere kant kijk ik er enorm naar uit om lekker weg te gaan.



Het is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt, maar ik maak het mezelf ook wel eens moeilijk hoor! Mijn hoofd is nooit rustig, ben altijd aan het denken en/of piekeren. Dat heb ik altijd al gehad.



Josje
Alle reacties Link kopieren
Allemaal bedankt voor de reactie's!

En allemaal ook erg herkenbaar, fijn dat ik in elk geval niet alleen hiermee ben ;)



Ook bij mij vind mijn vriend mij niet erg positief ingesteld, en hij baalt daar ook erg van.

De laatste tijd ben ik erg vaak chagrijnig, zonder dat ik echt kan zeggen waardoor of waarom.

En geloof me, ik heb er zelf het meest last van. Ik ben zo helemaal niet.

Wel ben ik ook, net zoals Josje, altijd wel aan het denken, ook daar word ik wel eens gek van.



Heb ik rottelefoontje gehad op het werk, dan kan ik zo ontzettend hard de hoorn op de telefoon gooien van boosheid:@

Dan denk ik echt; mens je bent niet goed wijs.

Ik kan de laaste tijd zo enorm flippen, dan ben ik zó ontzettend boos!

En waarom? dat weet ik vaak niet eens, 9 van de 10 keer is er niets aan de hand..



Wat doen jullie om het een beetje in de hand te houden?
Alle reacties Link kopieren
Een lastige tip die tijd en energie kost, maar soms wel je zelf (of misschien ooit een "peut" als je daar heen zou/wil gaan) wat inzicht kan verschaffen: houd een soort van dagboek bij. Schrijf op wat je voelt, hoe je reageert, gewoon alles wat betrekking heeft op een bepaalde situatie.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat het is, ik ben al eens eerder naar een maatschappelijk werkster geweest.

Maar dit werkt niet echt voor mij, eigenlijk eerder negatief dan positief.

Ik ga ervan uit dat alles wat zij zegt waar is, en ik verander dan ook zelf daardoor.

Ik weet ook niet hoe dat komt.

Dus daar wil ik liever niet meer heen, ik wil het liever zelf doen.



Misschien is die top idd wel een goede. Opschrijven waarom ik in ene zo boos wordt, en wanneer dat is.

Misschien dat ik dan wat inzicht erin krijg.



Wat hebben jullie eraan gedaan, cq wat doen jullie eraan?
Alle reacties Link kopieren
Hè Sarah,



kan het niet aan je schilklier liggen? Misschien werkt hij te snel.



Symptomen:





Hartkloppingen (tachycardie).

Gewichtsverlies ondanks toegenomen eetlust (maar in enkele gevallen gewichtstoename)

Vermoeidheid

Kortademigheid bij inspanning

Snelle polsslag

Soms onregelmatige, snelle hartslag (fladderen)

Vergroting van de schildklier (struma)

Last van warmte (overmatig transpireren), voorkeur voor koude

Warme, vochtige handen

Trillende handen en vingers

Zenuwachtigheid en gejaagdheid

Spierzwakte (krachtsverlies in de spieren)

Toegenomen eetlust, maar soms ook afgenomen eetlust

Menstruatie stoornissen

Darmklachten, diarree of vaker ontlasting

Snelle geirriteerdheid, angst, andere psychische klachten

Oogklachten (bij de ziekte van Graves, zie later)

Heb dit zelf ook gehad en herken wat je schrijft. Die nervositeit, gejaardheid, woede terwijl je niet weet waar het vandaan komt. Misschien zit ik wel helemaal mis hoor.



Zou sowieso even naar je huisarts gaan, hij/zij heeft er tenslotte voor geleerd ;).



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie!

Ik moet heel erg eerlijk zeggen, dat ik mij (gelukkig) niet zo in de symphomen herken.

Alleen dan die gejaagdheid etc.

En tja, ik weet wel dat de dokter misschien wel nodig is, maar ik wil het heel erg graag zelf proberen op te lossen....
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Probeer eens een hooggedoseerd vitamine B preparaat(vit. B complex)

Dat helpt je reserves weer opbouwen.

Tekort aan B vitamines ( stress onttrekt B vitamines aan je lichaam, vooral B6)) kunnen leiden tot geagiteerdheid, gejaagdheid, woedeaanvallen.



't Is echt het proberen waard (eigen ervaring)



Sterkte

Carla
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Ik herken de gejaagdheid en de onrust wel. Ik merk dat wanneer ik teveel van mezelf vraag ik op een gegeven moment niet meer kan ontspannen. Het gevolg is dus totale uitputting door slecht slapen en tegelijkertijd veel stressen.



Ik lees eigelijk bij iedereen die hier reageerd dat ze uit kijken naar de vakantie. Dat is harstikke fijn, maar laat dat nou net de tijd zijn dat de meeste mensen voor de bijl gaan. Hartaanvallen en dat soort dingen gebeuren ook vaak als mensen vakantie hebben.

We willen met zijn allen werken, sprorten het huishouden doen voor de kinderen zorgen bij de meesten en ook nog een sociaal leven onderhouden. Tenzij je een of andere supermens bent kun je het niet allemaal alleen. Je zou kunnen proberen om ook tijd voor jezelf te hebben en om tot rust te komen. Je man heeft geen lepra mankeerd (hopelijk) niets aan zijn handen. Hij kan ook meehelpen en het hoeft niet allemaal perfect te zijn. Als je teveel van jezelf blijft vragen kun je ook wel bedenken dat het een keer over is. In het ergste geval zit je straks apatisch voor je uit te kijken de hele dag te huilen en kun je niets meer omdat je het niet meer weet.

ACTIE IK EERST IS GESTART!!!!



jannemans
Alle reacties Link kopieren
Ja het komt op mij ook over als een nieuwbakken moeder, baan, kindje, druk, druk, druk......



Probeer in ieder geval elke dag wat ontspanningsoefeningen in te lassen.



En bij die gejaagdheid......repeteer in je hoofd....IK HEB GEEN HAAST, ER IS ALLE TIJD VAN DE WERELD, SLOW DOWN!



Sterkte ermee.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sarah,



tijdens het lezen van je stukje herkende ik best een en ander. Het gevoel van opgefokt zijn, je suf te irriteren aan de meest stomme dingen en nerveuze kriebels om niks heb ik ook.  Ik slaap ook niet goed, lig in bed ook te draaien en  te stressen. Maar als ik voor mezelf probeer te verwoorden wat er precies is, dan kan ik dat niet aanwijzen.

Vorig jaar heb ik ook enige tijd bij een haptotherapeut gelopen, zij leerde me rustig ademen. Ik had vaak het gevoel dat er niet genoeg lucht inmijn longen kon, dat mijn middenrif vast zat. Die haptomevrouw heeft me toen erg goed geholpen, ze heeft me ontspanningsoefeningen geleerd. Ik probeer die oefeningen nu ook nog wel,maar het werkt toch iets minder.



Laatst liep ik in de stad en dan kan ik me helemaal opfokken over mensen die niet kijkne waar ze lopen en mij vervolgens 'ondersteboven' lopen. Ik voelde de neiging om die vrouw een klap te verkopen, terwijl ik echt helemaal niet zo ben!!



Momenteel loop ik bij een psycholoog om te kijken waar die onrust vandaan komt. Ik maak me zenuwachtig voor de meest simpele dingen, zie overal meer het probleem dan de oplossing. Ik moet nu leren wat meer op mijn gevoel van 'het komt wel goed allemaal' te vertrouwen, in plaats van overal de feitelijke risico's van in te schatten. De apen en beren...



Ik weet niet of je iets aan dit verhaal hebt. Misschien is het alleen de herkenning van het probleem, wellicht is een haptotherapeut (verwijzing via je huisarts, valt onder fysiotherapie, dus als je een beetje verzekerd bent wordt het gedekt) wat voor je.



Veel succes, diep ademhalen (ademen via je buik) en vooral lekker slapen!!



Succes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eens in de zoveel tijd (eigenlijk iedere maand wel minstens 1x) klachten van depressie die samen gaan met iets wat lijkt op overspannenheid. Het komt altijd als ik teveel gedaan heb. Ik neem daar altijd 20 mg Oxazepam tegen en ga dan vroeg naar bed, de volgende dag gaat het al wat beter maar ik moet dit enkele dagen achter elkaar doen, en ik slaap dan echt heel erg lang dan bedoel ik meer dan 12 uur per nacht wat voor mij zelf echt belachelijk lang is.



Na een paar dagen is het dan voorbij en ben ik mezelf weer. In de tussentijd kijk ik zo weinig mogelijk tv en laat ik zoveel mogelijk dingen liggen, ik zorg dat voordta ik begin ik even alvast gekookt heb en de was gedaan, en ga die dagen met een saai boek of een afleidend tijdschrift naar bed. Vantevoren vaak om te onstspannen nog even in bad of douchen.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook tactiel massage kunnen proberen. Dat is een vrij nieuwe vorm van massage, met zachte, ritmische aanrakingen in een vaste volgorde. Het helpt je te ontspannen, omdat het de tegenhanger van het stresshormoon adrenaline aanmaakt.



Ik herken je klachten en heb hier zelf veel baat bij.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt ontzettend bekend, bij mij helpt het om bepaalde mensen op te zoeken die de boel door hun manier van leven relativeren en verder helpt bij mij Rooibosthee drinken in plaats van koffie ook goed om rustiger te worden.

Vreemd genoeg heb ik het altijd alleen in de zomer.

Sterkte allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven