Gezondheid alle pijlers

Pijnlijke heupen - wat is dit??

19-07-2007 11:06 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al ongeveer een jaar last van mn heupen. Vooral als ik 's morgens opsta is het erg. Ik ben 34, maar voel me net een bejaarde af en toe - kan dan echt niet normaal lopen.:( Het is helemaal erg als ik de avond/nacht ervoor gedanst heb of als ik hakken aan heb gehad.

Herkent iemand dit? Wat kan ik eraan doen? Ik doe yoga, wat niet helpt, en smeerde er in t begin tijgerbalsem op. Dat hielp ook niet.

HELP! Ga morgenavond stappen en zie nu al op tegen zaterdagochtend...
Alle reacties Link kopieren
Kan meerdere oorzaken hebben. Ben je misschien veel in gewicht aangekomen tot een jaar geleden? Het kan ook met je houding te maken hebben, of met vermoeidheid, of een combinatie van beide. En als je zo'n avond uitgaat, heb je misschien andere schoenen aan dan normaal of sta je langer, dat kan er ook mee te maken hebben.

Ik heb zelf al mijn hele leven wat last van mijn heupgewrichten als ik ziek word.

Even naar de huisarts en daar bespreken, zou ik zeggen.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Ik had misschien al eerder een huisarts bezocht, lijkt me hartstikke vervelend als je last hebt van je heupen!



Zou het ook kunnen dat je wat aan de zware kant bent(bedoel dit niet verkeerd!!! Laat dat duidelijk zijn!!!). Maar dat kan ook voor klachten aan je gewrichten zorgen(knieeen, heupen).



Zijn er leden van jouw familie die al jonge leeftijd een nieuwe heup nodig hadden? Misschien is het een vorm van slijtage.



Het lijkt me overigens sterk, dat wanneer je al een jaar klachten hebt, dat het om een ontsteking gaat van de heupgewrichten, maar dat weet ik niet zeker.



Ik zou er zeker even mee naar de huisarts gaan. Wellicht dat rontgenfoto's duidelijkheid kan geven.



Succes!



Josje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook een tijdje last van gehad, zo'n 1,5 jaar geleden.

Vreselijk, ik kwam 's ochtends mijn bed niet uit van de pijn, laat staan dat ik me 's nachts fatsoenlijk in bed kon omdraaien. Het was vooral mijn linkerheup/bekken. Overdag als ik dan een beetje een abrupte beweging maakte dan deed het ook pijn en het trok helemaal door naar mijn rug. Net alsof ik heel lang op mijn buik had gelegen, dan krijg je toch ook zo'n pijn in je onderrug omdat je rug dan hol is.



Ik ben door de huisarts doorverwezen om röntgenfoto's te laten maken en op de ochtend van de foto's wist ik niet hoe ik moest zitten in de wachtkamer, zo'n pijn had ik.

Helaas hebben de foto's niets uitgewezen dus misschien was het wel een ontsteking, volgens mij kunnen ze dat niet zien op de röntgenfoto's.



Sindsdien heb ik een nieuw bed en ik heb totaal geen last meer gehad vanaf de eerste avond in het nieuwe bed.

Dus het kan ook nog aan een slecht matras gelegen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb net een piriformis topic geopend, en het is niet wat jij hebt, maar als bijverschijnsel heb ik ook last van m'n heupen. Vanuit m'n eigen ervaringen: het zou kunnen dat het je heupgewricht is, maar het zou ook goed kunnen dat je door het veel dragen van hakken (zeker in combinatie met dansen!) een of meerdere spieren die aan het heupbot vastzitten chronisch hebt overbelast.



Probeer eens te voelen (met je duim bijvoorbeeld) of er zacht weefsel in het gebied zit dat zeer doet/de pijn oproept als je erop drukt. Je zou ook "knopen" kunnen aantreffen in bepaalde spieren, en/of ze kunnen strak gespannen aanvoelen, als een snaar. Als het inderdaad zacht weefsel (spier oid) is, zou je het kunnen proberen zelf te masseren, of het iemand laten doen, eventueel met hulp van een tennisbal of hockeybal tegen de muur of op de grond.



Verder zou je moeten zorgen dat je been en bilspieren allemaal soepel zijn (regelmatig alles stretchen dus), en ook je bilspieren sterk genoeg. Van die oefeningen zoals je die in BBB lessen krijgt doen dus. Van veel zitten (bureauwerk) hebben veel spieren te lijden, en worden veel spieren ook gewoon te zwak.



DOE DIE HAKKEN DE DEUR UIT! Is mij ook verteld vorig jaar: geen hakken meer van meer dan 2.5cm. Kennelijk overbelast je allerlei been, heup, en bilspieren daarmee, en het is ook erg slecht voor je onderrug. Mijn onderrug is kennelijk ook iets te hol geworden (oftewel m'n kont steekt uit), waardoor twee wervels al een beetje geplet zijn. In een verdergevormd stadium kan dat ook pijn in je heupen of been geven, doordat bepaalde zenuwen bijvoorbeeld in de verknelling komen. Daarvoor heb je een MRI scan nodig, om dat te onderzoeken. En als je rugwervels eenmaal gaan slijten, herstelt dat nooit meer. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor je heupgewricht. Dat is die paar cm lengte niet waard!



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook zo nu en dan last van,alleen aan de linkerkant. Oorzaak bij mij is een geiiriteerde aanhechting van een spier. Voel ik het aankomen dan doe ik een poosje rustig aan (en niet meer doorgaan totdat ik echt kreupel ben zoals ik in het begin deed) 't is vervelend en lastig maar wel mee te leven.
Alle reacties Link kopieren
Sylv2,



Misschien toch verstandig even langs je huisarts te gaan?



Ik heb zelf ook meer dan een half jaar gewacht met heupklachten. Bij mij zit de pijn vooral rechts en trekt door naar de billen.

 

Met name bij opstaan na lang liggen of zitten heb ik last, denk ook aan uit de auto of andere lage stoel opstaan, De eerste 5 minuten loop ik dan echt even als een bejaarde, eenmaal in beweging trekt het wel wat bij.



Bij mij is de oorzaak waarschijnlijk mijn van nature tengere bouw. Je gewrichten kunnen (volgens mijn reumatoloog) ook te weinig druk krijgen. Hierdoor kun je dus dezelfde klachten krijgen als iemand met een (te) hoog lichaamsgewicht.



Een diagnose is bij mij nog niet definitief gesteld, maar er wordt toch in de richting van artrose/reuma gedacht, omdat het al langer dan een half jaar duurt, en ik ook andere klachten heb die dit zouden kunnen bevestigen.



Maar nogmaals, ga toch even langs de dokter, het is voor ons natuurlijk ook gissen wat het bij jou zou kunnen zijn.

En mocht daar wat uitkomen, uiteraard kunnen we elkaar bij blijven staan met raad en daad. Ik ken wat dat betreft in real life weinig (jonge) mensen met vergelijkbare klachten.



Ben benieuwd wat er bij jou uitkomt,  hou je ons op de hoogte?
Alle reacties Link kopieren
Hoi tijgerin, ik zou als ik jou was je ook eens verdiepen in piriformis syndroom en aanverwante "aandoeningen". Het komt mij namelijk bekend voor! Heb je bijvoorbeeld ook meer last als je heuvelop loopt dan vlak/heuvelaf?
Alle reacties Link kopieren
Hey Dutch-In-UK (hopelijk schrijf ik je naam goed),



Dankje voor de tip. Ik ben eens gaan rondspeuren op internet, en uiteindelijk de symptomen gevonden, waar wel wat herkenbaars bijzat.

Niet alles is op mij van toepassing, bij mij zit toch de centrale pijnplek echt bij de heup. Ik bedoel dan de plek waar de kop in de kom zit, hier knakt het ook bij bepaalde bewegingen. De meeste pijn zit rechts, links is het alleen wat stijf en gevoelig.



Ook geen last van erectiestoornissen;)(ik ben een vrouw, hihi). Maar wel heel opvallend, ik ben geboren in stuitligging. Ik las dus dat veel mensen die in stuitligging geboren zijn, last krijgen van hun heupen, vaak hebben ze dan als baby al klachten.



Ik heb er echter pas sinds ongeveer een half jaar/jaartje last van, ben net 35 geworden.

Als ik van de trap afloop voel ik zowel mijn heupen als mijn knieën, en dan weer met name rechts. Het is dus de beweging bij omhoog en omlaag gaan die klachten geeft.



Voorlopig laat ik het even aan een fysiotherapeut over uit te zoeken wat dit kan zijn, mocht dit niks worden, dan mag ik opnieuw naar de reumatoloog voor verder onderzoek.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je een probleem met de lange spier die aan de buitenkant van je bovenbeen loopt. Die zit aan de bovenkant vast aan je heupbot, en aan de onderkant aan je knie. Als die te strak/verkrampt raakt (heb ik ook), kan je daar volgens mij inderdaad pijn aan knie en heupen van krijgen. Bij mij doet het ook vaak zeer op of net onder m'n heupbot.



Als dat dan heel erg aan je heup trekt, kan dat ook je hele heup uit balans halen en kun je uiteindelijk ook problemen met dat gewricht krijgen.



Dan knakken dat kan heel goed een strakke/verkrampte spier of pees zijn die over je (heup)bot heen en weer schiet.



Misschien kun je een balletje opgooien hierover bij je fysio: ik heb gelezen (ook al veel op internet gespeurd) dat veel mensen ten onrechte gewrichtsklachten aangeschreven wordt, en soms zelfs heupoperaties ondergaan, terwijl eigenlijk het probleem helemaal niet in het gewricht zit, maar een "soft tissue" probleem is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven