Gezondheid alle pijlers

Borstkanker, wie wil meekletsen?

04-02-2016 06:50 2882 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 34 en heb borstkanker. Momenteel bezig met chemo, nadien volgt mastectomie en bestraling. Zijn er nog dames wiens leven even 'on hold' staat en willen meekletsen over alles wat erbij komt kijken?
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
12-12-2020 12:01
Je klieren en randen worden toch wel tijdens de voelcontrole bij de chirurg (of radioloog) gecheckt? Ik heb een amputatie gehad, maar begreep dat er vaak wel ook een mammografie gedaan wordt van een bestraalde borst, maar dat dat erg pijnlijk kan zijn.

Fijn dat het verder goed gaat met de hormoontherapie en heerlijk dat je weer prettig aan het werk bent.
De voelcontrole is nu met Corona niet doorgegaan, maar toen ik de diagnose kreeg konden ze de klier die aangedaan was in eerste instantie niet eens met de echo vinden. Pas na de MRI zagen ze dat er ook een klier niet goed was. Dus dat voelen heb ik niet zoveel vertrouwen in. Ik heb ook een amputatie gehad, dus een mammografie aan die kant gaat niet. Maar ik had het een fijn idee gevonden als ik een scan had gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mezelf ook verbaasd eerlijk gezegd dat ik zo positief ben. Dat is soms ook wel een valkuil hoor. Mijn leidinggevende op mijn werk heeft al gevraagd of ik meer uren zou willen werken, omdat ik zo enthousiast was. Nou geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt! Juist nu niet meer, er zijn belangrijkere dingen als werk.
Ik rook en drink sowieso niet, ik hou alleen teveel van lekker eten ;-)
Hopelijk gaan er weer wat kilo’s af nu ik weer wat regelmaat heb en als ik het sporten weer kan oppakken.
Goed op jezelf letten Mida! Ik herken het wel, ook mijn re-integratie ging boven verwachting en ik heb toen bewust nog een paar maanden tussen 90 - 100% gehangen. Dat gaf me wat regelruimte die ik vooral mentaal nog hard nodig had.

Fijne feestdagen iedereen hier!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je reacties, @puntillita! Ik kende dat onderscheid nog niet. Ik weet ook niet of ik toen ik borstkanker kreeg nog premenopausaal was. Ik slikte de pil. Merkte de laatste jaren in de stopweken wel overgangsverschijnselen en die werden heviger toen ik stopte met de pil. Maar ik weet niet hoe ver ik in het proces ben. De tamoxifen heeft er natuurlijk ook nog een schepje bovenop gedaan. Ben sinds ik met de pil stopte niet meer ongesteld geweest, maar dat was pas 5 maanden geleden.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Fijn dat het over het algemeen goed met jullie gaat!
Ik ben drie weken geleden gestart met Exemestaan. Bij zowel Anastrozol als Letrozol heel veel last van bijwerkingen en dan vooral idioot pijnlijke gewrichten. Drie maal is scheepsrecht want ju gaat het een stuk beter :cheer: .
Ik werk intussen 20 uur per week en afgesproken dat ik het rustig mag opbouwen tot mijn normale 32 uur.
6 januari heb ik een MRI van mijn “goede” borst omdat men vorig jaar daarin ook iets ontdekten dat in een klein procent van de gevallen uitgroeit tot kanker. Ze wilden eerst alleen een mammografie maar ik heb zelf om MRI gevraagd (misschien kan jij dat ook vragen Mida?).
Half januari volgt dan mammografie en gesprek met chirurg. Vind dat toch wel weer spannend.
Ik heb niets gehoord over mogelijk bloedonderzoek. Misschien moet ik daar dus nog even achteraan bellen.
Alle reacties Link kopieren
Flatwhite, wat fijn dat je nu eindelijk de medicijnen hebt gevonden waar je goed op reageert. En ook alweer 20 uur aan het werk, jammer dat de scholen weer dicht moeten, maar je zal vast genoeg werk hebben met het online gebeuren.
Ik heb gevraagd om een mri, maar die krijg ik niet, was niet gebruikelijk werd gezegd. Ik ben ook niet zo van het aandringen, maar de volgende keer begin ik er gewoon weer over. Bloedonderzoek heb ik ook niet gehad.

Puntillita, ik let zeker goed op mezelf! Lief dat je dat zegt :heart:
MIDA schreef:
15-12-2020 15:37
Ik heb gevraagd om een mri, maar die krijg ik niet, was niet gebruikelijk werd gezegd. Ik ben ook niet zo van het aandringen, maar de volgende keer begin ik er gewoon weer over. Bloedonderzoek heb ik ook niet gehad.

Puntillita, ik let zeker goed op mezelf! Lief dat je dat zegt :heart:


Je arts zal waarschijnlijk aangeven dat er uitgebreid is vergeleken of actief zoeken naar teruggekeerde ziekte zinvol is en dat de conclusie telkens was dat het geen levensverlengend effect heeft - maar wel elke keer stress geeft rond het onderzoek èn stress oplevert als blijkt dat je uitzaaiingen hebt terwijl je daar lichamelijk nog geen klachten van hebt. Het voegt dus vaker lijden toe en eigenlijk niet leven.

Weet niet of jij het bedoelt met het bloedonderzoek bij controle, maar er is een derde soort: prikken van tumormarkers die kunnen duiden op actieve kanker. ‘Kunnen’ duiden, want ze kunnen ook op een verkoudheid reageren en bij lang niet iedereen zijn ze duidelijk. Wordt dus eigenlijk alleen gedaan als je al bewezen actieve ziekte (uitzaaiingen) hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven