Gezondheid alle pijlers

Borstkanker, wie wil meekletsen?

04-02-2016 06:50 2882 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 34 en heb borstkanker. Momenteel bezig met chemo, nadien volgt mastectomie en bestraling. Zijn er nog dames wiens leven even 'on hold' staat en willen meekletsen over alles wat erbij komt kijken?
Ik leef weer volop, maar wilde je succes wensen voor al je behandelingen.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij nu niet echt een gezellig 'kletstopic'



Heel veel sterkte
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kanker maar wil je wel even heel veel sterkte en vooral succes wensen! 34!!!!! Wat ontzettend jong zeg :(
Akioli, ik wilde je een berichtje sturen maar je berichtenfunctie staat niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal dat straks even nakijken erizo.



Calvijn1, ik heb borstkanker ja, maar dat wil niet zeggen dat ik hele dagen triestig in een hoekje zit te huilen. Ik ben optimistisch en heb voorlopig weinig bijwerkingen. Lekker wat kletsen ja, over vanalles. Gebruik je nog deo met parabenen? Eet je nu gezonder? Ga je voor een pruik of voor mutsjes? Ben je extra voorzichtig bij de kids? Welke extra hygiene maatregelen gebruik je nu thuis... Het hoeft niet altijd zware kost te zijn.
quote:akioli schreef op 04 februari 2016 @ 07:28:

Ik zal dat straks even nakijken erizo.



Calvijn1, ik heb borstkanker ja, maar dat wil niet zeggen dat ik hele dagen triestig in een hoekje zit te huilen. Ik ben optimistisch en heb voorlopig weinig bijwerkingen. Lekker wat kletsen ja, over vanalles. Gebruik je nog deo met parabenen? Eet je nu gezonder? Ga je voor een pruik of voor mutsjes? Ben je extra voorzichtig bij de kids? Welke extra hygiene maatregelen gebruik je nu thuis... Het hoeft niet altijd zware kost te zijn.sterke vrouw!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog niet zolang geleden dezelfde behandelingen gehad tegen borstkanker als jij. 6 x chemo, borstamputatie i.c.m. okselkliertoilet en aansluitend bestraald.

Tijdens de behandelingen had ik dezelfde insteek als jij, niet triest in een hoekje zitten. Heb je al een kijkje genomen op de site van de Amazones?



Sterkte meid
Enjoy the little things in life
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat inderdaad al een paar keer te horen gekregen ana_isabel.



Ik heb er ook veel tranen voor gelaten hoor, de eerste 2 weken waren hels. Maar er zijn geen uitzaaiingen gevonden, wat ik echt had verwacht gezien de tumor al 4 op 7cm was. Dat heeft me zo een enorme boost gegeven. En nu gaan we er gewoon voor. Heb ook heel veel steun van mijn partner en iedereen staat zo achter ons. Wat heb ik, of heeft iemand anders eraan als ik de moed laat zakken. Het is gewoonweg geen optie.
quote:akioli schreef op 04 februari 2016 @ 07:50:

Ik heb dat inderdaad al een paar keer te horen gekregen ana_isabel.



Ik heb er ook veel tranen voor gelaten hoor, de eerste 2 weken waren hels. Maar er zijn geen uitzaaiingen gevonden, wat ik echt had verwacht gezien de tumor al 4 op 7cm was. Dat heeft me zo een enorme boost gegeven. En nu gaan we er gewoon voor. Heb ook heel veel steun van mijn partner en iedereen staat zo achter ons. Wat heb ik, of heeft iemand anders eraan als ik de moed laat zakken. Het is gewoonweg geen optie.Ik vind dat een prachtige instelling.
quote:ikke46 schreef op 04 februari 2016 @ 07:45:

Ik heb nog niet zolang geleden dezelfde behandelingen gehad tegen borstkanker als jij. 6 x chemo, borstamputatie i.c.m. okselkliertoilet en aansluitend bestraald.

Tijdens de behandelingen had ik dezelfde insteek als jij, niet triest in een hoekje zitten. Heb je al een kijkje genomen op de site van de Amazones?



Sterkte meid



Wat ontzettend heftig...

Maar ook jij bent een sterke vrouw

Respect.
Ana Isabel, waarom zou iemand perse sterk (moeten) zijn? Laat iemand ermee omgaan zoals het op dat moment het beste bij haar past zonder label. 'Sterk zijn' kan als een behoorlijke opdracht voelen wanneer je je eigenlijk even in een hoekje wilt oprollen.



(Ik heb een ontzettende hekel aan die mythe van sterke vrouwen die vechten tegen borstkanker, je dealt gewoon op jouw manier met wat er op je pad komt)
Ben er ook al weer even vanaf. Had borstkanker in twee borsten gelijk (beiden verschillend)



Ben toen begonnen met dubbelzijdige amputatie met gelijk reconstructie. Daarna chemo en zit nu nog aan de hormoontherapie.



Qua kletsonderwerpen:

• ik had een pruik (meestal buitenshuis) en mutsjes (thuis en met sport)

• ik had ook die coldcap nog geprobeerd, maar dat was dus geen succes

• mijn kinderen zijn ook 1 keer meegeweest, toen ik chemo kreeg, konden ze zien dat het niet eng was

• ik at al gezond en gebruikte zelden deo

• eerste paar dagen naar de chemo, mijn eigen toilet thuis



Verder ontzettend geluk gehad. Belangrijkste was natuurlijk, dat ik geen uitzaaiingen had. Ook geen okselkliertoilet nodig. En ze hebben in het ziekenhuis zelden iemand gezien, die net als ik zo weinig bijwerkingen had van chemo en hormoontherapie.

Ik heb ook tussen de chemo's door, nog gewoon gewerkt (wel minder dan normaal).



Je hebt in ieder geval een juiste instelling 👍



Welke chemo's krijg je ?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen ervaring, maar ik wil je even heel veel succes, kracht en liefde wensen!
Alle reacties Link kopieren
Ikke46, wat fijn dat dat gedeelte voor jou achter de rug is. Hoe gaat het nu met je? Wat ik me wel af vraag: hie nauwgezet moet je die 'maximum 5kg heffen' na een okselkliertoilet opvolgen? Ik steek graag de handen uit de mauwen, heb 2 kleine kinderen, lijkt me erg beperkend. Het is dan nog eend mijn rechterkant ook. Ondervind jij daar veel last van?



Erizo, je hebt overschot van gelijk. Elke vrouw die ermee geconfronteerd wordt heeft het recht er op haar manier mee om te gaan. En ik ga waarschijnlijk ook nog momenten hebben dat ik in een hoekje wil weg kruipen. Ik denk dat het alleen belangrijk is dat je die momenten niet laat overheersen, want dan geraak je in een steeds diepere put vermoed ik.
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik heb op het amazone forum al gelezen maar vind dat er erg weinig gepost wordt. Vandaar mijn post hier.



En ik heb mijn instellingen aangepast erizo
quote:erizo schreef op 04 februari 2016 @ 08:10:

Ana Isabel, waarom zou iemand perse sterk (moeten) zijn? Laat iemand ermee omgaan zoals het op dat moment het beste bij haar past zonder label. 'Sterk zijn' kan als een behoorlijke opdracht voelen wanneer je je eigenlijk even in een hoekje wilt oprollen.



(Ik heb een ontzettende hekel aan die mythe van sterke vrouwen die vechten tegen borstkanker, je dealt gewoon op jouw manier met wat er op je pad komt)



Helemaal eens!



Hier iemand die het afgelopen jaar behandeld is tegen bk. Heb er ook een topic over geopend toen. Eerst borstbesparend geopereerd, chemo en als laatste bestraald. Nu, na 12 weken revalidatie (op eigen verzoek omdat m'n conditie ver te zoeken was) gisteren weer voor het eerst een paar uurtjes gewerkt.



Heb heel vaak gehoord hoe stoer en sterk ik wel was, dat ik vooral moest vechten en positief moest blijven. Oh, en ik was/ben ook positief hoor. In het begin is dat fijn, beurt het je op. Naarmate het traject vordert had ik steeds vaker het gevoel van 'fuck it! ik ben echt nog wel positief maar ook onzeker over dit hele gedoe en ook dát wil ik kwijt'. Omgeving vindt dat vaak erg moeilijk.

O.a. Erizo heeft me hierin vaak nuchter commentaar gegeven.



Maar idd, in een hoekje gaan zitten wegkwijnen helpt niemand, maar soms is het gewoon lekker om het een dagje wél in dat hoekje te kruipen.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier een ex-patiënt!



Bij mij hetzelfde verhaal, grote tumor maar godzijdank geen uitzaaiingen. Ik heb 16x chemo gehad, birstamputatie en 16x bestralingen.



Ik ben het hele traject vrijwel zonder 1 bijwerking doorgekomen, met haar! Dit dankzij de coldcap. Met mijn kinderen ben ik niet extra voorzichtig geweest, wel met wc schoonmaken.



Het was een zwaar jaar, maar het is achteraf allemaal erg goed gegaan. Nu weer aan het werk en het normale leven!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook borstkanker sinds een aantal jaar. Inmiddels is het uitgezaaid en ongeneeslijk en zit ik de rest van mn leven aan de chemo. Klinkt allemaal heftig, maar is al met al nog best goed te doen.



Akioli, dat okselkliertoilet is mij heel erg meegevallen. Ik was echt bang om beperkt te worden, maar dat ben ik totaal niet. Ik doe gewoon aan krachttraining (alhoewel mijn borstspier wel erg weinig-eigenlijk niks- trekt aan de kant waar ik bestraald ben), ik heb heel soms lichte stuwing in mijn arm, maar verder merk ik er niet zoveel van. Ik heb geregeld perioden dat ik zelfs mijn kous niet om heb, aangezien mijn arm gewoon dun is. Enige wat ik wel vervelend vind is kleding. Zo'n kous is best warm, dus een arm is altijd warmer/kouder dan de ander. En een dikke arm is ook vervelend met kleding, want de ene kant zit gewoon strakker.



Succes met je behandelingen!
quote:akioli schreef op 04 februari 2016 @ 07:50:

Ik heb dat inderdaad al een paar keer te horen gekregen ana_isabel.



Ik heb er ook veel tranen voor gelaten hoor, de eerste 2 weken waren hels. Maar er zijn geen uitzaaiingen gevonden, wat ik echt had verwacht gezien de tumor al 4 op 7cm was. Dat heeft me zo een enorme boost gegeven. En nu gaan we er gewoon voor. Heb ook heel veel steun van mijn partner en iedereen staat zo achter ons. Wat heb ik, of heeft iemand anders eraan als ik de moed laat zakken. Het is gewoonweg geen optie.

Ik ben zelf geen borstkankerpatient, maar wat ik zie bij iemand in mijn heel nabije omgeving: af en toe wél de moed laten zakken, tijdelijk, is ook niet erg. Dit verandert je leven permanent, op een manier waar je niet om gevraagd hebt, en het is heel menselijk om daar zo nu en dan moedeloos van te worden. Daarna de moed weer verzamelen is natuurlijk óók heel goed, maar leg de lat niet te hoog. Daar heeft uiteindelijk ook niemand wat aan.

Sterkte met het vervolg!
Lees net de post van Angelique.

Ik heb bewust gekozen géén haarstuk te nemen of een coldcap te gebruiken. Dat eerste was ik heel stellig in, maar ik ging ook de zomer in, misschien scheelt dat gevoelsmatig. Lekker mutsjes gedragen en thuis ook veel gewoon zonder. Een coolcap lijkt me pure pesterij, bovendien is helemaal niet gezegd dat je haar blijft zitten.

Toen twee weken na de eerste kuur m'n haar begon los te laten, heeft mijn man het er 's avonds afgehaald. Het haarverlies heeft me verder eigenlijk niks gedaan, had toch al een kort koppie melkboerenhondenhaar



Ook ik heb mijn zoon (15) een keer meegenomen naar een chemo en naar een bestraling. Dit om het voor hem wat begrijpelijker en tastbaarder te maken.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je kleine kinderen hebt moet je wel....

Al denk ik wel dat zij er mede voor gezorgd hebben dat ik zo goed door al deze ellende ben gekomen. Het gewone leven ging gewoon door en er was (overdag) niet veel tijd om bij de pakken neer te zitten
Alle reacties Link kopieren
Veel sterkte
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:Siepie1974 schreef op 04 februari 2016 @ 09:16:

Maar als je kleine kinderen hebt moet je wel....

Al denk ik wel dat zij er mede voor gezorgd hebben dat ik zo goed door al deze ellende ben gekomen. Het gewone leven ging gewoon door en er was (overdag) niet veel tijd om bij de pakken neer te zitten

Ja en nee. Ik was zelf jong kind van een moeder met kanker, en ze kon inderdaad niet op een regenachtige rotdag besluiten dat de hele wereld de boom in kon, maar dat zij bleef liggen.

Maar er waren wel veel vrienden en familie die graag iets wilden doen om te helpen, en die hebben er ook af en toe wel voor gezorgd dat de kinderen tegelijk een paar dagen logeerden of een middag weg waren. Niet eens heel erg vaak, wel af en toe. En dat past wel bij wat ik net schreef: de moed erin houden is goed. Maar gun jezelf ook de ruimte 'm af en toe te laten zakken.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook bk gehad, inmiddels 4 jaar geleden: 6x chemo en 24 bestralingen. Droeg geen pruik, wel mutsjes.

En heb uiteindelijk behoorlijk veel last van bijwerkingen gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven