Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Oh en PMS: onwaarschijnlijk.

Ik ben zo labiel als spaghetti twee dagen voor ik ongesteld word. Erg vreemd, want de rest van de maand ben ik de nuchterheid zelve en ook een beetje een blij ei, dus dat gejank en gemopper en gegrauw die ene dag is idioot (en heel vervelend).
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
quote:makreel schreef op 22 augustus 2016 @ 15:13:

Oh en PMS: onwaarschijnlijk.

Ik ben zo labiel als spaghetti twee dagen voor ik ongesteld word. Erg vreemd, want de rest van de maand ben ik de nuchterheid zelve en ook een beetje een blij ei, dus dat gejank en gemopper en gegrauw die ene dag is idioot (en heel vervelend).
Alle reacties Link kopieren
Hi makreel.



Ik ben 50 jaar.

Maar merk al 2 jaar ongemakken

verleden jaar slikte ik nog de pil maar het te pas en te onpas heel erg warm en duizelig. Nu weet ik dat dat ook al overgangstekenen waren.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 22 augustus 2016 @ 15:10:

[...]



Knap, dat hij die opmerking overleefd heeft!!Daarom nu eigenlijk wel blij dat er geen vaste partner is.....die zou hard weglopen
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 22 augustus 2016 @ 15:10:

[...]



Knap, dat hij die opmerking overleefd heeft!!



Ach, ik weet wie het zegt



IK ben altijd moe, fibromyalgie doet dat al voor me.



Ik vind al dat bloed, naast de buikkrampen, gewoon ook zo goor. Dat je onder de douche weg komt en gelijk op de grond drupt. Dat de toilet eruit ziet als een oorlogsgebied, gelukkig in de pot, en je erna jezelf kan gaan omkleden.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 49 en zoals ik zei word me al zo'n 10 jaar bij elk kwaaltje gezegd "oh.. dat is de overgang"

Mijn zus was er met 44 jaar vanaf, met veel opvliegers maar zonder verder noemenswaardige problemen. Haar menstruatie hield gewoon op, op een gegeven moment.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:makreel schreef op 22 augustus 2016 @ 15:10:

Oh oh... hier herken ik veel in.



Mijn ongesteldheid is zo heftig dat het bloed soms mijn sokken in loopt. En ik word er wanhopig van.



Mag ik vragen; wat is jullie leeftijd? Want ik ben 43 en ik heb het idee dat het misschien te jong is om deze klachten aan de overgang te koppelen...Ik ben nu 48. Was 44 toen mijn baarmoederslijmvlies is weggebrand. Ik zat 2 dagen op een emmer, bij wijze van spreken.
Alle reacties Link kopieren
En het is ook nog eens vervelend dat je altijd een grote voorraad grote tampons en groot verband moet meenemen. Ook als je een paar maanden geen ongesteldheid hebt gehad, kun je nog niet rekenen op een zwemvakantie zonder gedoe.

Een dag weg: kleding met veel zakken aan om overal tampons en maandverband in weg te stoppen.

Lekker weerbaar worden.
Alle reacties Link kopieren
parbleu, hoe herkenbaar.



voor mij geen leuk klein polstasje.........maar een giga buideltas met extra toilettas erin met de nodige tampons en maandvrband.

Zou dat een herkenningsteken zijn in de stad Hahaha. big bags staat voor menopauze?
quote:kattija schreef op 22 augustus 2016 @ 14:22:

hallo lilalinda.



de pil is voor mij een laatste optie.

ik ben gevoelig voor hormoonwisselingen.

Misschien is het een optie alles maar gewoon weg te laten halen.........stom om te zeggen natuurlijk maar zou als een verlossing kunnen komen. Geen ge-emmer met hormonen meer.



dreamer, hebben ze daar bij jou nooit over nagedacht?als ze alles weghalen dan begint de overgang pas echt. Net als de pil, als je stop met de pil dan begint het gewoon opnieuw. Je kan de overgang niet ontkomen.
Alle reacties Link kopieren
Nu snap ik de rugzak pas.
Wat herkenbaar: hevige menstruaties op tijden wanneer je ze niet verwacht, opvliegers, stemmingswisselingen. Mijn hemel wat kan ik opeens boos of zwaar depressief zijn. Ik vind dit echt niet leuk
Alle reacties Link kopieren
isabella..........ik ook niet..... wordt er ook depri van.....................ik lijk soms wel manisch......lachen dan weer huilen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 22 augustus 2016 @ 13:50:

Ik kan je niet helpen. Ben op dit moment vooral heel erg boos dat ik én ergere menstruatie heb, waar medicijnen even niet tegen geholpen hebben.. volgende keer beter, én 3-4x zoveel hoofdpijn/migraine dan normaal.



Al jarenlang zegt mijn tegen mij bij diverse kwaaltjes "oh.. dan kom je nu in de overgang" als ik die mensen heb moeten geloven ben ik al 10 jaar bezig en het wordt alleen maar erger!



Ik ben niet zomaar 'een paar dagen' wat extra ongesteld, ik ben gewoon 2,5 week ongesteld en niet een beetje maar érg. Continu bang voor doorlekken, waar ik vroeger, toen ik ook erg ongesteld was, niet bang voor hoefde te zijn. En vandaag voor de 5e dag op rij migraine.



Oh oh, wat een féést. Heb je al tranexaminezuur gevraagd aan je arts? Verminderd het bloeden enorm.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
47 en al een paar jaar aan het emmeren. Eerst enorm heftige menstruatie (met van die stolsels Paar jaar terug toch maar weer aand e pil (dat je voor niets gesteriliseerd bent) En hoppa, 21 dagen ongesteld. En hoe. Pil was en is geen optie dus.

Op een gegeven moment kon ik niet meer, pijn, moe, suf, ellende. Naar de weekendarts. En ik had al gegoogled, daar had ik dat tranexaminezuur vandaan. Dat ging ie niet voorschrijven want hij had er nog nooit van gehoord en hij deed niet mee aan dat soort experimenten. Eigen arts, doorverwezen naar gyn. Die kwam met wegbranden van baarmoederslijmvlies, maar in ons ziekenhuis deden ze alleen de ouderwetse manier, dus kreeg ik eerst hormonen waardoor ik overgangsverschijnselen zou krijgen. Geen optie dus.

Ander ziekenhuis. Zegt die gyn 'Hoezo, wegbranden, we beginnen eerst maar eens met tranexaminezuur' Want dat schreef ze regelmatig voor.....

Jaar geslikt, heel veel klachten weg. Heftige menstruaties zijn heel lang weggeweest, tot een paar maanden terug. Laatste keer 10 dagen maar dat is nu alweer 5 weken terug.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:DG2015 schreef op 22 augustus 2016 @ 14:39:

Hier hetzelfde. Stemmingswisselingen zijn verschrikkelijk. En elke maand een pijnlijk bloedbad.

Pil, hoewel ik blij was er vanaf te zijn, maar weer geprobeerd maar dat was het echt niet. Daar werd het leven de hele maand zo vlak van...

Toen ik een giga-ijzertekort had opgelopen supplementen gaan slikken en tranexaminezuur tijdens menstruatie. Hielp een paar maanden, maar nu lig ik alsnog minstens een of twee dagen voor pampus. Sta op het punt om een spiraaltje te laten plaatsen.



Zelfde als ik dus - inclusief dat tranexaminezuur. Dat hielp eventjes maar nu echt niet meer.

Door de pil voelde ik me een dweil en in mijn stopweek had ik een superheftige menstruatie (en als ik dat zeg dan betekent dat wat) met een deciduaal cast - ook niet googelen met afbeeldingen alstublieft.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 22 augustus 2016 @ 15:39:

[...]





Ach, ik weet wie het zegt



IK ben altijd moe, fibromyalgie doet dat al voor me.



Ik vind al dat bloed, naast de buikkrampen, gewoon ook zo goor. Dat je onder de douche weg komt en gelijk op de grond drupt. Dat de toilet eruit ziet als een oorlogsgebied, gelukkig in de pot, en je erna jezelf kan gaan omkleden.



Komt echt bekend voor. En na een tijdje ook nog eczeem aan mijn handen van het eeuwige wassen en de verschrikkelijke jeuk down there van het wekenlange verbanden dragen. Gelukkig waren het bij mij wel vleesbomen.

Maar ik heb dus wel al die jaren gedacht dat ik de enige was.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
En wb moodswings; ik houd mijn hart vast, mijn moeder was een draak from hell, mijn zussen ook. Ik wil dat niet. Praat er veel over met Mr Tats en hij weet zo langzamerhand dat ie me moet knuffelen als ik kwaad wordt. Maar tot nu toe valt het mee (afkloppen)
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
En o wat zaaaalig om er ff lekker over te praten zeg.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:makreel schreef op 22 augustus 2016 @ 17:44:

[...]





Zelfde als ik dus - inclusief dat tranexaminezuur. Dat hielp eventjes maar nu echt niet meer.

Door de pil voelde ik me een dweil en in mijn stopweek had ik een superheftige menstruatie (en als ik dat zeg dan betekent dat wat) met een deciduaal cast - ook niet googelen met afbeeldingen alstublieft.Dat is echt kut he?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 22 augustus 2016 @ 15:39:

[...]





Ach, ik weet wie het zegt



IK ben altijd moe, fibromyalgie doet dat al voor me.



Ik vind al dat bloed, naast de buikkrampen, gewoon ook zo goor. Dat je onder de douche weg komt en gelijk op de grond drupt. Dat de toilet eruit ziet als een oorlogsgebied, gelukkig in de pot, en je erna jezelf kan gaan omkleden.



Ik vind het echt verschrikkelijk.

Ik moet er ruim een week per maand rekening mee houden dat ik kan doorlekken. Niet omdat ik nalatig ben met maandverband, maar er is gewoon geen houwen aan. En onvoorspelbaar. Ik heb een keer tijdens een etentje vanuit de wc mijn vriend gebeld om me te komen halen en vooral een schone spijkerbroek, wat ondergoed en een washandje mee te nemen, het leek alsof ik een kip had geslacht met mijn blote handen.

Ik voel me vies en ellendig en het duurt echt een week.

Ik geloof dat die huisarts niet weet hoe naar dat is. Lange shirts aan, donkere spijkerbroeken kopen, reserve-ondergoed in m'n tas, altijd van die enorme maandverbanden op voorraad (tampons is echt kansloos) en dan nog...
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 22 augustus 2016 @ 17:50:

En o wat zaaaalig om er ff lekker over te praten zeg.



JA.

Ik merk dat ik veel TMI plaats maar eh, ik kan het niet echt aan iemand vertellen.

Gelukkig snapt mijn vriend het en hij is niet snel grossed out ofzo.



Edit: kennelijk ga ik ook aanstellerig Engels in mijn teksten schrijven als ik ongesteld moet worden. Dat is weer nieuw. Eh, new.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
quote:makreel schreef op 22 augustus 2016 @ 17:52:

[...]





JA.

Ik merk dat ik veel TMI plaats maar eh, ik kan het niet echt aan iemand vertellen.

Gelukkig snapt mijn vriend het en hij is niet snel grossed out ofzo.

Dat.



Ik heb toch mijn eigen quote van elders maar als motto genomen, past mooi bij dit topic
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 22 augustus 2016 @ 17:44:

Eigen arts, doorverwezen naar gyn. Die kwam met wegbranden van baarmoederslijmvlies, maar in ons ziekenhuis deden ze alleen de ouderwetse manier, dus kreeg ik eerst hormonen waardoor ik overgangsverschijnselen zou krijgen. Geen optie dus.

Bij mij hebben ze dat gedaan dmv ballontherapie. Zo gepiept. Dagopname. Had het jaren eerder moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:makreel schreef op 22 augustus 2016 @ 17:51:

[...]





Ik vind het echt verschrikkelijk.

Ik moet er ruim een week per maand rekening mee houden dat ik kan doorlekken. Niet omdat ik nalatig ben met maandverband, maar er is gewoon geen houwen aan. En onvoorspelbaar. Ik heb een keer tijdens een etentje vanuit de wc mijn vriend gebeld om me te komen halen en vooral een schone spijkerbroek, wat ondergoed en een washandje mee te nemen, het leek alsof ik een kip had geslacht met mijn blote handen.

Ik voel me vies en ellendig en het duurt echt een week.

Ik geloof dat die huisarts niet weet hoe naar dat is. Lange shirts aan, donkere spijkerbroeken kopen, reserve-ondergoed in m'n tas, altijd van die enorme maandverbanden op voorraad (tampons is echt kansloos) en dan nog...

Echt he! Ik moest laatst op hetw erk schone kleren gaan kopen....

Wat wel prettig is om vochtige doekjes bij je te hebben
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven