Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
26-01-2020 04:57
Heb gisteravond laat dit topic gelezen en prompt van vreselijk bloedverlies en doorlekken gedroomd. Op een bedrijfsfeestje van mijn man. Waarbij er geen toilet was om te verschonen...

Wat vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
citronella schreef:
26-01-2020 06:23
Ik heb sinds een jaar of.. een tijdje in ieder geval veel meer last van mijn menstruatie. Het duurt langer, veel meer bloedverlies en ik voel me er ook gewoon fysiek ziek van. Vaker hoofdpijn ook. Verder geen opvliegers nog. Als dit het voorstadium is van de overgang ben ik er nu al klaar mee. Me iedere maand minimaal een week kut voelen door hoofdpijn en bloedverlies, slecht slapen etc. Begint het zo? De overgang?


Ja zou kunnen op een gegeven moment zit er geen regel maat meer in.
Langdurige menstruaties hevig en dan weer kortdurig en weinig, echt van alles komt voorbij. Ook hoofdpijn slecht slapen, pijn in de spieren in het begin geen opvliegers maar die kwamen bij mij later echt van die warmte stijgingen naar het hoofd.
amarna schreef:
26-01-2020 05:04
Ik was ook 56. Na een paar jaar periodes van soms tussenpozen van 2 of 3 maanden en dan weer 3 a 4 weken een pauze van 6 maanden waarin ik dacht dat het eindelijk weg was, toch nog een laatste bloeding van 1 dag.

Mijn zus was 57 toen het circus stopte.
Jouw reactie geeft me een beetje hoop, dank je!
Voor mij lijkt het alsof ik voor eeuwig ongesteld ga blijven :cry:
Ik ben die opgeblazen borsten echt helemaal zat! Af en toe heb ik een periode van meerdere weken dat mijn borsten opzwellen (mooi, dat wel) en heel gevoelig zijn. Meestal verdwijnt dat pas nadat ik ongesteld word. Echter, mijn cyclus kan wel 2 a 3 maanden duren tegenwoordig, en ik loop nu alweer wéken met die stootkussens.
Echt, kan dit stoppen?
Alle reacties Link kopieren
Ja het kan alle kanten op...ik werd het steeds vaker en steeds heviger. Anticonceptiepil hielp niet. Heb nu Orgametril , duurt w-3 maanden voordat je lijf daaraan gewend is. Hoop klachten zijn weg al vloei ik elke dag nog wel een beetje ik hoop dat dat ook stopt.
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
25-01-2020 16:29
Omdat ik bang was voor tussentijds bloeden en dacht met de pil ben ik vast een stuk minder ongesteld... niet dus.... ga ik dus niet meer doen... Iemand ervaring met maandenachtereen doorslikken?
Ja doe ik al maanden, was die overmatige bloedingen en drie migraine dagen per maand kotsbeu.. gaat goed moet ik zeggen, nu dat nachtelijk zweten er nog af...
Desalniette_ schreef:
18-01-2020 18:29
Zijn we er allemaal doorheen, die overgang? Het is hier ineens zo rustig...

Ik heb last van onrustige benen 's avonds, en ik lees dingen over magnesium, olie, spray, voetenbadjes...
Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik ben echt ZO blij dat ik niet meer menstrueer sinds enkele maanden. Ik ben 56 j en het echt beu!
De onrustige benen ken ik maar al te goed.....
Alle reacties Link kopieren
Ben intussen postmeno en zit aan de hormoontherapie, wat een opluchting!

Binnen een paar weken was het gedaan met de slapeloosheid, hot flashes, gewrichtspijn, migraine, depressie en droge ogen. En de haaruitval is gekeerd, mijn extreem droge huid weer normaal, zelfs mijn zorgelijke libido leeft op en de kilo's vliegen eraf.

Zou iedereen met vergelijkbare klachten dit willen aanraden (als je minstens 6 maanden niet meer gebloed hebt), nu de huiartsenrichtlijn over hormoontherapie is veranderd van 'slechts zelden noodzakelijk' naar 'op verzoek voorschrijven'. Het is fijn om weer vol in het leven te staan en opmerkelijk hoeveel verschil een paar mg oestrogeen kan maken, nadat je eigen hormoonaanmaak opeens naar een zeer laag niveau gekelderd was door de overgang.
Alle reacties Link kopieren
Ja nachtzweten heb ik nu ook maar ik ben allang blij dat dat idiote vloeien is gestopt. En wat goed om te lezen dat de richtlijn is aangepast is toch de idioot dat we er zoveel last van hebben.....
Gets wat heb ik een hekel aan opvliegers in een tijd waarin koorts verdacht is! Ik had er al een tijdje geen last van gehad, maar nu af en toe weer. En ik schrik me telkens een hoedje als ik opeens heel warm word. Maar dat moet gezegd van mijn opvliegers, ze verdwijnen sneller dan koorts.
Moemoe64 schreef:
06-03-2020 21:59
Ik ben echt ZO blij dat ik niet meer menstrueer sinds enkele maanden. Ik ben 56 j en het echt beu!
De onrustige benen ken ik maar al te goed.....
Grappig dat je me quote... Ik was het al bijna vergeten...
Ik ben na die post magnesium gaan slikken en zo langzamerhand is die onrust in mijn benen verdwenen. Ik slaap ook beter, dieper lijkt het wel. Ik kan het je dus aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees veel over steeds minder ongesteld worden, dat de perioden ertussen langer worden, maar ik word het soms na twee weken weer! Soms weinig bloedverlies, dan weer heftig vloeien. Word er gek van!

En sinds een paar weken af en toe een warm hoofd.. kan echt wel uren duren. Is dat een opvlieger??? Ben steeds bang dat ik koorts (lees: corona) heb!
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
28-03-2020 12:11
Ik lees veel over steeds minder ongesteld worden, dat de perioden ertussen langer worden, maar ik word het soms na twee weken weer! Soms weinig bloedverlies, dan weer heftig vloeien. Word er gek van!

En sinds een paar weken af en toe een warm hoofd.. kan echt wel uren duren. Is dat een opvlieger??? Ben steeds bang dat ik koorts (lees: corona) heb!
Menstruaties zo kort op elkaar kunnen wijzen op de overgang ja. Bij mij begon het ook zo.
Opvliegers: bij mij is het zo dat ik ineens (echt binnen 1 seconde) een vuurrood hoofd heb, begin te trillen en ook binnen 1 seconde mijn rug drijfnat is. Zo nat dat het naar beneden loopt (en normaal zweet ik niet snel).
Ik ga dan meestal maar zitten en eet iets.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
28-03-2020 12:11
Ik lees veel over steeds minder ongesteld worden, dat de perioden ertussen langer worden, maar ik word het soms na twee weken weer! Soms weinig bloedverlies, dan weer heftig vloeien. Word er gek van!

En sinds een paar weken af en toe een warm hoofd.. kan echt wel uren duren. Is dat een opvlieger??? Ben steeds bang dat ik koorts (lees: corona) heb!

Had ik ook. Al aan het begin van de overgang werd mijn cyclus wat korter (20-21 dagen), waardoor ik de helft van de tijd ofwel met PMS ofwel met bloed rondliep, en na een ruime week begon het feest dan weer opnieuw.
Dat minder vaak ongesteld worden kwam bij mij pas in de laatste 2 jaar.

Alleen een warm hoofd noemde Francine Oomen een opwarmer. Een opvlieger is iets heftiger ;)
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
28-03-2020 16:30
Had ik ook. Al aan het begin van de overgang werd mijn cyclus wat korter (20-21 dagen), waardoor ik de helft van de tijd ofwel met PMS ofwel met bloed rondliep, en na een ruime week begon het feest dan weer opnieuw.
Dat minder vaak ongesteld worden kwam bij mij pas in de laatste 2 jaar.

Alleen een warm hoofd noemde Francine Oomen een opwarmer. Een opvlieger is iets heftiger ;)

Oke, maar dat hoort er dus ook bij? Mensen, ik ben nog maar 45 @(
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Mijn menstruatie stopte van de ene op de andere maand, nog een maand of 4/5 migraine en dat was toen ook over.
Het enige waar ik veel last van had en nog steeds heb zijn opvliegers, vooral 's nachts en oogmigraine, waar ik wel mee kan leven.
Andere ongemakken merk ik minder van, ben vooral heel blij dat ik geen migraine meer heb.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
28-03-2020 17:24
Oke, maar dat hoort er dus ook bij? Mensen, ik ben nog maar 45 @(

Of het is 'gewoon' stress, dat kan ook nog, ik had rond mijn 30-ste regelmatig stress-opvliegers, die verdwenen later weer.
45 is niet zó jong om in de overgang te komen hoor, het is een vrij gebruikelijke leeftijd volgens mij.
Menopauze (dus het moment van je laatste menstruatie) is gemiddeld 51.
Bij mij kwam het laat, 55.
Nu, 2,5 jaar na de menopauze, nemen de opvliegers af, ik heb er af en toe, 1 of 2 keer per dag nog eentje, een lichte.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
28-03-2020 17:54
Of het is 'gewoon' stress, dat kan ook nog, ik had rond mijn 30-ste regelmatig stress-opvliegers, die verdwenen later weer.
45 is niet zó jong om in de overgang te komen hoor, het is een vrij gebruikelijke leeftijd volgens mij.
Menopauze (dus het moment van je laatste menstruatie) is gemiddeld 51.
Bij mij kwam het laat, 55.
Nu, 2,5 jaar na de menopauze, nemen de opvliegers af, ik heb er af en toe, 1 of 2 keer per dag nog eentje, een lichte.

Och jeetje. Ik vind 'ongemak' ineens een understatement.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Juffiejuf schreef:
28-03-2020 17:48
Mijn menstruatie stopte van de ene op de andere maand, nog een maand of 4/5 migraine en dat was toen ook over.
Het enige waar ik veel last van had en nog steeds heb zijn opvliegers, vooral 's nachts en oogmigraine, waar ik wel mee kan leven.
Andere ongemakken merk ik minder van, ben vooral heel blij dat ik geen migraine meer heb.

Bij mijn moeder is het ook min of meer zo gegaan. Ineens gestopt met menstrueren.
Hoop dat dat voor mij ook zo is weggelegd....
Alle reacties Link kopieren
Juffiejuf schreef:
28-03-2020 17:48
Mijn menstruatie stopte van de ene op de andere maand, nog een maand of 4/5 migraine en dat was toen ook over.
Het enige waar ik veel last van had en nog steeds heb zijn opvliegers, vooral 's nachts en oogmigraine, waar ik wel mee kan leven.
Andere ongemakken merk ik minder van, ben vooral heel blij dat ik geen migraine meer heb.
Opvliegers heb ik nauwelijks gehad.
Wel oogmigraine. Nooit geweten dat dat een overgangsklacht zou kunnen zijn !
Bij nader inzien heb ik het al een paar jaar niet meer gehad. Ik ben sinds 2015 menopausaal.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
28-03-2020 17:54
Of het is 'gewoon' stress, dat kan ook nog, ik had rond mijn 30-ste regelmatig stress-opvliegers, die verdwenen later weer.
45 is niet zó jong om in de overgang te komen hoor, het is een vrij gebruikelijke leeftijd volgens mij.
Menopauze (dus het moment van je laatste menstruatie) is gemiddeld 51.
Bij mij kwam het laat, 55.
Nu, 2,5 jaar na de menopauze, nemen de opvliegers af, ik heb er af en toe, 1 of 2 keer per dag nog eentje, een lichte.
in mijn vriendinnenkring was eerste verschijnselen vanaf net na de 40 heel normaal
lilalinda schreef:
28-03-2020 18:54
in mijn vriendinnenkring was eerste verschijnselen vanaf net na de 40 heel normaal
Ik wilde dus juist een topic openen met een poll over de leeftijd waarop de eerste verschijnselen komen. Een paar maanden geleden werd ik ineens na twee weken alweer ongesteld. De maand erna duurde het ineens 8 dagen (ipv 5), en nu dan weer gewoon een cyclus van 27 dagen maar lijkt het met drie dagen over. Soms krijg ik het ineens heel warm, maar pas gisteren legde ik de link met een eventuele overgang. Ook omdat ik zo verschrikkelijk slecht slaap de laatste tijd (dacht dat het door het thuiswerken en algehele niet zo blijheid kwam).
Ik ben 47 dus het leek mij nog wat aan de jonge kant. De huisarts (telefonisch consult ivm die gekke menstruatie) vond het bij de leeftijd passen.
Alle reacties Link kopieren
Zo begon het bij mij ook Minke, ook op mn 47e ...3 jaar verder ben ik er nog niet vanaf helaas
Op een of andere manier hebben we bedacht dat de meno na je 50ste pas komt maar het is dus veel eerder en 45 is normaal, ik was 48 toen de aanloop begon, ik behoorde tot één van de gelukkigen waar de menstruatie gewoon in 1 keer stopte, eigenlijk is de hele menopauze klote. Pre/Meno en postmenopauze is een lange lijst van kwaaltjes waarvan de hevigheid varieert en je mentaal behoorlijk onbetrouwbaar kan worden. Het laatste vond en vind ik het ergst, slaapgebrek door zweten, of midden in de nacht klaar wakker zijn, rommelende hormonen geven je het gevoel dat iedereen zeikt of zeurt, ik ken dit van mijn PMS maar dat was niets vergeleken met dit. Ik ben nu 6 jaar verder en het gaat fysiek goed, je vergeet in die jaren dat je fysiek ook gewoon achteruit gaat en ik merk dat ik nu sneller moe ben dan vroeger. hoe stom het ook klinkt maar als je er een beetje redelijk doorheen wil komen is zoveel mogelijk bewegen en veel fruit en groente je redding.
Bij mij begon het eerste gerommel op m'n 49e, mijn 52e was het afbouwjaar en nu al anderhalf jaar geen menstruatie meer, maar wel opvliegers, waar ik periodiek last van heb. Soms een paar maanden niet, dan opeens weer elke dag.
Maar ook elke ochtend zo stijf als een plank, ik kom echt als een oud wijf uit bed. Wat grondoefeningen om mijn rug weer in model te krijgen en dan red ik het wel de rest van de dag.
Waar ik ook last van heb de laatste tijd is dat ik dingen sneller uit mijn handen laat vallen. Is dat ook herkenbaar, of heb ik nog een ander probleem?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven