Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een periode gehad dat ik een plekje op mijn been had die plots warm werd. Net of de kat een plasje deed tegen mijn been. Bizar.
RockOla schreef:
12-09-2020 12:43
Ik heb een periode gehad dat ik een plekje op mijn been had die plots warm werd. Net of de kat een plasje deed tegen mijn been. Bizar.
Toch fijn dat ik niet de enige ben die dat had, het is zo wonderlijk inderdaad. Ik ben ook wel benieuwd hoe dat nou lichamelijk werkt. Een plaatselijke dip in hormonen die slechts een beperkte hoeveelheid cellen ertoe aanzet extra warmte te produceren?
Wanneer besluit je de mirena te laten verwijderen? De mijne is nu ruim over datum. De huisarts hanteert ongeveer mijn leeftijd als richtlijn: 52, en aangezien ik slechts om de 60 à 90 dagen menstrueer zou ik het wel aandurven qua niet-meer-zwanger-worden. Maar wat zal het effect zijn op mijn hormoonhuishouding? Wordt mijn menstruatie erger of juist minder? Wat is jullie ervaring?
Ik voel mijn hart steeds kloppen als ik in bed lig..is ook iets van de laatste maanden...herkenbaar ?
Alle reacties Link kopieren
Oh ik ben niet de enige dus met een ‘lokale opvlieger’. Goed gevonden trouwens.
Als mij dit binnenkort te wachten staat over heel mijn lichaam ben ik wel klaar :P
Alle reacties Link kopieren
grizzella schreef:
12-09-2020 15:11
Ik voel mijn hart steeds kloppen als ik in bed lig..is ook iets van de laatste maanden...herkenbaar ?

Dat heb ik ook een hele periode gehad. Telkens als ik nét ging liggen.
Alle reacties Link kopieren
RockOla schreef:
12-09-2020 12:43
Ik heb een periode gehad dat ik een plekje op mijn been had die plots warm werd. Net of de kat een plasje deed tegen mijn been. Bizar.

Ja het is echt een gek gevoel!
Alle reacties Link kopieren
RockOla schreef:
12-09-2020 12:43
Ik heb een periode gehad dat ik een plekje op mijn been had die plots warm werd. Net of de kat een plasje deed tegen mijn been. Bizar.
O, dat heb ik ook jaren gehad, maar toen was ik een tiener.
Alle reacties Link kopieren
grizzella schreef:
12-09-2020 15:11
Ik voel mijn hart steeds kloppen als ik in bed lig..is ook iets van de laatste maanden...herkenbaar ?
Ja ik dacht dat mijn laatste uurtje had geslagen. Maar dat is al jaren zo en ik leef nog steeds.
Ik heb ook een vraag. En hoop op herkenning.

Voor mijn gevoel heb ik nog niet last van opvlieger. Wel af en toe warm, maar hoe een opvlieger omschreven wordt, is het niet.

Wel heb ik het - vooral s nachts - ineens heel koud. Wat niet gek is, want het dekbed is dan van me af.

Ik slaap nu in de herfst weer met een dekbed. Nog niet een dikke, want te warm. Maar hij is niet te dun, want heb het niet koud als ik in slaap val.

Blijkbaar (ik doe het zeker niet bewust en kan me er niks van herinneren) gooi ik s nachts alles van me af (door warmte?) want ik wordt dan halverwege de nacht verkleumd wakker. Doe ik de dekbed weer over me heen, dan lig ik nog zeker een half uur te rillen.
Daarna is het normaal. Maar ben ik wel klaarwakker.
In de zomer slaap ik overigens- vanwege ernstige zenuwpijnklachten - standaard op mijn dekbed in plaats van eronder. En dan heb ik geen last van nachtelijk afkoelen. En ik kan dus goed slapen zonder ergens onder te liggen.
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
14-09-2020 03:59
Ik heb ook een vraag. En hoop op herkenning.

Voor mijn gevoel heb ik nog niet last van opvlieger. Wel af en toe warm, maar hoe een opvlieger omschreven wordt, is het niet.

Wel heb ik het - vooral s nachts - ineens heel koud. Wat niet gek is, want het dekbed is dan van me af.

Ik slaap nu in de herfst weer met een dekbed. Nog niet een dikke, want te warm. Maar hij is niet te dun, want heb het niet koud als ik in slaap val.

Blijkbaar (ik doe het zeker niet bewust en kan me er niks van herinneren) gooi ik s nachts alles van me af (door warmte?) want ik wordt dan halverwege de nacht verkleumd wakker. Doe ik de dekbed weer over me heen, dan lig ik nog zeker een half uur te rillen.
Daarna is het normaal. Maar ben ik wel klaarwakker.
Jij hebt ernstige slaapproblemen, toch? Daar kan dat mee te maken hebben, doordat je lijf uit balans is en je innerlijke thermostaat op de verkeerde momenten aan en uit springt. Ik herken dat wel van periodes van slapeloosheid. Aan de andere kant kan dat ook een eerste teken zijn van de overgang. Ik heb net als jij niet echt last van klassieke opvliegers maar wel van een niet goed werkende thermostaat (en slaapproblemen), maar bij mij is dat zeker gerelateerd aan de overgang.
EHR schreef:
14-09-2020 03:59
Ik heb ook een vraag. En hoop op herkenning.

Voor mijn gevoel heb ik nog niet last van opvlieger. Wel af en toe warm, maar hoe een opvlieger omschreven wordt, is het niet.

Wel heb ik het - vooral s nachts - ineens heel koud. Wat niet gek is, want het dekbed is dan van me af.

Ik slaap nu in de herfst weer met een dekbed. Nog niet een dikke, want te warm. Maar hij is niet te dun, want heb het niet koud als ik in slaap val.

Blijkbaar (ik doe het zeker niet bewust en kan me er niks van herinneren) gooi ik s nachts alles van me af (door warmte?) want ik wordt dan halverwege de nacht verkleumd wakker. Doe ik de dekbed weer over me heen, dan lig ik nog zeker een half uur te rillen.
Daarna is het normaal. Maar ben ik wel klaarwakker.
Behalve opvliegers heb ik ook wel eens "neervliegers" dat ik het opeens heel koud krijg. Gelukkig heb ik een warme man in bed. Alleen is er soms wel wat uitleg nodig: Nee, niet knuffelen, je bent zo warm, o pfffff daar krijg een een opvlieger van!" versus "O lieverd, zou je me in je armen willen nemen, ik heb het zó kòud!"
Griebus67 schreef:
14-09-2020 07:15
Jij hebt ernstige slaapproblemen, toch? Daar kan dat mee te maken hebben, doordat je lijf uit balans is en je innerlijke thermostaat op de verkeerde momenten aan en uit springt. Ik herken dat wel van periodes van slapeloosheid. Aan de andere kant kan dat ook een eerste teken zijn van de overgang. Ik heb net als jij niet echt last van klassieke opvliegers maar wel van een niet goed werkende thermostaat (en slaapproblemen), maar bij mij is dat zeker gerelateerd aan de overgang.

Ja, ik heb ernstige slaapproblematiek. Al is dat in beginsel redelijk onder controle nu. Maak elke nacht nachten tussen 5,5 en 6,5 uur.

Gek genoeg is mijn thermostaat gelijkmatig. Ik neem standaard twee keer per dag mijn temperatuur op. In de ochtend en in de avond. En dat is eigenlijk altijd 36,9. Met af en toe en klein uitschietertje naar 37,4 in de avond.

Na een nacht heel slechts slapen heb ik vaak wel het gevoel alsof ik warmer of kouder ben (terwijl dat dus niet het geval is).

Ik heb overigens zeker het idee dat de verergering van de slaapproblemen gerelateerd zijn aan de overgang. Maar ben dus nu al blij dat het de laatste maand in ieder geval redelijk gaat.

Laatste extreme periode was in de stopweek van de pil (8 dagen max 2 uur per nacht). Ik moet nu volgende week een stopweek inlassen. Hoop dat dat goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
14-09-2020 15:56
Ja, ik heb ernstige slaapproblematiek. Al is dat in beginsel redelijk onder controle nu. Maak elke nacht nachten tussen 5,5 en 6,5 uur.

Gek genoeg is mijn thermostaat gelijkmatig. Ik neem standaard twee keer per dag mijn temperatuur op. In de ochtend en in de avond. En dat is eigenlijk altijd 36,9. Met af en toe en klein uitschietertje naar 37,4 in de avond.

Na een nacht heel slechts slapen heb ik vaak wel het gevoel alsof ik warmer of kouder ben (terwijl dat dus niet het geval is).

Ik heb overigens zeker het idee dat de verergering van de slaapproblemen gerelateerd zijn aan de overgang. Maar ben dus nu al blij dat het de laatste maand in ieder geval redelijk gaat.

Laatste extreme periode was in de stopweek van de pil (8 dagen max 2 uur per nacht). Ik moet nu volgende week een stopweek inlassen. Hoop dat dat goed gaat.

Die temperatuurwisselingen (en ook slaapproblemen) kunnen met je schildklier te maken hebben. Heb je dat al eens laten controleren ?
Alle reacties Link kopieren
Sorry even een tvp, net dit topic gevonden maar ik moet nu echt slapen..
Alle reacties Link kopieren
Ik weet even niet zo goed hoe ik me voel, ik was al niet helemaal fit de laatste tijd (moe, hoofdpijn, slecht slapen, onrustig) maar sinds ik 5 weken geleden met de pil ben gestopt is het alleen maar erger geworden. Ik slik de pil al sinds ik 18 ben, alleen 2x niet ivm zwangerschap, de laatste is alweer 15 jaar geleden. Ik slikte de pil nog omdat ik het makkelijk vind om te weten wanneer ik ongesteld wordt, heb al jaren geen relatie of dates meer. Dus nu toch maar gestopt omdat het goed kan zijn dat ik allang in de overgang ben (ik ben 48, mijn moeder was met 43 al in de overgang). Tot nu toe nog niet ongesteld geweest maar dat kan natuurlijk wat langer duren na 15 jaar pilgebruik. Ik heb geen opvliegers maar wel dat ik het steeds heel warm heb (maar geen warm hoofd ofzo, mijn lijf is dan opeens heel warm) en als ik dan mijn vest uitdoe heb ik het 5 minuten daarna weer koud. Veel hoofdpijn en slecht slapen en gewoon niet lekker in mijn vel.

Ik voelde me met pil beter, maar mijn lichaam moet natuurlijk wennen aan geen hormonen meer.
Ik weet niet zo goed wat ik wil met dit bericht, ff van me afschrijven is al fijn. En ervaringen van mensen teruglezen hier op het forum. Ik vind er nu al niks aan die hele overgang.... en ik weet nog niet eens wat het precies is omdat ik nog maar 5 weken zonder hormonen ben haha pfffffff nou ja ik ga maar slapen zo. Bedankt voor het lezen, als iemand dit leest :)
Alle reacties Link kopieren
Malibu, als het zonder hormonen toch niet bevalt, kun je met je huisarts overleggen over HRT .
Die bevat minder hormonen dan de pil.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
25-10-2020 10:13
Malibu, als het zonder hormonen toch niet bevalt, kun je met je huisarts overleggen over HRT .
Die bevat minder hormonen dan de pil.
Dank je voor de tip! Ik kijk het nog even aan de komende tijd en dan kijk ik of dit misschien wat voor mij is. Maar ik wil eigenlijk het liefst zonder, dat is toch het meest natuurlijk. Vandaag weer zo'n jankdag, bah ik moet mezelf echt ff een schop onder m'n kont geven...
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft tips om de zweetaanvallen te verminderen .
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde van iemand die er vanaf kwam met saliethee. En dat ga ik binnenkort ook maar eens kopen...
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Dat salie effect zou kunnen hebben heb ik wel ergens gelezen.
Koffie drink ik ook niet veel en scherpe kruiden laat ik ook al liggen.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
25-10-2020 22:33
Dat salie effect zou kunnen hebben heb ik wel ergens gelezen.
Koffie drink ik ook niet veel en scherpe kruiden laat ik ook al liggen.

Kijk. Losse thee kopen he. Succes!

Ik denk nu ook steeds: is dit gewoon corona of een opvlieger? @(
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
25-10-2020 21:54
Wie heeft tips om de zweetaanvallen te verminderen .
Alcohol laten staan.
Alle reacties Link kopieren
Lizzy75 schreef:
26-10-2020 14:05
Alcohol laten staan.

Dat is ook funest weet ik,en met mijn kleding hou ik ook al rekening dat het materiaal geen polyester is.
Ga de salie maar eens proberen of ik daar baat bij heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven