Gezondheid alle pijlers

Retraite week...iemand ervaring?

08-03-2017 20:38 35 berichten
Wie heeft er ervaring met een retraite week in binnen of buitenland?



Wat ik zoek in zo'n week?

Tijd om na te denken over 'wat wil ik?' 'wat voel ik?' 'Kan ik alleen zijn en red ik het dan?'

'Wat als ik op mijzelf ben aangewezen?'



Wie heeft er een tip voor mij?

Of heb jijzelf deelgenomen aan een retraite week?



Alvast bedankt voor jullie info!!
Ben meerdere keren op meditatieretreat geweest.



Ik vind het perfect (ook voor beginners). Wel zwaar af en toe.



De antwoorden op de vragen die je stelt komen dan vanzelf. Of de vragen zijn opeens niet meer relevant.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij heel intensief maar ook prettig. Helaas met jong kind kan ik niet zo lang van huis. Een stilte tempel in België stond op mijn to do lijst. Als je kan zou ik zeker gaan.
Alle reacties Link kopieren
kijk eens op de website bookyogaretreats.com, die hebben een hele fijne zoekfunctie en werken ook met reviews

(en er zitten heel veel plekken bij waar je niet per se hoeft te yoga-en als je daar geen zin in hebt)
Alle reacties Link kopieren
Voor een 'wat als ik op mijzelf ben aaangewezen' en 'kan ik alleen zijn en red ik het dan' retraite zou ik het toch meer zoeken in een survivaltraining.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar een week naar Portugal geweest. Was geweldige ervaring, ik zou zo weer gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben diverse malen naar een stilte retraite in Portugal geweest. Fantastisch, heb er heel erg veel aan gehad.
Ab imo pectore
Hebben jullie misschien meer info dan alleen ' Ik ben in Portugal geweest"?



Ik ga morgen kijken op de site die je noemt Pinda-kaas, dankjewel!



Antroposoofje met een klein kind is het idd lastig.

Mijn kids zijn groot en ik kom weer toe aan mijzelf en wil het dus, in overleg met mijn psych, gaan meemaken om mijn twijfels weg te nemen die ik heb.



Is bijv een retraite week altijd in combi met yoga?

Of is er ook een vorm van creativiteit (schilderen, beeldhouwen etc.) mogelijk?

Hebben jullie namen van organisaties voor mij?
Is een retraiteweek iets anders dan bijv in je eentje een huisje huren aan zee, of in het bos? Qua effect bedoel ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:GirlPowerrrrr schreef op 08 maart 2017 @ 23:24:



Is bijv een retraite week altijd in combi met yoga?

Of is er ook een vorm van creativiteit (schilderen, beeldhouwen etc.) mogelijk?

Hebben jullie namen van organisaties voor mij?



nee hoor helemaal niet! je hebt ook meditatieretraites, stilteretraites of echt met trainingen/coaching

denk ook dat ze met creatieve insteek ook zeker bestaan, maar er zijn bijvoorbeeld ook gewoon creatieve vakanties die je dan kunt boeken..dat is maar net welke behoeftes je verder hebt
Ik ben daarin nog erg zoekende eigenlijk.

Of ik echt een 'training' wil volgen is ook nog een vraag eigenlijk, ik denk het niet nl.



Ik ga er morgen nog eens even voor zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben kleine week klooster in gegaan.

Meeste kloosters vinden t fijn als je met hun ritme meegaat (gebed etc) dus daar moet je rekening mee houden.

En t ene klooster is andere niet.

Ik zat in klooster waar niet gesproken werd en nam deel aan alles.

Vond t meditatief en best pittig. Niet de stiltes etc maar het kloosterritme.
Je hebt allerlei verschillende soorten retraites. En er zijn ook best veel verschillende soorten meditatie. Als je er nog weinig ervaring mee hebt zou ik "gewoon" iets kiezen wat je wel aanspreekt en dan merk je vanzelf of het wat voor jou is of niet.



Ik ben zelf een paar keer in Dechen Chöling in Frankrijk geweest. Hele fijne sfeer en niet duur. Ze bieden er het hele jaar door veel verschillende soorten (week)programma's aan waarin vaak een deel meditatie is en een deel een activiteit, als meditatie in actie. Ook veel programma's met een creatieve inslag, zie: http://www.dechencholing.org/calendar/contemplative-art Het programma Shambhala Art wat eind april gegeven wordt is een aanrader, echt een feestje.



Je zou ook "gewoon" eens kunnen beginnen met mediteren. Door heel het land zitten centra en kloosters van de verschillende boeddhistische stromingen die vaak open meditatie-avonden aanbieden of bv weekendprogramma's. Zie bijvoorbeeld https://www.zen.nl of https://shambhala.nl. Met deze twee tradities heb ik ervaring. Heel kort het verschil uitgelegd: Zen is wat strikter en sober en beoefent een vorm van meditatie die vooral op verstilling gericht is. De Shambhala-traditie is wat vrijer en feestelijker en erg gericht op het verweven van de meditatiebeoefening in je dagelijks leven. Het duurt soms even voordat je een richting vindt die bij je past.
quote:Versnellingsbak schreef op 09 maart 2017 @ 00:10:

Ik ben kleine week klooster in gegaan.

Meeste kloosters vinden t fijn als je met hun ritme meegaat (gebed etc) dus daar moet je rekening mee houden.

En t ene klooster is andere niet.

Ik zat in klooster waar niet gesproken werd en nam deel aan alles.

Vond t meditatief en best pittig. Niet de stiltes etc maar het kloosterritme.Dat is ook nog een idee. Ik ken een paar mensen die een stilteprogramma in Taize gedaan hebben. Dat was ook best pittig als ik hun begreep, maar heeft ook verhelderend gewerkt.
Dankjulliewel voor de info!

Ik ga er nog eens over nadenken....
Je hebt ook een Goenke stilte-retraite. Daar doen ze vipassana yoga. Ben er zelf nooit geweest, maar er zijn volop "reviews" te vinden op internet. Wat vooral naar voren komt is dat het mentaal en lichamelijk best zwaar is (bijna de hele dag stil mediteren bij voorkeur zonder van houding te veranderen)



Daar kun je ook geweigerd worden als je iets hebt zoals depressie of psychoses, ook in het verleden. Omdat die intensieve vorm van meditatie psychoses kán triggeren.
Ik heb, bijna, besloten om het anders aan te gaan pakken.

Ik kan nl. niet makkelijk op de grond zitten of heel erg lang in dezelfde houding blijven ivm artrose.



Gelukkig ben ik niet depressief of andere psychische klachten maar het is wel goed om dat idd te weten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben naar een retreat geweest via een organisatie die de gewijde reis heet. Het is een combinatie van allerlei workshops gericht op meditatie, heartdance, verbonden ademhaling enz. Er wordt toegewerkt naar een ceremonie met de medicijnplant Ayuasca.

Ik was daar nogal huiverig voor maar heb gemerkt dat het voor mij inderdaad heel helend heeft gewerkt.



Geen stilte-retraite dus, maar wel veel warmte, gezelligheid en plezier. Ik kwam vrij "groen" in het hele gebeuren maar heb het ervaren als een warm en troostend bad.
Alle reacties Link kopieren
quote:GirlPowerrrrr schreef op 09 maart 2017 @ 10:41:

Ik heb, bijna, besloten om het anders aan te gaan pakken.

Ik kan nl. niet makkelijk op de grond zitten of heel erg lang in dezelfde houding blijven ivm artrose.



Gelukkig ben ik niet depressief of andere psychische klachten maar het is wel goed om dat idd te weten.Bij Vipassana van Goenka kan je ook een stoel krijgen hoor. Dat is voor mensen die dus inderdaad dat soort klachten hebben. Het is 10 uur per dag mediteren in stilte voor 9 dagen lang, de 10e dag mag je wel wel praten. Er is een ritme waar je je aan moet houden dat betekent ook erg vroeg op staan want de eerste meditatie start om 04.30. Het is overigens heerlijk om zo vroeg te mediteren. Om 22.00 uur gaan de lichten uit en aangezien je fysiek nauwelijks wat doen (er is wel een mogelijkheid om te wandelen) heb je cht voldoende slaap. Ook zijn er natuurlijk rustpauzes. Op www.dhamma.org kan je meer praktische info vinden mocht je geinteresseerd zijn. Als je er meer over wilt weten kan je me dat natuurlijk ook vragen. Ik ben er meerdere keren geweest en ben toegelaten ondanks de psychische druk waar ik toen onder stond.



Je hebt iedere dag de mogelijkheid om met de assistent-leraren te praten en je vragen te stellen maar dat hoeft niet. Ook kan je met de vrouwelijke manager praktische zaken bespreken indien nodig. Daarnaast verblijf je op basis van donatie en een ieder (de assistent-leraren, de managers, de keukenstaf, etc) werkt als vrijwilliger en krijgt niet betaald. Al de voorzieningen (en eten) worden dus betaald vanuit de donaties.
Ik heb een lang weekend een huisje gehuurd in Groningen. Ergens in de middle of nowhere. Genoeg eten meegenomen om niet "de bewoonde wereld" in te hoeven. Ik had de eigenaar van mijn plannen op de hoogte gesteld (was airBnB, die vragen er ook meestal naar) en werd dus lekker met rust gelaten.



Ik heb drie dagen alleen gezeten en ik vond het fantastisch. Voor mij was dit ideaal omdat ik ook echt helemaal met mezelf alleen wilde zijn. Een groepsmeditatie of contact met leraren of zo zou voor mij dus ernstig afbreuk hebben gedaan.
quote:amy2010 schreef op 09 maart 2017 @ 18:04:

[...]





Bij Vipassana van Goenka kan je ook een stoel krijgen hoor. Dat is voor mensen die dus inderdaad dat soort klachten hebben. Het is 10 uur per dag mediteren in stilte voor 9 dagen lang, de 10e dag mag je wel wel praten. Er is een ritme waar je je aan moet houden dat betekent ook erg vroeg op staan want de eerste meditatie start om 04.30. Het is overigens heerlijk om zo vroeg te mediteren. Om 22.00 uur gaan de lichten uit en aangezien je fysiek nauwelijks wat doen (er is wel een mogelijkheid om te wandelen) heb je cht voldoende slaap. Ook zijn er natuurlijk rustpauzes. Op www.dhamma.org kan je meer praktische info vinden mocht je geinteresseerd zijn. Als je er meer over wilt weten kan je me dat natuurlijk ook vragen. Ik ben er meerdere keren geweest en ben toegelaten ondanks de psychische druk waar ik toen onder stond.



Je hebt iedere dag de mogelijkheid om met de assistent-leraren te praten en je vragen te stellen maar dat hoeft niet. Ook kan je met de vrouwelijke manager praktische zaken bespreken indien nodig. Daarnaast verblijf je op basis van donatie en een ieder (de assistent-leraren, de managers, de keukenstaf, etc) werkt als vrijwilliger en krijgt niet betaald. Al de voorzieningen (en eten) worden dus betaald vanuit de donaties.



Mjn eerste retreat was ook een Goenka retreat (zonder meditatieervaring), ben er daarna nog een paar keer geweest. Toch weet ik niet of ik dat zou aanraden voor een totale beginner. De assistant-teachers zijn niet altijd van even goede kwaliteit. Dropout varieerde van 15% tot 33% bij de retreats waar ik was. Het kan erg pittig zijn.



Verder wel een geweldige organisatie. Prachtig landgoed (Dilse-Stokkem in Belgie, net over de grens met Limburg). Uitstekend eten. Prima onderdak. Gestandaardiseerde teachings. Wordt volledig gerund door vrijwilligers, en je betaalt op donatiebasis (je kan dus zelf kiezen hoeveel je geeft). Het is populair dus wel maanden van tevoren boeken.



Maar ik raad voor een beginner toch een wat mildere variant aan van een meditatieretreat dan hardcore Birma-style Vipassana zoals Goenka.
quote:Solanger schreef op 09 maart 2017 @ 10:45:

Ik ben naar een retreat geweest via een organisatie die de gewijde reis heet. Het is een combinatie van allerlei workshops gericht op meditatie, heartdance, verbonden ademhaling enz. Er wordt toegewerkt naar een ceremonie met de medicijnplant Ayuasca.

Ik was daar nogal huiverig voor maar heb gemerkt dat het voor mij inderdaad heel helend heeft gewerkt.



Geen stilte-retraite dus, maar wel veel warmte, gezelligheid en plezier. Ik kwam vrij "groen" in het hele gebeuren maar heb het ervaren als een warm en troostend bad.Heb zelf ook een erg positieve ervaring gehad met Ayahuasca, via een organisatie die de Zilverboom heet. Ik was (en ben nog steeds) behoorlijk onder de indruk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kinase3000 schreef op 10 maart 2017 @ 06:11:

[...]





Mjn eerste retreat was ook een Goenka retreat (zonder meditatieervaring), ben er daarna nog een paar keer geweest. Toch weet ik niet of ik dat zou aanraden voor een totale beginner. De assistant-teachers zijn niet altijd van even goede kwaliteit. Dropout varieerde van 15% tot 33% bij de retreats waar ik was. Het kan erg pittig zijn.



---



Maar ik raad voor een beginner toch een wat mildere variant aan van een meditatieretreat dan hardcore Birma-style Vipassana zoals Goenka.Ik begrijp wel wat je bedoelt. Vandaar dat ik ook de link naar de website heb gezet want je moet wel echt even kijken of je kan voldoen aan de gestelde eisen (waaronder het tijdschema). Voor mij was het ook mijn eerste ervaring met meditatie maar ik heb er veel aan gehad. Ik heb alleen nooit een slechte leraar gehad (van de 5 keer) ookal wisselt het wel of je met iemand meer een klik hebt en hoeveel ondersteuning je nodig hebt. Ik ken mensen die nog nooit een één op één gesprek met de leraren hebben gehad. Nou j het is aan TO om te kijken of ze het ziet zitten. Misschien dat het (ook) voor anderen nog interessant is.
quote:Dymphnatam schreef op 09 maart 2017 @ 18:10:

Ik heb een lang weekend een huisje gehuurd in Groningen. Ergens in de middle of nowhere. Genoeg eten meegenomen om niet "de bewoonde wereld" in te hoeven. Ik had de eigenaar van mijn plannen op de hoogte gesteld (was airBnB, die vragen er ook meestal naar) en werd dus lekker met rust gelaten.



Ik heb drie dagen alleen gezeten en ik vond het fantastisch. Voor mij was dit ideaal omdat ik ook echt helemaal met mezelf alleen wilde zijn. Een groepsmeditatie of contact met leraren of zo zou voor mij dus ernstig afbreuk hebben gedaan.



Hieraan zit ik ook te denken. Me Myself & I...

Wat ik enkel ook als doel heb ik onder de mensen gaan komen, de weg vragen, verdwalen en toch op mijn pootjes terecht komen.

Dat hoeft niet ver weg te zijn maar ik weet ook van mijzelf dat ik dan misschien toch contact ga zoeken en dat punt wil ik wel hebben, omdat ik dan echt mezelf tegen kom, maar ik wil niet de mogelijkheid hebben dat iemand naar mijn toekomt.

En dan zou ik dus in het buitenland moeten gaan zitten denk ik.Bovendien ben ik ook een zon mens...en als ik dan eens weg kan gaan moet ik er ook van genieten, toch?
quote:GirlPowerrrrr schreef op 15 maart 2017 @ 09:19:

[...]





Hieraan zit ik ook te denken. Me Myself & I...

Wat ik enkel ook als doel heb ik onder de mensen gaan komen, de weg vragen, verdwalen en toch op mijn pootjes terecht komen.

Dat hoeft niet ver weg te zijn maar ik weet ook van mijzelf dat ik dan misschien toch contact ga zoeken en dat punt wil ik wel hebben, omdat ik dan echt mezelf tegen kom, maar ik wil niet de mogelijkheid hebben dat iemand naar mijn toekomt.

En dan zou ik dus in het buitenland moeten gaan zitten denk ik.Bovendien ben ik ook een zon mens...en als ik dan eens weg kan gaan moet ik er ook van genieten, toch?



Edit: het kostte geen drol ook. Was buiten het seizoen, in een gat waar niks te doen was. Eten had ik zelf meegenomen. In Groningen hoef je niet bang te zijn dat de mensen spontaan naar je toekomen, waar ik zat zijn ze toch wat afwachtender. Ik neem aan dat je dat in het buitenland ook wel kunt vinden.

Het probleem zou voor mij dan weer zijn (was mijn eerste keer) dat als het NIET bevalt, je wat minder snel wegkomt. Nu zou ik met 2,5 uur rijden weer thuis zijn geweest, wat voor mij een veilige gedachte was. Maar dat moet je helemaal voor jezelf inschatten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven