Gezondheid alle pijlers

PAP 3A + High Risk HPV Positief

07-04-2017 18:42 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Vandaag de uitslag gehad van de dokter nav 2 uitstrijkjes de eerste had ik PAP2 en de 2e PAP3A (1 in juli 2016 nav bloedverlies en krampen na de seks en die andere 1,5 week geleden)



Nu moet ik naar het ziekenhuis voor een coltoscopie.

Daarnaast ben ik positief op High Risk HPV-virussen (er staat niet bij op welke maar wel dat ik posiitief ben op 1 van de 'gevaarlijke')



Meer mensen die dit hebben gehad?

Ik kan op internet weinig vinden wat het precies in houd en of ik me zorgen moet maken



Wie o wie kan mij wat uitleg geven / eigen ervaringen delen?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Je uitslag is niet ongewoon en is niet per se slecht nieuws. Wel een goede reden om te kijken of het uistrijkje (waarmee je alleen oppervlakkig cellen 'losstrijkt') een eerlijk beeld geeft van het aangedane gebied.



Je krijgt daarom een colposcopie. Dat betekent dat je in een gynaecologische stoel zit en een speculum krijgt ingebracht; dat is vaak nog wel vergelijkbaar met de huisarts. Als je baarmoederhals goed in zicht is, wordt door vloeistoffen op de baarmoedermond aan te brengen naar de reactie van het weefsel gekeken. Met een microscoop ter vergroting wordt daarna naar het weefsel gekeken; je kunt dan zien hoe onrustig het weefsel is, hoe groot het gebied is etc. Als er een onrustig gebied is, neemt men een biopt en soms ook wel meer dan 1 om het hele gebied te kunnen beoordelen. De uitslag van zo'n biopt duurt vaak 10-14 dagen. Vaak wordt pas na de uitslag van het biopt een verder plan gemaakt.



In principe is dit allemaal niet pijnlijk, maar het is natuurlijk een plek die bij niemand favoriet is om aan te laten knutselen..
Alle reacties Link kopieren
Ja ik, bij mij een lisexcisie na colposcopie waarbij wat weefsel weggehaald werd. (toen CIN3, voorstadium van baarmoederhalskanker. Bij de lisexcisie is "verkeerd" weefsel weggehaald. (Ingreep die goed te doen was). Daarna halfjaarlijkse controle nog twee minder goede uitstrijkjes (wel beter dan 3a waarmee ik begon) en onlangs pap1. Dus nu "alles goed". Het is erg vervelend. Schrikken. Ik had/heb 3 HR (hoog-risico)-type virussen.



Op de site van het RIVM vind je veel over HPV. Als je hier zoekt op HPV vind je een aantal topics met daarin ervaringen.



Ik blijf er een beetje onzeker van.
We don't see things as they are we see things as we are
Alle reacties Link kopieren
Ja ik had eerst pap3b,toen pap2 maar wel hpv positief. Toen een colpocopie en daar kwam cin l uit

Sindsdien altijd netjes pap1. Is nu 8 jaar geleden.

Het is een vervelend traject en onzekerheid is niet leuk. Maar het kan dus nog best meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb/had precies hetzelfde als LouiseLove, maar ik zie het eigenlijk relaxed. Heb nu weer een 'slechter' uitstrijkje, maar het duurt zooo lang voor zich zoiets verder ontwikkelt en ze zijn er tegenwoordig zo snel bij, dat ik me daar geen zorgen over maak.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik kan helemaal niet slapen van de onzekerheid:((

Ben twee keer naar de ha geweest voor inwendig onderzoek omdat ik bang ben dat ik het HPV virus heb. Heb namelijk ongeveer ( niet achter elkaar ) 4 maanden na mijn idee rond mijn eisprong een beetje bloed/bruinverlies gehad dat was na mijn idee rond mijn eisprong. De huisarts vond het helemaal niet erg en het kon gebeuren. Zij ging naar mijn baarmoedermond kijken en vond het erg mooi uitzien en ze heeft ook gevoeld. Een uitstrijkje was helemaal niet nodig. Moet ik daar op vertrouwen?? Ben 23 trouwens.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Eh.. je topictitel past niet helemaal bij je verhaal. Huisartsen zijn over het algemeen te vertrouwen, ja. Niet zoveel googelen!
❤❤❤Unicorns & rainbows❤❤❤
Alle reacties Link kopieren
:facepalm: Ik reageer op de meest recente reactie en natuurlijk past de topictitel daar niet bij. Goeiemoggel! :rofl:
❤❤❤Unicorns & rainbows❤❤❤
Alle reacties Link kopieren
HPVirussen loopt iedereen op. Zijn de wratjes veroorzakers, van voet/hand tot genitale wratten. En dan zijn er nog hpv varianten die niet zozeer wratjes veroorzaken maar wel andere 'abnormale' celgroei.

En van die laatst zijn er een paar die onder ander de baarmoederhals infecteren. Ze zijn hoog besmettelijk. En zo gauw als dat je seks hebt, loop je er wel een paar op. Vandaar dat ze een aantal jaar geleden zijn begonnen met vaccinaties van meisjes, en ook steeds vaker jongens die nog voor de puberteit zitten.

Meestal merk je er niets van, en ruimt je lichaam het virus vanzelf weer op. Soms gaat dat niet zo vlot, en omdat hpv voor abnormale celgroei zorgt, en dat een van de stappen is op weg naar een tumorcel, kunnen sommige varianten van dit virus er in een paar mensen voor zorgen dat er over vele jaren heen (10 jaar - 20 jaar) een tumor ontstaat. Deze varianten zijn de high risk types.

Vandaar het bevolkingsonderzoek en de uitstrijkjes bij vrouwen boven de 30 of jonger als daar aanleiding toe is.
Je hebt dus een besmetting met hpv. Kans is groot dat je lichaam het zelf opruimt. Net zoals wratjes ook vanzelf weer kunnen verdwijnen.

Ik zal maar niet mijn ervaringen delen, want als ik ergens een bloedhekel aan heb dan is dat wel het afnemen van biopten.
Dat is dan ook zo ongeveer het enige waar ik mij zorgen over maak. En dat je na een lisexcisie een paar weken niet mag zwemmen.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb 14 dagen terug voor 2e keer meegedaan aan bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker( 35 jaar). Ging er vrij ontspannen heen, heb er niet meer veel bij nagedacht, maar gisteren brief thuis ontvangen waarin stond dat er HPV bij mij is vastgesteld en dat de cellen lichte afwijkingen hadden. Ik vermoed dat dit dan Pap3A is? Nu moet ik.een afspraak maken bij de gynacealoog. Ik ben er vrij rustig onder, ik zie het wel. Al zal het op de dag van de afspraak wel spannend zijn denk ik....ik blijf het wel apart vinden dat je niks van die afwijking merkt( ik heb tenminste geen klachten)terwijl er toch iets niet goed zit...
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Eerst wil ik iedereen sterkte wensen!

Wat is jullie advies en mening?
Moet ik de huisarts geloven dat er echt niets is? Ik ben bang aangezien er geen klachten zijn.
Maar de huisarts zei dat ik echt niet niet hoef te zijn. Z vond dat ik een hele mooie baarmoedermond had.
Alvast bedankt !
Pap 3A + CIN2 + hrHPV niet behandelen

Hi all, ik ben nieuw hier... wil graag even mijn verhaal delen en eventuele ervaringen uitwisselen.
Na een flinke contactbloeding in maart heb ik een bezoekje gebracht aan de huisarts. Ze heeft een uitstrijkje gemaakt (ik ben bijna 29 jaar, dus nog geen bevolkingsonderzoek gehad). Het bloeden stopte eigenlijk direct na die ene keer dus ik had er niets van verwacht. Ca. 2 weken later kwam de uitslag: PAP3A en positief op hoog risico typen HPV (het is mij onduidelijk welke typen). Bij de Kopac uitslag een P4. Ik schrok me een hoedje! Vervolgens naar het ziekenhuis, afspraak gyn, colposcopie gehad waar een biopt is genomen met uitslag CIN2.
Gezien mijn leeftijd en kinderwens voor de toekomst is door de gyn besloten niet te behandelen (geen lis-excisie of conisatie). Enerzijds vind ik het fijn dat ze niet zomaar 'gaan snijden' en mijn lichaam de kans geven het zelf op te ruimen. Anderzijds baart het mij zorgen omdat er iets zit wat er niet hoort... volgens het nieuwe protocol uit 2017 hoef ik ook pas over een jaar terug te komen bij de gyn voor een nieuw uitstrijkje. Zo lang kan ik echt niet wachten dus heb mezelf al voorgenomen om in het najaar (6 maanden na het eerste uitstrijkje), een 'controle uitstrijkje' bij de huisarts te laten doen, ook al heeft mijn lichaam de foute cellen dan waarschijnlijk nog niet helemaal opgeruimd.. ik wil toch weten wat die tussentijdse status gaat zijn.
Verder weet ik dat Googlen niet altijd goed is, alhoewel de verhalen en ervaringen van andere dames me in dit geval veelal gerust hebben gesteld. Toch lees ik nergens of er meer meiden/vrouwen zijn waarbij (voorlopig) niet is behandeld bij PAP3A, CIN2. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en of er soortgelijke verhalen bestaan. Hoe groot is de kans dat mijn lichaam dit zelf opruimt of dat het juist de verkeerde kant op slaat en het erger gaat worden..?

Alvast enorm bedankt voor het lezen en jullie reacties.

Liefs, een-bezorgde-goldfish
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zou ook graag mee praten hier.. eindelijk een forum van nu, heb vooral veel oude berichten gevonden hier over.

Goldfish het is inderdaad niet vreemd dat ze hier wat tijd tussen laten zitten.
Het lichaam kan het zelf opruimen. Een goede weerstand kan hier aan bijdragen begreep ik.

Ik zelf was in november geweest voor het bevolkingsonderzoek en daar kwam pap 3a naar voren. Ze hebben toen geen actie ondernomen, ik moest na een half jaar terugkomen voor een nieuw uitstrijkje.
Helaas is daar opnieuw pap 3a- II uitgekomen met hoog risico hpv.
Vorige week intake gesprek gehad in het ziekenhuis met echo en colposcopie. Er werd mij toen verteld dat als de uitslag van het biopt CIN 1 zou zijn ze voorlopig niets doen en je na een bepaalde tijd terug komt voor nieuw uitstrijkje.
Maar bij CIN 2 of 3 is behandeling nodig.

Uitslag van biopt vandaag gekregen en bleek erger dan de gyno had verwacht, ernstige aanwezigheid van onrustige cellen, CIN 3.
Ik ben er wel van geschrokken en vind het heel erg spannend. Over 2 weken krijg ik de lis.

Ik wil iedereen veel sterkte wensen die in dezelfde situatie zitten en ben benieuwd naar jullie verhalen.

Liefs Sina
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sina,

Al eerste, maak je niet ongerust. Ik had direct al pap3b en CIN 3 en er is me verteld dat het een voorstadium is van baarmoederhalskanker, maar dat is het dan ook. Wees blij dat ze er nu achter gekomen zijn! Heb ik tenminste. Ik schrok er ook wel even van want was mijn eerste uitstrijkje en meteen al raak, maar ja...dat gebeurt erg vaak heb ik me laten vertellen.

Verder, krijg je de lis onder plaatselijke verdoving? Ik hoor veel vrouwen die het onder narcose laten doen, maar dat zou ik echt niet doen. Je hebt waarschijnlijk meer last van de narcose dan van de lis. Ik heb 'm afgelopen dinsdag gehad en ben donderdag weer gaan werken. Had woensdag ook wel gekund, maar iedereen (werk, man) wilde dat ik thuis bleef.

Als het onder plaatselijke verdoving gaat, gaat het als volgt:
De eendenbek wordt ingebracht, dan gaan ze de eerste prik zetten en vragen ze je om te hoesten. Tijdens het hoesten prikken ze en dan voel je niets of amper. Dit deden ze 3x en de prikken erna voelde ik sowieso al niet meer want toen was ik al lekker verdoofd. Dan krijg je een enorme plakker op je been om de elektriciteit te geleiden en gaan ze het wegbranden. Dit gaat héél snel en heb ik ook niets van gevoeld. Ik rook een vleugje verbrand haar achtig iets, maar niets dramatisch. Dan deppen/branden ze het dicht, doen ze er eventueel nog een oplosbare tampon in en ben je klaar! Alles bij elkaar heeft het 15 minuten geduurd. Ik had de middag erna wel kramp, maar tot nu toe heb ik amper bloedingen of pijn gehad. Scheelt wel dat ik een kantoorbaan heb. Iedereen verklaarde me voor gek omdat ik zo vrolijk was, ik ben alleen maar blij dat ik die behandeling achter de rug heb :)

Ik krijg volgende week al de uitslag en als er geen kankercellen gevonden zijn en de snijranden zijn schoon dan moet ik over een half jaar weer terug. Vergeet niet dat ze dit weefsel al een keer onderzocht hebben dus de kans dat ze nu alsnog kankercellen vinden is héél erg klein.

Op internet lees je natuurlijk alle nare verhalen en ja, het kan ook wel eens (goed) mis gaan. Maar daar denk ik gewoon niet aan want die kans is erg klein en als blijkt na onderzoek dat het wel mis is, dan zie ik het dan wel weer.

Sterkte in ieder geval, het is een zenuwachtige tijd vanwege de onzekerheid en alle onderzoeken van nogal intieme aard, maar echt..het is goed te doen! Ik zelf heb liever nog een Lis dan een biopt!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Floozie,

Bedankt voor je geruststellende bericht.
Ik zie inderdaad erg tegen de behandeling op maar hopelijk valt het mee, net als bij jou.
Van het afnemen van de biopt heb ik gelukkig niet veel gevoeld, wel 2 dagen behoorlijk gebloed.

De lis gaan ze onder plaatselijke verdoving doen met 4 prikken.
Ik vind de uitslag het meest spannend. Ze hadden maar 1 biopt genomen terwijl de plek met onrustige cellen best groot was. Wat als het op een ander plekje nog erger gesteld is.. of helemaal achterin de baarmoeder zelf ofzo.. ze hadden wel cellen gevonden zei ze maar niet kwaadaardig?
Ik loop al jaren lang met lage rugpijn maar volgens de gyno zal dat er niet mee te maken hebben maar lees op sommige sites juist weer van wel en dat het dan echt al foute boel is. Loop mezelf gewoon een beetje gek te maken in mijn gedachten, hoop dat het allemaal maar snel voorbij is.

Ik heb trouwens ook een kantoorbaan, dat scheelt maar heb dit gelukkig net in mijn vakantie weten te plannen.

Jij ook veel sterkte in deze zenuwachtige tijd en hopelijk krijg je volgende week een goede uitslag dat alles weg is.

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sina,

Lage rugpijn kan echt vanalles zijn, maar ik snap dat je je ongerust maakt. Mijn gyn zei dat het standaard praktijk is dat de gewoon de hele buitenste laag weghalen en dan ongeveer 5 mm diep (dit waren bij mij 4 of 5 stukjes) om zo de meeste kans te hebben dat de snijranden schoon zijn.

Ik was eigenlijk helemaal niet zenuwachtig voor de uitslag, vond een week ook erg snel! Ben vanochtend gebeld dat alles schoon was en ik moet over een half jaar weer terugkomen. Nu maar hopen dat ik van dat virus af kom anders komt het gezellig weer terug.

Ik heb nu trouwens nog amper last van bloedingen. Wel wat "wondvocht" en dat is best goor want het ruikt ook vreemd. Dat vind ik nog het ergste aan de hele behandeling, haha. En ik merk dat als ik toch ga tillen (boodschappen, vuilniszak) dat ik daarna een beetje een drukkend gevoel op mijn buik heb dus probeer dat nog wel te vermijden.

Hebben ze jou trouwens na het biopt niet dicht gebrand? Dat heeft mijn gyn gedaan, was wel pijnlijk, maar daarna helemaal geen bloedingen gehad.

Nog een weekje wachten en dan heb je iig die lis gehad, en hopelijk dan snel de uitslag en ben je er ook even vanaf. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
http://www.nvog.nl/Sites/Files/00000001 ... isatie.pdf

Hier heb je een uitgebreide patiëntenfolder. Nog niet geüpdate over HPV maar geeft wel uitleg over de ingrepen enzo.
Alle reacties Link kopieren
Floozie, wat een goed nieuws deze uitslag! En nu weer over een halfjaar terug, ben je er voorlopig even vanaf.

Na de biopt hebben ze het volgens mij niet dichtgebrand bij mij, alleen een gaasje tegenaan gehouden.

Ik moet woensdag voor de lis, vind het wel een beetje spannend maar komt vast goed.

@ ElOise bedankt voor de folder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven