Gezondheid alle pijlers

Baarmoeder verwijderen

10-04-2017 09:54 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft ervaring met een operatie om je baarmoeder te verwijderen? Ben erg benieuwd naar hoe de ingreep was, hoe lang je in het zkh moest blijven, hoe je de napijn hebt ervaren en hoe lang je herstelperiode was.



Even kort mijn voorgeschiedenis:

Na 2x een fout uitstrijkje (pap 3a in sept en febr) en eerst een poging tot een poliklinische behandeling (niet gelukt) ben ik onlangs geopereerd. Er zou een conisatie worden uitgevoerd en uiteindelijk (achteraf) bleek er ook een curettage te zijn gedaan. Afgelopen week de uitslag gekregen van het onderzochte weefsel: ik zit in het voorstadium van baarmoederhalskanker! Dat is/was even schrikken, had ik niet aan zien komen.



Dus nu moet ik binnenkort weer onder het mes, nu gaat de hele baarmoeder eruit. Ik heb geen kinderwens meer, dus emotioneel geen moeite mee. Wel met het feit dat ik blijkbaar ernstiger 'ziek' was dan ik dacht en dat dit een zware ingreep is, zo snel na die andere.



Ik ben daarom benieuwd naar vrouwen die dit ook hebben ondergaan. Hoe heb je de operatie ervaren, hoe lang bleef je in het zkh, kun je écht 6-8 weken niets doen (tillen, bukken etc) of deed je na een paar weken wel weer langzaamaan wat? En hoe lang ben je thuis gebleven van werk (ik doe kantoorwerk, geen fysiek zwaar werk). Heb je er mentaal toch wel moeite mee gehad of niet? Kortom: brand maar los. Bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee, maar voor jou, heel veel sterkte.

Ik ga wel even volgen, om andere redenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er zelf een topic over geopend een paar maanden geleden. Even in de zoekfuctie kijken.

Daar kun je mijn verhaal lezen, maar ook die van anderen.



Veel sterkte gewenst!



Gr blauw_vinkje
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zijn in sept 2015 baarmoeder en eierstokken verwijderd ivm eierstokkanker. Omdat mijn tumor erg groot was, was de wond ook erg groot, wel drie kwart van de lengte van mijn buik. Jij krijgt ongetwijfeld een kleinere wond, misschien wordt je alleen vaginaal geopereerd. Ik heb echt wel 2 maanden nodig gehad om te herstellen, maar dat betekende niet dat ik niks kon of mocht doen. Dat heb ik heel langzaam opgebouwd, maar ik zat wel bijv na ruim vier weken weer achter het stuur. En ik was van te voren al behoorlijk ziek en moe, dus dat werkte ook niet mee met het herstel. En je kan ook maar beter de tijd nemen om te herstellen, want anders vergroot je alleen maar de kans op complicaties. Hoe langzamer je alles opbouwt, hoe eerder je weer de oude bent. Veel sterkte!
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties.



Ik heb je topic gevonden Blauw Vinkje, bedankt voor de tip.



Ik lees veel ervaringen van vrouwen die erg positief zijn omdat zij voor de operatie veel klachten hadden. Ik heb geen klachten, voel er werkelijk niets van, maar het zit dus toch niet goed van binnen bij me. Daarom is zo'n operatie ook een heel dubbel gevoel. Ik weet dat het moet gebeuren om gezond te blijven, maar voel me nu okee dus best balen dat ik eerst geopereerd moet worden om helemaal beter te zijn, terwijl ik nu geen klachten heb.



Ik omschrijf het niet zo duidelijk geloof ik, maar hopelijk begrijpen jullie wel wat ik bedoel
Alle reacties Link kopieren
Bij mij baarmoeder (+mond) en eierstokken verwijderd (5 mnd geleden), vanwege endometriose. Ben zelf te snel weer actief geworden en/of er is iets tijdens de operatie beschadigd, waardoor ik beperkt ben met kracht zetten rechterbeen (zoals gasgeven/remmen autorijden, fietsen, tillen en wandelen). Dus bouw alles echt heel voorzichtig op!!! Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Wat naar en wat zal je geschrokken zijn. Bij mij zijn mijn baarmoeder, baarmoedermond en eileiders weggehaald in februari.
Overigens om andere redenen want na 2 keizersnedes was het helaas een ravage geworden waar ik last van had. Ik ben 33 en het is mij echt alles meegevallen. De operatie zelf was heel ontspannen en daar kwam ik echt goed uit. Natuurlijk heb je pijn maar daar kreeg ik een morfine pompje voor de eerste paar uur.

Na 2 nachten kon ik zelf alweer het ziekenhuis uitlopen en ben ik lekker naar huis gegaan. Daar had ik mijn bed in de huiskamer (slaap normaal op zolder) maar dat heb ik 2 nachten gedaan en toen was ik het zat. Ik heb vooral rustig aan gedaan omdat dat moet maar ik voelde me echt al snel weer goed. Ik ben in week 3 weer deels gaan werken vanuit huis, weer gaan autorijden en wandelen. In week 5 ben ik weer full time gaan werken en eigenlijk ging dat echt heel goed. Heb nooit meer last gehad. Enige wat ik echt een week of 7 niet lekker vond was fietsen, dat trekt toch aan spieren die je anders niet gebruikt. Ik ben na 8 weken weer begonnen met trainen (handbal en fitness) en ik moet zeggen, vooral het handbal was wel even spannend maar meer omdat je bang bent iets stuk te maken.

Kortom, ik vond het echt heel erg meevallen maar dat kan echt voor iedereen heel anders zijn. Sterkte!
Ik ben 18 mei geopereerd via een laproscopie, 2,5 week later was ik aan het werk. Je kan al snel dingen, maar tillen en bukken is niet handig, niet vanwege de pijn, maar de druk op de inwendige littekens. Na ik 3 weken was ik geheel pijnvrij. En alleen de eerste drie dagen ibuprofen en paracetamol nodig gehad. De eerste paar dagen heb ik veel geslapen. Ik kon al snel alles weer. Ik was alleen wat moeier en deed een middagdutje. Na drie dagen deed ik zelf gewoon de kleine boodschappen lopend, de was en kleine taken in huis. Ben donderdagmiddag geopereerd en vrijdag om 10:00 mocht ik naar huis. Hele kleine bijna onzichtbare littekentjes. Vier weken na de operatie waren we twee weken op vakantie en ik heb gewoon zelf ook gereden, mee gewaterfietst, lange wandelingen gemaakt ed. Heb er dus een positief gevoel over. Ook nooit meer ongesteld. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij vorig jaar september, baarmoeder, eileiders en baarmoedermond verwijderd. Bij mij via de buikgegaan, geen kijkoperatie. Heel goed verlopen, 2 nachtjes in het zh geweest, daarna thuis hersteld.6 weken rustig aan doen!
Ik ben er erg van opgeknapt, ben dat zware gevoel in de buik kwijt, en niet meer ongesteld, heerlijk 😊!! Succes
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Ik ben 22 augustus aan de beurt, nog ruim 3 weken dus. Zal blij zijn als het achter de rug is wel, maar dat geldt voor iedere operatie denk ik. Blij dat de meeste verhalen hier positief zijn. Zie erg op tegen de lange hersteltijd, maar die valt best mee lees ik hier. Mag ik vragen hoe snel jullie weer konden vrijen en of daarin iets is veranderd qua beleving of fysiek? Maak ik me ook een beetje zorgen om wel ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mij keurig aan de 6 weken gehouden. Daarna overigens geen enkele verandering als daarvoor. Dus ook dat viel alles mee.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil graag ook een (intieme) vraag over dit onderwerp stellen. Ik wilde er een topic over openen maar zag dat deze er al was. Er is bij mij nog niet concreet sprake van een baarmoeder verwijdering maar komt wel steeds vaker ter sprake. Heeft het invloed op je seksleven als de baarmoeder verwijderd is?
Jeegirl schreef:
31-07-2017 08:49
Ik heb mij keurig aan de 6 weken gehouden. Daarna overigens geen enkele verandering als daarvoor. Dus ook dat viel alles mee.
Hier het zelfde
koelbox schreef:
31-07-2017 09:12
Hallo,

Ik wil graag ook een (intieme) vraag over dit onderwerp stellen. Ik wilde er een topic over openen maar zag dat deze er al was. Er is bij mij nog niet concreet sprake van een baarmoeder verwijdering maar komt wel steeds vaker ter sprake. Heeft het invloed op je seksleven als de baarmoeder verwijderd is?
Bij mij totaal niet
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor je reactie Orangetree
Klinkt geruststellend
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar februari is mijn baarmoeder verwijderd, ook de eierstokken en de baarmoedermond.
Ik heb 2 nachtjes in het ziekenhuis gelegen en daarna 6 weken herstellen. Heb me er wel aan gehouden. Het is mij heel erg meegevallen. Ik heb geen pijn gehad na de operatie. Bij mij waren het vleesbomen, en daar had ik eigenlijk geen last van, behalve dan dat ik maar heftig bleef menstrueren terwijl ik al dik in de overgang was.

Succes en sterkte ermee!
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
koelbox schreef:
31-07-2017 22:22
Dankje voor je reactie Orangetree
Klinkt geruststellend
Wel echt pas weer aan sex gaan doen NA de controle. De hechtingen van de baarmoedermond moeten echt goed dicht zijn ander kun je bloedingen krijgen. Dus pa na de laatste controle van de Gyn. (6 weken na de operatie). Vriend/man moet dus even wachten op die manier. Maar no worries, de eerste paar weken valt de pijn best mee, maar moet je echt nog niet aan sex denken. Na al die onderzoeken, apparaten van binnen, kijkers en meekijkers ed voelde ik me een paar weken alsof ik de koentunnel zelf was. :rofl:

Het eerste onderzoek na 2 weken deed overigens wel goed pijn. Terwijl ik geen pijnklachten meer had in het dagelijkse leven. Maar van binnen was het nog een soort hamburger/geruld gehakt oid. Een van de katten sprong na 5 weken op mijn buik en toen ging ik ook tegen het plafond. Maar verder geen last
Alle reacties Link kopieren
Nee dat begrijp ik. Al aardig wat operaties ondergaan en idd herstel tijd goed in acht nemen. Met alles. Het gaat er mij om of het structureel een verandering betekend, Maar ik begrijp dat jij dat niet zo ervaart.
Nogmaals bedankt voor je reactie
Alle reacties Link kopieren
Er is ook echt wel verschil in herstel op basis van verschillende operatie vormen. Ik heb daarvoor twee keizersnedes gehad en moest daardoor via een volledige buikoperatie alles laten verwijderen. Dit heeft toch meer impact dan dat het via kleine sneetjes of vaginaal wordt gedaan.

Maar zelfs dan viel het echt mee. Inderdaad onverwachte bewegingen of weer gaan sporten is gewoon even spannend maar dat gaat snel over. Ik vlieg inmiddels alweer vallend en rollend over het handbalveld maar de eerste twee trainingen vond ik dat nog wel even een dingetje. En fietsen was de eerste 6 weken toch echt een dingetje. Maar verder... echt wat ben ik blij dat ik het heb laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Dames, ik moet een myomectomie abdominaal laten doen..

Dus denk een vergelijkbare operatie..

Hebben jullie nabloedingen gekregen?

Liefs Ann
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb geen nabloedingen gehad. (sorry beetje late reactie)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven