Gezondheid alle pijlers

Afwijkende cellen na uitstrijkje

11-07-2017 09:30 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik symptomen had die bij (voorstadium van) baarmoederhalskanker hoorde heeft de huisarts een uitstrijkje gedaan bij me. Ik zou een zelftest doen mar door mijn klachten wou mijn huisarts het meteen doen en buiten het bevolkingsonderzoek.

Gisteren belde ik voor de uitslag en de assistente vertelde me dat er afwijkende cellen zijn gevonden. Ze had het over pap2 (wat relatief laag is) maar vertelde me ook dat niet alle uitslagen binnen waren. Ze wachtten nog op de uitslag van de HPV test. Verder kon ze me niet veel vertellen en het was inmiddels 5 uur.

Vanaf het begin had ik het gevoel dat er iets niet goed is. Dit heb ik bij een aantal mensen in mijn omgeving aangegeven. Het was geen angst maar meer iets wat ik voelde. Ik heb me voorgenomen er niet te veel aan te denken en hoopte dat het gevoel over zou gaan of ik geen gelijk zou krijgen. Na gisteren voelt het nog steeds zo.

Ik ben me er bewust van dat pap2 niet heel heel hoog is meteen maar heb duidelijke klachten dat er iets in mijn lijf is verandert wat niet goed voelt en los daarvan het sterke gevoel dat er iets niet helemaal goed is.

Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe zijn jullie hier mee om gegaan?
En kan iemand me vertellen wat de HPV uitslag nog uitmaakt als je al weet er afwijkende cellen zijn gevonden? Ik weet gewoon niet zo goed wat ik er mee aan moet.
He wat naar zeg :-( Je zal wel ongerust zijn. Ik snap dat je probeert er juist niet echt aan te denken tot er meer duidelijkheid is, maar toch... geen fijn gevoeg :hug:

Mag ik je vragen wat voor symptomen je hebt die op baarmoederhalskanker zouden kunnen wijzen? Ik was altijd in de veronderstelling dat het echt iets was waar je niets van merkt, pas als het zeer vergevorderd is.

Wanneer hoor je meer?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vanwege klachten ook bij de huisarts terecht gekomen en heb een uitstrijkje laten maken. Had ook Pap2 én HPV. Meteen doorgestuurd naar de gynaecoloog voor colposcopie. Lees dit artikel eens, maakt het misschien wat duidelijker voor je waarom het uitmaakt of je wel/geen HPV bij afwijkende cellen hebt :)
http://www.hpvtest.nl/getting-the-test/ ... n/over-30/
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2,5 jaar geen sex gehad en nu een half jaar een vriend. We hebben het fijn samen en ik voel me fijn bij hem. Tijdens en na de sex was het soms gevoelig en soms echt pijn. Regelmatig dat we stoppen. Wat vooral een teken was dat ik na de sex soms een wat rodere afscheiding had. Alsof het iets gebloed had. Dit had ik een uur of langer na de sex. Ik had het idee dat het van "dieper" kwam en niet van een wondje. De pijn vond ik ook raar want voor hem heb ik wel vaker sex gehad en dan had ik dit nooit.
Eerst dacht ik dat ik dat ik ongesteld moest worden midden in mijn pilstrip, omdat ik net van pil was gewisseld dacht ik dat het daar aan lag. Maar nadat ik iedere twee weken dacht dat ik ongesteld moest worden dacht ik hier klopt iets niet.

Ik heb gegoogled (ik weet het nooit doen) en er stond dat het (een voorstadium van) baarmoederhalskanker kon zijn of chlamydia. De laatste is uitgesloten met een SOA test.

Mijn sterke gevoel samen met mijn klachten maken denk ik dat ik meer zorgen heb. Je hoort vaak dat het als een verrassing uit de test komt maar ik heb toen bij de dokter al gezegd dat er iets in mijn lijf is verandert en dat het niet goed voelt en nu dit...

Ik ben op de lijst gezet voor telefonisch spreekuur. Vannacht er slecht van geslapen en gevraagd of ik langs kon komen. Dit kon wel maar bij een andere huisarts, dat wil ik niet dus zit ik te wachten op de laatste uitslag en een telefoontje van mijn huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel ikblijflieveranoniem, dit was precies wat ik me afvroeg! Ik kon er op de gebruikelijke sites niets over vinden en snapte dus ook niets helemaal waarom ik er op moest wachten. Ik hoop deze uitslag snel te krijgen. Moet ik niet zowieso assertief doen en de huisarts vertellen dat ik de uitslag samen met mijn klachten meer dan genoeg vind om doorverwezen te worden en mijn voorgevoel hierbij melden?
Met PAP2 en HPV is er nog steeds niets aan de hand. Het lichaam ruimt dat in nagenoeg alle gevallen zelf op. PAP2 is ook geen voorstadium.
Pap 2: enkele cellen zijn anders dan normaal. De cellen die nu anders zijn dan normaal kunnen over 6 maanden weer normaal zijn, doordat er steeds nieuwe cellen worden aangemaakt (net als bij de huid). Bij vrouwen met voor het eerst een pap 2 wordt geadviseerd het uitstrijkje na 6 maanden te herhalen.


Dan kunnen je klachten natuurlijk ergens anders vandaan komen en dat zal verder onderzoek vragen.
Ik denk vooral, voor dat je assertief gaat doen, eens moet vragen om een goede uitleg omtrent de uitslag.
Ik heb het idee dat je jezelf behoorlijk gek zit te maken, terwijl de uitslag indiceert dat er niet zo gek veel aan de hand is mbt baarmoederhalskanker.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je denk ik gelijk in. Maar best lastig om jezelf niet gek te maken als je nog geen duidelijkheid hebt. Dan gaan je gedachte alle kanten op. Ben ook blij dat het maar pap2 is maar ook stiekem wel wat geschrokken.
Alle reacties Link kopieren
Ik had vorig jaar bij het bevolkingsonderzoek ook pap 2. Afgelopen mei weer laten testen en Pap 1 (normaal)
Je lichaam ruimt in bijna alle gevallen de slechte cellen weer op. Als je HPV er bij hebt ruimt het lichaam het meestal op binnen 2 jaar.
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolk ... kanker/HPV

Op de site van het RIVM staat veel informatie.

Ik was ook wel wat geschrokken van de uitslag maar je moet je lichaam gewoon de tijd gunnen om het op te ruimen. En laat over 6 maanden weer een uitstrijkje maken. Ik heb er wel iets langer tussen gelaten omdat het ik het alweer vergeten was.
Alle reacties Link kopieren
Had jij er ook HPV bij Anna-satus? En had je klachten? Thx voor de link. Had gisteren al iets op die site gelezen. Geeft wel duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar werd er bij het bevolkingsonderzoek niet standaard getest op HPV, maar aangezien ik licht afwijkende cellen had en die doorgaans worden veroorzaakt door het HPV virus, zou ik het wel gehad hebben.

Nu heb ik wel op HPV laten testen in mei heb ik geen HPV meer en geen afwijkende cellen.

Klachten had ik niet echt. Ik had weleens kleine doorbraakbloedingen vlak voor de stopweek, maar die had ik ook toen ik nog maagd was en wel de pil slikte dus ik leg de oorzaak daarvan niet echt bij HPV.
Alle reacties Link kopieren
Princessss schreef:
11-07-2017 10:35
Daar heb je denk ik gelijk in. Maar best lastig om jezelf niet gek te maken als je nog geen duidelijkheid hebt. Dan gaan je gedachte alle kanten op. Ben ook blij dat het maar pap2 is maar ook stiekem wel wat geschrokken.
Begrijpelijk dat je bent geschrokken, had ik ook wel hoor! Ik dacht eigenlijk dat mijn klachten door de pil kwamen en de posities tijdens de seks.
Maar het is goed dat ze er nu achter komen met pap2, dan blijf je in ieder geval onder controle. Ik zou gewoon vragen of je mag worden doorgestuurd naar de gynaecoloog omdat je je zorgen maakt en klachten hebt. Ik werd zonder het te vragen al doorgestuurd omdat ik ook HPV heb, maar misschien is dat bij jou ook wel het geval dat je meteen wordt doorgestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Ze testen nu standaard eerst op HPV en als blijkt dat je dat virus bij je draagt gaan ze kijken of er sprake is van afwijkende cellen. Ik had licht afwijkende cellen (pap 3a1)en ben vorige week bij de gynacealoog geweest voor een colposcopie en aansluitend behandeling(afwijkende cellen/weefsel is weggebrand). Volgende week uitslag. Ik had ook maar een lichte afwijking maar toch wel al duidelijk afwijkend weefsel.....ik heb trouwens niks geen klachten, ik ben eruit gepikt met bevolkingsonderzoek.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dinsdag met de huisarts gesproken en ze zei dat de HPV uitslag nog niet binnen was en ik me niet te druk moest maken. Haar uitgelegd dat de uitslag met daarbij mijn klachten me zorgen baren. Ik word nu sowieso doorverwezen naar een gynaecoloog. Maar voor ze de brief kan versturen moet ze de HPV uitslag hebben. Het houdt me nog steeds bezig en ik zit echt te wachten op de laatste uitslag.

Tammie28 hoe ging jij om met de uitslag van het uitstrijkje? Wat deed het met je en hoe ging het in de tijd tussen uitslag en afspraak bij de gynaecoloog? En hoe gaat het nu met je? Hoe heb je de afspraak ervaren?
Alle reacties Link kopieren
Princess, ik vind dit wachten op uitslag vreselijk.....toen ik de uitslag van uitstrijkje kreeg schrok ik eerst, maar later viel dat mee nadat ik info had opgezocht. Maar nu na de behandeling, die ik enorm mee vond vallen trouwens ,vind ik de spanning omtrent de uitslag niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Probeer je niet te druk te maken. Het betekend nog niks. Over een half jaar kan het inderdaad heel anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Thx voor de antwoorden. Af en toe kan ik het van me af zetten maar soms ook minder. Heb de afspraak voor de gynaecoloog al binnen. Die is 9 aug. De uitslag van de HPV verwachten ze nu dinsdag.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang moet je nog wachten Tammie? En kun je er over praten met je omgeving?
Alle reacties Link kopieren
Princessss schreef:
17-07-2017 02:22
Hoe lang moet je nog wachten Tammie? En kun je er over praten met je omgeving?
As vrijdag krijg ik de uitslag, dus nog 3 dagen wachten....maar de uitslag hebben ze vast al binnen( denk ik). Ik denk als het echt helemaal mis was ze mij al gebeld zouden hebben aangezien ingreep bijna 1,5 week terug was...
Ik kan er zeker goed over praten met mijn omgeving, maar ik wil het er ook niet steeds over hebben....
Dus morgen krijg je de uitslag van de HPV?
Alle reacties Link kopieren
Heb gisteren al gebeld en en hij was toen al binnen. Zijn idd een paar soorten HPV aangetroffen waar onder volgens mij 18. 16 en 18 zijn de veroorzakers va 70% van de ziekte die we niet willen krijgen. Ik had al een doorverwijzing omdat ik het zelf fijn vond nader onderzoek te krikgen. De huisarts zei dat op basis van mijn klachten en de uitslag die nu binnen is ik sowieso doorverwezen moet worden.
Ik had verwacht duidelijkheid te krijgen maar dat heb ik niet heel erg gekregen. Wel wijst het er iets meer naar toe heb ik het idee.

Ik had een oproep voor 9 aug voor de gynaecoloog en heb vandaag even gebeld. Mag nu 27 juli heen. Het is steeds maar wachten al weken en iedere keer als je denkt wat meer duidelijkheid en houvast te krijgen krijg je nietszeggende info.
Princess, kennis is macht. Hoewel er bij PAP2 hoogstwaarschijnlijk weinig aan de hand is, weet je nu wel dat het van belang is je uitstrijkjes trouw te laten doen.

Een voorgevoel zou ik me niet door laten leiden, je eigen geest kan je ontzettend voor de gek houden. Wacht eerst de adviezen af en laat je uitleggen waarom er voor een bepaalde aanpak (kan ook enkel herhaling uitstrijkje zijn) wordt gekozen. Dat is namelijk niet zomaar, maar Evidence-based oftewel op basis van uitgebreide onderzoeken.

Succes voor je afspraak bij de gyn.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Erizon. de lichamelijke klachten maken t voor mij enger. maar je hebt gelijk. je gedachten herhalen zichzelf constant. afwachten tot de 27e. meer kan ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Princess, zo herkenbaar wat je schrijft over je gedachten pffff. Ben blij dat ik vrijdag de uitslag krijg en dat het hopelijk meevalt( lees= voor mij geen kanker) Kijk, als er nog meer weggehaald moet worden is dat maar zo, maar niet einde van de wereld...

Wel fijn dat je afspraak vervroegd is, trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar ben ik ook naar de huisarts gegaan om een uitstrijkje, vanwege bloedingen en veel buikpijn (na gemeenschap) wat me niet lekker zat. Uit dit uitstrijkje kwam een bekkenontsteking: antibioticakuurtje en over een half jaar opnieuw testen. De test voor baarmoederhalskanker was vertroebeld door de ontsteking en konden ze dus niks mee. Gelukkig geen soa's.

Na een half jaar terug. Gebeld voor uitslagen, alles was goed, geen afwijkende cellen, geen soa's. Dus ik blij.
Kreeg ik vorige maand telefoon dat het helemaal niet goed was, ik had ook een PAP2 uitslag en positief getest op hrHPV. Dus doorverwijzing naar de gynaecoloog. Heb mezelf ook enorm bang gemaakt, het is gewoon eng.

Ik heb twee weken geleden de colposcopie gehad en er is een biopt genomen. Dat vond ik niet prettig, ook veel navloeien achteraf. Van dat biopt heb ik nu de uitslag. Oppervlakkige schade aan de cellen (CIN I), ik ben voor de keus gesteld om ermee te blijven lopen in de hoop dat het zichzelf opruimt of te behandelen met cryotherapie (bevriezing). Heb er goed over nagedacht en ga de behandeling maar ondergaan. 80% van het slechte weefsel sterft daarbij af en dan kan je eventueel nog een tweede behandeling doen om de rest op te ruimen.

Ik vind het allemaal doodeng en merk dat ik emotioneel best wat te verduren en verwerken heb. Probeer goed naar mezelf te luisteren en op tijd rust te nemen om alles te overdenken/verwerken. Ik vind het persoonlijk doodeng om iets in m'n lijf te hebben zitten wat ik momenteel niet voel en alle poespas eromheen met gekke behandelingen.... Brrrrrr.

Dat biopt nemen (en dichtmaken van het wondje) en dat bevriezen wordt overigens allemaal zonder verdoving gedaan, dus ik ga komende week naar de HA voor een kalmeringsmiddel want ik maak mezelf echt helemaal gek hierom. Dat biopt en dichtmaken van het wondje heb ik zonder hulpmiddel gedaan en ik heb nog een half uur in die stoel gelegen omdat m'n bloeddruk belachelijk laag was van alle spanning in m'n lijf ;-D
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar ook! Ik merk dat mijn omgeving eerst zei ach is nog niks aan de hand komt wel goed. Nu nemen ze het met de nieuwste uitslag serieuzer maar ze snappen het niet helemaal. Ikzelf wil ook graag houvast in deze situatie. Is het erg? Valt het mee? Mag ik verdrietig zijn? Mag ik bang en boos zijn op mijn lichaam? Ik weet het allemaal niet.

Mijn vriend zegt alleen maar dat de afwijking meevalt en ik me niet druk niet maken. Eergisteren begon hij geïrriteerd te raken als ik er over begin. Ik begrijp het. Het is vervelend maar het hele riedeltje gaat letterlijk ieder uur in mijn hoofd. Ik snap dat hij me wil geruststellen maar voel me eerder niet gehoord. Ik ga hem dan nu ook maar uit de weg (ik weet het niet een handige manier) maar heb er gewoon geen energie voor.

Marnisha. Je zegt emotioneel veel te voortduren gehad te hebben. Dat begrijp ik helemaal! Hoe ging je om met de duidelijkheid? En nu met de spanning? Zijn er mensen om je heen waarmee je er over kan praten?

Tammie. Heel veel succes vrijdag. Ik denk aan je! Wie neem je mee? Wil je laten weten hoe het ging?

Zou ik mogen weten hoe oud jullie zijn Tammie en Marisha? Zelf ben ik 30. Het was mn eerste uitstrijkje en heb dus geen idee hoe lang het in mijn lijf zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven