Gezondheid alle pijlers

Tandenpoetsen

21-07-2017 12:27 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren was ik bij de mondhygiënist en die vertelde mij dat je elke tand/kies 10 seconden per zijde moet poetsen (met elektrische). Dat is bij een gemiddeld gebit dus 14 minuten. En ik altijd maar denken dat 2 minuten voldoende was. Zo zijn de elektrische tandenborstels ook ingesteld.

Wie is hier wel van op de hoogte? Of heeft mijn tandarts/mondhygiënist dit zelf bedacht?
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt wel heel overdreven lang...
2 min is naar mijn idee wat aan de korte kant.
Ik ben een zeer uitgebreide poetsster, maar tien seconden per tand- of kiesvlak red ik zelfs niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat een overdreven gedoe. Gewoon elke dag 2x poetsen. Paar minuten is lang zat.
I'm a goal digger.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij slijt je gebit er ook van.
Alle reacties Link kopieren
Dit zeggen tandartsen en assistentes, omdat, in de praktijk, mensen dan geen werkelijke 10 seconden poetsen, maar gewoon vlug tot 10 tellen. En dat is voldoende.
Alle reacties Link kopieren
ElectraHeart schreef:
21-07-2017 12:37
Volgens mij slijt je gebit er ook van.
Nee, als je een zachte tandenborstel gebruikt, niet te hard drukt en geen schurende tandpasta gebruikt slijt je gebit er niet van.
Alle reacties Link kopieren
De mondhygiëniste waar ik naar toe gaat legt de nadruk juist op flossen, raggen en tandenstokers. Natuurlijk is poetsen belangrijk, maar deze dingen worden makkelijker overgeslagen.
Dit is mijn motto
Ik was zo'n trouwe poetser dat ik op een gegeven moment al mijn glazuur had weg gepoetst. Dat zorgde voor hevige pijnklachten waardoor ik alleen maar beter ging poetsen met Parodontax. Dat was precies de verkeerde methode want Paradontax schijnt bovengemiddeld schurend te zijn. En ik gebruikte altijd al een zachte borstel. Gelukkig konden mijn tandhalzen met composiet weer opgevuld worden, maar je moet dus zeker niet te lang poetsen. Ook mag ik niet meer vlak na het eten poetsen (dus ook niet man het ontbijt, maar ervoor).
Alle reacties Link kopieren
Ja van die stokers dat weet ik wel, daar beginnen ze elke keer over en berekenen dit dan onder advies ofzo op de factuur. Ik heb een slecht gebit, maar dit ligt vooral aan medicatie... droge mond daardoor.
Als je mondhyg gelijk heeft en je moet daarna ook nog stokeren, rageren of flossen ben je per poetsbeurt zo twintig minuten kwijt.
Mijn tandarts raadt flossen af! Stoken moet wel.
Alle reacties Link kopieren
14 minuten haal ik ech, echt, echt niet. Die twee minuten (houd nooit de tijd bij) lijkt me eerder kloppen

Ik gebruik trouwens geregeld plakverklikkers, dus weet dat mijn tanden echt wel schoon zijn
Alle reacties Link kopieren
@Minke, mijn tandarts houdt een half uur aan, na en voor het tandenpoetsen en eten.
Welke tandpasta gebruik je nu, Minke?
Alle reacties Link kopieren
Tot zover dus niemand die het weet of zich eraan houdt? Beetje vreemd... dan van mijn tandarts.
Jejoue, wat is daar de reden van? (Raak altijd een beetje in de war als de ene tandarts dit en een andere weer iets anders adviseert).
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
21-07-2017 12:46
Ik was zo'n trouwe poetser dat ik op een gegeven moment al mijn glazuur had weg gepoetst. Dat zorgde voor hevige pijnklachten waardoor ik alleen maar beter ging poetsen met Parodontax. Dat was precies de verkeerde methode want Paradontax schijnt bovengemiddeld schurend te zijn. En ik gebruikte altijd al een zachte borstel. Gelukkig konden mijn tandhalzen met composiet weer opgevuld worden, maar je moet dus zeker niet te lang poetsen. Ook mag ik niet meer vlak na het eten poetsen (dus ook niet man het ontbijt, maar ervoor).
Als je te hard poetst, kun je je tandvlees wegpoetsen.
Je glazuur lijkt me sterk. Dat is net zo hard als ivoor.
ZaraZara100 schreef:
21-07-2017 12:51
Jejoue, wat is daar de reden van? (Raak altijd een beetje in de war als de ene tandarts dit en een andere weer iets anders adviseert).
Ik vermoed dat er een risico is op het met draad eraf wippen van een kroon.
Dat is idd een keer gebeurd.
Maar heb het niet gevraagd. Ik blijf trouwens wel flossen. Vind het wel zin hebben.
Ik haal de draad nu wel door, en trek em niet naar boven eruit.

Als je begrijpt wat ik bedoel ;-D
ElectraHeart schreef:
21-07-2017 12:47
Ja van die stokers dat weet ik wel, daar beginnen ze elke keer over en berekenen dit dan onder advies ofzo op de factuur. Ik heb een slecht gebit, maar dit ligt vooral aan medicatie... droge mond daardoor.
Vorige tandarts bracht ook een keer een "poetsinstructie" in rekening.
Na 1 flutopmerking.
Met succes tegen geprotesteerd.
Ga ik echt niet voor betalen.
DreamTheater schreef:
21-07-2017 12:53
Als je te hard poetst, kun je je tandvlees wegpoetsen.
Je glazuur lijkt me sterk. Dat is net zo hard als ivoor.
Ik denk idd dat dat het was. Er kwam een geultje tussen glazuur en tandvlees, waar wel tand zat en geen glazuur.
Voor de mensen die flossen en "rageren", hebben jullie dan geen beugel gehad? Ik heb spalkjes aan de achterkant van mijn gebit, daardoor kan ik niet flossen. Mijn tandarts kwam wel met van die ragertjes aan, maar omdat er nauwelijks ruimte tussen mijn tanden zit (als gevolg van de beugel) prik ik alleen maar in mijn tandvlees met die dingen. Dat lijkt me niet de bedoeling, toch?

(In augustus staat een afspraak met de mondhygiënist die geschikte ragers met me gaat zoeken, maar er zit gewoon 0 ruimte tussen mijn tanden, dus of dat een succes wordt?)
@Valeriaansnoepje
Ik zou dan vaker spoelen met mondwater.
Jejoue schreef:
21-07-2017 12:58
Ik haal de draad nu wel door, en trek em niet naar boven eruit.
Als je begrijpt wat ik bedoel ;-D
Ja, snap wat je bedoelt! :)
ElectraHeart schreef:
21-07-2017 12:51
Tot zover dus niemand die het weet of zich eraan houdt? Beetje vreemd... dan van mijn tandarts.
"10 seconde per zijde".
Ze zal wel wel bedoelen: 10 sec links onder buiten, 10 sec rechtsonder buiten, linksboven, rechtsboven = 40 sec plus de binnenkant: wordt 80 sec.
Reëel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven