Gezondheid alle pijlers

Bloeddruk

23-07-2017 08:31 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal.

Ik ben 17 jaar en een student Verzorgende IG en zit in het 1ste leerjaar. Ik ben terug gezet omdat ik mijn stage niet heb behaald. De reden hiervoor was dat mijn kennis als 1e jaar niet voldoende was.

Nu ben ik de studieboeken in gaan duiken want ik wil op mijn volgende stage wel een goede indruk maken en veel meer weten.

Ik ben nu bezig met het hart en bloeddruk. Ik heb vaak meegemaakt op stage dat mensen een lage bovendruk/onderdruk of hoge bovendruk/onderdruk hadden. Soms voelden mensen zich over het algemeen wel goed en werd er verder geen actie ondernomen.

Nu is mijn vraag, kan iemand mij uitleggen wat ik moet doen als iemand een lage/hoge bloeddruk heeft maar zich wel goed voelt, bijvoorbeeld 90/70 of 166/97? En wanneer schakel ik hulp in van Verpleegkundige? Ik heb hierin niet veel begeleiding in gekregen en wordt niet veel wijzer van de boeken en internet..

Alvast bedankt
anoniem_351216 wijzigde dit bericht op 23-07-2017 08:41
1.10% gewijzigd
Ik zou het navragen bij hé stagebegeleiders, want op elke werkplek kan er anders mee omgegaan worden.

Wat meestal handig is om het nog eens te meten om te weten of het apparaat of jezelf geen fout maakt, evt met de hand nameten, evt aan andere arm. En altijd goed om te vragen of te kijken wat eerdere bloeddrukwaardes waren. Verder is het bij echt hogere of lagere waardes altijd verstandig om het over een half uur- uur weer te meten. Maar als stagair zou je echt moeten vragen of dat dingen zijn die je zelfstandig zo mag besluiten of moet overleggen met een begeleider voordat je besluit het maar even aan te zien.

Bij lage bloeddruk is het ook nog handig om te overleggen of iemand zijn bloeddrukverlagende medicijnen nog mag hebben de volgende deelronde.
Alle reacties Link kopieren
Foodsandbeats schreef:
23-07-2017 08:37
Ik zou het navragen bij hé stagebegeleiders, want op elke werkplek kan er anders mee omgegaan worden.

Wat meestal handig is om het nog eens te meten om te weten of het apparaat of jezelf geen fout maakt, evt met de hand nadelen. En altijd goed om te vragen of te kijken wat eerdere bloeddrukwaardes waren. Verder is het bij echt hogere of lagere waardes altijd verstandig om het over een half uur- uur weer te meten. Maar als stagair zou je echt moeten vragen of dat dingen zijn die je zelfstandig zo mag besluiten of moet overleggen met een begeleider voordat je besluit het maar even aan te zien.
Ik maak het besluit ook niet alleen hoor, dat stond niet duidelijk in mijn vraag stelling. Excuus.

Maar wat kan er zoal gedaan worden als iemand een lage/hoge bloeddruk heeft (op moment van controle of bij onwel wording?)
Medicatie aanpassen is het handigst bij de meeste mensen met te hoge of te lage bloeddruk. Want vaak zit het bij ouderen het probleem bij hoge bloeddrukmedicatie.

Bij onwelwording bij lage bloeddruk moet je de oorzaak weten. Dat kan hoge koorts met sepsis zijn, uitdroging, bloedverlies, een cva enzovoort.
Wat vaak gedaan wordt is extra vocht geven per infuus (in overleg!!!!) of gewoon drinken als dat kan, water, thee en evt bouillon of siroop. Verder goed positioneren, dus het bed kantelen dat voeten hoger dan hoofd liggen, uiteraard mensen niet te snel op laten staan als ze zich niet goed voelen.
Alle reacties Link kopieren
Foodsandbeats schreef:
23-07-2017 08:49
Medicatie aanpassen is het handigst bij de meeste mensen met te hoge of te lage bloeddruk. Want vaak zit het bij ouderen het probleem bij hoge bloeddrukmedicatie.

Bij onwelwording bij lage bloeddruk moet je de oorzaak weten. Dat kan hoge koorts met sepsis zijn, uitdroging, bloedverlies, een cva enzovoort.
Wat vaak gedaan wordt is extra vocht geven per infuus (in overleg!!!!) of gewoon drinken als dat kan, water, thee en evt bouillon of siroop. Verder goed positioneren, dus het bed kantelen dat voeten hoger dan hoofd liggen, uiteraard mensen niet te snel op laten staan als ze zich niet goed voelen.
Bedankt voor de informatie! Dus altijd als het te hoog of laag is nogmaals de controles doen dus, en wat als het hoog is? Dan de client laten rusten en weer controles doen?
Fijn dat je er iets aan hebt.

Altijd nog een keer meten na een half uurtje rust is verstandig. Eventueel nog op het schema zetten voor een paar dagen elke dag meten om te kijken of het hoog blijft. Waarschijnlijk moet de medicatie aangepast dan worden. Maar ouderen hebben vaak een hogere bloeddruk dan fitte volwassenen, bij iemand van 90 met een bloeddruk zonder medicatie van 160/95 zal waarschijnlijk niet veel aan gedaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Foodsandbeats schreef:
23-07-2017 09:00
Fijn dat je er iets aan hebt.

Altijd nog een keer meten na een half uurtje rust is verstandig. Eventueel nog op het schema zetten voor een paar dagen elke dag meten om te kijken of het hoog blijft. Waarschijnlijk moet de medicatie aangepast dan worden. Maar ouderen hebben vaak een hogere bloeddruk dan fitte volwassenen, bij iemand van 90 met een bloeddruk zonder medicatie van 160/95 zal waarschijnlijk niet veel aan gedaan worden.
En wat nou als het alleen maar hoog of laag blijft op dat moment en na een enkele momenten en je hebt alles gedaan wat je kan? Moet je dan de verpleegkundige bellen? Sorry het zijn erg veel vragen maar ik wil het wel erg graag weten allemaal😳
NursingStudent101 schreef:
23-07-2017 09:07
En wat nou als het alleen maar hoog of laag blijft op dat moment en na een enkele momenten en je hebt alles gedaan wat je kan? Moet je dan de verpleegkundige bellen? Sorry het zijn erg veel vragen maar ik wil het wel erg graag weten allemaal😳
Geen idee, dat ligt eraan waar je werkt, met welke soort patiënten en wat de afspraken op je stage zijn. Ik weet niet precies wat jij als stagair verzorgende mag en wat je moet overleggen in het algemeen en per stage is het vaak ook anders. Maar bij twijfel zou ik altijd bellen. Daar zijn ze voor.
Oh ja: vergeet bij een rare bloeddruk ook de andere controles niet: pols en temperatuur en eventueel saturatie. Soms bij onregelmatige hartslag meten apparaten het niet goed, dus er ook met de hand.

Hiermee is overleggen ook makkelijker, hoef je niet halverwege terug.
Alle reacties Link kopieren
NursingStudent101 schreef:
23-07-2017 09:07
En wat nou als het alleen maar hoog of laag blijft op dat moment en na een enkele momenten en je hebt alles gedaan wat je kan? Moet je dan de verpleegkundige bellen? Sorry het zijn erg veel vragen maar ik wil het wel erg graag weten allemaal😳
Je moet dan een arts bellen. (Als je medewerker zou zijn. Als stagiaire moet je bij je begeleider zijn.) Die beslist over medicatie etc, niet de verpleegkundige. De verpleegkundige voert net als jij uit wat de arts voorschrijft.

Voor je stage, stel deze vragen. Daarmee toon je inzet. En laat je zien erover nagedacht te hebben en je graag wil leren.

Hoe komt het dat je zo weinig kennis had?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Veel verzorgenden in opleiding bellen niet direct met de arts, maar overleggen het volgens mij eerst met hun begeleider of verpleegkundige. Als dat niet kan of te lang duurt, bel dan wel de arts natuurlijk.
Maar ik ben niet echt vertrouwd met werkplekken met verzorgenden, dus ik kan het mis hebben hoe zaken daar geregeld zijn.

Gewoon vragen bij je nieuwe stage! Het is heel belangrijk om bij dit soort "standaard problemen" te weten wat je mag doen zelfstandig en hoe en met wie je overlegt. Of hoe dingen lopen op jouw afdeling. Ik denk dat het ook handig is om te weten wat te doen als iemand gevallen is, maar niet erg gewond lijkt; wat er gedaan wordt bij medicatie die gemist is, wie te bellen bij medicatieverwisseling, hoe om te gaan met familie van mensen, wat te doen bij kleine wondjes, een verstopte catheter enz enz. Waarschijnlijk kan je er zelf ook een boel verzinnen. Deze standaard situaties opschrijven en aan het begin van je stage vragen hoe ze willen dat je dat aanpakt, misschien elke dag een paar van dat soort situaties en je komt lekker daadkrachtig over!
Alle reacties Link kopieren
-Kia-Ora- schreef:
23-07-2017 09:21
Je moet dan een arts bellen. (Als je medewerker zou zijn. Als stagiaire moet je bij je begeleider zijn.) Die beslist over medicatie etc, niet de verpleegkundige. De verpleegkundige voert net als jij uit wat de arts voorschrijft.

Voor je stage, stel deze vragen. Daarmee toon je inzet. En laat je zien erover nagedacht te hebben en je graag wil leren.

Hoe komt het dat je zo weinig kennis had?
Mijn stagebeleider raakte al gauw in mijn stage periode ziek en de vervanger ging met zwangerschapsverlof. Hierdoor moesten collega's het gaan overnemen maar het was een zeer drukke afdeling waardoor er niet veel van 'begeleiding' kwam.
Daar zijn protocollen voor. Bij mijn huisartsenpraktijk mag de assistente me wegsturen als de waarden binnen de normen liggen, maar bij afwijkingen moet ze altijd overleggen met de huisarts. Je moet niet zelf verzinnen wat de regels bij jullie zouden kunnen zijn, maar het gewoon vragen op je stage-adres.
Alle reacties Link kopieren
Wij mogen hier geen medisch advies geven op straffe van een ban.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het belangrijk dat jij -vooral als 1e jaars student verzorgende- een bloeddruk kunt meten, en dan ook kunt herkennen of deze hoog of laag is.
Je kunt nu aan ons vragen wat 'de' werkwijze op deze momenten is: die is er niet. Want: het verschilt per bewoner/patiënt/instelling etc.

Dus mijn werkwijze (in jouw geval) zou zijn bij een volgende stage:
- weten op welke momenten je controles moet uitvoeren
- weten bij wie jij je observaties en metingen terug moet koppelen

En dat zijn dingen die je op dat moment bij je werkbegeleider moet kunnen navragen/neerleggen, daarvoor ben je leerling.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze je hierop hebben laten 'zakken'...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven