Gezondheid alle pijlers

Hartritmestoornis. Dilemma resetten of niet?

10-08-2017 17:41 119 berichten
Kortgeleden bleek dat ik een hartritmestoornis had. Bij de eerste hulp bleek mijn bloeddruk te laag 102/70 maar mijn hartslag veel te hoog. Ik ben toen een week in het ziekenhuis opgenomen. Mijn bloeddruk schommelde heen en weer van 102 naar 180 en alles wat daar tussen zat. Gelijk aan de medicatie om mijn bloeddruk naar normaal te krijgen en mijn hartslag moest onder de 100 komen.Na een week zat mijn bloeddruk op 130/75 en hartslag op 80. Eind deze maand moet ik in gesprek, men wil mijn hart resetten en daar ben ik zeer huiverig voor.
Ik kom enkele minuten onder narcose.
De cardioloog plakt dan 2 dunne, ronde aluminium schijven op de borstkas en plaatst hij 2 metalen klossen die verbonden zijn met een defibrillator deze geeft een elektrische schok af om de elektrische prikkels in het hart tijdelijk uit te schakelen. Het hart staat 1 of 2 seconden stil en krijgt daarna hopelijk zijn normale hartritme terug.
Mocht het geheel lukken dan hoef ik geen medicijnen meer te slikken maar het valt niet te zeggen hoelang het goed gaat het kan ook met een maand weer fout gaan en dan kan ik weer vooraf aan beginnen met opname en medicatieregeling.
En er is altijd een risico ,wat als het hart niet na 2 seconden op gang komt? En daar ben ik huiverig voor,een tekort aan zuurstof in de hersenen,hersenbeschadiging.

Dilemma: Wat zou jij in mijn plaats doen?
Momenteel kies ik voor niet resetten .Ik slik liever levenslang medicatie. Ik voel me prima en ben op de hartstoornis na verder volkomen gezond (ben getest op nieren,longen,schildklier,lever etc) . Ik wil niet het risico lopen dat ik er slechter uitkom.
Wat zijn de risico's van lang de medicatie slikken?
Alle reacties Link kopieren
Dat resetten geeft geen garantie dat het wegblijft. Bij mijn moeder hebben ze dat nu al 10 x gedaan. Het resetten zelf vindt ze erg meevallen. Ze voelt zich eigenlijk gelijk weer goed als het is gebeurd. Het is meer de stress vooraf, net als jij, is ze toch bang dat het misgaat.
Mijn man kreeg dit toen zijn hart echt op hol geslagen was en medicatie niet hielp en een hartstilstand te verwachten was. Was zo gedaan, hij heeft daar totaal geen last van gehad en snurkte enorm daarna. Toen had hij weer een mooi ritme. Het is echt in 5 minuten gedaan en was het minst enge en vervelende wat er in die dagen gedaan is.
Lady_Vintage schreef:
10-08-2017 17:44
Wat zijn de risico's van lang de medicatie slikken?
Ik krijg momenteel de laagste dosering. Ben niet benauwd of wat dan ook. Het is natuurlijk de vraag of dit jaren zo zal blijven. Maar de medicatie die ik momenteel slik heeft geen risico's.
Ik heb me er net even snel op ingelezen en ik lees dat het risico dat het hart niet meer op gang komt eigenlijk niet aanwezig is. Het wordt in elk geval nergens benoemd als een risico in het voorlichtingsmateriaal (van oa de Hartstichting). Heel af en toe komt het hart iets trager weer op gang, maar dan helpen ze het hart wat extra met medicatie en draait alles ook weer. Als ik de risico's zo lees, en de impact van de procedure, dan zou ik met een gerust gevoel de procedure ingaan.
Bubblegum1 schreef:
10-08-2017 17:45
Dat resetten geeft geen garantie dat het wegblijft. Bij mijn moeder hebben ze dat nu al 10 x gedaan. Het resetten zelf vindt ze erg meevallen. Ze voelt zich eigenlijk gelijk weer goed als het is gebeurd. Het is meer de stress vooraf, net als jij, is ze toch bang dat het misgaat.
Dat bedoel ik dus het geeft geen garantie. en al 10x? Geeft dat geen littekens op het hart?
En dat risico dat het misgaat weegt bij mij erg zwaar,straks komt mijn hart niet op gang en dan?
Waarom blijven ze het bij je moeder resetten? Kan ze dan beter niet alleen medicatie slikken?
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je een VKF hebt.
Als de cardioloog het aanraadt zou ik het gewoon doen!
Indien het risico zo groot was en opwoog tegen de voordelen, deden ze het niet ;)
Maar dat is zeker een vraag die je voor jezelf moet stellen: wat is het voordeel tov levenslang medicatie buiten de dagelijkse inname.

Neem je cordarone/amiodaron of ook een bloedverdunner (pradaxa of dergelijke)
chentolove wijzigde dit bericht op 10-08-2017 18:03
38.77% gewijzigd
Habbekratz schreef:
10-08-2017 17:50
Ik krijg momenteel de laagste dosering. Ben niet benauwd of wat dan ook. Het is natuurlijk de vraag of dit jaren zo zal blijven. Maar de medicatie die ik momenteel slik heeft geen risico's.
En je wilt het niet. Helder.
Mag ik vragen wat je dilemma is?
reisa1978 schreef:
10-08-2017 17:47
Mijn man kreeg dit toen zijn hart echt op hol geslagen was en medicatie niet hielp en een hartstilstand te verwachten was. Was zo gedaan, hij heeft daar totaal geen last van gehad en snurkte enorm daarna. Toen had hij weer een mooi ritme. Het is echt in 5 minuten gedaan en was het minst enge en vervelende wat er in die dagen gedaan is.
De medicatie helpt bij mij enorm. Eerlijk gezegt voel ik me nu fitter dan jaren ervoor.Ik kan trappen lopen zonder buiten adem te worden,ik kan uren wandelen en dan ben ik nog niet moe.
-NummerZoveel- schreef:
10-08-2017 17:55
Ik heb me er net even snel op ingelezen en ik lees dat het risico dat het hart niet meer op gang komt eigenlijk niet aanwezig is. Het wordt in elk geval nergens benoemd als een risico in het voorlichtingsmateriaal (van oa de Hartstichting). Heel af en toe komt het hart iets trager weer op gang, maar dan helpen ze het hart wat extra met medicatie en draait alles ook weer. Als ik de risico's zo lees, en de impact van de procedure, dan zou ik met een gerust gevoel de procedure ingaan.
Het is nooit risicoloos. En het geeft geen garanties dat ik maar 1x het risico hoef te nemen. Ik ga het echt geen 10x of vaker doen.
chentolove schreef:
10-08-2017 18:00
Ik neem aan dat je een VKF hebt.
Als de cardioloog het aanraadt zou ik het gewoon doen!
Indien het risico zo groot was en opwoog tegen de voordelen, deden ze het niet ;)
Maar dat is zeker een vraag die je voor jezelf moet stellen: wat is het voordeel tov levenslang medicatie buiten de dagelijkse inname.

Neem je cordarone/amiodaron of ook een bloedverdunner (pradaxa of dergelijke)
Dit.
Ik heb er honderden denk ik gedaan, het hart start altijd weer binnen enkele tellen. Zelf zou ik absoluut bij een ritmestoornis hiervoor kiezen, veel prettiger dan medicatie. Soms werkt het niet en bij terugkomen van de hartslag zitten mensen direct weer in de ritmestoornis. Maar het mogelijk te halen voordeel is zo groot en het risico op problemen is zo klein.

Als de ritmestoornis na cardioversie toch terugkomt na enige tijd (en ja, die kans is groot, hoe ouder je bent, hoe meer kans op terugval), kun je soms met een of twee pillen alweer een normaal ritme krijgen of weer cardioversie ondergaan.

Maar je hebt de kans door dit te doen dat je lange tijd, misschien jaren een normaal hartritme hebt waarbij je geen medicijnen hoeft te slikken. Bovendien is het langdurig hebben van een ritmestoornis, ook als het rustig is door medicatie, niet zo goed voor je hart vergeleken met een normaal hartritme. Niet heel enorm slecht, maar vraag het eens na bij je cardioloog.
anoniem_281915 wijzigde dit bericht op 10-08-2017 18:11
13.03% gewijzigd
Maar als je verder geen vervelende bijwerkingen hebt van de medicijnen, dan is dat natuurlijk ideaal.
chentolove schreef:
10-08-2017 18:00
Ik neem aan dat je een VKF hebt.
Als de cardioloog het aanraadt zou ik het gewoon doen!
Indien het risico zo groot was en opwoog tegen de voordelen, deden ze het niet ;)
Maar dat is zeker een vraag die je voor jezelf moet stellen: wat is het voordeel tov levenslang medicatie buiten de dagelijkse inname.

Neem je cordarone/amiodaron of ook een bloedverdunner (pradaxa of dergelijke)
Ik heb BF.
Ik moet pradaxa slikken anders gaan ze het resetten niet eens aan te gevaarlijk.
Habbekratz schreef:
10-08-2017 18:05
Het is nooit risicoloos. En het geeft geen garanties dat ik maar 1x het risico hoef te nemen. Ik ga het echt geen 10x of vaker doen.
Je vraagt wat wij zouden doen. Ik geef je gemotiveerd antwoord op die vraag. Waarom ga jij dan in de verdediging om jouw keuze te verantwoorden? Van mij hoef je het niet te doen, hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik voer zelf deze ECV's uit op mijn werk. Al jaaaren. Nog nooit gehad dat het hart er mee stopte. Het is een onschuldige behandeling.
Foodsandbeats schreef:
10-08-2017 18:07
Ik heb er honderden denk ik gedaan, het hart start altijd weer binnen enkele tellen. Zelf zou ik absoluut bij een ritmestoornis hiervoor kiezen, veel prettiger dan medicatie. Soms werkt het niet en bij terugkomen van de hartslag zitten mensen direct weer in de ritmestoornis. Maar het mogelijk te halen voordeel is zo groot en het risico op problemen is zo klein.

Als de ritmestoornis na cardioversie toch terugkomt na enige tijd (en ja, die kans is groot, hoe ouder je bent, hoe meer kans op terugval), kun je soms met een of twee pillen alweer een normaal ritme krijgen of weer cardioversie ondergaan.

Maar je hebt de kans door dit te doen dat je lange tijd, misschien jaren een normaal hartritme hebt waarbij je geen medicijnen hoeft te slikken.
Ken je geen enkel geval dat het mis ging?
Ik vind het doodeng dat het mis kan gaan en ik een hersenbeschading oploop en zo'n spijt krijg dat ik het gedaan heb.
Is dat niet gevaarlijk voor het hart als je steeds weer na een tijd opnieuw je hart laat resetten.Kan me toch niet voorstellen dat je hart daar niets van overhoudt?
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
10-08-2017 18:08
Ik heb BF.
Ik moet pradaxa slikken anders gaan ze het resetten niet eens aan te gevaarlijk.
BF en VKF is hetzelfde ja :)
Pradaxa houdt natuurlijk ook een risico in. Als je ooit een bloeding hebt (in je maag of dergelijke) gaat deze ernstiger zijn.
Bossanova schreef:
10-08-2017 18:08
Maar als je verder geen vervelende bijwerkingen hebt van de medicijnen, dan is dat natuurlijk ideaal.
Inderdaad daarom denk ik ook waarom zou ik mijn hart laten resetten,ik voel me nu goed met medicatie. En resetten geeft geen garanties.
Werd tegen mij ook gezegd, werkt altijd.
Je hart houdt er niks aan over qua littekens ookal heb je er 20 ofzo en bij een geplande cardioversie onder goed ingestelde bloedverdunning heb ik nooit neurologische schade gezien.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft ook een cardioversie gedaan. Het hielp maar heel kort helaas. Voor hem zat er een vervelende nasleep achter omdat hij ook reuma heeft. Door de narcose is hij platter neergelegd dan hij eigenlijk kan en door de klap van de cardioversie heeft hij ook bewegingen gemaakt die hij zelf niet kon. Hij heeft 6 maanden ongelooflijke pijn aan zijn rug gehad.

Voor hem is het dus niet de moeite waard, teveel bijwerking.

In jouw geval zou ik het wel een keer willen proberen. Wie weet heb je geluk en krijg je weer een normaal ritme of in ieder geval een flinke tijd een normaal ritme.
Schrijf je bezwaren op en overleg ze met je cardioloog opnieuw. De angsten die je noemt zijn heel begrijpelijk en ook de noodzaak is niet hoog omdat je je een stuk opgeknapt voelt. Maar zelf zou ik dus absoluut kiezen voor cardioversie omdat het gezonder en prettiger is dan medicatie. Als het niet werkt, kun je altijd verder met de medicatie die je ook bevalt.
anoniem_281915 wijzigde dit bericht op 10-08-2017 18:23
14.20% gewijzigd
-NummerZoveel- schreef:
10-08-2017 18:09
Je vraagt wat wij zouden doen. Ik geef je gemotiveerd antwoord op die vraag. Waarom ga jij dan in de verdediging om jouw keuze te verantwoorden? Van mij hoef je het niet te doen, hoor.
Komt omdat ik gewoon bang ben voor dat stilzetten van het hart ook al duurt het maar 2 seconden. Ik heb teveel dat beeld van Nouri in mijn hoofd ook al kun je dat niet vergelijken. Misschien is het ook goed om het 1x de kans te geven. Maar ja.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven