Gezondheid alle pijlers

Irritatie na gebruik van menstruatiecup

12-08-2017 02:17 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Sinds ongeveer een jaar gebruik ik een menstruatiecup van het merk 'Mooncup'. Over het gebruik ervan ben ik tevreden, er is alleen één ding wat ik erg vervelend vind: na iedere menstruatie waarbij ik de cup heb gebruikt, is mijn vagina ongeveer een week erg droog, geïrriteerd en jeukerig. Ik vind dit erg vreemd, aangezien de menstruatiecup juist gepromoot wordt met de belofte dat het juist de vochtigheidsgraad in de vagina niet aantast, in tegenstelling tot tampons. Met tampons had ik dit probleem echter nooit. Ik ben de laatste keer dat ik ongesteld was zelfs weer tampons gaan gebruiken, omdat ik geen zin had in die irritatie en jeuk. De droogheid beperkt me namelijk ook in mijn seksleven. Iedereen is zo lovend over de menstruatiecup, ben ik de enige met dit probleem? En wat kunnen de oorzaak en de oplossing zijn?
Wellicht kan je niet tegen het materiaal? Het is van siliconen. Hoe lang laat je m inzitten? Hoe maak je m tijdens gebruik schoon en hoe en wanneer tussen cycli in?

Op zich is een drogere vagina na menstruatie wel normaal als je naar het cervixslijmpatroon kijkt, maar jeuk en geïrriteerd zou niet moeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat gehad bij een cup die eigenlijk iets te groot voor mij was. Weet je zeker dat de maat goed is?
Je kunt bij cutecotton.nl advies vragen hierover. Zit geloof ik ook hele keuzehulp bij. Ik denk ook aan te groot of niet goed schoongemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg enorme irritatie van producten met siliconen, schijnen vrij veel mensen (ongemerkt) te hebben. Symptomen: irritatie, jeuk, opgezwollen huid en kan soms tot twee weken aanhouden. Volgens mij zijn die cups van siliconen. Of je dit hebt is vrij makkelijk te testen door even een dag een strapless BH te dragen (zit vrijwel altijd siliconen in de stof verwerkt om de BH op zn plaats te houden).
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een oplossing? Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven