Gezondheid alle pijlers

Bëinvloedt oxazepam mijn eisprong/ cyclus?

13-09-2017 13:12 23 berichten
Ik doe aan natuurlijke anticonceptie, waarbij ik mijn eisprong bijhoud om mijn vruchtbare dagen te kunnen voorspellen en vermijden. Halverwege deze cyclus heb ik 6 (niet aanééngesloten) dagen oxazepam gebruikt (2,5 of 5 mg), dit is een angstremmend/ kalmerend middel. Ik heb nog nooit eerder geestelijke/ emotionele medicatie gehad en nu zijn mijn eisprong en menstruatie deze cyclus later dan ooit. Het is niet erg, maar ik wel ben benieuwd of dit door de medicatie kan komen. Weet iemand of dit soort medicatie invloed kan hebben op je eisprong/ cyclusduur?

Dank vast!!
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in de bijsluiter en/of wat zegt de apotheek?
Alle reacties Link kopieren
Vraag het aan de arts die het heeft voorgeschreven.
In de bijsluiter staat dat je menstruatie stoornissen kunt krijgen, maar je hebt die bijsluiter zelf toch ook wel?
Alle reacties Link kopieren
Jouw anti conceptie methode is erg onbetrouwbaar. Als je menstruatie uitblijft dan zou ik er zwangerschapstest gaan kopen. Als je de afgelopen tijd seks hebt gehad

Of oxazepam invloed heeft op je cyclus kan je in de bijsluiter lezen of aan je apotheker navragen.
Hmmm ja dat klinkt logisch! Ik dacht dat ik er in de bijsluiter niets over had gelezen, ik heb het net nagelezen en daar staat het idd niet in. Ik vond het niet nodig hiervoor een huisartsconsult te vragen, maar heb er niet aan gedacht dat ik de apotheek ook kan vragen! Thanks, ga ik doen...

Sugarmiss: ik snap dat je dat denkt, maar hoe denk je dat weten als je niet weet hoe ik het doe? Ik heb me er heel uitgebreid in verdiept en gebruik mijn methode met een gerust gevoel. Ik ben ook niet bezorgd dat ik zwanger zou kunnen zijn.
Wij hebben geen onbeschermde seks tijdens de periode van 6 dagen voor mijn vroegst voorspelde eisprong tot een dag na mijn daadwerkelijke eisprong, wat altijd heel ruim genomen is en deze cyclus dus een langere periode dan normaal. En mijn eisprong was laat, dus dan is het logisch dat mijn menstruatie ook later is. Toch bedankt!
anoniem_354586 wijzigde dit bericht op 13-09-2017 14:03
Reden: update
3.48% gewijzigd
Oxazepam heeft geen invloed op je eisprong. En je anticonceptie methode is idd erg onbetrouwbaar. dat is hetzelfde als voor het zingen de kerk uit gaan.
Alle reacties Link kopieren
je doet aan onveilig vrijen, dat lijkt me je grootste probleem
Alle reacties Link kopieren
Zou het ook andersom kunnen zijn? Dus omdat je hormoonspiegel niet in balans was (want late eisprong) heb je last gekregen van angstklachten, waarvoor je die oxazepam hebt moeten gebruiken?
Nee. Geen invloed. Haal een zwangerschapstest zou ik zeggen.
Dank allen! Ook voor jullie bezorgdheid over mijn anticonceptie, ook al ging mijn vraag daar niet over! ;)

Helena, dank je. Nee de angst speelt al langer, ik doe er nu traumatherapie voor en dat versterkt het logischerwijs ook even. Wellicht dat de angst/ spanning zelf mijn hormonen/ cyclus verstoort...
anoniem_354586 wijzigde dit bericht op 13-09-2017 14:13
Reden: spelfout
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TieSSa schreef:
13-09-2017 14:07
Dank allen! Ook voor jullie onbezorgdheid over mijn anticonceptie, ook al ging mijn vraag daar niet over! ;)

je bent toch overtijd?
Stress en depressie kunnen je ovulatie beïnvloeden. Als je dus geen goede anticonceptie gebruikt (zie andere draadje) zou het kunnen dat je zwanger bent.
Temperatuur je? Want in dat geval: Oxazepam kan in elk geval wel invloed hebben op je lichaamstempratuur. Dus mogelijk heb je de eisprong dan gemist hierdoor. Ik zou in dat geval toch maar een zwangerschapstest aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je zo zeker dat je een late eisprong hebt gehad? Heb je ovulatietesten gebruikt?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben deze methodiek heel hun leven toegepast. En slechts 3 (elk gepland) zwangerschappen. Het is niets vreemds om te doen, vergt alleen beheersing en zelfdiscipline. Temperatuur meten en kristal vorming in het speeksel kijken. Je weet tenslotte zelf wel hoe regelmatig je cyclus is, waardoor je altijd x dagen na het begin van je menstruatie overgaat op onthouding (of condooms) totdat de dag komt dat je de eisprong hebt (speeksel test) zodat je 2 dagen daarna weer tekeer kunt gaan tot X dagen na de eerste dag van de menstruatie. Effectief is dat 1 week per 4 weken geen zaadlozing ontvangen. En dat kan langer uitlopen wanneer de eisprong vertraagd is door wat voor rede dan ook.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
"Geen goede anticonceptie" blijft subjectief...

Als ik vandaag niet ongesteld word, ben ik 1 dag overtijd. Maar gezien hoe laat mijn eisprong was, verwacht ik mijn menstruatie pas over een dag of 2. (Bij een kortere of langere cyclus wisselt de tijd tussen menstruatie en eisprong, de tijd tussen eisprong en menstruatie is altijd vrijwel het zelfde).

Ik temperatuur en gebruik ovulatietesten om mijn eisprong vast te stellen, en deze maand gaven ze beiden de late ovulatie aan. We hebben wel 1x met condoom gevreeën, zonder problemen. Maar dat zou het natuurlijk kunnen. Een negatieve test zegt nu nog niet zoveel, maar als ik wat langer over tijd zou zijn, zou ik wel gaan testen. Gezien mijn PMS verwacht ik tante Toos wel één dezer dagen.
Maar mijn vraag ging over de oxazepam. ;)
Ik heb de apotheker gemaild, maar ik vermoed dat mijn cyclus door de angst vertraagd is idd...
Alle reacties Link kopieren
Ah oké. Op basis van die ovulatietest icm temperaturen weet je dat vrij zeker.
Ook al is een cyclus zo regelmatig, soms wordt ie een keer verstoord. Dat kan door zoveel dingen komen. Bijv stress, hormonen, medicijnen. Als jij nu die medicijnen bent gaan slikken wegens gebeurtenissen in je leven, kan dat je lichaam ook uit evenwicht brengen. Als je cyclus een paar dagen langer is dan anders, zou ik me daar niet druk om maken. Tenzij je cyclus extreem lang wordt of zo. Ik zou wel een zwangerschapstest doen voor de zekerheid. Uiteraard minimaal twee weken na de ovulatie.
Dank je Zizo, ik ben ook niet ongerust gelukkig. Was alleen benieuwd of het door de medicatie kan komen...
En mocht ik echt overtijd zijn, dan ga ik testen idd.

Dank voor t meedenken allen!
Antwoord van mijn apotheek:

Oxazepam werkt in een ander deel van de hersenen dan waar de hormonen worden gemaakt die de eisprong en menstruatie veroorzaken. Een onregelmatige menstruatie door oxazepam is bij het bijwerkingeninstituut lareb tot nu toe 1x beschreven.
Het kan dus toeval zijn en de oxazepam kan op één of andere manier toch invloed hebben. Het is moeilijk om te zeggen wat het nu is, aldus mijn apotheker. Ze heeft me geadviseerd het bij Lareb te melden.
Dit zet mij te denken.
Toen ik het slikte was ik ook ineens 6 dagen later ongesteld.
Maar het kon ook wel door de stress komen.

Door stress blijft je menstruatie vaak uit.
Ja, dat weet je dan nooit heh, of het de stress is of medicatie. Maakt niet uit. Ik was gewoon benieuwd of het meer bekend is, maar niet veel dus.

Ik ben trouwens inmiddels ongesteld ondanks mijn 'onbetrouwbare anticonceptie'. ;) Deze cyclus is een dag langer dan mijn allerlangste cyclus (meestal rond de 28 met uitschieters van 25 tot 32), dus is niet heel uitzonderlijk. Voor wie zich daar nog in verdiepen wil: sensiplan is de anticonceptiemethode die ik gebruik, wij gaan er strikt mee om en voelen er genoeg vertrouwen in. Ik zou willen dat er meer bekend over was, zodat we allemaal (ik ook) beter weten waar we het precies over hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven