Gezondheid alle pijlers

Slokdarmontsteking?

14-09-2017 17:55 40 berichten
Hallo,

Ik lees hier al een tijdje mee, maar heb niet eerder iets gepost...

Zit momenteel erg in de rats... Heb al 6 weken last van een brokgevoel in de keel, droge hoest, en een drukkend gevoel op de borst. Onderzoek door de KNO arts wees uit dat ik last heb van maagzuur. Ik heb daar 3 weken medicatie voor gebruikt, wat niet hielp. Eigenlijk zijn de klachten alleen maar verergerd... Heb nu overdag continu last van een drukkende pijn op de borst en tussen de schouderbladen. Eten zakt ook gevoelig weg. Maandag opnieuw naar de huisarts geweest, zij dacht dat het een Slokdarmontsteking is en heeft me een andere maagzuurremmer voorgeschreven. Verder onderzoek kon volgens haar wel wachten. Deze medicatie heb ik nu drie keer ingenomen. Helaas geen effect tot nu toe. Maak mezelf helemaal gek met enge gedachtes, als je gaat googlen (ik weet het, had ik niet moeten doen) kom je toch op enge ziektes uit... Heb dan ook een gastroscopie aangevraagd, waar ik enorm tegenop zie...
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Slokdarmontsteking? Hoe lang duurde het herstel? Komen mijn klachten ermee overeen?
Ik weet dat de kans zeer klein is op iets ernstigs (ben 34 jaar en leef gezond), maar toch blijft het maar rondspoken in mijn hoofd 😕

Iemand die mij gerust kan stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb een slokdarmontsteking gehad. Niet fijn maar je gaat er niet aan dood.
Wel goed om na te denken waarom je veel last heb van maagzuur. Kijk goed naar je eten en eet niet als je bijna naar bed gaat.
Tips: zet je bed bij je kussen iets hoger ( poten op een boek). Maagzuur zal dan minder snel omhoog komen.
Voor nu: veel waterijs eten om de boel te koelen en vette melk.
Alle reacties Link kopieren
ps: je klachten komen overeen hoewel ik natuurlijk geen dokter ben. Gastroscopie is niet fijn overigens.
Oja.. red bull achtige drankjes en cola ( light) waren bij mij de boosdoener. Als ik dat nu weer drink ben ik gelijk weer de sjaak!
Hoi Bowa, dankje voor je reactie! Het gekke is dat ik 's nachts eigenlijk geen last heb. Zodra ik opsta en dingen ga doen wordt het erger. Heel vervelend, vooral als je 2 jonge kids hebt rondlopen 😉 Het bed heb ik al hoger. Thanx voor de ijsjestip! Ga ik proberen.

Hoelang duurde het bij jou voordat het weg was? Druk zetten op de keel of lang praten voelt trouwens ook wat pijnlijk. Herken je dat? Welke medicatie heb jij ervoor gebruikt?

Nogmaals bedankt voor je reactie!
Last van stress/spanningen?
Alle reacties Link kopieren
Dat praten komt omdat je stembanden ook geirriteerd zijn. Maar ik herken het wel hoor, dat het snachts geen pijn deed. Staat er minder druk op ofzo.
Bij mij duurde het echt nog wel weken want die maagzuurremmers werken maar ten dele.
Ik had soms dagen weinig last maar dan at ik bijvoorbeeld kruidig en dan hups weer dikke last.
Probeer rustig te eten, goed te kauwen en niet te veel in 1 keer eten. Ik at ook veel soep om het te laten rusten zeg maar.
En ijs ijs ijs erin. Liters Optimel heb ik ook gedronken
Hoi Star, goede vraag. Het is wel begonnen na een stressvolle gebeurtenis. Mogelijk dat het daaraan gerelateerd is, maar vind t altijd lastig om er dan vanuit te gaan, dat dat dan echt de oorzaak is geweest. Zou natuurlijk zeker kunnen, daarnaast ben ik nu constant gespannen, omdat ik me niet fijn voel en van die 'enge' gedachtes erover heb 🙄

Ik kan er dus vanuit gaan dat het nog wel even duurt Bowa. Bedankt voor je tips en de herkenning. Stelt toch enigszins gerust!
Ook gehad, ik kreeg gewoon ontstekingsremmers van de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Masi het is op een gegeven moment het kip en het ei verhaal. Stress zal het wel getriggerd hebben. Maar jemig, ik dacht op een gegeven moment echt elk stukje van mijn slokdarm te voelen en ik voelde er ook alles door heen gaan.
Ik snap dat je gedachten dan met je aan de haal gaan.
Komt goed!!
Alle reacties Link kopieren
Helaas geen effect tot nu toe
Dan moet je teruggaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
protonpompremmers werken niet meteen, je moet echt even geduld hebben
Masi schreef:
14-09-2017 18:42
Hoi Star, goede vraag. Het is wel begonnen na een stressvolle gebeurtenis. Mogelijk dat het daaraan gerelateerd is, maar vind t altijd lastig om er dan vanuit te gaan, dat dat dan echt de oorzaak is geweest. Zou natuurlijk zeker kunnen, daarnaast ben ik nu constant gespannen, omdat ik me niet fijn voel en van die 'enge' gedachtes erover heb 🙄

Ik kan er dus vanuit gaan dat het nog wel even duurt Bowa. Bedankt voor je tips en de herkenning. Stelt toch enigszins gerust!

Ik had precies hetzelfde, het was echter geen slokdarmontsteking, maar gewoon rood door het steeds slikken en voelen en schrapen om maar te kijken of het er nog zat. Allemaal stress en spanning. Ik had ook al een plek uitgezocht op het kerkhof, maar viel reuze mee ;-)
Retrostar: ik heb nog nooit zo vaak de huisarts gezien, als de afgelopen weken... Vind dat ook echt vervelend, zou me er bijna voor schamen, kom er anders nooit.

S-meds: ik heb inderdaad protonpompremmers gekregen, de eerste keer 3 weken Omeprazol 40mg gebruikt, nu sinds 3 dagen pantoprozol 40. Heb jij een idee wanneer ik effect kan gaan bemerken?

Bowa en Star: bedankt voor jullie reacties! Ik hoop dat ik me gauw weer beter voel.
anoniem_647e575ea58f7 wijzigde dit bericht op 14-09-2017 21:09
0.81% gewijzigd
apotheek.nl

Pantoprazol vermindert de aanmaak van zuur in de maag.
Bij maagklachten (brandend maagzuur), maagzweren, darmzweren en bij het syndroom van Zollinger-Ellison (zeldzame maagaandoening met veel maagklachten). En om te voorkomen dat er maagklachten ontstaan als u medicijnen gebruikt die de maag kunnen beschadigen.
Binnen enkele dagen heeft u minder last van uw maag.
Tabletten: innemen zonder te kauwen. Neem in op een lege maag. Bijvoorbeeld 1 uur voor de maaltijd. Het wordt dan beter opgenomen in het lichaam.
Hoe lang u pantoprazol moet gebruiken, hangt af van uw aandoening. Soms moet u het langdurig gebruiken, om terugkeer van uw klachten te voorkomen. Slikt u het tegen maagklachten door medicijnen? U hoeft pantoprazol alleen te slikken op de dagen dat u het maagbeschadigende medicijn gebruikt.
U kunt misselijk, duizelig of moe worden. Verder kunt u buikpijn of hoofdpijn krijgen. Heeft u veel last van deze bijwerkingen? Raadpleeg dan uw arts.
Er zijn wisselwerkingen met andere middelen. Vraag uw apotheker of u pantoprazol veilig kunt gebruiken met uw andere medicijnen, ook medicijnen die u zonder recept heeft gekocht.
Nou, te horen gekregen dat ik volgende week woensdag het onderzoek heb. Zie er enorm tegenop! Heb aangegeven dat ik een roesje wil, hopelijk helpt dat enigszins. Zie ook op tegen een eventueel slechte uitslag... Zal zo opgelucht zijn als het goed is, maar durf daar bijna niet op te hopen, erg hè? Kan mezelf moeilijk geruststellen. Mn omgeving wordt onderhand ook gek van mn gepieker 😬🙈

Hoe is jouw onderzoek gegaan Bowa? Heb je een roesje gehad?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 x zo'n onderzoek gehad. Alledrie zonder roesje. Niet heel erg fijn maar zolang je door je neus blijft ademen en rustig blijft is het goed te doen. Het doet overigens niet echt pijn. Het is meer het gevoel dat je moet kotsen. Het duurt ook maar een minuut of 5 hoor. Ze maken wat foto's en klaar.
1 keer heb ik zelfs meegekeken. Iedereen die daar ligt vind het kut en dat ding zit er echt binnen no time in. Het is ongeveer zo dik als een doucheslang.
Ze gaan echt geen enge dingen vinden. Hooguit nemen ze nog een biopt. Zolang je geen bloed spuugt of in je ontlasting hebt, zou ik rustig blijven.
Denk aan je kids, die hebben een sterke moeder nodig en jij bent dat! Woensdag na de afspraak nog genoeg tijd om te panieken!!
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je ook even vragen of ze kunnen testen op helicobacter pylori.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Lief dat je dat zegt Bowa.
Vind het gewoon eng dat ik er zo'n last van heb en dat de medicatie niet werkt.

Tjee... 3x zo'n onderzoek! Hoop dat het bij mij bij 1x blijft. Mag ik vragen waarom je die onderzoeken hebt gehad?

Hoi Tickel, goed idee, ga ik doen. 👍🏻
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een maagband gehad waardoor ik meerdere keren slokdarmontsteking heb gehad. Uiteindelijk is dat ding volledig door mijn maag gegroeid en verwijderd via mijn keel.
Nu is alles weer oke. Geloof me, je lijf kan veel hebben maar last van je slokdarm niet fijn. Nu nog heb ik sneller last van irritatie. Je zou ook denken dat ik veel last heb van maagzuur. Ik merk er zelf niets van maar mijn slokdarm dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Slokdarmontsteking pas nog gehad. Kreeg hoge dosering omeprazol 80 mg en sucralfaat voor 2x per dag. Dat laatste is een soort drankje, vies maar hielp goed. Verder een week vloeibaar gegeten om slokdarm tot rust te laten komen. Voornamelijk yoghurt en kwark, (naturel met beetje suiker voor smaak) en geprakte banaan. Na een week ging het een stuk beter! Langzaam weer vast voedsel gaan eten. Het was wel een zware week want je wordt bloedchagerijnig als je al twee dagen alleen yoghurt eet :mad: en wel trek hebt maar elke keer als je vast voedsel doorslikt pijn hebt. Het hielp mij ook om strak 'anti maagzuur' dieet aan te houden. Geen vet, geen pittig voedsel, geen chocola, geen alcohol, geen koolzuurhoudende drank, geen citrusvruchten. Dat dieet volg ik nog steeds en heb minder refluxklachten. Medicijnen helemaal vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Ohja en geen pepermunt/kauwgom
Hoi familiemens, bedankt voor je reactie. Ik heb eigenlijk helemaal geen adviezen gekregen van mijn huisarts. Alleen medicatie, wat dus niet (goed) helpt.
Inderdaad wel lastig om zo'n dieet vol te houden, ook gezien werk en gezin.
Hoe is bij jou de ontsteking vastgesteld en Hoelang heb je er mee gelopen?

Gister had ik een redelijke dag, vandaag is het weer minder.
Woensdag de gastroscopie, ik hoop dat dat me verder helpt en dat de MDL arts me gerust kan stellen en me adviezen kan geven...

Bowa, jij hebt heel wat meegemaakt zeg! Hopelijk gaat het nu weer goed met je?
Alle reacties Link kopieren
Ik herkende het van een eerdere maagontsteking. Zelfde klachten, zelfde soort pijn maar hoger. Ik wist dus ongeveer wat mij te wachten stond. Heb een hele zwakke maag en prikkelbaar darmsyndroom dus moet sowieso altijd oppassen met eten. Voor mij dus geen grote aanpassing, dat dieet dat ik nu volg.

Ik snap dat het met werk en gezin onhandig is. Twee gerechten koken is meer weer. Je kunt portieverpakkingen yoghurt kopen voor op je werk. Banaantjes gaan makkelijk mee. Kook evt in het weekend iets voor jezelf,bewaar het in koelkast of vriezer.

Gastroscopie meerdere keren gehad. Met roesje, prima te doen. Was wat suf, moest boeren en beetje misselijk achteraf maar geen nare ervaring! Hoewel ik wel een blauwe plek op mijn arm had toen ik bijkwam. Ik had blijkbaar wel aan die slang willen trekken en toen heeft de verpleging mijn arm stevig beetgehouden. Wist ik niets van toen ik bij kwam. Ohja en ik kan me herinneren dat iemand op een gegeven moment zei: adem eens door, goed zo, door je neus. Was schijnbaar tijdens de behandeling maar voelde niets en kan me ook geen geluiden of andere dingen herinneren. Het idee is vervelend maar met een roesje komt het echt goed.

Sterkte woensdag!
Ik hoop dat het roesje gaat werken; hoor ook wel verhalen van mensen dat ze, ondanks het roesje, er gewoon helemaal 'bij' waren...
Krijg je trouwens meteen een soort van 'voorlopige' uitslag?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alle keren gelijk de uitslag gehoord. En ja hoor. Gaat harstikke goed. Het was allemaal erg onhandig maar niet traumatisch. Je lijf kan wat hebben want ik ben totaal genezen en nergens last van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven