Gezondheid alle pijlers

Help! Sertraline (zoloft) start

19-09-2017 13:26 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Al enkele jaren heb ik last van spanningen die er eigenlijk altijd zijn. Vaak redelijk mee om te gaan, maar soms is de emmer zo vol dat ik niet meer normaal kan functioneren. Ik pieker enorm veel en maak me druk om van alles. Sinds mijn kinderen zijn geboren is hier ook nog ziektevrees bijgekomen. Nu zit ik voor de tweede keer met een burn-out thuis en heb ik besloten te gaan starten met antidepressiva. Ik heb dit heel lang tegen gehouden en wilde er op eigen kracht uitkomen. Pillen vind ik eigenlijk maar eng. Toch heb ik vorige week de stap genomen en ben begonnen met Sertraline (zoloft). De eerste paar dagen had ik vreselijk last van een licht gevoel in mijn hoofd. Dat gaat nu iets beter alleen voel ik me nu net alsof ik griep heb. Gloeiend gezicht maar wel koude handen en voeten en koude rillingen. Ook lijk ik me steeds meer down te gaan voelen en heel wazig in mijn hoofd. Denken lijkt ook trager te gaan. Ik zit nu sinds een week op 25 Mg en moet eigenlijk morgen ophogen naar 50 Mg. Dit vind ik echter best eng aangezien ik me nu al zo slecht voel. Herkent iemand deze bijwerkingen?
Bel de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Heeft de arts niet gezegd dat je contact op moest nemen als je je zorgen maakt over de bijwerkingen?
Mind the gap
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik zelf ook heel lang AD geweigerd omdat ik 'het zelf wilde doen'. Apart eigenlijk, dat je bij een psychische ziekte zo moeilijk hulpmiddelen accepteert, terwijl je dat bij iets fysieks niet zo hebt. Anyway, toen de AD bij mij begon te werken dacht ik: "waarom heb ik me daar altijd zo tegen verzet? Nu herken ik mezelf eindelijk weer. Zó fijn."
Mind the gap
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net de huisarts gebeld. Assistent was een beetje kortaf en zei dat bijwerkingen er nu eenmaal bijhoren. Huisarts belt me morgen tijdens telefonisch spreekuur. Ik heb net ook de apotheek gebeld die bellen me zo terug. Misschien ben ik ook wel te gefocust op de bijwerkingen. Er was me wel verteld dat de klachten eerst erger worden voordat het beter wordt. Maar het lijkt nu wel of mijn hele lijf overstuur is. Ik zou me zo graag weer normaal willen voelen. Voel me ook vaak schuldig tegenover mijn dochters van 5 en 4 jaar. Iedereen blijft maar zeggen dat het wel goedkomt maar soms is het licht aan het eind van de tunnel nog zo ver weg. Blijf toch bang dat de medicijnen me ook niet kunnen helpen. Al is mijn vriend ervan overtuigd dat het door de medicijnen helemaal goedkomt
Vervelend dat je er zoveel last van hebt. Je schrijft over ziekteangst, dus ik kan me voorstellen dat je extra gericht bent op de bijwerkingen. Ik zou, in overleg met arts, gewoon het schema blijven volgen. Het kost helaas tijd, maar het kan op den duur wel echt helpen. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Ja, herkenbaar. Bij mij was het nog extremer, maar het hoort erbij werd er gezegd. Voor mij nooit meer.
Na een paar weken worden de bijwerkingen minder. En dan is het afwachten of het effect heeft. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Ander middel maar wel zo ongeveer dezelfde reactie. Ik heb 10 dagen bang in een hoekje van de bank gezeten, amper geslapen en gegeten en toen trok het langzaam weg. Nu (na 14 dagen) nog een wazig traag gevoel in mijn hoofd en wat sneller gespannen dan anders. Slik voor ongeveer dezelfde reden.
Alle reacties Link kopieren
Herkent ook iemand het grieperige gevoel, alsof de thermostaat in Mn lijf ontregeld is? Apotheek belde net terug en die herkende deze bijwerking niet. Dus twijfel of het misschien komt door de stress om het slikken van de medicijnen
Alle reacties Link kopieren
Grieperig gevoel als in soort gloeiend hete opvliegers die komen en gaan... en ook weleens een hele dag en nacht bleven, dat had ik vorige week heel erg. Volgens de huisarts een bijwerking. Nu zijn ze er alleen als ik heel gespannen ben, als een nieuw soort paniekaanval.
Ik voelde me de eerste week heel erg duf. Ik wilde veel slapen en kon me niet goed concentreren op een gesprek. Ook werden mijn klachten wat erger. Na een week werd dit iets minder. Na ongeveer twee weken dacht ik, ik geloof dat ze iets gaan doen. Grieperige symptomen herken ik niet, wel dat ik soms wat "op vlam" en dat het dan weer weg trekt, alsof mijn lichaam hard aan het werk is.
Bijwerkingen van AD zijn vervelend, en in mijn ervaring valt het ook nog wat zwaarder in een BO, omdat je lijf al zo vermoeid en ontregeld is. Toch klinken me jou bijwerkingen wel alsof het vol te houden is. Het hoort er nou eenmaal even bij. Het trekt in vrijwel alle gevallen gewoon weg na een weekje ofzo. Ik ben superblij met sertraline!
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie gelijk op de uiteindelijke dosis gestart, of opgebouwd? Want ik ben bang dat de bijwerkingen nog heftiger worden als ik morgen van 25 naar 50mg moet gaan
ik heb opgebouwd van 25 naar 50mg. Maar de bijwerkingen waren al wel een beetje afgezwakt. Het was bij ophoging niet erger dan de eerste paar dagen op 25mg. Ik zou het gewoon proberen, en als het echt niet gaat, met je huisarts overleggen of je wat langer op 25mg kan acclimatiseren.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het gewoon doen morgen. Ik vind het heel fijn om ervaringen van andere te horen, dat geeft toch een stukje herkenning.

Wanneer begonnen jullie verbeteringen op te merken?
Na vier tot zes weken na de laatste verhoging zul je als het goed is niet zoveel last meer hebben van de bijwerkingen. Ik heb zelf nooit een duidelijk moment gemerkt van nu werkt het, maar weet wel dat anderen het verschil bij me zagen.
Na 21 dagen voelde ik me veel beter, vanaf het begin. Bijwerkingen had ik tot 4-5 dagen na elke ophoging.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen waarom jullie de medicijnen zijn gaan slikken? Voor welke klachten?
angststoornis + burnout.

Hoe gaat ie nu??
Alle reacties Link kopieren
Hier ook net gestart ( andere antidepr). De klachten horen er inderdaad bij, hier mega duizelig, suf, moe, misselijk en in de eerste week idd ook griepgevoel en iets verhoogde temp. Dat is nu gelukkig niet meer. Bij mij duurt het rond de 3-4 weken normaal gesproken voor het weer ok gaat. Het zijn rotmiddelen om op of af te bouwen. Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven