Gezondheid alle pijlers

Tandartsboor en angst

20-09-2017 14:50 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eergisteren had ik een afspraak met de tandarts. Er moesten gaatjes worden gevuld en ik zag dat de tandarts drie verschillende boren gebruikte, elk met een ander doel blijkbaar, en elk met een ander geluid. De eerste - volgens mij - om door het glazuur te boren, de tweede om door het tandbeen te boren, de derde om de geplaatste vulling te slijpen en aan te passen aan tegenoverstaande kiezen in geval van bijten en/of spraak.

Sommige mensen worden al bang van het geluid van de tandartsboor, waarschijnlijk vanwege negatieve ervaringen van henzelf en verhalen van hun kennissen, zelfs als ze niet naar de tandartsafspraak hoeven waar de boor wordt gebruikt. Het kan zijn dat ze het boren pijnlijk vinden. Ikzelf vind het boren totaal niet pijnlijk - sterker nog, ik voel er werkelijk niets van; er zijn handelingen van de tandarts die ik beslist wel pijnlijker vind, zoals tandsteen verwijderen. Op grond daarvan zou ik banger moeten zijn voor de triltang dan voor de tandartsboor.

Hoe zit dat bij jullie? Zijn jullie zenuwachtig voor boren of bang voor het geluid van de tandartsboor? Is het pijnlijk?
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik laat me voor gaatjes vullen altijd verdoven. Ik heb niet zo'n goed gebit en het boren gaat vaak tot op de zenuwen, nouwwww dat doet zeer hoor.
Daarentegen heb ik van de zomer mijn hele gebit grondig laten reinigen (tandsteen/parodontitis) en hoefde niet verdoofd te worden, voelde er niks van. Mondhygiëniste denkt dat ik een hoge pijngrens heb. Misschien wel, maar niet bij gaatjes vullen of vullingen vervangen.
Zo zie je maar weer, voor iedereen is het anders.
Maar ik ga niet huppelend naar de tandarts hoor.
Niemand is onmisbaar
Het geluid maakt me misselijk.

Ik heb tot een paar weken terug nog nooit wat aan mijn tanden gehad.(gelukkig)
Nu had ik een plekje wat weg geboord moest worden en daarna gevuld.

Ze begonnen zelf over een verdoving dus die heb ik maar genomen en niks gevoeld verder.

Moet wel zeggen dat ik "bang" ben door alle horror verhalen die ik te horen krijg.

Tandsteen verwijderen doet geen zeer.Als je de juiste persoon heb.
Mijn vorige tandarts was echt super hardhandig, ik was altijd blij als hij het aan zijn assistente overliet want dan voelde ik bijna niks.
Geen idee hoe die man het voor elkaar kreeg maar wat hij ook deed, hij deed het hard :whip:
Alles met verdoving. Voorheen liet ik me overhalen door de tandarts, die vond dat ik een stoere vrouw was en ik had ook twee kinderen gebaard, dus kon ik best wat hebben. De verdoving moet ik zelf betalen en dat doe ik met liefde. Het geluid is vervelend, maar ook niet meer dan dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben als de dood voor tandartsen in alle soorten en maten, hoe lief ze ook kijken en beloven dat het geen pijn gaat doen. Ondertussen alle tandartsen hier in het dorp al gehad, van dikke tranen tot flauwvallen en naar de narcosetandarts halverwege een behandeling en brullend van de pijn bij een barbaar van een kaakchirurg, ik haat het tot in mijn tenen....
De angst zit inmiddels zo diep dat ik er maar mee leer leven want ik dwing mezelf om wel te gaan want een mooi en gezond gebit is ook wat waard.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Ohhh de tandarts... Afschuwelijk. Ik heb vroeger hele zachte tanden gehad. Botertanden noemde ze dat, braken zo af. De tandarts toen deed ook maar zonder wat te zeggen, en het boren deed ook echt pijn! Ik heb er een trauma aan overgehouden.

Ik ga wel elke keer, maar niet alleen. Ik heb ook met de tandarts van nu een afspraak dat hij alles, maar dan ook echt alles moet vertellen. Denk ook niet dat het verstandig is als onze kleine dadelijk geboren is hij mee gaat als ik moet. Tandsteen verwijderen, daar voel ik niks van.
Er zit altijd een heel nare boor bij, die heel zwaar dreunt. Mijn dochter zei vorig jaar gewoon dat ze daarmee moesten stoppen en iets anders moesten verzinnen. Toen bleek het werk ook prima met de normale boor gedaan te kunnen worden, dus waarom ze altijd die zware brom in je mond zetten?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind boren niet heel erg, laat me wel altijd verdoven. Mijn tandarts zegt altijd doe je hand omhoog als het pijn doet en dan ga ik heel gespannen liggen wachten tot het pijn doet, maar dat doet het nooit. Vind ik zo stom van mezelf.
Alle reacties Link kopieren
politiehier schreef:
20-09-2017 19:09
Ik vind boren niet heel erg, laat me wel altijd verdoven. Mijn tandarts zegt altijd doe je hand omhoog als het pijn doet en dan ga ik heel gespannen liggen wachten tot het pijn doet, maar dat doet het nooit. Vind ik zo stom van mezelf.
Dat, en mijn bezoek aan de tandarts doet me denken aan een Japanse patiëntrobot in de tandartsstoel waarbij de studenttandarts handelingen verricht. De robot beoordeelt of de tandarts de handelingen correct heeft uitgevoerd.

De boor met de bromtoon is volgens mij er een met een laag toerental. Dat is om door het tandbeen te kunnen boren. Er zal wel een reden zijn waarom de boor met de hoge toon en met een hoog toerental daarvoor niet gebruikt wordt. Hoewel ikzelf de patiënt was, ben ik mij daar steeds meer voor gaan interesseren.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
politiehier schreef:
20-09-2017 19:09
Ik vind boren niet heel erg, laat me wel altijd verdoven. Mijn tandarts zegt altijd doe je hand omhoog als het pijn doet en dan ga ik heel gespannen liggen wachten tot het pijn doet, maar dat doet het nooit. Vind ik zo stom van mezelf.
Was dat met of zonder verdoving? Als je geen verdoving had en desondanks toch geen pijn hebt gevoeld, is het misschien slechts een gedachte of angst dat het boren pijn zou doen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Geloof me, echt ik ga heel graag naar de tandarts,zo heerlijk als je buiten komt,
en alles is weer netjes en schoon.
Al moest ik elke week,geen enkel probleem.
Maar... heb zat dingen waar ik wel bang voor ben hoor,en dat doet een ander fluitend.
Alle reacties Link kopieren
Verschrikkelijk geluid! Ik heb altijd eerst een afspraak bij de mondhygieniste voordat ik naar de tandartscontrole ga. Ze mag het van mij alleen handmatig doen, met een haakje dus. Alleen het polijsten gaat met een borsteltje op de boor, dat is nog wel te doen.. Zegt ze dat handmatig tandsteen weghalen wel veel tijd kost..ja jammer dan.

Oke, daarna de tandartscontrole. Er was een stukje kies afgebroken, die moest wel even opgevuld worden. Dus toen was het of direct verhelpen zonder verdoving of weer terugkomen. Ik neem eigenlijk altijd verdoving, ik vind de pijn van het raken van een zenuw echt verschrikkelijk. Toch zonder verdoving gedaan, het was te doen, ook omdat het erg kort was.
Alle reacties Link kopieren
Ha, zo'n topic had ik net nodig! Ik moet volgende week voor het eerst in m'n leven geboord en gevuld. Er zit een barst in een kies. De tandarts kon niet zien of deze alleen in het glazuur zit of ook in het tandbeen.

Nog nooit geboord dus. De barst komt door iets hards of door iets heets zei hij. Ik ben niet zo dol op tandartsbezoeken, hoewel ik dus eigenlijk nooit iets heb (wel als kind beugels met veel tanden en kiezen trekken).

Mijn vraag aan jullie: moet ik het met of zonder verdoving doen? Ik heb geen tandartsverzekering, maar daar zal ik de verdoving niet voor laten. Mijn eigen kinderen kiezen zelf altijd (zij hebben helaas wel redelijk wat gaatjes) voor zonder. Wat adviseren jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik had laatst ook een breuk maar dan in een vulling. Ik laat me altijd verdoven en zelfs daar kwam de zenuwpijn doorheen. Dus nog wat bijgespoten en toen voelde ik niks meer.
Maar ik ben echt een angsthaas voor de tandarts, komt denk ik doordat ik van de generatie ben van de schooltandarts. Man man wat een beulen waren dat zeg.
Tandartsverzekering heb ik ook niet maar hou wat achter de hand daarvoor, ook voor de verdoving.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Ik ben als de dood voor boren dus ik neem altijd een verdoving. 1x zonder verdoving geboord, nooit meer!!!
Mijn tandarts zegt zelf dat hij liever boord met verdoving omdat veel mensen hun hoofd wegtrekken of bewegen als ze de pijn beginnen te voelen.
Ik zet ook altijd m'n mp-3 speler op, keihard zodat je de boor wat minder hoort en afleiding hebt.
Alle reacties Link kopieren
De ene tandarts is de andere niet zit wel degelijk verschil in. Eens een vulling moeten laten zetten dat duurde lang mondlapje in de mond, om de tong opzij te duwen. Later ging die vulling er nogeens uit en een andere tandarts heeft er ook weer een nieuwe vulling ingezet. Zonder een lapje en in 10 minuten gepiept.
Vroeger deed de tandarts tandsteen verwijderen tegenwoordig ga je ervoor enaar de mondhygieniste ,dat geschraap met die haakjes vind ik afschuwelijk. Het voelt dan net of je tanden eruit getrokken worden zowat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven