Gezondheid alle pijlers

Verkrampte spier tussen borst? (chronische hyperventilatie)

22-09-2017 07:32 21 berichten
Vannacht werd ik wakker met een ontzettende pijn/kramp tussen mijn borst. Het is echt daar tussen. Ik als hypochonder begon natuurlijk weer het ergste te denken. Ik heb mijn vriend gebeld en die heeft mij een beetje gerust weten te stellen. Maar echt slapen lukte niet, want bepaalde bewegingen deden pijn, maar als ik 1 op zij lag, en niet bewoog, ging het wel.

Ik heb chronische hyperventilatie en als ik stress en drukte ervaar, ga ik sneller ademhalen en krijg ik allerlei klachten omdat ik altijd maar druk en druk ben en vaak een hele dag gespannen ben, soms zonder een aanwijsbare reden. Heb vaak een hele dag een opgejaagd gevoel in mijn lichaam.
Mijn vriend zei, je moet er niet teveel bij nadenken, waar je last van heb, want dan lijkt het alsof het alleen maar erger wordt, ik kan nogal doemdenken.

2 weken geleden ben ik begonnen met een schoonmaakbaantje, dus dat vergt ook het ééñ en andere sjouwwerk, hiervoor heb ik maanden thuis gezeten. En sinds deze week weer extra werk er bij. Soms heb ik tijd nodig om dat te verwerken omdat alles in 1 keer op mijn pad komt. Mijn vriend zie het kan ook goed zijn dat het spierpijn is daar, of een beetje verrekt is door het tilwerk. Het enigste wat ik kon denken is dat ik iets met mijn hart had. Maar ik ken mij langer dan vandaag en weet ik dat ik vaak chronische hyperventilatie heb en daardoor allerlei klachten. Zoals nu ook, ik heb een soort gespannen gevoel in mijn lichaam, rond mijn maag, en stijve schouders. De pijn tussen mijn borst is iets minder geworden, als ik zit, nergens last van, als ik mijn hoofd op zij draai, voel ik het een beetje, tevens ook als ik buk en mij wil strekken.

Als ik wil ontspannen lukt mij dat totaal niet, omdat ik zo onrustig ben en blijf en moeilijk stil kan zitten. Kan het zo zijn dat als je chronische hyperventilatie hebt, dat je ook pijn kan ervaren tussen je borst? Ik kan gewoon niet rustig blijven en blijf daar maar aan denken, waardoor ik me slechter voel. Ik probeer afleiding te zoeken maar elke keer komt het terug. Het gevoel dat alles vast zit. Wil graag wat ervaring op doen met mensen die ook regelmatig last hebben van chronische hyperventilatie.

Overigens loop ik wel bij een psycholoog, maar daar ga ik pas over 2 weken heen. Ik moet straks ook nog werken en vanavond een etentje waar ik tegen op zie....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een verwijzing naar de fysiotherapeut vragen. Die heeft mij heel goed geholpen, door uit te leggen hoe je lichaam werkt, hoe de spieren rondom het hart zo'n pijn kunnen doen, hoe je beter kunt ademen en door je rug te masseren meer ontspanning te geven, waardoor ook je borstspieren wat ontspannen.

Echt een aanrader!!
Alle reacties Link kopieren
Osteopaat misschien een idee om naar toe te gaan?
Gele_Suikerspin schreef:
22-09-2017 07:39
Ik zou een verwijzing naar de fysiotherapeut vragen. Die heeft mij heel goed geholpen, door uit te leggen hoe je lichaam werkt, hoe de spieren rondom het hart zo'n pijn kunnen doen, hoe je beter kunt ademen en door je rug te masseren meer ontspanning te geven, waardoor ook je borstspieren wat ontspannen.

Echt een aanrader!!
Ik ben in het verleden wel eens naar een fysiotherapeut geweest, maar is ook al 3 jaar geleden. Een haptonoom ben ik ook al eens geweest. Misschien toch maar weer eens een afspraak maken. Hoe gespannen ik me voel, hoe pijner het doet.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een ervaringsdeskundige, ook vaak last van verkrampte spieren op de borst, ook last van spanning en ik denk ook last van chronische hyperventilatie. Mijn huisarts heeft me ooit uitgelegd dat als je drukt op je ribben en je daarbij pijn ervaart, het hoogstwaarschijnlijk aanhechtingen van tussenribspiertjes zijn die geïrriteerd/ontstoken zijn. Ik heb vaak ook op precies dezelfde hoogte op mijn rug een pijnlijke plek. Ik vind het ook nog steeds eng, zeker omdat er tegenwoordig zoveel aandacht wordt besteedt aan hartkwalen bij vrouwen. Maar tot nu toe leef ik nog, dus het zal wel goed zijn ;)
Alle reacties Link kopieren
jij hebt stress, en dat uit zich in slecht ademen.
Je moet dus je stress aanpakken. Ga eens naar je huisarts. En dan niet mbt je ademhaling, maar omdat je wil weten hoe je de stress te lijf kan gaan
Alle reacties Link kopieren
Ja pak de bron aan, niet het ademen. Waardoor voel je je zo gespannen?
Sporten is ook heel goed.
Verder: hoe meer je van jezelf moet ontspannen en laag ademen, hoe minder het lukt. Bij meditatie hoeft dit niet: er is daarbij geen goed of slecht ademen. Dat geeft mij veel meer rust dan die ontspanningsoefeningen waarbij je rustig moet ademen wat mij dan niet lukt.
Herkenbaar je probleem. Bij mij ging spanning pas weg nadat ik structureel dingen in mijn leven had veranderd.
Succes
Ik ben soms gespannen zonder dat ik weet waarom. Het is meestal onbewust. De hele dag zo opgejaagd gevoel in het lichaam.
Ik zit gedeeltelijk in de bijstandsuitkering, maar heb op dit moment 2 baantjes en in oktober nog 1 erbij. Dus ben net niet uit die uitkering weg, waardoor ik nog steeds een sollicitatieverplichting heb. Dus doe er alles aan, omdat nog werk te vinden voor 2 ochtenden per week. De rest van de dagen zijn al ingevuld, alleen ook dat brengt stress met mij mee, omdat ik mij dan weer opgejaagd voel.

Nu heb ik geen last meer van die pijn bij mijn borst, maar wel al gespannen schouders en hoofd... Ik weet zelf waar het allemaal aan ligt, maar soms zo moeilijk om er wat mee te doen
Een doorverwijzing naar de fysiotherapeut. Wellicht adem je verkeerd waardoor je kramen krijgt dat weer leidt tot hyperventilatie.

Je klachten komen bekend voor. Zelf heb ik ook chronische hyperventilatie en had ik een tijd last van krampen. Een simpele beweging deed zelfs pijn. Het bleek dat ik door de hyperventilatie verkeerd ben gaan ademen. En stress speelde natuurlijk ook een grote rol. Sinds ik bij de fysiotherapeut ben geweest gaat het stukken beter.
Alle reacties Link kopieren
taccowoman schreef:
22-09-2017 10:31
Ik ben soms gespannen zonder dat ik weet waarom. Het is meestal onbewust. De hele dag zo opgejaagd gevoel in het lichaam.

ga even naar de huisarts, hij(zij) kan je echt verder helpen. Met tips en hulp.
lilalinda schreef:
22-09-2017 11:04
ga even naar de huisarts, hij(zij) kan je echt verder helpen. Met tips en hulp.
Ik loop inmiddels ook bij een psycholoog voor mijn stressklachten, en daar ga ik pas over 2 week weer heen.
Alle reacties Link kopieren
taccowoman schreef:
22-09-2017 11:06
Ik loop inmiddels ook bij een psycholoog voor mijn stressklachten, en daar ga ik pas over 2 week weer heen.
en verder zelf je stress verminderen (ik weet niet wat je al doet natuurlijk), elke dag een uur wandelen bijvoorbeeld.
En stressfactoren in je leven aanpakken, of hulp bij zoeken.
Ik herken je klachten, ik heb ook CH en ben een tijd onder behandeling geweest van een mensendieck therapeut. Zij leert je op de juiste manier ademhalen, ontspannen en oefeningen om je spieren sterker te maken.
Bij mij heeft het zeker 70% van mijn klachten verminderd, als ik merk dat het weer de verkeerde kant opgaat dan ga ik weer een paar keer om weer op het goede spoor te komen.
.
anoniem_156987 wijzigde dit bericht op 01-01-2018 04:35
99.33% gewijzigd
Ik heb een afspraak gemaakt bij de huisarts en kan vanochtend er al terecht.
Ik had er vannacht weer last van, en kan dan echt moeilijk bewegen, dat doet dan zo pijn.

Heb mij maar even gebeld voor de zekerheid, want maak me toch zorgn
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook regelmatig, bij mij bleek het een 'spastische slokdarm' te zijn. Heel pijnlijk maar niets ernstigs.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
Ik heb een ontsteking in de kraakbeen, syndroom van Tietze.

Gelukkig niks met het hart, heb daar ook even naar gevraagd. Ik krijg nu ontstekingsremmers
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het niks ernstigs is, ondanks dat het wel heel vervelend is. Ik heb het ook weleens gehad. Hoop dat de ontstekingsremmers je snel van je pijn af helpen. Beterschap!
Ik moest die ontstekingsremmers 3 maal daags, 5 dagen lang slikken. Maar ik hield het bij 2 keer per dag. Heb nu geen last er van mee. Heb toch even met de huisarts gebeld omdat ik graag wou verminderen. Dat was geen enkel probleem en zodra ik wel last kreeg mocht ik gewoon weer 1 nemen. Dit ook omdat ik niet zo van al die pijnstillers hou in mijn lichaam.

Alleen ben soms nog wel eens bang dat ik weer een nieuwe aanval krijg.
Heb je moeite met de controle los te laten?
DEATH schreef:
29-09-2017 09:54
Heb je moeite met de controle los te laten?
Ja af en toe wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven