Gezondheid alle pijlers

Ervaringen met ITP

23-09-2017 23:58 140 berichten
Ik heb onlangs de diagnose ITP gekregen. Dit is een auto-immuunziekte waardoor ik een hele lage waarde bloedplaatjes heb (trombo’s/trombosieten). Dit is vervelend omdat trombo’s zorgen voor je bloedstolling. (Tenminste zo begreep ik het van de internist)
Zijn er meer mensen hier die hier last van hebben en zo ja wat zijn de gevolgen voor je dagelijks leven? Houd je er erg veel rekening mee? Speelt het een grote rol on je leven? Word je constant behandeld met bijvoorbeeld prednison of dexamethason? (Dat laatste heb ik gehad als stootkuur. Vond ik erg heftig)

Natuurlijk heeft de internist mij ook al het een en ander uitgelegd, maar de helft is niet blijven hangen. Komende week mag ik weer op controle om te kijken hoe mijn waarden nu zijn. Ik heb nou niet het idee dat het iets heel ergs is of bagataliseren ik het?

Nu zou ik ook kunnen googelen, maar ik ben zo benieuwd naar ervaringen van andere mensen. :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft als peuter de niet chronsiche variant gehad.
Maar ik vermoed dat jij de chronische variant hebt als ik het zo lees?

Hij heeft geen medicatie gehad, ik moest goed opletten dat hij niet viel en wekelijkse controles.
Na ong 3 mnd was hij er vanaf.
Bedankt voor je reactie phopho. Ze gaan er inderdaad vanuit dat ik de chronische vorm heb.
Gelukkig dat je zoontje er weer vanaf is gekomen.

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van volwassenen. Er is van de patiëntenvereniging een forum. Helaas moet je daar eerst lid van worden om mee te kunnen lezen.

Ik hoop dat hier meer mensen ervaring hebben en wacht met smart op het consult met de internist. Heb nu het gevoel dat mijn omgeving mij het liefste in een glazen kistje zou zetten. :)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Mango,
Ik ben 37 jaar en vorig jaar november plotseling opgenomen geweest met ITP. Ik had er nog nooit van gehoord... Er volgde een behandeling met prednison. Sinds 2 maanden slik ik dit niet meer. De bloedplaatjes gingen snel en goed vooruit, maar het afbouwen was een lang proces. Voor mij geldt: zieker van het medicijn dan van de kwaal. Ik ben nog erg moe, lage weerstand en slechte conditie. De bloedplaatjes worden ongeveer iedere 6 weken gecontroleerd maar bij mij is dit wel stabiel tussen de 125 en de 175. Tijdens mijn opname vorig jaar was dit 8. Ik heb een tijd geleden ook een topic gestart hier, maar niet echt ervaringen van anderen met ITP gekregen. Lid geworden van de vereniging, maar op dat forum ook nauwelijks activiteit. Wel erg prettig zijn de 'nieuwsbrieven', meer een mooi magazine eigenlijk, met onderwerpen waar ik tot nu toe steeds wel veel aan heb. Ben wel benieuwd naar jouw medicatie en ervaringen! Stel dat ik nog een keer medicatie nodig heb, dan weet ik niet of ik weer prednison wil.
Hoi Elletje,

Bedankt voor je reactie!
Wat fijn dat de trombo’s nu goed zijn. Wat heb je lang prednison moeten slikken zeg! Dat lijkt me goed vervelend. En inderdaad zieker van het medicijn dan van de kwaal. Er was met mij niks aan de hand en nu voel ik me klote. Dat is raar. Ik heb nu dexamethason gekregen. Dat duurde maar 4 dagen, maar van de bijwerkingen werd ik niet heel gelukkig. Ik stuiter qua emotie alle kanten op. Voel me wazig, kan geen beslissingen nemen en me totaal niet concentreren. Dat zou met een paar dagen weer goed moeten zijn. Over een week of 4 weer testen om te kijken hoe het er voor staat. De trombos waren nu in ieder geval weer op een goede waarde.

Maar jij moet om de 6 weken testen? En als ze naar beneden gaan weer eventueel aan de medicijnen?

Hoe kwamen ze er bij jou achter? Het is zo vreemd: zo heb je niks en zo gingen alle toeters en bellen af.... dat moet ik nog wel even een plekje geven. Vooral omdat ze er toevallig ook nog achter kwamen dat mijn schildklier niet goed werkt.

Sorry als het wat een warrig verhaal is. Zal wel aan de bijwerkingen liggen. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Hey Mango,
Bij mij sloeg het toe ongeveer 2 weken nadat ik een kort buikgriepje had gehad. Waarschijnlijk is daar iets misgegaan...
Ongeveer een week na de buikgriep begon het met rode puntbloedinkjes op mijn arm en later op meer plekken. Binnen een week was ik gespikkeld en had ik ook veel grote blauwe plekken. Zwarte bloedblaren in mijn mond ook, maar ik was net begonnen met waterflossen, dus dacht dat het daarvan kwam.😆
Op mijn knieen op het speelkleed en daarna blauwe knieen? Gek... Ik heb wel vaak snel blauwe plekken, dus daarover maakte ik me geen zorgen, maar ik was anderhalve maand daarvoor bevallen van ons tweede kind en die had nog geen inentingen gehad natuurlijk. Ik dacht: ik zal toch niet een of andere vage kinderziekte hebben? Daarom toch maar naar de huisarts die me doorstuurde om bloed te prikken.
Rond de middag bloed geprikt en om 4 uur opeens het bericht dat ik me gelijk moest melden op de seh en dat de internist op me wachtte. Ik had geen idee. De huisarts meldde ook nog even dat ik voorzichtig moest doen en dat mijn vriend mee moest om te rijden. En pak ook maar een tasje in. Terwijl de kamer vol kraambezoek zat lieten we de kids bij hen achter en gingen we naar het ziekenhuis. Daar meerdere onderzoeken gehad en binnen enkele uren hadden ze een sterk vermoeden van ITP. Gelijk aan een prednisoninfuus en gelukkig mocht mijn acht weken oude zoontje ook komen. Ik gaf borstvoeding.
Qua medicatie heb ik geen keuze gehad op dat moment. Voordat ik het wist lag ik aan een infuus met 85 mg prednison doodleuk borstvoeding te geven. Uiteraard deden we na deze shot allebei geen oog meer dicht. De waardes stegen en na 2 nachten mocht ik weer naar huis om de medicatie in tabletvorm voort te zetten. De waardes bleven stijgen. Om de week prikte ik bloed en had ik een belafspraak met de internist. Na een maand begon het afbouwen van de prednison en binnen 4 maanden was ik er vanaf. Tijdelijk... Ik had vreselijke pijn in al mijn spieren en gewrichten, was niet mezelf en had de hele dag pijn. Niet te doen! Daarna dus weer 4 maanden een lage dosering geslikt. Het afbouwen was veeeel te snel gegaan. Toen ik even gestopt was met de prednison ook weer puntbloedingen op mijn armen gehad, maar gek genoeg ruim voldoende bloedplaatjes. Heel vaag... Ik zat al met gepakt tasje op de huisartsenpost, maar de bloedplaatjes waren goed. Waarschijnlijk heb ik tussendoor vasculitis gehad denkt de internist, maar niemand die dat zeker weet.
Ik controleer mezelf nu steeds heel goed op puntbloedinkjes. Blijf het spannend vinden. Ik hoop dat ik de acute vorm had en niet de chronische variant en dat de klachten die ik nu heb overblijfselen zijn uit ' het prednisontijdperk'. Daar kan de internist me geen zekerheid over geven. Geen idee of dit nog eens terug gaat keren of niet.
Vanmorgen heb ik weer bloed laten prikken en donderdag een afspraak op de poli met de internist. Ik verwacht geen gekke dingen. Dan was ik vanmiddag al wel gebeld...

Ik lees bij jou dat het je ook erg overvallen heeft. Jij was ook gewoon sterk en gezond? Kwam het bij jou ook een tijdje na een infectie/griepje of kun je het niet rijmen?
De bijwerkingen die je beschrijft herken ik ook wel van de prednison. Ik wist ook niet hoe gek ik moest doen... Was helemaal hyper en had hele lijstjes met klussen die ik dan midden in de nacht ging afwerken. Heb ijs uit de vriezer staan bikken 's nachts en al dat soort gekkigheid. Gelukkig had ik mijn zoontje die iedere nacht wel 2 voedingen wilde. Aan 4 uur slaap had ik zat! Maanden achter elkaar. En in al die tijd dat ik wakker lag bedacht ik dus de gekste dingen. Achteraf was dat een mooie tijd 😂. Tijdens het afbouwen zakte ik compleet in qua energie en ben zoooo moe. Ook nu nog.
Had je ook klachten die te maken hadden met schildklierproblemen? Of viel dat ook nog eens even extra rauw op je dak?
En mocht jij kiezen welke medicatie je kreeg of kreeg je het gewoon? Jouw bijwerkingen klinken ook heel verrot, maar als dar met een paar weken over is dan wil ik dat de volgende keer ook mocht het nog eens nodig zijn 😕
Geen ervaring met volwassenen, maar mijn zoon heeft wel ITP gehad. Hij kreeg ineens spontaan blauwe plekken en puntbloedingen en na het bloedprikken moesten we gelijk in het ziekenhuis blijven en moest zoon heel rustig aan doen (kansloos met een druk kind dat zich niet ziek voelt).
Bij kinderen behandelen ze meestal niet, omdat het in de meeste gevallen vanzelf over gaat, maar mijn zoon heeft na 2 weken toch na overleg met andere ziekenhuizen prednisolon gehad, omdat hij heel laag zat en ze toch bang werden voor inwendige bloedingen (al is de kans daarop bij kinderen erg klein). Na de prednisolon (5 dagen) ging het opeens heel snel en toen hij weer boven de 10 zat, mocht hij weer naar huis gelukkig.
Sindsdien geen problemen meer, dus ik ga er vanuit dat hij de acute variant had (zoals vaak bij kinderen het geval is).

Zelf veel ervaring met corticosteroïden, en dat scheelde wel, Gelukkig had zoon ook maar een kuur van 5 dagen nodig, waardoor een afbouwschema niet nodig was. Hij sliep in die tijd wel wat minder, maar dat kwam natuurlijk ook omdat hij twee weken lang niets mocht doen (niet lopen, springen, rennen enzovoorts).

Sterkte en ik hoop dat je waarden goed zijn!
Elletje: ik heb je een pb gestuurd. :)

Maritte, bedankt voor je reactie. Lekker lastig ja, een kind rustig houden. :-P
Alle reacties Link kopieren
hallo
zou je mij willen mailen? ik heb zelf ook itp, bahar-66@live.nl
anoniem221120171519 schreef:
24-09-2017 18:58
Bedankt voor je reactie phopho. Ze gaan er inderdaad vanuit dat ik de chronische vorm heb.
Gelukkig dat je zoontje er weer vanaf is gekomen.

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van volwassenen. Er is van de patiëntenvereniging een forum. Helaas moet je daar eerst lid van worden om mee te kunnen lezen.

Ik hoop dat hier meer mensen ervaring hebben en wacht met smart op het consult met de internist. Heb nu het gevoel dat mijn omgeving mij het liefste in een glazen kistje zou zetten. :)
Alle reacties Link kopieren
Bij kinderen is het een kortdurende ziekte maar volwassenen hebben in de regel een choronische variant. Zie ook: https://www.hematologienederland.nl/itp

Je kunt de ervaring van kinderen dus niet goed vergelijken met die van een volwassene.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ik ben 23 jaar en heb ITP sinds mijn 11e, de chronische vorm helaas. heb NU ook lage bloedplaatjes sinds vandaag blauwe plek weer laatste opname was in Augustus. heb een keer 2 jaar prednison geslikt, geestelijk kapot gegaan en 20 kg aangekomen behaarde gezicht. heb bij mezelf gezworen dat ik dat niet meer ga slikken. morgen prikken weer. ze hadden het erover om mijn mild te verwijderen maar nee dat wil ik niet. je mild heb je niet voor niks. maar de artsen willen niet steeds infuus geven immuunglobine of prednison. omdat in ziekenhuis liggen duur is blabla. weet t ook niet meer soms
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik ben 26 en ik heb ook itp paar jaar geleden voor het eerst mee geconfronteerd helemaal onder de blauwe plekken en petechiën toen nog 1 tot 3 aan waardes over na een stootkuur prednison en 15 weken na kuur door middel van tabletten weer in orde nu afgelopen kerst opnieuw petechiën op me benen en voeten volgende dag geprikt en 12 aan waardes opnieuw aan de stoptkuur 3x 1000 Mg prednison met zware nawerkingen tot ik afgelopen maandag er weer 190 had een week later nog maar 110 volgende de week een afspraak bij hermatoloog om bij de volgende critische waardes een andere oplossing te kiezen
1. Is milt verwijdering
2. Is een ander soort medicijn (infuus of tablet) die mijn beenmerg versterkt en zo meer trombocyten aanmaakt
3. Was een iets met bloed plasma maar weet ik niet het fijne van

Begin het wel aardig zat te worden
Alle reacties Link kopieren
Hoi Anoniem, hoe is het nu met jou? Ik reageer op je bericht daar ik sinds anderhalve maand ben gediagnostiseerd ben met ITP. En nu ook in het proces zit van afbouwen (hopelijk) van de prednison. Eerste poging tot afbouw was geen succes. Ik begon met 60 mg, (4 bloedplaatjes met spoed opname in ziekenhuis) toen 40-30 (na stijging 160) , maar bij 30 waren mn bloedplaatjes zo gezakt dat ik nu al weer 3 weken op 40 mg zit. Erg balen. Morgen heb ik weer bloedafname en uitslag. Ik ben ook alternatieve routes aan het onderzoeken - chinese kruiden en ortho moleculair arts. Heb jij hier ervaringen in?
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,
ik kreeg diagnose ITP in december 2014. Bij mij was de trigger wellicht een tekenbeet, ik kreeg Lyme en moest daar eerst een lange antibioticakuur voor nemen en nadien bleek dat mijn bloedplaatjes helaas niet meer stegen. Mijn tussentijdse bloedcontrole (± 3 maanden) gebeurt bij de huisarts en als mijn plaatjes te laag staan, moet ik naar UZ GHB Leuven voor behandeling met immunoglobulines.
Mijn bloedplaatjes staan eigenlijk constant tussen 25.000 & 40.000 (vrij laag dus eigenlijk). Ik heb bijna altijd wel blauwe plekken (door de lichtste stoten of aanrakingen), mijn grootste probleem is echt wel de extreme vermoeidheid die ervoor zorgt dat ik me vaak door de dag en door de week moet sleuren. Mijn weekends heb ik nodig om te rusten om mijn werkweek aan te kunnen.
Verwijdering van de milt wil ik zo lang mogelijk vermijden omdat het niet altijd de juiste werking is en omdat soms na enkele jaren opnieuw blijkt dat de plaatjes toch weer beginnen dalen.
Ik werd vrijwel meteen na de diagnose lid van de ITP-vereniging om er meer over te weten komen, maar besefte ook vrij snel dat er eigenlijk niet zoveel over geweten is en de symptomen per patiënt zeer verschillend zijn.
Het aanvaardingsproces van de chronische ziekte duurde toch wel 2 jaar, ik was angstig (bang voor een simpel auto-ongeval en daardoor te kunnen sterven), Ik was kwaad door de stevige vermoeidheid die gewoon niet weggaat. Mijn conditie is laag en gaan sporten is fijn, maar dan moet ik achteraf weer extra rusten. mijn benen voelen vaak zwaar aan, wat wandelen (vooral in de bergen) extra lastig maakt.
Helemaal aanvaarden zal ik mijn ziekte niet, daarvoor heeft het -buiten hetgeen je niet kan zien (de lage plaatjes met risico's die het met zich meebrengt)- een te grote impact op mijn leven door het constant moe zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wat 'fijn' te lezen dat er meer mensen zijn met ITP. Ben al een tijdje op zoek naar herkenning en erkenning van bepaalde klachten.
Even (zo kort mogelijk) mijn verhaal:

Juni 2008 (ik was toen 18) is bij mij de diagnose ITP geconstateerd. Ik heb toen ongeveer een jaar aan de prednison gezeten, met pauzes ertussen, maar zodra ik stopte met prednison gingen de bloedplaatjes omlaag. In juni 2009 heb ik besloten om mn milt eruit te laten halen. Hierdoor schoten de bloedplaatjes omhoog (ruim 1200/1300). Ze zijn nooit meer naar 'normaal' niveau gegaan, maar zijn al wel jaren stabiel. Ondertussen nog 2x een trombose in mn buik gehad, dus zit alsnog levenslang aan de medicijnen. En de ITP klachten blijven..

Het is gelukkig gelukt om 2 mooie gezonde kindjes op de wereld te zetten! Nu is het natuurlijk zo dat alle moeders met jonge kindjes moe zijn.. maar de moeheid is vaak zo allesoverheersend!

Wat voor klachten hebben jullie voornamelijk? Bij mij is het echt 99% extreme moeheid en een slechtere weerstand.

Op dit moment zit ik al 3 maanden in de ziektewet door een 'burnout', mn lijf is op, koppie wil zo graag maar het kan nu even niet.

Werken jullie nog en hoe verdelen jullie je energie?

Hoop graag van jullie te horen!

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
ik lig weer in het ziekenhuis!!!! oedere maand zakken mijn bloedplaatjes, nu een nieuwe behandeling aangeboden gekregen, RITUXIMAB, wie heeft er ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
mensen laten we een groepsapp maken en elkaar steunen en ervaringen delen, mijn email: bahar-66@live.nl

aub...

denk dat we er veel baat bij hebben...

xxx
Alle reacties Link kopieren
anoniem221120171519 schreef:
23-09-2017 23:58
Ik heb onlangs de diagnose ITP gekregen. Dit is een auto-immuunziekte waardoor ik een hele lage waarde bloedplaatjes heb (trombo’s/trombosieten). Dit is vervelend omdat trombo’s zorgen voor je bloedstolling. (Tenminste zo begreep ik het van de internist)
Zijn er meer mensen hier die hier last van hebben en zo ja wat zijn de gevolgen voor je dagelijks leven? Houd je er erg veel rekening mee? Speelt het een grote rol on je leven? Word je constant behandeld met bijvoorbeeld prednison of dexamethason? (Dat laatste heb ik gehad als stootkuur. Vond ik erg heftig)

Natuurlijk heeft de internist mij ook al het een en ander uitgelegd, maar de helft is niet blijven hangen. Komende week mag ik weer op controle om te kijken hoe mijn waarden nu zijn. Ik heb nou niet het idee dat het iets heel ergs is of bagataliseren ik het?

Nu zou ik ook kunnen googelen, maar ik ben zo benieuwd naar ervaringen van andere mensen. :)
ik heb ook ITP chronische vorm, zou je mij willen mailen? bahar-66@live.nl
Alle reacties Link kopieren
Pieterbas123 schreef:
09-01-2018 20:54
Hallo

Ik ben 26 en ik heb ook itp paar jaar geleden voor het eerst mee geconfronteerd helemaal onder de blauwe plekken en petechiën toen nog 1 tot 3 aan waardes over na een stootkuur prednison en 15 weken na kuur door middel van tabletten weer in orde nu afgelopen kerst opnieuw petechiën op me benen en voeten volgende dag geprikt en 12 aan waardes opnieuw aan de stoptkuur 3x 1000 Mg prednison met zware nawerkingen tot ik afgelopen maandag er weer 190 had een week later nog maar 110 volgende de week een afspraak bij hermatoloog om bij de volgende critische waardes een andere oplossing te kiezen
1. Is milt verwijdering
2. Is een ander soort medicijn (infuus of tablet) die mijn beenmerg versterkt en zo meer trombocyten aanmaakt
3. Was een iets met bloed plasma maar weet ik niet het fijne van

Begin het wel aardig zat te worden
kan je mij mailen????? ik heb ook ITP
bahar-66@live.nl
Alle reacties Link kopieren
[8quote=Gvr89 post_id=28626430 time=1528799259 user_id=371111]
Hallo,

Wat 'fijn' te lezen dat er meer mensen zijn met ITP. Ben al een tijdje op zoek naar herkenning en erkenning van bepaalde klachten.
Even (zo kort mogelijk) mijn verhaal:

Juni 2008 (ik was toen 18) is bij mij de diagnose ITP geconstateerd. Ik heb toen ongeveer een jaar aan de prednison gezeten, met pauzes ertussen, maar zodra ik stopte met prednison gingen de bloedplaatjes omlaag. In juni 2009 heb ik besloten om mn milt eruit te laten halen. Hierdoor schoten de bloedplaatjes omhoog (ruim 1200/1300). Ze zijn nooit meer naar 'normaal' niveau gegaan, maar zijn al wel jaren stabiel. Ondertussen nog 2x een trombose in mn buik gehad, dus zit alsnog levenslang aan de medicijnen. En de ITP klachten blijven..

Het is gelukkig gelukt om 2 mooie gezonde kindjes op de wereld te zetten! Nu is het natuurlijk zo dat alle moeders met jonge kindjes moe zijn.. maar de moeheid is vaak zo allesoverheersend!

Wat voor klachten hebben jullie voornamelijk? Bij mij is het echt 99% extreme moeheid en een slechtere weerstand.

Op dit moment zit ik al 3 maanden in de ziektewet door een 'burnout', mn lijf is op, koppie wil zo graag maar het kan nu even niet.

Werken jullie nog en hoe verdelen jullie je energie?

Hoop graag van jullie te horen!

Groetjes!
[/quote]

hoiiii wilt u mij mailen??? ik heb ITP en twijfel tussen milt verwijdering en Rituximab

mijn mail:

bahar-66@live.nl
anoniem221120171519 schreef:
23-09-2017 23:58
Ik heb onlangs de diagnose ITP gekregen. Dit is een auto-immuunziekte waardoor ik een hele lage waarde bloedplaatjes heb (trombo’s/trombosieten). Dit is vervelend omdat trombo’s zorgen voor je bloedstolling. (Tenminste zo begreep ik het van de internist)
Zijn er meer mensen hier die hier last van hebben en zo ja wat zijn de gevolgen voor je dagelijks leven? Houd je er erg veel rekening mee? Speelt het een grote rol on je leven? Word je constant behandeld met bijvoorbeeld prednison of dexamethason? (Dat laatste heb ik gehad als stootkuur. Vond ik erg heftig)

Natuurlijk heeft de internist mij ook al het een en ander uitgelegd, maar de helft is niet blijven hangen. Komende week mag ik weer op controle om te kijken hoe mijn waarden nu zijn. Ik heb nou niet het idee dat het iets heel ergs is of bagataliseren ik het?

Nu zou ik ook kunnen googelen, maar ik ben zo benieuwd naar ervaringen van andere mensen. :)
Hallo hoe gaat het nu met je ITP? Is het al onder controle of ben je nog met behandelingen bezig?
Ben benieuwd hoe het gaat met de ITPers...neem aan dat de klacht en nog niet voorbij zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een tijdje weggeweest en nu een nickwissel. Twijfelde even of ik nog zou reageren, maar doe het toch.
Mijn ITP is nog niet over. Dexamethason, prednison, retuximab hebben allemaal hun werk niet gedaan. Ben nu nog de prednison aan het afbouwen. Als dat klaar is kijken we wat er gaat gebeuren met de bloedplaatjes en daarna start ik waarschijnlijk met TPO’s.
Nog even afwachten dus.

Verder blijf ik zo ontzettend moe..... hebben jullie daar ook last van?
~What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?~
Hoi
ja de vermoeidheid is echt verschrikkelijk, ik probeer iedere dag een rondje te lopen maar meer als 1 kilometer trek ik niet dan is het klaar voor de hele dag. Hoezo wilde je niet meer reageren is toch fijn om af en toe je itp te kunnen delen?
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Peetje dat is heftig! Werk jij ook? Ik zit nu een jaar in de ziektewet. Maar ik ben nu bijna wel zover dat ik wel weer wat wil doen qua werk.
Hoe staat het er voor met je bloedplaatjes? Wat voor behandelingen heb jij gehad?

[knip]

Het delen met lotgenoten is alleen maar fijn. Die vind je in het wild niet zoveel. :D
erinhanson wijzigde dit bericht op 07-09-2018 16:21
26.14% gewijzigd
~What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven