Gezondheid alle pijlers

Herstel na een herseninfarct.

25-09-2017 12:23 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
anoniem_53204 wijzigde dit bericht op 26-09-2017 09:37
Reden: ivm herkenning
99.55% gewijzigd
Ik heb zelf vrijwilligerswerk gedaan bij een stichting die werkt met afasie patiënten. Mijn ervaring is dat het heel verschillend is hoever iemand weer 'de oude' wordt.Sommige mensen herstellen veel beter / sneller dan anderen. Ik heb het idee dat leeftijd hier ook wel wat mee te maken heeft. De jongere mensen met afasie herstelden meestal beter dan de ouderen. Maar ook hier is veel verschil in. Veel sterkte in elk geval.
Volgens mij kun je daar in zijn algemeenheid heel weinig over zeggen. De één wordt weer zo goed als de oude, de ander helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de geriatrische revalidatie. Het is bij iedereen verschillend tot wat voor schade een infarct leidt, in hoeverre het herstelt en op welk tempo dat gebeurt. Er zijn factoren die hier wel in mee spelen, bijvoorbeeld leeftijd, motivatie om te revalideren en of er voor het infarct ook al problemen waren.

Je vragen hoe nu verder, leg die bij de neuroloog neer. Die moet namelijk de inschatting maken of een revalidatietraject nodig is. Krijgt ze nu, in het ziekenhuis, al logopedie? Overleg anders of daar mee gestart kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft een herseninfarct gehad op zn 25e,en is nagenoeg helemaal hersteld op zn spraak na. Hij stotterd soms een beetje en is sneller moe. Omdat hij zo jong was is zn herstel snel gegaan,hoe ouder hoe langzamer het gaat en zal nooit 100% de oude worden.

Mijn man was wel verlamd aan de rechterkant,heeft in een revalidatiecentrum gezeten en loopt gewoon weer.
Wel leven lang aan de bloedverdunners
Mijn vader ging naar een revalidatiecentrum.
Alle reacties Link kopieren
..
anoniem_53204 wijzigde dit bericht op 26-09-2017 09:37
Reden: herkenning
98.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
..
anoniem_53204 wijzigde dit bericht op 26-09-2017 09:38
Reden: herkenning
97.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
saskia18 schreef:
25-09-2017 13:31
Maar ik begrijp dus wel dat het heel verschillend is hoe mensen eruit komen.Ik zorg dan maar gewoon dat ze de hulp krijgt die ze nodig heeft en dan maar afwachten.
Wij zijn gelijk begonnen met de oefeningen van DigiTaal.
http://www.desmidt.eu/digitaal.html

Mijn vader heeft wel veel opnieuw moeten leren, ook vanwege uitval. Zo wist hij niet wat een deodorant was en waar deze "gesmeerd" moest worden. Koffie zetten, eitje bakken, allemaal weg.
Nu gaat het wel weer, alleen de taal is nooit meer goed gekomen. Het frustrerende is dat het in zijn hoofd prima zit, maar de omzetting naar spraak gaat fout en dat hoort hij zelf ook. Nu heeft hij wel een forse hersenbeschadiging.

De oefening van DigiTaal gingen best wel goed, zeker het nazeggen. (het programma zegt het woord eerst)
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven