Gezondheid alle pijlers

PTSS en stoppen met roken; advies en steun gevraagd!

06-10-2017 13:04 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_356036 wijzigde dit bericht op 15-01-2018 16:28
99.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je maakt er nogal een verhaal van. Je hebt een nicotineverslaving zoals vele en vele met jou.
Je zal je verslaving moeten doorbreken en stoppen, niet proberen maar stoppen.
Alles wat je hebt meegemaakt is geen reden om te gaan roken of niet te stoppen met roken.
Sterkte.

En Ja, Ik rookte 20 jaar lang een pakje per dag en ben cold turkey gestopt.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend goed van je TO, dat je wilt stoppen. Het klinkt alsof je er goed over nagedacht hebt en ook al veel achtergrondinfo hebt, dus je weet vast ook al dat de lichamelijke ontwenningsverschijnselen echt maar kort duren, na een paar dagen heb je het ergste gehad. Wat dan nog overblijft zijn oude gewoontes en vooral verkeerde gedachtes en die laatste kun je zelf actief bestrijden.

Veel mensen die roken zeggen dat ze niet zonder kunnen om met stress of problemen om te gaan. Maar als je daar over na gaat denken (en je OP klinkt alsof je dat behoorlijk goed kunt, reflecteren) dan is dat eigenlijk een verkeerde gedachte. Een sigaret opsteken maakt je werk niet minder druk, lost geen ruzie op, bestrijdt niet een vervelend gevoel. Sterker nog, als je een drukke baan hebt, kost roken je alleen maar kostbare tijd bijv.
Probeer voor jezelf, als je in de verleiding komt, te denken: wat levert het me op als ik nu die sigaret opsteek? En wat levert het me op als ik het niet doe.....

Heel veel succes, je kunt het (ik rookte 10 jaar lang minstens een pakje per dag, ben nu al ruim 20 jaar gestopt, ook in een klap, cold turkey, nooit meer gerookt en al snel ook nooit meer behoefte aan gehad).
anoniem_218703 wijzigde dit bericht op 06-10-2017 13:31
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet de hele OP gelezen maar probeer alternatieven te bedenken om jezelf af te reageren.
dus als het kan loop een kort blokje van 5 minuten.
probeer mediteren.
Ga op yoga.

en als het niet lukt stoppen misschien kan je overstappen op de elektrische sigaret?
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
06-10-2017 13:21


en als het niet lukt stoppen misschien kan je overstappen op de elektrische sigaret?
Fijn advies, dit :nooo: Natuurlijk lukt het wel, want uiteindelijk is de elektrische sigaret ook onzinnig. Gewoon niet roken is het doel van TO, dus bouwen we niet nu alvast escapes in.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_356036 wijzigde dit bericht op 15-01-2018 16:28
99.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Super knap dat je dit gaat doen! Zeker met de cPTSS erbij. Ik had precies hetzelfde en ben ook gestopt toen ik besloot dat het zo geen leven was. Blijven rondrennen op de vlucht voor de gevoelens van het verleden.
Het is mij ook gelukt (wel met champix uiteindelijk) en ben er nog steeds heel blij mee. Ik heb er geen moment spijt van gehad en elk break down moment die ik kreeg door de ontwenning heb ik gekoesterd. Ik wist dat het erbij hoorde en dat ik die ellende al zo lang onderdrukte met behulp van sigaretten dat het mooi was dat het er nu eindelijk eens uit kwam. Het was geen makkelijke periode maar omdat ik zo blij was dat die gevoelens terug kwamen ( ook al waren ze ellendig) heb ik me er doorheen gesleept.
Wens je veel succes!
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
Niet te groot maken voor jezelf. Dat je het nu al linkt met je cPTTS is eigenlijk geen goed teken, daarmee geef je jezelf al een excuus waarom jij niet zou kunnen stoppen. Ja het is naar, die cPTTS, en het is rottig dat je daarmee moet leren leven. Maar dat beïnvloedt niet jouw rookgedrag.


Waarom ga je vandaag die laatste paar nog oproken? Waarom niet nu stoppen? Laat die laatste paar desnoods liggen voor reserve, alleen te gebruiken als je het echt echt echt nodig hebt. In een laatje waar je niet vaak komt. Met op die sigaretten een briefje 'is deze sigaret het jou waard om daarna weer door die moeilijke stopperiode te moeten, of wil je jezelf toch weer aan die verslaving helpen?' Of welke andere zin je maar wilt gebruiken om na te denken over de noodzaak van het roken van die sigaretten.


Stoppen met roken is een proces. Je moet er echt zelf aan toe zijn, de motivatie uit jezelf halen. Mocht je in een zwak moment toch ooit weer gaan roken, dan kun je weer stoppen. Iedere keer weer.
Alle reacties Link kopieren
Goed hoor, dat je gaat stoppen.
En dat van die cPTSS kan wel degelijk relevant zijn, ook al is het geen excuus.
Een sigaret geeft je een shot dopamine, dat is de reactie van je lichaam er op, en wanneer je met zulk diep trauma worstelt is elk beetje goed gevoel, ook al komt het uit een peuk, of een fles, of een lijntje coke, noem maar op, een steuntje om de dag door te komen. Ook al is het een wankele kruk die je alleen maar verder onderuit trekt. Daar heb je op het moment zelf geen interesse in.
Zelfmedicatie, en ja, ik weet waar ik het over heb.
Ik heb zelf, lang geleden, voor ik doorhad dat ik met een complexe PTSS worstel, ook gerookt. Vrij veel.
Dus : petje af dat je gaat stoppen !

Uiteindelijk ga je je beter voelen, maar probeer goed voor jezelf te zorgen, want op korte termijn kun je je best akelig gaan voelen.
Ik werd zelf echt extreem emotioneel, over van alles en nog wat, niet eens van die belangrijke dingen.
Je klinkt alsof je wel wat beter voorbereid, en bewuster van jezelf en je problemen bent, dat helpt.

CarmenGuusje, ik hoop dat wat ik schrijf je niet ontmoedigt.
Maar je hoeft je niet te schamen voor alles wat je doet om een beetje redelijk de dag door te komen, of dat nou roken of wat anders is.
De last die je meesleept is gewoon zwaarder dan die van andere mensen.
Vraag ook een beetje steun van wat mensen om je heen die van je houden. Iedereen zal blij zijn dat je stopt, en heus, die stank van roken kun je niet verstoppen voor mensen dichtbij je ;-D , ze weten het heus wel.
Maar mensen kunnen gaan schrikken van je andere gedrag als je gestopt bent, en dat gedoe kun je er niet bij gebruiken.

Mijn excuus voor de lap tekst :$ , maar ik had hier best wat over te melden.
Hopelijk heb je er wat aan :)
nounou
Go for it!!
Alle reacties Link kopieren
Nicotientje schreef:
06-10-2017 15:37
Go for it!!
Haha, met zo'n nickname in dit topic ! Ooit gerookt, of nog steeds proberen te stoppen, of 10x nicolien ? :D
nounou
zazamaenade schreef:
06-10-2017 15:43
Haha, met zo'n nickname in dit topic ! Ooit gerookt, of nog steeds proberen te stoppen, of 10x nicolien ? :D
Ja juist rokers denken wel es aan stoppen he :proud: :proud:
Alle reacties Link kopieren
Nicotientje schreef:
06-10-2017 15:46
Ja juist rokers denken wel es aan stoppen he :proud: :proud:
Sorry, domme vraag van mij ! :$
nounou
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_356036 wijzigde dit bericht op 15-01-2018 16:29
99.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja ik wil je niet bang maken maar ik kreeg een soort shut down na een week of twee. Toen waren trouwens de ergste lichamelijke ontwenningsverschijnselen wel weg. Dit was meer psychisch. Ik denk dat het daarom ook wel lastig is om te vergelijken omdat ieder hier anders op reageert. Maar ik snap wel dat je somberheid verwacht. Is denk ik ook goed om rekening mee te houden, dan schrik je er hopelijk minder van. Is ook niet vreemd om depressieve gevoelens te hebben in combinatie met cptss.
Mijn hoofd stopte er gewoon mee, ik kon niet meer denken, alleen voor me uit staren en me intens moe voelen. Dit werd wel al snel weer beter gelukkig en vanaf toen werd somberheid afgewisseld met enorme emotionele buien / herbelevingen. Ik heb die somberheid geïnterpreteerd als een soort regulatie van mijn lijf. Ik kon niet continue bij die gevoelens stilstaan dus deed mijn lijf er dan soms de deksel er weer op. Voor mij hielp die gedachte omdat ik het als een onderdeel van het proces zag. Niet als iets waar je je direct zorgen over hoeft te maken in ieder geval.
Fijn dat je al hulp hebt gevonden en weet wat er met je aan de hand is. Dat gaat het een heel stuk makkelijker maken.
Vind het stoer van je.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
Hoewel het al heel laat is nog even iets schrijven : het is voor mij al meer dan 25 jaar geleden dat ik gestopt ben dus ik heb de details niet meer zo helder, maar wat ik me goed herinner is dat ik het gevoel kreeg, toen ik gestopt was, dat alles harder binnenkwam. Het roken beschreef ik achteraf als mezelf omhullen met een (rook)wolk, die alles wat dempte.
Toen die er niet meer was voelde ik alles scherper, alsof er meer licht was, maar ik ook meer pijn voelde. De wattenlaag was weg, de wereld leek opeens veel harder.
Dat heeft een paar weken geduurd en toen wende het wel wat, en werd dat weer 'normaler'.
Ik ben wel onwijs veel gaan snoepen, in het begin en dat was niet zo verstandig, want van veel zoetigheid werd ik ook geen stabiel persoontje, (door de welbekende 'suikerpiek'). Maar goed, een mens moet wat als ze zich ellendig voelt !

Misschien heb je hier iets aan, nu je gestopt bent ?
Veel succes, en je kunt hier schrijven als je het moeilijk hebt, of als je er zin in hebt ;-D
Er is altijd wel iemand die reageert, denk ik zo.
Oh, en nog wat : als het tegenzit, of niet lukt, schaam je dan niet, en vertel het gewoon.
Maar we gaan er van uit dat het je lukt :)
nounou
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_356036 wijzigde dit bericht op 15-01-2018 16:29
99.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_356036 wijzigde dit bericht op 15-01-2018 16:29
99.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lieverd, ik snap dat een label als een opluchting kan werken, maar ik zie het je hier te pas en onpas gebruiken. De realiteit is dat je rookt en daar vanaf wil, allemaal andere dingen daarbij halen gaat je niet helpen. Het is super kut maar dit is gewoon döen. Elke minuut weer.

(Ja, ook hier hetzelfde label maar inmiddels bijna een jaar succesvol gestopt met roken. Omdat ik dat nodig vond en toen deden andere dingen er niet meer toe)
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan! Je klinkt ook echt alsof je ervoor wilt gaan. Zo voelde ik me ook bij mijn laatste sigaret. Ik was er echt klaar voor om het zonder te gaan doen en bereid om alles wat daarbij komt kijken, aan te gaan.

Ik heb ook gebruik gemaakt van een app om mee te stoppen. Heb ik veel aan gehad in de eerste dagen. Soort vervangende beloning in de vorm van lichamelijke gezondheid. Ik heb hem nu trouwens nog om te kijken hoeveel geld ik ermee bespaar :).

Dat gevoel van wegtrekken van die mistwolk had ik trouwens ook. Ik heb het toen precies hetzelfde omschreven als zazameanade. Was heel fijn om te merken dat alles helderder werd.

Dat van die zoethoutstokjes vind ik wel een heel goed idee! Ik heb destijds veel worteltjes weggekauwd.
Lekker bezig blijven is ook altijd goed ja. Ken je het boek van Allen Carr? Daar heb ik ook veel aangehad.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_356036 wijzigde dit bericht op 15-01-2018 16:30
99.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_356036 wijzigde dit bericht op 15-01-2018 16:30
99.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor mij was het ook relevant hoor CarmenGuusje. Als ik niet had beseft wat er met me aan de hand was dan was ik nog meer in de war geraakt van de rollercoster van emoties na het stoppen. Dan had ik me denk ik zo'n hoedje geschrokken dat ik nooit meer aan stoppen had gedacht. Juist het besef dat er onderdrukte emoties aan de oppervlakte komen hielp me om het als onderdeel van het proces te zien en als iets wat afneemt als je er aandacht aan besteed. Met doen alsof er niets aan de hand is kom je er niet, zoals je zelf ook al zegt.

Laat je niet van de wijs brengen :daisy:
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
CarmenGuusje wat goed om te horen dat je gestopt bent en het tot nu toe zo goed met je gaat!

Ik ga maandag ook stoppen met roken heb ik zojuist besloten. Na zo'n 7 jaar lang een pakje per dag te hebben gerookt moet het echt eens klaar zijn. Ik weet dat het mogelijk is; in het verleden is het me al eens 8 maanden gelukt om niet te roken. Hopelijk valt deze stoppoging mee, de vorige poging die ik een paar maanden geleden deed was echt verschrikkelijk. Mogelijk komt dat ook doordat mijn angststoornis toen een piek had en het allemaal íets te veel bij elkaar was. Ook de arts raadde me toen aan om dingen één voor één aan te pakken en dat stoppen met roken even geen prioriteit had. Inmiddels heb ik al een paar EMDR sessies gehad waardoor het al stukken beter met mij en dat paniek-monster in mijn hoofd gaat. Tijd om de volgende stap te zetten, lief voor mezelf en mijn lijf te zijn en een rookvrij leven te gaan leiden. :)
anoniem_213052 wijzigde dit bericht op 07-10-2017 15:47
2.02% gewijzigd

Alle reacties Link kopieren
foutje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven