Gezondheid alle pijlers

Mijn lijf doet zeer van het werken

17-10-2017 20:45 46 berichten
Hallo,
Ik ben 22 en werk in de zorg.
Ik doe de opleiding tot verzorgende IG.
Ik heb eerder op dementerende afdeling gewerkt voor een jaar, dit was geestelijk en lichamelijk heel zwaar voor me.

Nu werk ik op een afdeling waar mensen zitten die chronisch ziek zijn. Dit is lichamelijk erg zwaar voor me en dit merk ik dan ook echt aan m'n lijf.

Ik ben niet groot maar klein van stuk en vrij mager. Dit maakt het zwaarder.

Wat is slim om te doen??
Sporten? Om me spieren sterker te maken? Of zijn er nog andere dingen die ik kan doen?
krachttraining is een goed plan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een fysiotherapeut consulteren?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook raad vragen bij een fysiotherapeut. Voor welke handeling welke houding het beste is ect.
Sterkte.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Of gewoon even wennen. Toen ik op mijn 27e voor het eerst fabriekswerk deed kwam ik ook kapot thuis. Inmiddels ben ik 48 en ik doe dat werk lachend.
Ergens anders voor kiezen, je bent er blijkbaar niet voor gebouwd en tegen de tijd dat je de 40 hebt bereikt kan je zelf niets meer.
Tengere mensen slijten sneller met zwaar werk, dus ik zou er eens over nadenken wat je verder wilt.
Alle reacties Link kopieren
Ergotherapeut op het werk vragen naar tips om je werkzaamheden minder belastend uit te voeren. Een goede werkhouding en goede hulpmiddelen schelen echt heel veel.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 119187.jpg

Hier staan bijvoorbeeld heel veel technieken en tips in.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
Vraag de ergocoach binnen je team of eventueel een ergotherapeut en daarnaast: wen er maar aan. Ik ben niet tenger maar ook niet zwaar en werk ook in de zorg (tien jaar) en ik heb ook vaak last van schouders, rug, nek, etc.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt toch til en transfertechnieken geleerd ? Niet denken dat " effe snel " beter is : bed op goede hoogte, niet zlf tillen maar met lift / easy slide etc
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Arbeidsfysiotherapeut kan je goed adviezen geven. Misschien daar eens contact mee opnemen?
Alle reacties Link kopieren
nederlandsevrouw schreef:
17-10-2017 21:03
Ergotherapeut op het werk vragen naar tips om je werkzaamheden minder belastend uit te voeren. Een goede werkhouding en goede hulpmiddelen schelen echt heel veel.
Meteen wat ik ook dacht na het lezen van de OP.

Ergotherapeut/ergocoach zijn er niet voor niets. Die kunnen je echt hele goede tips geven in je werkhouding.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
trainen en gewoon meer gaan bewegen.

De meeste mensen zijn het gewoon niet meer gewend om 8 uur te staan/lopen en dan ook nog te tillen en spullen of mensen te verplaatsen.

Dit geldt niet alleen voor de zorg. Maar ook voor het werken in een winkel of in de horeca.

De westerse levensstijl bestaat toch voor een heel groot deel zitten achter een beeldscherm. En heel weinig nog fysieke arbeid. Er wordt weinig in de tuin gewerkt. Er wordt veel en veel minder aan huishoudelijke taken gedaan (wie lapt er nog elke week de ramen, en haalt heel regelmatig alle kasten naar voren om te stofzuigen?)

Kijk en luister goed naar ervaren collega's.
hamerhaai wijzigde dit bericht op 17-10-2017 21:49
34.59% gewijzigd
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik ken verschillende tengere, kleine vrouwen die om deze reden zijn gestopt.

Iemand helpen van 100+ kilo is gewoon echt heel zwaar als je zelf maar 50 kilo weegt. Helaas zijn de ouderen tegenwoordig ook nog eens erg zwaar.

Er valt wel iets op te winnen met krachttraining, fysio en de goede techniek, maar uiteindelijk doet het wel enorm groot beroep op je lijf en de vraag is of je dat moet willen.
Alle reacties Link kopieren
Ergotherapeut inschakelen. Ikzelf ben ergo, dus krijg geregeld vragen voor verzorgend personeel
tulpje25 wijzigde dit bericht op 17-10-2017 21:56
Reden: .
4.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ook tenger (mijn bijnaam was zelfs de "magere" in mijn tienerjaren), maar mijn hemel, op mijn 22e kon ik echt wel het nodige aan. Tenger zijn zegt niks over spierkracht, of uithoudingsvermogen. Maar als je NU al op je 22e je werk niet meer aan kunt, hoe wil je dan in godsnaam je pensioen op je 69e gaan halen? Met werkgevers die je fluwelen kussentjes en zijden sofa's ter beschikking stellen? Keep dreaming, zou ik zeggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
17-10-2017 22:00
Ik ben zelf ook tenger (mijn bijnaam was zelfs de "magere" in mijn tienerjaren), maar mijn hemel, op mijn 22e kon ik echt wel het nodige aan. Tenger zijn zegt niks over spierkracht, of uithoudingsvermogen. Maar als je NU al op je 22e je werk niet meer aan kunt, hoe wil je dan in godsnaam je pensioen op je 69e gaan halen? Met werkgevers die je fluwelen kussentjes en zijden sofa's ter beschikking stellen? Keep dreaming, zou ik zeggen.
Een man steekt nu eenmaal anders in elkaar dan een vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-10-2017 22:01
Een man steekt nu eenmaal anders in elkaar dan een vrouw.
De wet maakt daar geen verschil in. Tot je 69e werken. Klaar.

En bovendien: NU het de vrouw opeens goed uitkomt, mag er verschil worden geconstateerd, maar o wee als het ze niet goed uitkomt, dan staan ze op hun achterste benen om "onrecht" te roepen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
17-10-2017 22:16
De wet maakt daar geen verschil in. Tot je 69e werken. Klaar.

En bovendien: NU het de vrouw opeens goed uitkomt, mag er verschil worden geconstateerd, maar o wee als het ze niet goed uitkomt, dan staan ze op hun achterste benen om "onrecht" te roepen...
:facepalm:
pejeka schreef:
17-10-2017 22:16
De wet maakt daar geen verschil in. Tot je 69e werken. Klaar.

En bovendien: NU het de vrouw opeens goed uitkomt, mag er verschil worden geconstateerd, maar o wee als het ze niet goed uitkomt, dan staan ze op hun achterste benen om "onrecht" te roepen...
Sorry Pejeka, maar nu kraam je waanzin uit. Een vrouw is nu eenmaal kwetsbaarder gebouwd dan een man waar het gaat om zware arbeid.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-10-2017 22:20
Sorry Pejeka, maar nu kraam je waanzin uit. Een vrouw is nu eenmaal kwetsbaarder gebouwd dan een man waar het gaat om zware arbeid.
Nou, vertel dat dan maar tegen al die vrouwen die vinden dat ze volkomen gelijk zijn aan mannen en precies hetzelfde kunnen wat een man ook kan. En o wee de man die dan zegt dat dat niet waar is, die is dan opeens sexistisch of weet ik wat nog meer, maar nou het de vrouw goed uitkomt, mag het argument wél uit de kast worden gehaald...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
....
anoniem_356882 wijzigde dit bericht op 17-10-2017 23:03
98.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Henny1995 schreef:
17-10-2017 22:32
Ik klaag niet zomaar en ben werken echt geleerd van jongs af aan. Ik zie opgeven als falen vandaar dat ik het hier voorleg om te kijken hoe andere hier tegenaan kijken.
Het zijn niet zomaar pijntjes maar wel echt klachten wat betreft overbelasting en burnout achtige klachten. Werkdruk en het eigenlijk niet ziek kunnen zijn vanwege
Ik was al 12 jaar aan het werk toen jij zelfs nog maar geboren moest worden. Sorry hoor, maar denk je dat ik nooit werkdruk heb meegemaakt, of tijden dat mijn lijf even "nee" riep, maar ik toch gewoon door moest gaan?

Wat voor toekomst zie jij nou eigenlijk voor je, als je op je 22e al ten onder gaat aan werkdruk, burn-out en ondefinieerbare pijntjes?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
17-10-2017 22:31
Nou, vertel dat dan maar tegen al die vrouwen die vinden dat ze volkomen gelijk zijn aan mannen en precies hetzelfde kunnen wat een man ook kan. En o wee de man die dan zegt dat dat niet waar is, die is dan opeens sexistisch of weet ik wat nog meer, maar nou het de vrouw goed uitkomt, mag het argument wél uit de kast worden gehaald...
Ja, zeker, waar het gaat om het gebruik van het brein, zijn vrouwen minstens zo capabel als mannen, maar lichamelijk slijt het lichaam van een vrouw veel eerder bij zware arbeid dan bij een man, dat is nu eenmaal een natuurlijk gegeven en daar valt niets tegenin te brengen, ook niet door feministische vrouwen.
Cateautje schreef:
17-10-2017 22:20
Sorry Pejeka, maar nu kraam je waanzin uit. Een vrouw is nu eenmaal kwetsbaarder gebouwd dan een man waar het gaat om zware arbeid.
Ach kom toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven