Gezondheid alle pijlers

niet kunnen slapen zonder slaapmedicatie

17-10-2017 21:47 20 berichten
Al jaren kamp ik met slaapproblemen (zowel inslapen als doorslapen) en sinds een jaar slik ik dagelijks slaapmedicatie. Temazepam en seroquel wissel ik af. Probleem: ik kan niet meer zonder. Ik probeer wel af en toe een nacht het niet te nemen, maar dan slaap ik de hele nacht niet en zie ik elk uur voorbijkomen. De volgende dag ben ik gebroken, labiel, huilerig en kan ik niks aan. Ook pieker ik 's nachts heel erg over een aantal nare dingen die ik heb meegemaakt en heb flashbacks. Ik wil graag stoppen, ook omdat ik overdag last heb van sufheid, een wazig gevoel. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik heb al van alles geprobeerd: 's avonds geen beeldschermen, slaapthee, melatonine. Niets lijkt te helpen :( Iemand ervaring of tips? Bijkomend probleem is dat ik tijdelijk in een ander land woon en via het werk niet goed verzekerd ben. Dit maakt de drempel hoger om bijvoorbeeld naar een huisarts te gaan. Ik heb genoeg medicatie om de komende maanden door te komen (van mijn vorige arts). Alles is in dit land slecht geregeld qua zorgverzekering, in therapie is financieel gezien niet haalbaar.
anoniem_63aaeb26434cc wijzigde dit bericht op 17-10-2017 22:16
23.06% gewijzigd
overdag zoveel actie ondernemen dat je te moe bent om wakker te blijven. Misschien slaap je zo slecht omdat je teveel energie overhoudt van de dag omdat je te weinig doet.
Alle reacties Link kopieren
Gaan praten om je gepieker en flashbacks op te lossen. En met je huisarts praten over afbouwen. Deze middelen zijn verslavend. Dus je krijgt ontwenningsverschijnselen
tulpje25 wijzigde dit bericht op 17-10-2017 21:51
Reden: .
0.60% gewijzigd
Langs de huisarts voor hulp bij afkicken van je medicijnen en kijken waar je slaapproblemen vandaan komen
Alle reacties Link kopieren
heb je al geprobeerd flink eind wandelen rond 18 uur?
ik heb je post gestuurd
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 17-10-2017 21:54
18.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Naar een psycholoog gaan om die nare dingen te verwerken?
Alle reacties Link kopieren
tijd voor een afspraak bij de huisarts. Bespreek je problemen daar en vraag advies.

Misschien heb je hulp nodig om je verleden te verwerken. Of is het verstandig om naar een slaapcentrum te gaan. Of is er nog een veel beter advies voor je.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Doe iets aan die flashbacks en nare gedachten. Ga naar de huisarts en maak dit bespreekbaar. Het klinkt alsof therapie voor jou wel wat zou kunnen doen.
EMDR helpt bij sommige mensen goed in dit soort gevallen.
Blijf hier niet meer rondlopen, het is niet niks! Sterkte ermee
Alle reacties Link kopieren
Wat bijzonder dat je huisarts deze medicatie ook blijft voorschrijven?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
net even geloept. die slaapproblemen zijn eerder een symptoom van je problemen.

Misschien toch gaan kiezen voor een intensieve behandeling?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen wordt geadviseerd om deze medicatie niet vaker dan twee keer per week te gebruiken, anders treed er al heel snel een lichamelijke afhankelijkheid op. Of te wel een verslaving. Zelfs als iets vooral een lichamelijke verslaving is, is afkicken alleen heel moeilijk.
Dus ik kan mij slechts aansluiten bij de schrijvers voor mij, ga toch naar de huisarts en maak samen met hem/haar een plan of als dat niet voldoende is, laat je doorverwijzen naar iemand die dat kan.
lollypopje wijzigde dit bericht op 17-10-2017 21:58
0.42% gewijzigd
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Langzaam afbouwen
Niet na 1 slechte nacht weer wat pakken
..maar gewoon doorgaan met rustig afbouwen Therapie voor je gepieker
Wees niet bang voor wakker liggen gebruik die tijd voor eem goed boek oid

Vaste bedtijden zowel weekend als doordeweeks
Geem beeldschermen of blauw licht savonds
Alle reacties Link kopieren
Een warm bad voor het slapen gaan.
Een rustgevende gesproken meditatie zoeken op you tube...mindfulnes doen.
Ik roep maar wat.
Wat nu als je medicijnen op zijn?
Is in therapie gaan een optie ?
Gezien je flashbacks ?
Alle reacties Link kopieren
Maak je lijf moe, ga sporten. Zorg dat je hersenen minder belast worden en je liachaam meer wordt belast door het sporten, er komt dan een stofje vrij endorfine, dat heeft een rustgevende werking en verminderd sombere gevoelens. En een bijkomend voordeel is dat je lijf moe is en dan echt wil slapen om uit te rusten.

Verder denk ik dat je verslaafd ben aan slaapmedicatie dus een bezoekje aan een huisarts voor een plan lijkt me ook een goed idee. Dit moet worden afgebouwd, je hebt het ook heel verkeerd gebruikt, slaapmedicatie is niet bedoeld voor elke avond.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste reactie was ga naar een slaapcentrum. Maar omdat je verderop in je bericht aangeeft dat je in het buitenland zit waar de ziektekosten niet zo goed geregeld zijn als hier in Nederland begrijp ik dat dat nu niet handig is.
Op tv is een aantal jaar geleden een van teleac een slaapcursus geweest. Die uitzendingen staan nog online. Misschien dat je daar wat mee kunt.

http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... tzelf.html
Alle reacties Link kopieren
Bijkomend probleem is dat ik tijdelijk in een ander land woon en via het werk niet goed verzekerd ben. Dit maakt de drempel hoger om bijvoorbeeld naar een huisarts te gaan. Ik heb genoeg medicatie om de komende maanden door te komen (van mijn vorige arts). Alles is in dit land slecht geregeld qua zorgverzekering, in therapie is financieel gezien niet haalbaar.

Waarom verzeker je jezelf niet gewoon? En genoeg slaapmedicatie om dit de komende maanden dagelijks te slikken? Klinkt mij nogal onverantwoord in de oren, welke arts heeft je zoveel voorgeschreven?
Het kan wel slecht geregeld zijn, maar waarom regel jij het zélf niet goed? Hoe belangrijk vind jij het dat je goed slaapt of functioneert zonder slaapmedicatie? Hoe belangrijk vind jij het dat je aan je probelemen werkt?
Bezuinig daar waar het kan en investeer in je herstel. Als het daar niet kan dan ga je terug naar NL. Meer smaken zijn er niet m.i., of je moet met allerlei zelfhulpboeken aan de slag en dan moet dat ook nog aanslaan.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel meer signalen ga jij nog negeren om die broodnodige therapie te ontwijken?
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_356689 wijzigde dit bericht op 18-10-2017 18:37
Reden: .
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Advies;

Diazepam afbouwschema met begeleiding.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben helaas afgewezen voor een aanvullende verzekering, vanwege mijn verleden... te vaak zorg nodig gehad, dus te duur.
Ik hoop dat ik binnenkort wel snel ingeschreven ben bij de zorgverzekering en een verzekeringsnummer krijg, in elk geval heb ik alle papieren in orde gemaakt.

Ik ben tussendoor even naar NL geweest voor een privé aangelegenheid en hier even langs een huisarts gegaan om het te bespreken. Ik ga nu 3 nachten in de week niets innemen en dat voorlopig aanhouden. En ook meer sporten en zo.

En wbt die opmerking over dat het onverantwoord zou zijn van die arts om mij zoveel mee te geven.. dat is niet zo. Waarom zou dat zo zijn? Het is andere medicatie die sufheid als bijwerking heeft. Ik zou daar niet snel te veel van innemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven