Gezondheid alle pijlers

Altijd erg vroeg wakker

18-10-2017 07:23 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wordt vaak tussen 4u en 5u in de ochtend wakker. Ik ben dan echt klaar wakker en hoe ik het ook probeer...omdraaien en weer slapen lukt mij niet meer.
Ik pak uiteindelijk mijn telefoon, surf daar wat op en rond half 7 wordt ik weer wat moe. Echter moet ik er om kwart voor 7 uit.
Ik ga rond half 11 slapen, later slapen heeft geen effect, ik wordt daardoor niet later wakker.
Het woordt uitslapen ken ik helaas niet.
Ik heb het best druk op een dag, werken, huishouden, 2 kinderen. Dus het is niet dat ik niet vermoeid raak.

Mijn biologische klok is super sterk. Ik heb er ook altijd erg last van als de wintertijd in gaat.
Hier ben ik vaak pas ergens in januari aan gewend.
Heeft iemand voor mij tips om eens gewoon door te kunnen slapen.
Ik word vaak wakker gemaakt rond die tijd door mijn dochter.. als zij dan weer slaapt ven ik klaarwakker. Onwijs vermoeiend.. ik neem dan soms 1 mg melatonine en slaap dan binnen 10 minuten weer.. ik zweer erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook, helaas geen tips. Als ik geluk heb en het is pas 3 uur als ik wakker word, dan slaap ik vaak na een uur wel weer verder tot een uur of half 6. Maar word ik rond half 5 - 5 uur wakker, dan slaap ik gewoon niet meer. Laat naar bed gaan heeft inderdaad geen enkele zin. Vroeg naar bed gaan wel, maar het is zo ongezellig om om 21:30 mijn bed al in te duiken. Soms doe ik dat wel, want het scheelt toch weer een uurtje slaap.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een vroege vogel. Ik ga gewoon heel vroeg slapen tegenwoordig, rond 21:00. Dan heb ik uiteindelijk genoeg slaap te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Zo herkenbaar! Mijn wekker gaat om 5.45 maar waarom ik een wekker heb geen idee want veelal ben ik om 4.30/5.00 en anders om 5.30 wakker.
Net als pamelacourson is het mazzel als het 3.00 is want vanaf 4.00 gaat 't 'm hier ook niet meer worden.

Ik ga niet heel laat slapen inslapen is overigens geen enkel probleem ik slaap binnen 10 min. Maar zodra ik ook maar iets hoor ben ik wakker.
Ben altijd wel een vroege vogel geweest maar 4.30 is zelf mij te gortig.
Ook ik heb best een druk leven, alleenstaand een baan van 4 dagen en 3 kinderen, merk wel bij meer stress dat ik helemaal weet als het niet snel weer " normaal " wordt ik standaard rond 4.30 wakker ben.
Vandaag was het weer bal, maar ben vrij ben dus terug naar bed gegaan en heb gelukkig nog in slaap gevallen, maar anders is het tanden op elkaar en doorgaan.

Helaas geen tips, er zijn alleen inslaap middelen geen doorslaap middelen.
Alle reacties Link kopieren
Als je zo vroeg wakker wordt is het wrsch handiger om eerder naar bed te gaan.
Ik hoop ook al jaren dat ik weer eens ouderwets tot 7 uur kan slapen, maar die kans lijkt steeds kleiner te worden.
Wil ik dus een beetje redelijk aantal uren slapen moet ik eerder naar bed.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lilith75 schreef:
18-10-2017 07:49
Zo herkenbaar! Mijn wekker gaat om 5.45 maar waarom ik een wekker heb geen idee want veelal ben ik om 4.30/5.00 en anders om 5.30 wakker.
Net als pamelacourson is het mazzel als het 3.00 is want vanaf 4.00 gaat 't 'm hier ook niet meer worden.

Ik ga niet heel laat slapen inslapen is overigens geen enkel probleem ik slaap binnen 10 min. Maar zodra ik ook maar iets hoor ben ik wakker.
Ben altijd wel een vroege vogel geweest maar 4.30 is zelf mij te gortig.
Ook ik heb best een druk leven, alleenstaand een baan van 4 dagen en 3 kinderen, merk wel bij meer stress dat ik helemaal weet als het niet snel weer " normaal " wordt ik standaard rond 4.30 wakker ben.
Vandaag was het weer bal, maar ben vrij ben dus terug naar bed gegaan en heb gelukkig nog in slaap gevallen, maar anders is het tanden op elkaar en doorgaan.

Helaas geen tips, er zijn alleen inslaap middelen geen doorslaap middelen.
Natuurlijk zijn er ook doorslaapmiddelen, die krijg ik van mijn huisarts.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Soms wil het helpen wanneer je niet teveel actieve dingen doet het laatste uur voordat je gaat slapen.
En vlak voordat je naar bed gaat nog even een warme douche/bad
Lilith75 schreef:
18-10-2017 07:49


Helaas geen tips, er zijn alleen inslaap middelen geen doorslaap middelen.
Mocht je naar Spanje op vakantie gaan (of iemand kennen die daarheen gaat) daar kun je slaappillen (geen inslapers) gewoon bij de apotheek kopen.
Voor mij is een slaappsycholoog dé uitkomst geweest. Slapen gaat bij mij nog niet optimaal, maar maak inmiddels weer normale nachten.

Ook neem ik elke avond magnesium en cbd-olie (laatste voor chronische pijn). Beiden doe. In ieder geval iets op inslapen.
Alle reacties Link kopieren
Corona67 schreef:
18-10-2017 08:02
Soms wil het helpen wanneer je niet teveel actieve dingen doet het laatste uur voordat je gaat slapen.
En vlak voordat je naar bed gaat nog even een warme douche/bad
Volgens mij helpt dat vooral bij het inslapen, niet bij doorslapen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ook voor mij is de enige oplossing: vroeg naar bed. Ik kan om 19 uur gaan slapen en toch uitslapen tot 5 uur. Dus als de planning het toelaat ga ik super vroeg slapen en uren inhalen. Normaal ga ik ca. 2200 naar bed. Om echt fit te zijn heb ik 8 uur slaap nodig. De uren die ik bijna dagelijks mis, probeer ik dan soms in te halen door extreem vroeg te gaan slapen.

Ook ik heb nog niet het goede doorslaapmiddel gevonden. Al veel van huisarts gehad of van drogist geprobeerd, maar niets helpt echt. Na 2 nachten ben ik gewend en komt mijn biologische klok er doorheen.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Zou er nog iemand komen opperen dat TO tussen 5 en kwart voor 7 een cursus spelling kan gaan doen?
Ik durf dat niet te zeggen, want commentaar op iemands spelling is heel erg, zeker als er een enorm probleem wordt aangekaart
Dus ik hoop dat iemand anders dat even komt melden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
valisa schreef:
18-10-2017 07:23
Ik wordt vaak tussen 4u en 5u in de ochtend wakker. Ik ben dan echt klaar wakker en hoe ik het ook probeer...omdraaien en weer slapen lukt mij niet meer.
Ik pak uiteindelijk mijn telefoon, surf daar wat op en rond half 7 wordt ik weer wat moe. Echter moet ik er om kwart voor 7 uit.
Ik moet er om 5:30 uit, dus als ik om 5:00 wakker word ga ik er gewoon uit.

Als dat niet hoeft dan ga ik even wat water drinken en plassen (zoveel mogelijk in het donker) en dan lukt het vaak wel om nog even te slapen. Van mijn ex heb ik geleerd dat je altijd beter even eruit kan gaan en juist niet moet blijven liggen of op je telefoon moet gaan surfen. Dan ga je liggen piekeren en je druk liggen maken, dan blijf je juist wakker.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
polkat schreef:
18-10-2017 08:06
Ook voor mij is de enige oplossing: vroeg naar bed. Ik kan om 19 uur gaan slapen en toch uitslapen tot 5 uur. Dus als de planning het toelaat ga ik super vroeg slapen en uren inhalen. Normaal ga ik ca. 2200 naar bed. Om echt fit te zijn heb ik 8 uur slaap nodig. De uren die ik bijna dagelijks mis, probeer ik dan soms in te halen door extreem vroeg te gaan slapen.

Ook ik heb nog niet het goede doorslaapmiddel gevonden. Al veel van huisarts gehad of van drogist geprobeerd, maar niets helpt echt. Na 2 nachten ben ik gewend en komt mijn biologische klok er doorheen.
Elke dag een doorslaapmiddel lijkt me ook niet goed. Dat is ook de reden dat je ze hier alleen op recept krijgt
Alle reacties Link kopieren
Corona67 schreef:
18-10-2017 08:11
Elke dag een doorslaapmiddel lijkt me ook niet goed. Dat is ook de reden dat je ze hier alleen op recept krijgt
Ik gebruik een doorslaapmiddel hooguit 2x per week. Daarmee hou ik het allemaal een beetje in evenwicht, hoewel ik na 3 beroerde nachten wel ook een beroerde dag heb.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
18-10-2017 08:04
Volgens mij helpt dat vooral bij het inslapen, niet bij doorslapen.
Heel soms slaap ik er op door, maar ook niet altijd.
Heeft ook met andere zaken vaak te maken.

DE goede tip zal niet bestaan als je een slechte slaper bent. (behalve prikken aan een spinnewiel. )
To, ga dan maar een cursus spelling doen. ;-)

Zelf sta ik altijd om 5 uur op, maar ik ben een echt ochtendmens en vind dat heel fijn. Als mijn slaapritme verstoord wordt (vaak bij veel stress) dan word ik steeds vroeger wakker, soms inderdaad al om 3 uur en kan ik niet meer slapen. Een paar nachten de maximale dosis melatonine helpt dan wel iets. Maar als ik dat langer dan een paar nachten doe helpt het niet meer. Het enige wat dan echt helpt is mijn stress verminderen.
To, zijn er omstandigheden die bijdragen aan dit probleem? Dan is het misschien handig om daar ook naar te kijken.

(overigens heb ik ook veel last van het verzetten van de klok, hoe ouder ik word hoe meer last lijkt wel. Heel vervelend)
anoniem_351214 wijzigde dit bericht op 18-10-2017 08:15
0.14% gewijzigd
Solomio schreef:
18-10-2017 08:07
Zou er nog iemand komen opperen dat TO tussen 5 en kwart voor 7 een cursus spelling kan gaan doen?
Ik durf dat niet te zeggen, want commentaar op iemands spelling is heel erg, zeker als er een enorm probleem wordt aangekaart
Dus ik hoop dat iemand anders dat even komt melden.
:biggrin:

Met een kopje T('s) erbij?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde. Ben op vakantie nu en zelfs hier ook elke nacht meerdere keren wakker. Toevallig vannacht tussen 5 en 6 en gelukkig weer ingeslapen tot nu net maar dat is een uitzondering en ik voel me doodop.
Ik weet echt niet wat uitgerust wakker worden is.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedenk me trouwens net dat ik een paar jaar een periode heb gehad dat ik ook heel slecht sliep (3 uur per nacht, maar dan ook al een paar uur achter elkaar).
Op aanraden van de huisarts toen een weekje slaappillen geslikt, daarna was mijn ritme weer 'normaal'.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Wellicht een iets ander probleem, maar ik word standaard snachts een aantal keer wakker. Iets over 2 is vaak de eerste keer. Soms kan ik dan weer slapen, vaak ben ik klaarwakker. Wat mij helpt is dat ik bijv. een filmpje of een begeleide meditatie op zet, waar ik naar kan luisteren. Het is sowieso normaal dat je na je REMslaap wakker wordt, maar bedoeling is wel weer dat je in slaap valt, daar zit bij mij de moeilijkheid. Meestal als ik langer dan een half uur wakker ben of als ik gelijk al voel dat ik niet zo weer in slaap val, dan pak ik mijn laptop erbij. Zo nu en dan neem ik ook een passieflora van dr.vogel. Heb dit een tijd dagelijks geslikt omdat ik zo'n 5 keer per nacht wakker werd en ik smorgens helemaal kapot wakker werd, ondanks dat ik eigenlijk maar 6 uur slaap nodig heb.
Alle reacties Link kopieren
Corona67 schreef:
18-10-2017 08:11
Elke dag een doorslaapmiddel lijkt me ook niet goed. Dat is ook de reden dat je ze hier alleen op recept krijgt
Snap ik, maar meer dan 2 nachten eens goed doorslapen zou fijn zijn :) Huisarts geeft ieder middel voor een dag of 5 mee, maar dat werkt bij mij dus niet.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je gewoon plassen?
Misschien heb je het te koud of te warm?

Verder staan er op google theorieën dat het emotioneel iets betekent als je op een bepaald tijdstip wakker wordt:
In jou geval; Als je rond dit tijdstip wakker wordt kan het zijn dat je te veel emoties opkropt en doe je er verstandig aan om verdriet wat vaker te delen. Probeer ademhalingsoefeningen om weer in slaap te vallen.

En; Blaas: tussen 3 – 5 uur
En; longen= verdriet
Ik word ook vaak vroeg wakker en ga dan altijd uit bed en vervelende klussen doen. Strijken, was opvouwen, dat gedoe. Ik merk dat als ik dat een uurtje doe en ik wat eet, ik meestal wel weer doorslaap. Als ik na 5 uur wakker word blijf ik gewoon uit bed en doe dan een hoop dingen waar ik later op de dag niet aan toe kom. Ik heb dan in ieder geval een productieve morgen gehad. In bed blijven liggen werkt bij mij echt averechts, dan lig ik me alleen maar te ergeren.

Ik merk ook dat ik het beste slaap als ik mij strak aan de 6 tot max. 7 uur slaap per nacht houd. Bij meer slaap merk ik meteen een verslechtering, zo ook bij een keer wat langer slapen. Als ik om 23 uur slaap, dan sta ik niet later dan 6 uur op (meestal 5.30 uur). Geen idee of dit voor anderen zo werkt, maar voor mij werkt dit het beste heb ik ondervonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven