Gezondheid alle pijlers

Werken na lis-excisie

18-10-2017 16:29 21 berichten
Hi,

Even wat ervaringen horen van anderen die weleens een lis-excisie hebben ondergaan. Binnenkort krijg ik een lis-excisie (uitslag was High Risk HPV met PAP 2 CIN 2). Nu heb ik werk waarbij ik minimaal 8 uur per dag flink heen en weer loop. Is het voldoende om 1 dagje na de lisexcisie vrij te nemen? Of zal ik de rest van de week vrij nemen? Ik vind het zo zonde van mijn vakantiedagen anders... En ik voel me ook heel lullig als ik me wel laat inroosteren en me dan vervolgens ziekmeld, terwijl ik eigenlijk al van te voren had kunnen weten dat ik niet zou kunnen werken. Dan zadel ik mijn lieve collega's op met een gat op het rooster. Wat zal ik doen? En hoe ging het bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Je neemt geen vrij. Je bent ziek.

Dit is toch te gek voor woorden? Als je een verkoudheid oploopt weet je ook niet van tevoren wanneer je weer terug bent. En jij zadelt je collega's nergens mee op. Dat is het probleem van je leidingevende.
melas wijzigde dit bericht op 18-10-2017 16:36
56.35% gewijzigd
Oh ja, de gyn zei dat de meesten de biopten vervelender vinden dan een lis-excisie. Maar ik heb echt helemaal niets gevoeld van de 2 biopten die ze afnam en ben daarna ook gewoon gaan werken. Dus ik denk zelf, misschien kan ik wel gewoon meteen de dag erna werken? Pff ik weet het niet en ik moet over een paar dagen al mijn roostervoorkeuren opgeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de dag erna gewoon weer gaan werken zonder problemen
melas schreef:
18-10-2017 16:35
Je neemt geen vrij. Je bent ziek.

Dit is toch te gek voor woorden? Als je een verkoudheid oploopt weet je ook niet van tevoren wanneer je weer terug bent. En jij zadelt je collega's nergens mee op. Dat is het probleem van je leidingevende.
Ja pff ik weet het niet. Ik voelt zo raar om me in te laten roosteren (ik moet letterlijk aangeven wanneer en hoe vaak ik wil werken die week), terwijl er een reëel kans is dat ik ziek ben. Maar je hebt gelijk, het is ook gek als ik daar vakantiedagen voor op zou moeten nemen.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik me niet laten inroosteren voor de dag van de ingreep zelf. Er is geen bedrust advies ofzo voor deze ingreep. Dus in principe zou je de dag erna gewoon weer aan het werk moeten kunnen. Als dat niet zo is, dan is dat onvoorzien en dikke pech. Dan meld je je gewoon ziek. Want dat ben je.
Je geeft aan op je werk dat je een ingreep moet ondergaan en niet weet of je erna kan werken. De roostermaker kan dan rekening ermee houden. En jij meld je ziek als het niet gaat. Je gaat natuurlijk geen vrij nemen! Ga in gesprek met je manager, de dag van de ingreep is natuurlijk ook een ziektedag.
gizzmo-returns schreef:
18-10-2017 16:46
Je geeft aan op je werk dat je een ingreep moet ondergaan en niet weet of je erna kan werken. De roostermaker kan dan rekening ermee houden. En jij meld je ziek als het niet gaat. Je gaat natuurlijk geen vrij nemen! Ga in gesprek met je manager, de dag van de ingreep is natuurlijk ook een ziektedag.
Precies dit. Dan kan de manager zonodig alvast een invaller paraat hebben.
Alle reacties Link kopieren
Om even aan te geven hoe idioot vakantie opnemen voor ziekte is (no offence), wettelijk gezien krijg je je vakantiedagen terug als je ziek wordt tijdens je vakantie....

Want ziek = ziektedag en geen vakantiedag.

Als je die gedachtegang volgt kun je ook een vakantiedag opnemen de dag na de ingreep en een saunadagje ofzo plannen. En als je dan toch te beroerd bent om te gaan meld je je alsnog ziek en krijg je die vakantiedag terug. Dan is het bezettingsprobleem in ieder geval opgelost. De vraag is alleen of dat de moeite van het gedoe waard is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het probleem even met de roostermaker bespreken. Er is vast een bepaalde routine voor dit soort dingen, dus in plaats van dat jij je druk gaat maken over de oplossing, kun je dat beter over laten aan degen wiens werk dat eigenlijk is.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik had de dag van de lisexisie alleen wat lichte krampen. Volgende dag ook weer gaan werken. Ook een staand beroep. Ging prima. Maar iedereen reageert verschillend. In jou geval zou ik wel aangeven dat je niet weet wanneer het weer lukt, zodat er in ieder geval rekening mee gehouden kan worden voor als het niet lukt. Maar de ingreep op zich valt echt mee.
Alle reacties Link kopieren
Op de dag van de ingreep heb je recht op een ziektedag, en als je daarna nog niet in staat bent om te werken ook. Je kan als je van te voren weet wanneer het is je roosteraar doorgeven wanneer je dus niet in staat bent om te werken wegens ziekte, en een slag om de arm houden wanneer je weer terug bent, afhankelijk van je herstel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een conisatie ondergaan met een ruggenprik, pap 3b. Bij de lisexcisie bleek dat er teveel weggehaald moest worden dus dat werd een halve dag opname en een operatieve ingreep. Ik kon de volgende dag gewoon weer werken.
Ik kon ook de volgende dag werken. Psychisch vond ik het best even belastend, maar fysiek vond ik het niet veel voorstellen.
Vraag het aan de dokter. Ik voelde me op zich prima na de ingreep, maar voelde me ineens niet goed en viel plotseling flauw de ochtend erna. Ik zou me dus minstens een dag ziek melden. En meer als je dokter dat aanraadt.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uur werk je dan als je minimaal 8 uur per dag flink heen en weer moet lopen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik had er toch echt wat meer last van helaas..
Op woensdag geholpen en de week erna op woensdag las weer gewerkt. Had kramp, behoorlijk bloedverlies en als ik te lang stond veel pijn. Was ook erg moe, heb hele weekend liggen slapen. Maar misschien had het mentaal meer impact dan ik zelf door had.

Gewoon ziekmelden dus!
Bedankt voor alle goeie input!

@ Melas: dat van die vakantie + ziek zijn is ook helemaal waar. Ik vind het gewoon moeilijk om me te laten inplannen als ik de kans reëel acht, dat ik ziek zal zijn. Maar inderdaad, ik heb recht op ziek zijn. Dus ik laat me gewoon inroosteren de dag na de ingreep en als het niet gaat, dan meld ik me maar ziek. (dagje sauna is heerlijk, maar misschien het minst handige uitje na een lis-excisie :p)

Edit: ik zal wel bij mijn roostervoorkeuren aangeven dat ik een ingreep ga ondergaan, en dat ze dan niet te krap moeten inroosteren, omdat ik mogelijk toch uit kan vallen. Ik had bedacht om het niet te vragend te doen, aangezien ik er gewoon recht op heb en ik hen anders het gevoel geef dat ik anders maar mijn vakantiedagen moet opofferen.
anoniem_645be886419bb wijzigde dit bericht op 19-10-2017 21:04
28.37% gewijzigd
himalaya schreef:
18-10-2017 19:00
Hoeveel uur werk je dan als je minimaal 8 uur per dag flink heen en weer moet lopen?
Tussen de 8 en 10 uur, heel soms 11 uur.
oldschoolchic schreef:
19-10-2017 21:00
Bedankt voor alle goeie input!

@ Melas: dat van die vakantie + ziek zijn is ook helemaal waar. Ik vind het gewoon moeilijk om me te laten inplannen als ik de kans reëel acht, dat ik ziek zal zijn. Maar inderdaad, ik heb recht op ziek zijn. Dus ik laat me gewoon inroosteren de dag na de ingreep en als het niet gaat, dan meld ik me maar ziek. (dagje sauna is heerlijk, maar misschien het minst handige uitje na een lis-excisie :p)
Heb je dit met je werkgever besproken? Misschien heeft die liever dat je niet wordt ingeroosterd en een ziektedag hebt. Om te voorkomen dat er problemen ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
Haha, je hebt gelijk wat betreft die sauna. Ik dacht aan een uitje waarbij je helemaal niks actiefs hoeft, niet aan de praktische bezwaren gedacht :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven