Gezondheid alle pijlers

Astma en airco op het werk

18-10-2017 21:06 8 berichten
Sinds een paar weken heb ik een nieuwe baan.
Telkens als ik het kantoor binnen kom krijg ik na een minuut of 10 een astma aanval. Na een pufje komt het weer wat tot rust. Dit heb ik nu dus zo'n 4 keer per dag. ( Bnnenkomst na de pauzes.)

Vandaag werd aangegeven dat de airco uit stond, maar ik reageerde toch het zelfde bij binnenkomst. Wel hoorde ik wat brommen, maar ik begreep dat dat een ventilatie systeem zou zijn.

Hierdoor merk ik dat mijn conditie verslechterd en mijn hartslag omhoog gaat. ( In rust tussen de 100 en 120.)

Maandag ben ik bij de cardioloog geweest en na wat onderzoeken kwam er uit dat mij linker ventrikel minder krachtig samen knijpt. Hij vermoedt dat astma de oorzaak is en adviseerde om te gaan sporten. Zelfs gaf hij aan dat ik dan in de toekomst mogelijk geen puffers meer nodig heb.

Maar nu sinds mijn nieuwe baan lijkt de astma dus erger te worden en moet ik alleen maar meer puffen.

Herkent iemand dit? En hoe ga je er mee om?
Alle reacties Link kopieren
Kantoren hebbenwel vaker ‘vage’ ventilatiesystemen en airco’s die niet regelmatig worden schoongemaakt.
Niet zo fijn als je gevoelige luchtwegen hebt.
Heb er zelf ook last van. Kan op mijn werk in een paar minuten tijd ineens ‘ziek’ worden (lees: snipverkouden, geen stem, hoesten etc). Erg vervelend maar zodra ik thuiskom is het weer over. Ik heb het inmiddels maar geaccepteerd, als is het soms wel behoorlijk knullig om een klantgesprek te voeren met een pak zakdoekjes bij de hand, of een telefoongesprek in de wacht te zetten omdat je moet hoesten.
Heb er gelukkig niet altijd last van en kan soms ook lange tijd achter elkaar goed gaan. Maar in het hooikoortsseizoen bijvoorbeeld ben ik er erg vatbaar voor.
Piepp,

Dankje voor je reactie.

Daar ben ik dus ook bang voor met klantgesprekken.

En inderdaad zodra ik thuis kom heb ik nauwelijks last.

Hoe reageren ze op je werk op jou hoestbuien? Belemmert het je niet zo erg dat je je werk minder goed kan uitvoeren?
Alle reacties Link kopieren
Soms heb ik wel het idee dat ze denken ‘goh zij weer hoor’. Maar ik trek me er niets van aan. Alhoewel ik er soms wel uitzie als een verzopen kat: rode neus, dikke ogen, etc.
En op zulke dagen ben ik ook niet heel productief.
Gelukkig is mijn leidinggevende zelf ook vatbaar er voor dus ze begrijpen het wel.
Ik vertik het trouwens om me daardoor ziek te melden. Zodra ik thuis ben is er namelijk niets meer aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Komt wel bekend voor ja. Niet bij mijzelf, maar mijn vader heeft ook jarenlang gehad dat zodra hij in het kantoorpand aanwezig was, dat hij verkouden werd en enorme hoofdpijn kreeg. Kwam hij thuis, was er vaak niks meer aan de hand. Verschillende testen laten doen, bij de arbo arts geweest en op een gegeven moment kwam er uit dat hij aan het sick building syndrome leed. De airco/het ventilatie systeem door het hele gebouw werd niet goed schoongemaakt, dus zodra de airco aanging werd de viezigheid weer teruggeblazen met dus dit als gevolg.
Hij was trouwens niet de enige op kantoor die zulke klachten had, dus men heeft toen op een gegeven moment alles goed schoongemaakt.
Sjongejongejongejonge........
komt het door de airco of door wat anders. Bij ons zijn collega's met astma die hebben een eigen kantoor met astma vriendelijke vloerbedekking. Wellicht is zoiets bij jou ook mogelijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je probleem. Op kantoor heb ik veel meer last van mijn luchtwegen dan thuis. Mijn astma-medicatie is in de periode dat we in een noodgebouw zaten verviervoudigd. Nu zitten we in nieuwbouw en na de eerste rampzalige maanden door het bouwstof lijkt het nu iets beter te gaan. Op het werk ben ik wel altijd snotterig. Dat merk ik vooral na een vakantie. Dan ben ik een paar weken snotvrij en de eerste werkdag is het gelijk meer raak.

De oplossing vanuit HR bij mij op het werk was dat ik dan maar meer moest gaan thuiswerken zodat ik geen hele dagen op kantoor hoefde te zijn. Dat was niet heel werkbaar, dus ik heb uiteindelijk toegegeven aan chronisch meer medicatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte in het verleden bij een bedrijf waarbij de airco's zo geconstueerd waren dat ze door een half gesloten plafond in de zomermaanden het stof wat daar lag de ruimte in bliezen waardoor ik astma kreeg. Gelukkig werd er naar een jaar de boel verbouwd en had ik er daar geen last meer van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven