Gezondheid alle pijlers

ecologisch wasmiddel tips gevraagd!

19-10-2017 14:11 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo
Ik was nu al een aantal jaar met Neutral wasmiddel. Echter merk ik nu dat mijn kleding best snel achteruit gaat. Het wordt sneller pluizig en ook sneller faal. Ik had een nieuw truitje gekocht en na 1 keer wassen ziet hij er al uit alsof hij 10 keer is gewassen.<

Zijn er hier meer mensen die wassen met neutral, wat zijn jullie ervaringen. Moet ik alle was binnenstebuiten wassen? Dat doe ik nu dus niet.

Nu zitten er in neutral natuurlijk allerlei stoffen die niet zo goed zijn, bv optische witmakers, enzymenen en weet ik veel wat, het is niet ecologisch.
Ik zit er daarom over te denken om op iets natuurlijkers over te stappen, wat ook iets beter is voor mijn kleding. IK heb hier al wel even op zitten googlen.

Ik zie het niet zitten om zelf wasmiddel te maken (van bv marseillezeep).

Daarom graag tips. het moet ook niet supersuperduur zijn.

Ik dacht misschien Klok wasmiddel?

Ik zie ook dat er mensen soda gebruiken (is het goedkoopste) of wasnoten.

Wasverzachters gebruik ik niet en ik heb geen droger.

dus:
- het moet niet te ingewikkeld zijn in gebruik
- het moet niet m'n katoen aantasten van m'n kleding
- oja, er moet het liefste ook geen geur aan zitten ik vind wasmiddelengeur niet lekker
- het moet niet al te duur zijn (bv ecover is erg duur)
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Neutral niet schoon genoeg wassen. Ik ben nu over op Klok (poeder) en daar ben ik heel tevreden over.
Het wast goed, geen wasmiddellucht en niemand in huis reageert er op qua eczeem.

Verder misschien even kijken naar je wasmachine? Zit er in de trommel misschien een oneffenheid waardoor hij je kleding aantast (kun je testen met een pantykousje om je hand). Ik was zelf wel bijna alles binnenstebuiten.

Enzymen in wasmiddel zijn niet heel raar. Hoe meer soorten enzymen hoe duurder het wasmiddel geloof ik.
Die zijn nodig voor het verwijderen van vlekken.

http://www.isditproductveilig.nl/was-en ... nary_id=30
Als je heel ecologisch wilt wassen, kun je wasnoten proberen, bijvoorbeeld Seepje.
kintsugi schreef:
19-10-2017 15:37
Als je heel ecologisch wilt wassen, kun je wasnoten proberen, bijvoorbeeld Seepje.
Ik ben niet enthousiast over wasnoten.
Voor gekleurde was heb je een wasmiddel zonder optische witmiddelen nodig want dat vervaagd inderdaad de kleur.
Alle reacties Link kopieren
https://www.biggreensmile.nl/products/e ... d=eflaun50
Ik gebruik gewoon die van AH Puur vloeibaar zonder parfum, parabenen en kleurstoffen.

Weet niet waarom je eerder Neutral gebruikte, maar die van AH heeft ook het Asthma Allergy Denmark keurmerk.

Mijn moeder gebruikt al jaren wasballen. Moet wel van een bepaald merk, ecozone ofzo. Er zijn ook minder goede op de markt.
Alle reacties Link kopieren
Mij bevalt AH puur goed. En ja, binnenstebuiten wassen helpt ook.
Alle reacties Link kopieren
.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 30-08-2020 11:04
97.85% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
thanks zazamaenade!

klok poeder?
Alle reacties Link kopieren
Ja, er is poeder voor de witte was, en voor de bonte was. Dozen lijken op elkaar, even opletten.
O, en ik was haast alles binnenste buiten.
nounou
AH puur idd, hier de waspoeder. En kleren binnenste buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog 2 vragen.

hebben jullie ook nog een tip voor hardnekkige vlekken bijvoorbeeld vet op een broek. Waarmee te behandelen voordat je het in de machine gooit. Ossengalzeep? IK deed voorheen biotex maar dat vind ik te chemisch.


Tevens nog iets ik had 'n bloedvlek op mijn matras. Deze met biotex (wederom) eruit proberen te krijgen. Biotex erop en daarna met water gespoeld. Die geur bleef er nog dagen in hangen. Nu is de kring er nog niet uit. Nieuwe matrastijk kopen? Ik ben ook 'n beetje bang dat het niet zo gezond is.
Ik heb nog geen nieuwe tijk. Of zal ik het laten zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik altijd Ecover (die blauwe). Ik was truitjes en broeken altijd binnenstebuiten. BH's gaan in een waszakje. Panty's met de hand.
Alle reacties Link kopieren
en bevalt die blauwe ecover wel goed?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon ecover. Dat is van oudsher toch het ecologische schoonmaakmiddel? Is nu gewoon bij de Albert Heijn te koop.
Alle reacties Link kopieren
celticmyst schreef:
21-10-2017 13:02
Ik heb nog 2 vragen.

hebben jullie ook nog een tip voor hardnekkige vlekken bijvoorbeeld vet op een broek. Waarmee te behandelen voordat je het in de machine gooit. Ossengalzeep? IK deed voorheen biotex maar dat vind ik te chemisch.


Tevens nog iets ik had 'n bloedvlek op mijn matras. Deze met biotex (wederom) eruit proberen te krijgen. Biotex erop en daarna met water gespoeld. Die geur bleef er nog dagen in hangen. Nu is de kring er nog niet uit. Nieuwe matrastijk kopen? Ik ben ook 'n beetje bang dat het niet zo gezond is.
Ik heb nog geen nieuwe tijk. Of zal ik het laten zitten.
Ossengalzeep is fantastisch. Ik gebruik gewoon zo'n blok zeep.
Niet vegetarisch/veganistisch helaas, maar het moet maar, het haalt echt álle vlekken weg, behalve het weer.
Alle reacties Link kopieren
@mevrouw75 ik heb gehoord dat ecover op sommige 'zwarte lijsten' staat omdat het toch niet zo eco is als het beweert, maar anderen zeggen weer van wel. Ach het zal wel goed zijn.

Ossengalzeep-- helpt dat ook bij mijn oude bloedvlekken in mijn matras??? (matrastijk kan niet in de wasmachine)

ik heb zojuist zo'n blok gekocht
Alle reacties Link kopieren
*
zazamaenade wijzigde dit bericht op 30-08-2020 10:48
0.00% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
wordt witte was niet grauw met sonett?

Is het per se nodig om dit: https://www.greenjump.nl/Product/Huis/W ... en-vaatwas dan aan de was toe te voegen?
Alle reacties Link kopieren
Bloedvlekken kun je proberen eruit te krijgen met waterstofperoxide.
Ossengal voor vet idd, maar kijk wel uit, want ossengal kan wel 'ontkleuren' is mijn ervaring.

Ecover bevalt mij heel goed. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn was nooit heel smerig is.
Alle reacties Link kopieren
ok, ecover kan ik dus ook proberen. Ik heb ook de wasnootjes gekocht. Misschien kan ik die ook proberen gaan.
Alle reacties Link kopieren
*
zazamaenade wijzigde dit bericht op 30-08-2020 10:47
0.00% gewijzigd
nounou
Ik hoor nogal wat slechte ervaringen met wasnoten. Ik zou eerder voor wasballen van Ecozone gaan. Beide zijn echter niet zo effectief als wasmiddel.

Een aantal mensen, waaronder ik, hebben AH Puur genoemd, maar daar reageer je niet op TO. Je geeft in je OP aan dat je Ecover eigenlijk te duur vindt. AH Puur is een stuk goedkoper, bevat geen parabenen, parfum of kleurstoffen en wast schoon vanaf 30 graden (ook beter voor het milieu). Het heeft het Asthma-Allergy Denmark en het Nordic Ecolabel keurmerk en kost €3,99. Is dat geen optie voor je, dat je er steeds niet op reageert?

"Nordic Ecolabel is een Scandinavisch milieukeurmerk. Het staat op schoonmaakmiddelen die geen schadelijke stoffen bevatten, niet giftig zijn voor waterorganismen en net zo goed schoonmaken als vergelijkbare producten. Ook zijn er milieueisen aan de verpakking: zo is PVC verboden, en moet er zoveel mogelijk gerecycled materiaal gebruikt worden. Nordic Ecolabel wordt onafhankelijk gecontroleerd.

Nordic Ecolabel is vergelijkbaar met het Nederlandse Milieukeur. De milieu-eisen hebben vooral betrekking op de samenstelling: bepaalde milieubelastende stoffen mogen er niet in voorkomen."
https://keurmerken.milieucentraal.nl/ke ... choonmaak/
Alle reacties Link kopieren
Wat voor slechte ervaringen hoor je dan over de wasnoten?

In AH puur zitten volgens mij wel enzymen
Dat het niet schoon wast, dat het strepen achterlaat op je kleding, bijvoorbeeld. Ik zou het overigens wel gewoon proberen als je ze nu toch in huis hebt.

Waarom wil je geen enzymen? Weet je wel wat enzymen zijn?

Ecover zelf zegt het volgende erover:
"Enzymen beschikken over nuttige eigenschappen waardoor onze producten beter werken, bijvoorbeeld het oplossen van bepaalde vlekken in stoffen. Bijna alle conventionele waspoeders bevatten enzymen. Zonder enzymen is een goed wasresultaat zo goed als onmogelijk. Het gebruik van enzymen biedt twee voordelen: de was wordt schoner en ze belasten het milieu minder, omdat u slechts een klein beetje nodig hebt en ze de noodzaak van oppervlakteactieve stoffen verminderen. Wanneer het product 1% tot 2% enzymen bevat, kan de benodigde hoeveelheid oppervlakteactieve stoffen met een factor 10 worden verminderd! Gewoonlijk gebruiken wij enzymen die in de natuur voorkomen, zoals protease en amylase die zowel op eiwti- als zetmeelvlekken werken. De afgelopen jaren hebben sommige leveranciers hun productieprocessen aangepast. Tegenwoordig worden de enzymen die wij inkopen gemaakt met behulp van een micro-organisme dat uitsluitend is aangepast om zijn productiecapaciteit van enzymen te vergroten. Er heeft geen aanpassing in de geproduceerde enzymen plaatsgevonden en het micro-organisme is niet aangepast om iets te doen waarvoor het niet bedoeld is. Er is niets aangepast op een manier die niet op natuurlijke wijze zou plaatsvinden!"
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 22-10-2017 15:33
89.67% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven