Gezondheid alle pijlers

Verzakking 4 weken na bevalling?

23-10-2017 08:27 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik lees al een tijdje mee hier op het forum, maar heb nu helaas een reden om zelf een topic te starten.
4 weken geleden ben ik bevallen van een gezonde zoon! Ik had een makkelijke bevalling, al met al duurde het nog geen 6 uur, maar ik had weinig persweeën en heb dus deels op 'eigen kracht' geperst. Daarbij was er sprake van een halve aangezichtsligging, dus dat was wel even pittig. Ik heb een kleine knip gehad die inmiddels helemaal goed is genezen, vorige week heb ik de laatste hechtingen er door de VK uit laten halen, omdat ze irriteerden.

Nu voelde ik al een aantal dagen 'iets' in mijn vagina, alsof er een half uitgezakte tampon in zat. Heb even gekeken hoe de boel er bij lag, maar er zit ook een soort bobbel, welke dus duidelijk zichtbaar is. Ik kan deze aan de kant duwen, het doet geen pijn. Google levert mij op dat er sprake kan zijn van een verzakking, iets waar ik me best wel rot van geschrokken ben! Ik heb zeker de eerste 2 weken rustig aan gedaan, was nu eigenlijk net wat meer aan het opbouwen met wandelen, maar ik neem aan dat dat 4 weken naderhand wel moet kunnen, zeker ook omdat ik mij goed voel?

In ieder geval, ik vroeg me af of mensen hier ervaringen mee hebben, is 4 weken nog te vroeg om te zeggen dat er echt sprake is van een verzakking? Kan dit de komende tijd nog (volledig) bijtrekken of kan ik er wel van uit gaan dat ik dit probleem blijf houden?
Mijn huisarts is helaas deze week met vakantie, de verloskundige kan ik evt vanmiddag bellen, maar ben een beetje huiverig omdat ik niet voor elk wissewasje wil bellen om langs te komen. Vorige week al met die hechtingen.. desondanks maak ik me wel flink zorgen, ik wilde zo graag weer gaan sporten en seksen, maar nu zie ik alles heel somber in.
Alle reacties Link kopieren
bellen kan natuurlijk altijd, dan kan je vk bepalen of je even langs kunt komen, of dat je beter volgende week naar de huisarts kunt (of, dat ze zegt: zie het nog even aan)
Alle reacties Link kopieren
Gewoon bellen. Het is hun werk hè?!

Gefeliciteerd met je zoon!
Alle reacties Link kopieren
Had de baby een hoog geboortegewicht?
Alle reacties Link kopieren
veel te vroeg om al een definitieve diagnose te stellen. Het weefsel rond de vagina is flink opgerekt om het kind er door te kunnen laten gaan. In de loop van de tijd corrigeert zich dit meestal weer.

Wanneer heb je weer een controle? Vraag dit aan je verloskundige of gynaecoloog. Of maak een afspraak bij de huisarts.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
@ moonlight: nee, 3200 gram.. Geboren met iets meer dan 37 weken.

Denk dat ik m'n moed maar verzamel en vanmiddag als ze open zijn toch even bel om te overleggen. Ervaringen zijn nog steeds welkom.
Alle reacties Link kopieren
@hamerhaai: Dank voor je reactie. Ik heb met 6 weken na de bevalling de laatste controle bij de verloskundige, dus over 2 weken. Een gynaecoloog heb ik niet. De huisarts is volgende week pas weer aanwezig, anders had ik die wel even gebeld.
Vraag me gewoon af of ik nu al iets kan doen om de eventuele schade te beperken.
Alle reacties Link kopieren
Direwolf, heeft je huisarts geen vervanger? Die kun je dan toch gewoon bellen?
Waarom durf je niet te bellen (moet je moed verzamelen)? Ben je bang voor het antwoord?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon bellen! Daar heb je toch geen moed voor nodig, zij hebben je bevalling gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ja, een verzakte blaas eb baarmoeder hier. Ook op eigen kracht geperst. Bel de bekkenfysio! Hoef je niet voor naar de HA, zij heeft inwendig onderzoek gedaan en gelijk oefeningen geadviseerd. Hier na bijna 4 maanden wel verbetering. Geef je borstvoeding? Dan blijven je spieren langer slap dus duur het nog wat langer, ik moest het minimaal een jaar geven. Ik schrok ook maar blijkt dat veel vrouwen het hebben. Oefeningen is vaak een eerste stap, er is gelukkig best wat aan te doen
Alle reacties Link kopieren
Misschien stelt het je gerust dat ik je gevoel herken ( had ook dat gevoel na de bevalling), en dat het bij mij vanzelf over ging. Het duurde bij mij wel even, pas na een maanden voelde het weer goed down under. Het heeft bij mij ook lang geduurd voordat ik weer sex wilde. Ik wilde dat niet voor mijn man maar snel gaan forceren. Maar wat ik denk: verzakking na de bevalling komt veel voor en pas als de klachten lang aanhouden zou ik naar de gynaecoloog gaan. Bij mijn tweede kind had ik veel minder klachten dan bij mijn eerste. De eerste schijnt toch een soort van "weg" vrij te maken.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
23-10-2017 11:22
Misschien stelt het je gerust dat ik je gevoel herken ( had ook dat gevoel na de bevalling), en dat het bij mij vanzelf over ging. Het duurde bij mij wel even, pas na een maanden voelde het weer goed down under. Het heeft bij mij ook lang geduurd voordat ik weer sex wilde. Ik wilde dat niet voor mijn man maar snel gaan forceren. Maar wat ik denk: verzakking na de bevalling komt veel voor en pas als de klachten lang aanhouden zou ik naar de gynaecoloog gaan. Bij mijn tweede kind had ik veel minder klachten dan bij mijn eerste. De eerste schijnt toch een soort van "weg" vrij te maken.
Maar als je het snel laat controleren is er met oefeningen misschien veel tewinnen. Ik zou juist niet afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Direwolf schreef:
23-10-2017 09:39
@hamerhaai: Dank voor je reactie. Ik heb met 6 weken na de bevalling de laatste controle bij de verloskundige, dus over 2 weken. Een gynaecoloog heb ik niet. De huisarts is volgende week pas weer aanwezig, anders had ik die wel even gebeld.
Vraag me gewoon af of ik nu al iets kan doen om de eventuele schade te beperken.
Vooral heel veel geduld hebben ;-)

Je kan eventueel een bekkenfysiotherapeut bellen voor advies.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik opende een paar jaar geleden een soortgelijk topic en toen leek het ook alsof niemand dezelfde problemen had, terwijl fysio en gyn zeggen dat het heel veel voorkomt.

Ik had al een blaasverzakking tijdens de zwangerschap, en kind woog bij geboorte 4,5 kg.
Mijn gyn was er heel relaxed over, zei dat het vaak voorkwam en vanzelf zou bijtrekken. Dat gebeurde idd ook, bobbel ging weg en ik had eigenlijk nergens last van. Toen ik na een jaar weleens wat druppels urine verloor bij niezen enz. ben ik een tijdje naar bekkenfysio gegaan, dat heeft enorm geholpen. Bevalling is nu bijna 2 jaar geleden en ik heb eigenlijk nergens meer last van, maar moet mezelf er wel aan herinneren oefeningen te doen, ik merk het meteen als ik dat een tijdje heb laten versloffen.

Overigens kun je ook met een verzakking gewoon sporten en seksen, weet alleen niet wat voor sport/oefeningen je wil doen - niet alles is even geschikt, maar ook dan kun je met rustig opbouwen al een hoop bereiken. Vergeet niet dat je nog maar 4 weken geleden bevallen bent, je zit nog midden in je kraamtijd!
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
23-10-2017 11:26
Maar als je het snel laat controleren is er met oefeningen misschien veel tewinnen. Ik zou juist niet afwachten.
Ja bekkenfysio is wel een goed idee en die oefeningen zul je moeten blijven doen. Maar echt naar de gynaecoloog gaan zou ik pas doen als de tijd en de oefeningen niet helpen. In de meeste gevallen trekt het gewoon bij.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja TO, in de tussentijd echt letten op (zware) dingen tillen: niet doen! En zorg ervoor dat je ontlasting soepel blijft (vezels en water) zodat je niet hoeft te persen, deze dingen kunnen je verzakking verergeren.
En nou ja, ik heb dus baat bij bekkenoefeningen, zoon is bijna 4 maanden en ik begin nu te merken dat het minder wordt als ik trouw m'n oefeningen blijf doen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook de VK bellen die kan wel een verzakking constateren. Binnen 6 weken val je nog bij hen onder de zorg.
Die zal je waars ook doorverwijzen naar een bekkenfysiotherapeut
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, ik heb morgen een afspraak bij de bekkenfysio! Hopelijk valt het allemaal mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven