Gezondheid alle pijlers

Verslaafd aan de tramadol

01-11-2017 19:28 116 berichten
Hallo allemaal

Ik ben verslaafd dit keer aan de tramadol. Ik ben verslavingsgevoelig en heb al heel wat verslavingen overwonnen maar de tramadol is anders. IK vind het doodeng! De lichamelijke ontwenningsverschijnselen en geestelijke zijn zo hevig. De maximale dosis per dag is 400 mg. Ik kreeg dan ook 400 mg voorgeschreven. 4 maal daags 1 of 2. Nam er in het begin ook gewoon 4 toen al snel 8 per dag. Toen kon ik via via aan meer tramadol komen en zat uiteindelijk op 20 stuks per dag. Heel langzaam afgebouwd. Op dat moment nam ik ze alleen nog maar om niet lichamelijk ziek te worden de high kreeg ik er al lang niet meer van je lichaam bouwt een tolerantie op.

Het is me nu gelukt om af te bouwen naar 7 stuks per dag maar heb het zo erg moeilijk dat ik toch weer meer wil gaan nemen. Moeilijk als ik in niet kunnen slapen, trillen, hoofdpijn, zweten, koud/warm, duizeligheid, oren die suizen, algehele spierpijn over mijn hele lichaam, diarree en misselijkheid en rustelozen benen vooral snachts. En een diepe depressie met suicidale gedachtes.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met stoppen met tramadol?
Ik begrijp niet, dat als je van jezelf weet, dat je verslavingsgevoelig bent, je kiest voor een middel waar aan je makkelijk verslaafd kunt raken.
Ja ik heb er ervaring mee. Eerst kreeg ik Oxycodon (6x per dag 5 MG) maar dat was zulk heftig spul. Dat slikte ik als ik de pijn ECHT niet uit kon houden maar toch kreeg ik er al snel afkickverschijnselen van. Grieperig, moe maar niet kunnen slapen, paniekerig etc maar voor mij werkte het beste om gewoon cold turkey te stoppen dus heb ze allemaal door de wc gespoeld en doorbijten maar.

Helaas ben ik nu ( lichamelijk ivm neuropathie) afhankelijk geworden van de tramadol. 6 x per dag 50 MG maar ik probeer het zo min mogelijk te slikken maar merk ook dat ik afkickverschijnselen krijg als ik het een paar dagen niet slik. Helaas kan ik niet helemaal stoppen want dan lig ik alleen nog maar in bed van de pijn maar heftig is het wel want ik ben eigenlijk een junk erdoor geworden. Nu al 3 dagen niets op maar ik snak ernaar en niet omdat ik op dit moment veel pijn heb. Het Stonede gevoel vind ik heerlijk maar ik heb doelen voor mijzelf gezet. Op de dagen dat ik vrij ben slik ik sowieso niets ( ook al heb ik pijn) totdat mijn kinderen in bed liggen en ik echt crepeer. Anders neem ik het niet. Op werkdagen neem ik er vaak 1 in de ochtend en 1 in de avond.
karin12345 schreef:
01-11-2017 19:33
Ik begrijp niet, dat als je van jezelf weet, dat je verslavingsgevoelig bent, je kiest voor een middel waar aan je makkelijk verslaafd kunt raken.
Soms kun je niet anders, zonder zou ik echt niet gefunctioneerd hebben in de eerste helft van dit jaar. Als ik kan kiezen tussen huilend van de pijn in bed liggen of een pijnstiller nemen en mijn leven normaal kunnen leiden ipv lijden.
Hoezo krijg je die dingen überhaupt?
Hopelijk kan je zelf bedenken dat je hier geen oplossing gaat vinden voor jouw probleem.
Je snapt niet dat wat je doet levensgevaarlijk is? Je organen gaan falen, dus zoek hulp, vandaag nog.
Of wil je gewoon even aandacht vragen hier? Die ga je niet krijgen, want je doet dit toch echt jezelf aan.
Waarom ben je niet in staat normaal te leven?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou contact opnemen met je behandeld arts. Ik herken je probleem en heb destijds met hulp van mijn arts af kunnen bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Neem contact op met je huisarts en vraag hulp hierbij
Pieps2016 schreef:
01-11-2017 19:39
Soms kun je niet anders, zonder zou ik echt niet gefunctioneerd hebben in de eerste helft van dit jaar. Als ik kan kiezen tussen huilend van de pijn in bed liggen of een pijnstiller nemen en mijn leven normaal kunnen leiden ipv lijden.
Ik heb hetzelfde als jij. Heb je geen therapie bij de fysio of revalidatiecentrum?
Ik heb nu geen pijnstillers meer nodig.
Bel je huisarts.

En ga desnoods een week of langer in bed liggen als dat je kan helpen om van die rommel af te raken.
Pieps2016 schreef:
01-11-2017 19:39
Soms kun je niet anders, zonder zou ik echt niet gefunctioneerd hebben in de eerste helft van dit jaar. Als ik kan kiezen tussen huilend van de pijn in bed liggen of een pijnstiller nemen en mijn leven normaal kunnen leiden ipv lijden.
Dat snap ik best hoor, zo heb ik zelf sterke slaappillen. Die slik ik alleen als ik drie nachten achter elkaar niet tot weinig geslapen heb en dan mag ik van mezelf een halfje, En liever dat nog niet eens, want ik ben als de dood eraan verslaafd te raken.
sinnombre schreef:
01-11-2017 19:42
Ik heb hetzelfde als jij. Heb je geen therapie bij de fysio of revalidatiecentrum?
Ik heb nu geen pijnstillers meer nodig.
Nee, ze zeiden dat het met de loop van de tijd nog minder kan worden ( en het is al een heel stuk verbeterd) maar een fysio kan er helaas niet veel aan doen. Mocht het in januari nog zo heftig zijn dan willen ze mij op een anti-epileptica zetten die als bijwerking heeft neuropathie te verminderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat spul één keer gehad en ik snapte meteen waarom dat spul uitsluitend op recept verkrijgbaar is. Ik heb de laatste die ik over had zelfs een tijd bewaard ‘voor wanneer ik er een keer zin in had’.

Geen tips, TO. Wel veel sterkte toegewenst.
Ik krijg ze voorgeschreven voor hevige rugpijn. Nu al 2 jaar.

Het lastige is dat mijn huisarts me niet serieus neemt met hoe hevig de ontwenningsverschijnselen zijn. Ik moest per week met 50 mg afbouwen wat ik doe maar dan nog zijn de klachten zo hevig. Ik ben vandaag weer geweest en kreeg een wat wil je dat ik doe te horen.

Ik zat te denken om misschien toch weer een doorverwijzing naar verslavingszorg te vragen maar weet niet of dat ook kan met zoiets als een pijnstiller, iemand hier ervaring mee?
Waarom slik je het eigenlijk? Heb je chronische pijn en kan de pijn niet met een ander middel gestilt worden? Al moet ik zeggen dat de meeste zware pijnstillers wel verslavend zijn, tramadol is dan nog het minst verslavend in tegenstelling tot bijvoorbeeld lyrica en fentanyl etc.

Mocht je het niet nodig hebben dan heb ik zoiets van stel je niet aan, gooi ze allemaal weg en blijf een week op de bank voor de tv hangen en je honger naar tramadol houdt vanzelf wel op.
Vraag bij de huisarts om hulp. Wees eerlijk over hoeveel je slikt.

Wat heb je er voor over om te stoppen?

Wat kost deze verslaving je nu?

Wat is hetgeen waar je de verslaving voor nodig hebt?
karin12345 schreef:
01-11-2017 19:43
Dat snap ik best hoor, zo heb ik zelf sterke slaappillen. Die slik ik alleen als ik drie nachten achter elkaar niet tot weinig geslapen heb en dan mag ik van mezelf een halfje, En liever dat nog niet eens, want ik ben als de dood eraan verslaafd te raken.
Ja op die manier probeer ik ook altijd een beetje te rotzooien. Lukt niet altijd hoor maar het merendeel van de tijd slik ik ze helemaal niet en echt alleen als de pijn zo hevig is dat ik tot niets in staat ben.
_Amand schreef:
01-11-2017 19:46
Ik heb dat spul één keer gehad en ik snapte meteen waarom dat spul uitsluitend op recept verkrijgbaar is. Ik heb de laatste die ik over had zelfs een tijd bewaard ‘voor wanneer ik er een keer zin in had’.

Geen tips, TO. Wel veel sterkte toegewenst.


Dankjewel

Ik kreeg toen ik het de eerste keer nam een heerlijk gevoel. Meer energie een prettige stemming en dat voor een borderliner. Helaas was dat van korte duur op een gegeven moment nam ik het alleen maar om niet lichamelijk ziek te worden. Mijn tip gooi die laatste die je bewaard weg. Echt het pretttige gevoel is deze enge ontwenningsverschijnselen niet waard.
Tramadol valt onder de niet zware pijnstillers. Ik vond er bar weinig aan ook. Al werd mijn humeur er wel beter van. Tegen de pijn deed het helemaal niks. Misschien omdat het zenuwpijn was.

Vraag bij de HA hulp en andere pijnstillers.
Tramadol valt onder de niet zware pijnstillers. Ik vond er bar weinig aan ook. Al werd mijn humeur er wel beter van. Tegen de pijn deed het helemaal niks. Misschien omdat het zenuwpijn was.

Vraag bij de HA hulp en andere pijnstillers als je die uberhaupt nog voor iets nodig hebt.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 01-11-2017 19:58
9.09% gewijzigd
hvslies schreef:
01-11-2017 19:50
Ik krijg ze voorgeschreven voor hevige rugpijn. Nu al 2 jaar.

Waardoor heb je zo'n rugpijn?
Ik las ook ergens dat je met een rollator loopt, waarom?
hvslies schreef:
01-11-2017 19:53
Dankjewel

Ik kreeg toen ik het de eerste keer nam een heerlijk gevoel. Meer energie een prettige stemming en dat voor een borderliner. Helaas was dat van korte duur op een gegeven moment nam ik het alleen maar om niet lichamelijk ziek te worden. Mijn tip gooi die laatste die je bewaard weg. Echt het pretttige gevoel is deze enge ontwenningsverschijnselen niet waard.
Voor ik ziek werd slikte ik het soms ook voor de lol hoor. Van 1 pilletje raak je echt niet verslaafd natuurlijk.

Maar je rugpijn, is daar een diagnose voor en kan er nog iets aan gedaan worden? Want hoe je het ook wend of keert als je niks aan de pijn ( kan) doen dan zal je er altijd wel weer een keer naar grijpen natuurlijk. En heb je de tramadol echt nodig? Kan je met paracetamol-ibuprofen al voldoende je pijn stillen?

En het rotte is dat je sowieso door die afkickverschijnselen heen moet. Duurt ongeveer een week dus echt even een week doorbijten, zou je het durven om in 1 x te stoppen? En je kan natuurlijk ook in klinieken terecht, van mijn oncoloog hoorde ik dat mensen de afgelopen paar jaar wel meer in een kliniek terecht komen vanwege tramadol/Oxycodon etc.
hvslies schreef:
01-11-2017 19:50
Ik krijg ze voorgeschreven voor hevige rugpijn. Nu al 2 jaar.

Het lastige is dat mijn huisarts me niet serieus neemt met hoe hevig de ontwenningsverschijnselen zijn. Ik moest per week met 50 mg afbouwen wat ik doe maar dan nog zijn de klachten zo hevig. Ik ben vandaag weer geweest en kreeg een wat wil je dat ik doe te horen.

Ik zat te denken om misschien toch weer een doorverwijzing naar verslavingszorg te vragen maar weet niet of dat ook kan met zoiets als een pijnstiller, iemand hier ervaring mee?
Ik weet via via dat je bij de jellinek wel kunt afkicken van medicatieverslaving.

Je huisarts heeft denk ik door dat jij een middel zoekt, een manier zoekt om de ontwenningsverschijnselen te verzachten. Het probleem is dat dat alleen met medicatie kan, en dat dat min of meer het probleem verplaatsen is.
karin12345 schreef:
01-11-2017 19:57
Waardoor heb je zo'n rugpijn?
Ik las ook ergens dat je met een rollator loopt, waarom?
Omdat ze zo'n rugpijn heeft, duhuh.
Mijn zoon heeft ook allerlei opiaten te verstouwen gekregen en ook hij bleek (fysiek) erg verslavingsgevoelig, wat zich uitte in enorme ontwenningsverschijnselen. In eerste instantie verschool de medische staf zich achter het beroemde 'maar de meeste mensen hebben er geen last van', maar na een tijdje gezeik mijnerziijds moesten ze toch toegeven dat zoon blijkbaar niet tot de meeste mensen behoorde in dit verband.

Wat bij mijn zoon heeft geholpen is een langzame, heel langzame afbouw, dat ging echt per milligram. En toen die laatste milligram eraf ging kreeg hij toch weer last, dus kan je nagaan.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat de oorzaak van de pijn bij mijn zoon inmiddels al weg was, en als ik je zo lees is dat bij jou niet het geval.Dat maakt de zaak in jouw situatie wel wat ingewikkelder lijkt me.
blueeyes*3 schreef:
01-11-2017 20:00
Ik weet via via dat je bij de jellinek wel kunt afkicken van medicatieverslaving.

Je huisarts heeft denk ik door dat jij een middel zoekt, een manier zoekt om de ontwenningsverschijnselen te verzachten. Het probleem is dat dat alleen met medicatie kan, en dat dat min of meer het probleem verplaatsen is.
Voor zover ik weet ( en ik ben geen arts maar wel een semi medisch beroep) kan je de verschijnselen idd verzachten met een ander verslavend middel dus idd dan verplaats je het probleem alleen maar. Ik ben echt een voorstander van cold turkey stoppen, even door de zure appel heen bijten en dan ben je ervan af ( bij mij tenminste dan he, bij de gedachte dat ik ooit nog een oxy slik ga ik al bijna over mijn nek).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven