Gezondheid alle pijlers

Androgenetica alopecia

07-11-2017 18:25 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw van begin 30 en vanaf ongeveer mijn 24ste kreeg ik van mijn toenmalige kapster te horen dat mijn haar dun werd. Ik zag dit toen zelf nog niet. Inmiddels zie ik het helaas overduidelijk. Mijn haar is vanuit de scheiding uit erg dun geworden. Mijn middenscheiding is breed en diffuus. En vooral aan de voorkant van mijn hoofd is het haar extreem dun, waardoor je er zo doorheen kijkt. Het haar zelf is dun qua structuur, maar daarnaast is volgens mij het aantal actieve haarzakjes ook minder geworden.

Eigenlijk pas begin dit jaar ben ik naar de huisarts gegaan om het echt te bespreken. Zij nam bloedonderzoek af, waar herhaaldelijk lage ferritine waarden uitkwamen (dit jaar 7 en 13). Ook in het verleden lag deze waarde altijd onder de 15. Vervolgens ben ik eerst naar huis gestuurd met meerde kuren ijzerpillen (ferrofumaraat, 3x daags). Helaas is mijn ferritine waarde nauwelijks gestegen. Wat natuurlijk sowieso al een probleem kan vormen. Vervolgens heb ik een doorverwijzing gevraagd naar de dermatoloog, waar ik gezien werd door een huisarts in opleiding. Na alleen een visuele inspectie kwam zij tot de conclusie androgenetica alopecia

Via dit consult kreeg ik 2 medicijnen voorgeschreven, minoxidil 5% (foam, gebruik ik ongeveer 4 maanden) en de Diane pil (gebruik ik ongeveer 3 maanden). Tot mijn grote verdriet is de situatie alleen maar erger geworden. Nu heb ik online gelezen dat de situatie bij het gebruik van minox soms eerst erger wordt, voordat het beter wordt. Maar ik zie nog steeds geen verbetering, integendeel. Is er iemand die ook minoxidil (heeft) gebruikt, en ervaring heeft met deze ´shedding´? Of zijn er andere medicijnen (regulier/alternatief) die ik als vrouw kan gebruiken? Of zou het toch kunnen dat de Diane pil dit veroorzaakt? Al is deze pil juist anti-androgeen.

Wat voor mij een grote rol speelt, is het psychische aspect. Men kan wel denken ´het is maar haar´maar voor vrouwen is het toch een deel van je vrouwelijke identiteit. Ik kijk constant in spiegels en ben met speldjes in de weer. Ook zie ik regelmatig losse haren liggen. Zelfs op mijn werkbureau, terwijl ik een kantoorfunctie heb. Ik ben er eigenlijk altijd bewust van, bijvoorbeeld met weersomstandigheden (regen, wind, of juist felle zon) maar ook bijvoorbeeld met lichtinval binnen. Ik wil gewoon weer onbezorgd kunnen leven! Daarnaast heb ik spijt dat ik niet eerder echt een behandeling ben gestart. Aangezien haar behouden het meest belangrijke blijkt te zijn. Zijn er vrouwen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten? Hoe heb je er mee om leren gaan?

Kortom een heel verhaal. Zijn er mensen die bovenstaande (helaas) herkennen? Of tips en trucs hebben? Ik ken niemand in mijn omgeving met deze klachten, dus voel mij er vaak erg alleen in. Sowieso heb ik het nog met niemand durven bespreken, omdat er toch een taboe op haarverlies heerst. Mochten er overigens ´lotgenoten´ een berichtje willen sturen, mijn PB staat (als het goed is) open. Alvast bedankt voor evt. reacties.
Alle reacties Link kopieren
Mijn openingspost was al erg lang, maar (voor de mensen die geloept hebben :)) waar het ook een rol bij speelt, is bij daten bijvoorbeeld. Ik heb nu 2 maanden een relatie met een leuke man. Maar ik durf het hem niet te vertellen. Tegelijk denk ik dat hij het misschien al gezien heeft.... Wanneer vertel je zo iets, en hoe wordt er op gereageerd? Ik kan ook niet vertellen hoe erg het haarverlies wordt. Omdat ik het zelf niet eens weet.
Ik voel met je mee! Helaas kamp ik met hetzelfde probleem. En hoewel ik wat ouder ben dan jij, merk ik dat mijn zelfvertrouwen als vrouw een knauw heeft gekregen. Altijd maar opletten waar je gaat zitten, hoe je je haar stylet zodat het zo min mogelijk opvalt... zucht.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat je een diagnose hebt en wil hier ook niet aan twijfelen hoor. Maar zijn je vitamines ook getest? Ik heb een vitb12 tekort en als ik weer een injectie nodig heb merk ik dit oa aan vreselijke haaruitval.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Hebben jullie dan ook echt de illusie dat niemand het ziet? Bij mij is dat wel over sinds ik een foto onder ogen kreeg van een bedrijfsborrel op een terras. De zon weerscheen precies op mijn schedel :cry: Gelukkig heb ik hem tijdig van het netwerk kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook een beetje en ben in een paar jaar tijd mijn enorme dikke bos haar kwijtgeraakt. Ik heb er geen medicijnen voor willen gebruiken. Het is nu inmiddels zo'n 1,5 jaar stabiel. Ik heb mijn staart, die tot halverwege mijn rug hing, ingewisseld voor een kort koppie waarbij het dunne haar minder opvalt. De dermatoloog zei tegen mij dat vrouwen hierdoor eigenlijk nooit helemaal kaal worden, wat echter maar een schrale troost is.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
ivm privacy verwijderd Sterkte !
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 07-11-2017 21:19
91.05% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
07-11-2017 18:55
Hebben jullie dan ook echt de illusie dat niemand het ziet? Bij mij is dat wel over sinds ik een foto onder ogen kreeg van een bedrijfsborrel op een terras. De zon weerscheen precies op mijn schedel :cry: Gelukkig heb ik hem tijdig van het netwerk kunnen krijgen.
Nee, helaas. Ik denk dat ze lief voor me zijn en zeggen dat ze het niet zien.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 07-11-2017 21:20
25.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als eerste, ondanks dat ik het niemand gun, toch ´goed´ om te lezen dat ik niet alleen ben. Vast herkenbaar, maar tegenwoordig lijkt haar wel een obessie te zijn geworden. Ik kijk automatisch bij vrouwen naar het haar. En juist van mijn leeftijd, lijk ik zowat wel de enige met dit haarverlies. Daar voel ik mij dus erg alleen in.
wiezel schreef:
07-11-2017 18:51
Ik begrijp dat je een diagnose hebt en wil hier ook niet aan twijfelen hoor. Maar zijn je vitamines ook getest? Ik heb een vitb12 tekort en als ik weer een injectie nodig heb merk ik dit oa aan vreselijke haaruitval.
Er zijn inderdaad wel meer waarden getest. Ik heb alle resultaten ook thuis liggen. Specifiek B12 is in februari dit jaar getest. En was toen voldoende. Eigenlijk hetgene wat altijd verlaagd is, zijn trombocyten (zijn bloedplaatjes geloof ik) en dus sowieso ferritine. Van het laatste zat ik dus altijd onder de 15, terwijl de waarde (als ik internet moet geloven weleenswaar) 70 lijkt te zijn, voor hergroei. Hier kom ik gewoon niet aan. Ik krijg deze waarden zelfs na maanden kuren slikken niet omhoog.

Ergens ben ik op dit moment het meeste bang dat de minoxidil zorgt voor extra ´shedding´. Maar dat mijn ferritine waarde onvoldoende is voor nieuwe haargroei. Iemand die toevallig deze combinatie heeft (gehad?) Eigenlijk heb ik gewoon spijt van die minoxidil. Ik wist sowieso dat het een levenslange commitment zou zijn. Dit had ik geaccepteerd. Maar de situatie lijkt alleen maar rap te zijn verslechterd. En nu weet ik niet of ik moet stoppen of toch moet doorzetten
MinkeDeWit schreef:
07-11-2017 18:55
Hebben jullie dan ook echt de illusie dat niemand het ziet? Bij mij is dat wel over sinds ik een foto onder ogen kreeg van een bedrijfsborrel op een terras. De zon weerscheen precies op mijn schedel :cry: Gelukkig heb ik hem tijdig van het netwerk kunnen krijgen.
Helaas heb ik die illusie ook niet meer. Inderdaad ben ik ook super beducht op foto´s bijvoorbeeld. Maar ik merk dat als mensen op het werk bij mij aan mijn bureau staan, ik ook super ongemakkelijk word. Ik weet gewoon dat ze zo op mijn haar kunnen kijken, en dit maakt mij erg onzeker. Zo zijn er talloze voorbeelden in het dagelijks leven helaas.
fayanna schreef:
07-11-2017 18:56
De dermatoloog zei tegen mij dat vrouwen hierdoor eigenlijk nooit helemaal kaal worden, wat echter maar een schrale troost is.
Klopt, ook dat heb ik gelezen. Is inderdaad een kleine geruststelling, maar inderdaad ook slechts een schrale troost. Ik hoopte gewoon dat de situatie zich zou stabiliseren, en niet rap zou verslechteren
raspberryfieldsforever wijzigde dit bericht op 07-11-2017 20:41
Reden: spelling
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
07-11-2017 19:31
Ik loop ivm ernstig haarverlies ook al een paar maanden bij de dermatoloog. Ik vind dat ze het probleem onderschatten en niet serieus nemen ( het is notabene een vrouw). Het continue haarverlies heeft zo'n enorme impact. Ik herken jouw beschrijving daaromtrent dan ook. Ik heb momenteel slapeloze nachten ervan en flinke depressieve buien, zeker na bv haarwassen waar het met bossen uitvalt.
Ik ben nog volop aan het zoeken naar een antwoord en overweeg een verwijzing te vragen naar een academisch ziekenhuis, wat mij ook door de alopecia vereniging is geadviseerd. Kijk eens op hun site, staat ook info op over medicijnen en je kan ze ook contacten. Sterkte !
Sterkte gizzmo-returns, voor iedereen overigens, maar in jouw qoute vind ik nog wel de meeste herkenning. Ook ik heb de afgelopen weken slapeloze nachten. Ik vrees hierdoor. Dan ben ik midden in de nacht aan het zoeken op websites zoals haarweb en Her Alopecia e.d.. Zoekende naar antwoorden die er niet zijn. Misschien is naar een academisch ziekenhuis inderdaad wel een goede tip. Ik was doorgestuurd naar een streekziekenhuis. Maar ook ik voel mij niet serieus behandeld. Sowieso al jammer dat ik de dermatoloog eigenlijk niet gesproken heb. Maar in principe gaven ze de diagnose ook met enige voorzichtigheid. De dermatoloog (ook vrouw!) zei dat de dan een ´breder´ haaruitval had verwacht. Wat ik enigszins gek vind, aangezien mijn situatie grotendeels lijkt op ¨plaatjes van het internet´. Ik twijfel inderdaad of de kennis er wel echt was. Ook bedankt voor de Alopecia vereniging. Ik was inderdaad de website al tegengekomen, maar misschien moet ik inderdaad contact opnemen
Alle reacties Link kopieren
Mag ik ook vragen hoe oud jullie ongeveer zijn? Ook rond de dertig, of toch wat ouder? Misschien als ik 40+ had geweest, dat ik het beter had kunnen accepteren. Ik voel mij nog te jong voor dit. Zeker omdat ik juist probeer het op te lossen. Maar het alleen maar averechts lijkt te werken. Had ik maar niets gedaan, denk ik nu momenteel achteraf.

Verder zit ik zelfs tegenwoordig bijvoorbeeld een haartransplantatie te overwegen. Maar ja, is ook duur en ingrijpend natuurlijk. Of simpeler beginnen, door het verven van de resterende haren die er nog wel zijn. In mijn eigen haarkleur. Maar ik ben super bang dat ze afbreken, en dan ben ik nog verder van huis, helaas. Pfff ´het is maar haar´, ik weet het. Maar het beheerst mijn leven momenteel :-[
Ik ben 40+ maar 50- . Ik heb naast het vele uitval ook last van een zere hoofdhuid. Maar omdat er niets te zien is, is het lastig een diagnose te stellen. Ik heb echt nachtmerries over kale hoofden etc. Het houdt me zo bezig. Ik was gelukkig altijd gezegend met een mooie bos half lang haar. Ik kan nu nog heel veel verbloemen door het goed te stylen. Ik kan het momenteel ook niet meer verven, wat ik ook erg vind omdat ik ook wel wat grijzer wordt. Voel me er zo onverzorgd bij. Heb nu een spraytje ontdekt, de uitgroeispray bij het kruidvat, die ik in mijn eigen haarkleur bovenop mijn haar spray zodat het wat voller lijkt en dus niet zo grijze uitgroei heeft.

Ik heb me inmiddels ook al wat georiënteerd op haarwerken. Als mijn haar in dit tempo blijft uitvallen en het niet tot stoppen wordt gebracht ben ik over een paar maanden echt bijna kaal. Ik ben wel geschrokken van de kosten. Als je echt een mooi natuurlijk ogend haarwerk wil, moet je fors in de buidel tasten. Vanuit de basisverzekering wordt er ongeveer 400 euro vergoed. Misschien moet je voor het nieuwe zorgverzekeringsjaar ook even goed naar je verzekering kijken of je de aanvullende polis moet uitbreiden met een goede extra vergoeding voor een haarwerk.
En pb me gerust. Het houdt mij ook erg bezig, dus als je van je af wil mailen, mail me gerust!
@ Raspberry; ik weet er wel wat meer over. Nu weet ik niet of hier een pb functie bestaat, maar dan kan je me een bericht sturen.
Alle reacties Link kopieren
Helaas herkenbaar! Ik heb dezelfde diagnose en ben nu net 40+. Heb al heel veel middelen geprobeerd.
Wat mij enigszins helpt is minoxidil en low level laser therapie. Ik gebruik de “Hairmax laserband 41”.
Ik heb ondervonden dat die laser ook wonderen doet voor je hoofdhuid (geen last meer van droogheid of pijn of jeuk).
Ik ben 45 maar het is al even aan de gang. Ik heb me voorgenomen om lang voordat ik zo 'kaal' ben als mijn moeder aan een pruik te gaan. Momenteel wisselt mijn stemming t.a.v. mijn haar per dag. Soms denk ik dat het wel meevalt maar met name in openbare toiletten met fel tl-licht is het echt niet te ontkennen. Ik kijk ook altijd naar het haar van andere vrouwen en kom er maar weinig tegen die dunner haar hebben dan ik.
Behalve dan in mijn eigen straat. Een van de buurvrouwen heeft helemaal geen haar meer. Ik leerde haar kennen met een mutsje, dus dacht eerst dat ze kanker had, maar het bleek een totale vorm van alopecia. Inmiddels draagt ze haar mutsjes alleen nog in de winter en als ze zakelijke afspraken heeft, maar verder altijd haar kale hoofd.
Wat ook erg is, als ik een staartje maak, of vlechtje, kan een klein haarelastiekje er tig keer omheen. Ik kan me haast niet voorstellen dat het bij jullie net zo erg is.
Helaas wel Minke. Ik heb mijn haar nu maar in kortere lagen geknipt op schouderlengte, ik heb gelukkig veel slag in mijn haar waardoor het nu opspringt en voller lijkt. DUs voor het oog van anderen zal het wel meevallen, maar als ik het bij elkaar pak is het een zielig bosje geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb noodgedwongen kort haar. Bij mij is het begonnen toen ik een jaar of 15 was. :cry:
Alle reacties Link kopieren
Een leerkracht van school had dat. Die had het gewoon kaal en ik vind dat veel beter staan dan heel dun of plekken.
https://www.wiewathaar.nl/8-redenen-waa ... xy-vinden/

Snap dat je liever hoort dat je een enorme bos terug krijgt maar of dat reeel is...
Buit je sterke punten uit en focus niet op je haar.
Sterkte iig.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
07-11-2017 21:02
Ik ben 40+ maar 50- . Ik heb naast het vele uitval ook last van een zere hoofdhuid. Maar omdat er niets te zien is, is het lastig een diagnose te stellen. Ik heb echt nachtmerries over kale hoofden etc. Het houdt me zo bezig. Ik was gelukkig altijd gezegend met een mooie bos half lang haar. Ik kan nu nog heel veel verbloemen door het goed te stylen. Ik kan het momenteel ook niet meer verven, wat ik ook erg vind omdat ik ook wel wat grijzer wordt. Voel me er zo onverzorgd bij. Heb nu een spraytje ontdekt, de uitgroeispray bij het kruidvat, die ik in mijn eigen haarkleur bovenop mijn haar spray zodat het wat voller lijkt en dus niet zo grijze uitgroei heeft.
Ondanks dat onze situaties verschillen, zijn er zeker ook veel overeenkomsten. Ook ik had mooi, dik haar met een mooie slag. Bij mij is het deels nog wel dik (achterin) maar op de top dus totaal niet. En helaas had ik laatst ook de eerste nachtmerrie over extreem haarverlies. En toevallig heb ik dezelfde soort uitgroeispray ook gevonden en gekocht. Hij camoufleert inderdaad wel wat. Alleen ik vind daarna de textuur niet prettig, en de kleur geeft ook af. Juist dus in mijn geval lastig met een nieuwe partner, als die door mijn haar wilt strijken. Sowieso heb ik hem al met een smoesje (bang voor vet haar)´verboden´ om aan mijn haar te zitten. Wat ik natuurlijk helemaal niet leuk vind om te zeggen. Aangezien het natuurlijk alleen maar lief bedoeld is. Voor de mensen met partner, is het haarverlies geen probleem voor je partner?
gizzmo-returns schreef:
07-11-2017 21:02
Ik heb me inmiddels ook al wat georiënteerd op haarwerken. Als mijn haar in dit tempo blijft uitvallen en het niet tot stoppen wordt gebracht ben ik over een paar maanden echt bijna kaal. Ik ben wel geschrokken van de kosten. Als je echt een mooi natuurlijk ogend haarwerk wil, moet je fors in de buidel tasten. Vanuit de basisverzekering wordt er ongeveer 400 euro vergoed. Misschien moet je voor het nieuwe zorgverzekeringsjaar ook even goed naar je verzekering kijken of je de aanvullende polis moet uitbreiden met een goede extra vergoeding voor een haarwerk.
Ook ik begin mij langzaam te oriënteren. Voorlopig zou ik met een topper nog wel uitkomen. Maar het idee staat mij eigenlijk onwijs tegen. Ik zal wel inderdaad proberen rekening te houden met verzekeringen. Maar eigenlijk wil ik een haarwerk zo lang mogelijk buiten de deur houden. Ik hoop (vast een utopie) eigenlijk nog steeds op een oplossing. Of in iedetr geval echt een officiele diagnose, waar ik misschien op termijn berusting in vind. Bedankt voor het aanbod van een PB trouwens, ik stuur vanavond of morgen even een berichtje
Alle reacties Link kopieren
Kumo schreef:
07-11-2017 21:19
Helaas herkenbaar! Ik heb dezelfde diagnose en ben nu net 40+. Heb al heel veel middelen geprobeerd.
Wat mij enigszins helpt is minoxidil en low level laser therapie. Ik gebruik de “Hairmax laserband 41”.
Ik heb ondervonden dat die laser ook wonderen doet voor je hoofdhuid (geen last meer van droogheid of pijn of jeuk).
Ook bedankt voor je bericht. Low level laser therapie ben ik nog niet echt tegen gekomen, denk ik. Dus de moeite van het uitzoeken waard! Ik had wel vaag iets gelezen van een laserkam, vooral op Amerikaanse fora geloof ik. Wat ook wel effect kan hebben. Even mij meer inlezen dus, denk ik.
MinkeDeWit schreef:
07-11-2017 21:22
Een van de buurvrouwen heeft helemaal geen haar meer. Ik leerde haar kennen met een mutsje, dus dacht eerst dat ze kanker had, maar het bleek een totale vorm van alopecia. Inmiddels draagt ze haar mutsjes alleen nog in de winter en als ze zakelijke afspraken heeft, maar verder altijd haar kale hoofd.
Dit soort vrouwen vind ik super sterk en krachtig! Ik probeer dit soort vrouwen ook echt als voorbeeld te zien, maar op dit moment in het acceptatie proces is het nog lastig. Ik zit nu in een soort boosheid fase (´waarom ik´), lastig om daar uit te raken.
Kumo schreef:
07-11-2017 21:28
Ik heb noodgedwongen kort haar. Bij mij is het begonnen toen ik een jaar of 15 was. :cry:
Wow, en ik dacht dat ik vroeg was met het begin rond midden 20. Lijkt mij helemaal lastig om zo jong daar al mee bezig te zijn?
Ik had ook ergens gelezen (heb veel teveel gelezen eigenlijk) op een Engelse site dat de start van de symptomen vaak 2 momenten kent. Ergens in de twintiger jaren (alhoewel 15 jaar dan een uitzondering is) of ergens rond de 40 jaar. Lijkt met de reacties in dit topic wel enigszins te kloppen.
nina1966 schreef:
07-11-2017 21:35
Een leerkracht van school had dat. Die had het gewoon kaal en ik vind dat veel beter staan dan heel dun of plekken.
https://www.wiewathaar.nl/8-redenen-waa ... xy-vinden/

Snap dat je liever hoort dat je een enorme bos terug krijgt maar of dat reeel is...
Buit je sterke punten uit en focus niet op je haar.
Sterkte iig.
Klopt, ik zoek ook wel eens op YouTube rond, en zie ik ook vrouwen die bewust kaal gaan. Voor mij echt nog heel veel stappen te ver. Maar zeker wel respect daarvoor sowieso
Ik heb het eigenlijk (in 10 jaar) nooit met mijn partner over mijn haar gehad. Hij vindt het wel gek dat ik bij regen een sjaal over mijn haar doe en in het zwembad dwangmatig mijn haar droog houd :proud:
Ik heb er ook geen behoefte aan om het te bespreken. Wat je niet zegt is er niet, zoiets hoop ik.
Mijn kale buurvrouw is net als de vrouwen op die foto's heel erg knap. Ik zou er echt niet uitzien zonder haar. Dat gaat dus niet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
07-11-2017 22:03
Ik heb het eigenlijk (in 10 jaar) nooit met mijn partner over mijn haar gehad. Hij vindt het wel gek dat ik bij regen een sjaal over mijn haar doe en in het zwembad dwangmatig mijn haar droog houd :proud:
Ik heb er ook geen behoefte aan om het te bespreken. Wat je niet zegt is er niet, zoiets hoop ik.
:mrgreen:
Eigenlijk alleen maar complimenten dan voor je partner, dat die je accepteert, zoals je bent! Of zou die het echt niet zien :)? Ik weet niet of mijn huidige partner zo denkt. En daarnaast zit ik ook een beetje met erfelijkheid, aangezien ik op enige termijn ook kinderen wil. Het zijn allemaal zaken die een rol spelen. Zeker nu juist tijdens het daten met deze partner, het verlies zo snel lijkt te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven