Gezondheid alle pijlers

Allergisch voor huisstofmijt, wat helpt daarteg en wat niet?

08-11-2017 21:05 66 berichten
Vandaag te horen gekregen dat ik allergisch ben voor huismijt. Vervelend, maar ik ben wel blij dat ik nu weet waarom ik voortdurend een verstopte neus heb in huis.
Nou gaf de arts me een aantal tips om het aantal klachten te verminderen. Hij raadde me aan mijn matras te vervangen, maar die is net nieuw en dat vind ik echt zonde van het geld. Graag zou ik jullie tips willen om de klachten te verminderen. Dit zijn de dingen die ik zelf ga doen de komende tijd:

1. Een anti huismijt matrashoes kopen ipv een heel nieuw matras, maar werken die wel?
2. Veel en vaak luchten
3. Bed niet meer opmaken
4. Vaker stofzuigen, zo'n 3 keer per week. heb helaas een gewone stofzuiger en weet niet of die goed genoeg Is?
5. Heb mijn kleren goed opgeborgen en een groot kleed in de woonkamer weggehaald.

Beddengoed regelmatig heet wassen deed ik al. Heb helaas buiten geen plek om mijn enorme dekbed te luchten. Al mijn beddengoed is synthetisch of katoen dus dat zou ok moeten zijn.

Echter heb ik dus een kat en die wil/ga ik echt niet wegdoen. Wel begreep ik dat het hebben van een kat niet echt bevorderlijk is maar ik hoop door alles goed schoon te houden toch van mijn klachten af te komen.

Iemand nog meer tips?
Ik doe er niets aan. Toch zinloos.
Ja die krengen zitten overal. Maar is er niets tegen te doen?
greenbean schreef:
08-11-2017 21:09
Ja die krengen zitten overal. Maar is er niets tegen te doen?
Ik neem de moeite niet.
Overal waar je komt is huismijt.

Ik heb wel om mijn donzen kussen zo’n hoes en dat maakt wel verschil. Maar verder gewoon een vloerkleed en gordijnen. Ik wil niet in een isoleercel leven.

En idd lekker veel de ramen en deuren open als het geen hooikoortsseizoen is :P
Ik heb het ook en sluit me wel aan bij MoirenPha, het is heel moeilijk om het echt te weren. Ik merk het vooral als ik iets doe waardoor het gaat dwarrelen, bijvoorbeeld oude spullen opruimen oid. Ik heb geen speciale matras en dekbedhoezen, dat kon ik destijds niet betalen en later is het er niet van gekomen. Wel synthetisch allemaal, veren trek ik echt heel slecht.

Stofzuigen is trouwens niet per se goed, als je geen goed filter (hepa dacht ik) blaas je de huisstofmijt zo aan de achterkant er weer uit.
Die matrashoes werkt bij mij in ieder geval wel. Heb zo'n zelfde hoezen ook om mijn dekbed en kussens. Verder heb ik inderdaad geen kleden of vloerbedekking en probeer ik mijn huis zoveel mogelijk stofvrij te houden.
En hoe zit het met die stofzuigers zonder zak, werken die beter? Of zo'n robotstofzuiger? Matrashoes heb ik besteld maar heb ik mijn twijfels over aangezien er onderzoeken gedaan zijn waaruit blijkt dat die niet werken.
gewoon elke dag een tabletje Loratadine nemen?
Ik neem anti histamine als ik stoffige klusjes ga doen. Heb mn huis er niet op aangepast, katten mogen hier ook nog gewoon wonen.
Tabletjes heb ik ook gekregen ja. En verder probeer ik het huis dan maar zo veel mogelijk schoon te houden. Regelmatig luchten is op zich geen straf en ik zou eigenlijk al veel vaker moeten stofzuigen...
Dit helpt ;-)
Afbeelding
Neem ik voor ik op bezoek ga bij iemand met katten, of voor ik de zolder ga opruimen.
Vloerbedekking zou ik niet mee kunnen leven, want dan zou ik steeds moeten stofzuigen en daar heb ik geen zin in. Met een gladde (houten, mooi :-) ) vloer, geen huisdieren en wekelijks stofzuigen zit mijn neus welliswaar veel dicht, maar heb ik er niet echt last van. Ik heb geen speciale bedhoezen enzo.
bedankt voor de tip! Zag dat die tabletjes vrij goedkoop zijn.
Wat ik doe:
Elke dag stofzuigen, overal laminaat, bed elke week verschonen en op 90 graden wassen, kussen en dekbed elke week uitschudden en luchten buiten.
jusa schreef:
08-11-2017 21:17
Ik neem anti histamine als ik stoffige klusjes ga doen. Heb mn huis er niet op aangepast, katten mogen hier ook nog gewoon wonen.
Dat vind ik lief van je :cat:
Ik heb een waterkussen! Volgens mij is die erg huisstofmijtproof.
Alle reacties Link kopieren
"Schoonmaken met zuiveringszout en etherische olie. Een simpele manier om van huisstofmijten af te komen is om je matras, tapijt en gestoffeerde meubilair regelmatig schoon te maken met zuiveringszout (baksoda) en etherische olie. Pepermunt, eucalyptus en wintergroen hebben de eigenschap om mijten te doden."
Ik heb een traagschuim matras. .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zodanig erge allergie klachten van huisstofmijt dat pilletjes al niet meer helpen. Maar, ik heb nu een geweldige neusspray. Hartstikke vies smaakje, maar nergens last meer van! Het heet Dymista, het is wel op huisartsrecept te krijgen.
Alles kan hier in de was qua beddegoed en ik vervang de kussens om de zoveel tijd.
Leren bank, keramisch hout op de grond, plekken waar de planten staan veranderd want man zette graag een mooie plant neer, wilde er zelf geen last van hebben dus zat ik de hele avond met een paar bladeren prikkend in mijn gezicht te niezen, en me af te vragen hoe dat toch kwam :crazy:.
Ik ben verhuisd van een oud huis met veel onbereikbare en stoffige hoekjes naar een nieuwbouw huis maar dat maakt niet zoveel verschil, gek genoeg.
Mepi schreef:
08-11-2017 21:30
Ik heb zodanig erge allergie klachten van huisstofmijt dat pilletjes al niet meer helpen. Maar, ik heb nu een geweldige neusspray. Hartstikke vies smaakje, maar nergens last meer van! Het heet Dymista, het is wel op huisartsrecept te krijgen.
Hoe krijg je dat in je neus? Serieuze vraag, want ik lees op veel plekken dat neusspray zou moeten helpen. Maar als mijn neus dicht zit, spuit ik het er tot ongeveer de hoogte van mijn neusvleugels in en daar komt het dan op de opstopping terecht. En dan moet ik niezen. Ik heb het alleen met neussprays die vrij verkrijgbaar zijn geprobeerd. Heb je een truckje ofzo om het wel goed naar binnen te spuiten?
Het-groepje schreef:
08-11-2017 21:36
Alles kan hier in de was qua beddegoed en ik vervang de kussens om de zoveel tijd.
Leren bank, keramisch hout op de grond, plekken waar de planten staan veranderd want man zette graag een mooie plant neer, wilde er zelf geen last van hebben dus zat ik de hele avond met een paar bladeren prikkend in mijn gezicht te niezen, en me af te vragen hoe dat toch kwam :crazy:.
Ik ben verhuisd van een oud huis met veel onbereikbare en stoffige hoekjes naar een nieuwbouw huis maar dat maakt niet zoveel verschil, gek genoeg.
Plant, ohja. Ik mijdt ook planten die sterk geuren in huis, dat is ook niezen (citroengeranium, hyacinten).
aaaanne schreef:
08-11-2017 21:40
Hoe krijg je dat in je neus? Serieuze vraag, want ik lees op veel plekken dat neusspray zou moeten helpen. Maar als mijn neus dicht zit, spuit ik het er tot ongeveer de hoogte van mijn neusvleugels in en daar komt het dan op de opstopping terecht. En dan moet ik niezen. Ik heb het alleen met neussprays die vrij verkrijgbaar zijn geprobeerd. Heb je een truckje ofzo om het wel goed naar binnen te spuiten?
Eerst met een neusdouxhe spoelen en dan de spray.
Ik heb een rhinohoorn.
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben de anti allergie hoezen (matras-dekbed-kussen)van Cara care goed geholpen. Onze dochter is nauwelijks benauwd meer in de nacht.
MoirenPhae schreef:
08-11-2017 21:42
Eerst met een neusdouxhe spoelen en dan de spray.
Ik heb een rhinohoorn.
Whow, in dat filmpje van rhinohoorn. Ze spoelt het ene neusgat in andere uit! Lukt dat echt, ook als je neus al verstopt zit?
(ik heb nu het gevoel een wasmiddelreclame te bekijken - alle vlekken met een veeg weg enzo )
aaaanne schreef:
08-11-2017 21:51
Whow, in dat filmpje van rhinohoorn. Ze spoelt het ene neusgat in andere uit! Lukt dat echt, ook als je neus al verstopt zit?
(ik heb nu het gevoel een wasmiddelreclame te bekijken - alle vlekken met een veeg weg enzo )
Ja, lukt uiteindelijk wel. Als het helemaal dicht zit doe ik soms een hoorn per kant, als het half dicht zit een hele voor beide neusgaten.

En sowieso goed, omdat het je slijmvliezen schoonspoelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven