Gezondheid alle pijlers

CRYPTORCHIDIE

10-11-2017 16:38 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben vandaag bij de DA geweest en helaas heeft mijn hond last van cryptorchidie, dit betekend bij hem helaas dat zijn beide balletjes niet indalen.
Nu kan ik mijn hond laten castreren maar dat wil ik om 2 redenen niet namelijk dat zijn karakter erdoor kan veranderen en hij is nu juist perfect zoals hij is en dat hij dan onder narcose moet en een zware operatie zal ondergaan waarbij zijn buik open gesneden zal moeten worden.
De DA gaf aan zelf niet echt een goed advies te kunnen geven dus ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben en mij kunnen helpen met de keuze die ik moet maken.
Alvast bedankt.

(Wat is cryptorchidie bij de hond?

Cryptorchidie is de aandoening waarbij één of beide testikels van de reu niet indalen tot in het scrotum (balzak). Andere benamingen zijn een niet-ingedaalde testikel of een binnenbal. Wanneer de testikel niet voldoende indaalt blijft deze óf in het lieskanaal óf in de buik achter, dit heet respectievelijk een inguinale en een abdominale binnenbal. In ongeveer 85-90% is er één testikel niet ingedaald, in de overige 10-15% zijn beide testikels niet in het scrotum aanwezig. http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/h ... ptorchidie)
knopper wijzigde dit bericht op 10-11-2017 16:49
0.00% gewijzigd
De meningen hierover verschillen.

Het schijnt zo te zijn dat een 'binnenbal' een vergrote kans heeft op ontwikkelen van kwaadaardigheid. Dat is een reden voor operatie.

Ik zou even om me heen informeren of een dergelijke ingreep ook via een kijkoperatie kan, dat is minder ingrijpend.

Dat een hond zo nodig van karakter moet veranderen na castratie... ik weet het niet hoor. Mij is het nooit opgevallen, maar dan heb ik ook altijd lieve honden gehad en dat veranderde niet door castratie.

Ook dikker worden vind ik niet nodig; gewoon wat zorgvuldiger voeren, in de gaten houden en voldoende beweging geven.

Nog een aanvulling : de fokker moet dit wel weten. Het is een erfelijke kwestie.
anoniem_28780 wijzigde dit bericht op 10-11-2017 16:48
6.33% gewijzigd
Geeft het gezondheidsrisico's voor de hond?
http://www.vetined.nl/news/76/show

10x zo grote kans op kanker als bij een wel ingedaalde testikel, ik zou het wel weten.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Ik las inderdaad dat het iets erfelijks kan zijn dus ik heb de fokker direct een app gestuurd, nog even zijn reactie afwachten.
Daarbij is inderdaad kans op teelbalkanker maar ik lees daar verschillende dingen over waardoor ik nu niet zo goed weet of de kans groter is dan de DA zei.
De DA gaat het sowieso in de gaten houden maar geeft ook aan dat het niet altijd goed te voelen is.
Ik vind het echt een lastige keuze, mijn hond word volgende week pas 1 jaar.

Bedankt voor de link.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
10-11-2017 16:47
De meningen hierover verschillen.

Het schijnt zo te zijn dat een 'binnenbal' een vergrote kans heeft op ontwikkelen van kwaadaardigheid. Dat is een reden voor operatie.

Ik zou even om me heen informeren of een dergelijke ingreep ook via een kijkoperatie kan, dat is minder ingrijpend.

Dat een hond zo nodig van karakter moet veranderen na castratie... ik weet het niet hoor. Mij is het nooit opgevallen, maar dan heb ik ook altijd lieve honden gehad en dat veranderde niet door castratie.

Ook dikker worden vind ik niet nodig; gewoon wat zorgvuldiger voeren, in de gaten houden en voldoende beweging geven.

Nog een aanvulling : de fokker moet dit wel weten. Het is een erfelijke kwestie.
Nee mijn hond zit op een goed gewicht al moet hii niet dunner worden. Hij eet en beweegt goed.

Ik heb veel verschillende verhalen over castratie gehoord en helaas vooral veel negatief vandaar mijn angst. Het is nu zo'n lieverd met een leuk karakter, iedereen is gek op m.

Er is een mogelijkheid voor een implantaat waardoor je kan zien of je hond erg veranderd maar ik wil hem dit niet onnodig aan doen of om hem vervolgens alsnog te laten castreren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken geen enkele gecastreerde hond die vervelender is geworden na castratie. Wel een paar honden die vervelender waren vóór de castratie.

Een castratie is niet zo'n heel grote ingreep. De hond krijgt voorafgaand een roesje waardoor hij in slaap valt waar jij bij bent. Daarna krijgt hij de narcose en de ingreep. Tegen de tijd dat hij goed en wel echt wakker wordt, ben jij al gebeld en er weer bij. De pijn na de ingreep komt pas nadat hij al thuis is, maar dan bij er dus voor hem.
De dierenarts geeft pijnstilling, dus pijn zal er nauwelijks zijn.
Case-je schreef:
10-11-2017 18:26
Een castratie is niet zo'n heel grote ingreep. De hond krijgt voorafgaand een roesje waardoor hij in slaap valt waar jij bij bent. Daarna krijgt hij de narcose en de ingreep. Tegen de tijd dat hij goed en wel echt wakker wordt, ben jij al gebeld en er weer bij. De pijn na de ingreep komt pas nadat hij al thuis is, maar dan bij er dus voor hem.
Je had denk ik even gemist dat de ballen niet op de gebruikelijke plek zitten. In dit geval dus geen kleine ingreep maar een buikoperatie.
Heb je het eigenlijk pas net ontdekt?
Als het goed is heeft de dierenarts het bij het eerste onderzoek gecontroleerd en vermeld in het paspoort.
Dan kun je de fokker ook vragen de ingreep te vergoeden.

Heeft je dierenarts de ballen wel al kunnen voelen? Anders is het zeker nuttig om van te voren een echo te doen, om te zien of de ballen er überhaupt wel zijn en waar ze zitten. Als je eigen dierenarts er weinig ervaring mee heeft is het misschien aan te raden een meer ervaren arts (dierenziekenhuis) te zoeken.
anoniem_28780 wijzigde dit bericht op 11-11-2017 10:38
Reden: aanvulling
16.15% gewijzigd
Een van onze honden heeft dat gehad. Die is gecastreerd. Ons is verteld dat de bal die niet indaalt een verhoogde kans op kanker geeft en kan leiden tot vreemd gedrag omdat de hormoonproductie anders is in een te warme omgeving. Het gedrag van de hond is hetzelfde gebleven, maar gedrag was bij ons geen punt in de overweging.
Heb je al een beslissing genomen, Knopper?
Heb je iets aan de reacties op je vraag?
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
16-11-2017 16:44
Heb je al een beslissing genomen, Knopper?
Heb je iets aan de reacties op je vraag?
Sorry zie je bericht nu pas.
Ik heb zeker wat aan de reacties maar heb nog geen beslissing genomen.
Lastige is ook dat iedereen die ik spreek of hier iets anders zegt en daarbij word het een heftige operatie.
De DA vind dat ik het moet aan kijken en we het onder controle houden, zij is zelf tegen castreren.
Alle reacties Link kopieren
De fokker geeft aan het niet te herkennen en reageert vervolgens niet meer op mijn bericht, vind dit erg vreemd omdat we normaal wel goed contact hadden zo af en toe. Geeft me toch een naar gevoel.

Eerste controle bij de DA gaven ze aan de balletjes te voelen en nu voelen ze lege zakjes. Ben er inderdaad pas net achter gekomen en m'n hond is net 1 geworden.

Het lijkt alsof ik me er drukker om maak dan de DA zelf en mn moeder was erbij en die zegt ook dat we het moeten afwachten maar ik ben er wel dagelijks mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een cryptorchide reu. In zijn werkende leven heeft hij nooit last gehad van de niet ingedaalde bal, hij vangt geen konijnen met zijn ballen. Castreren was geen optie, ik wilde de testosteron voor bespiering en gedrag. Nu hij 12 is is de inwendige bal duidelijk vergroot maar hij heeft er geen merkbare last van, hij heeft meer last van andere kwalen zoals schade door een aanrijding een jaar geleden. Ik laat de hond er niet aan opereren, met pijnstilling leeft hij misschien nog een jaar, zolang hij nog loopt en zich normaal gedraagt (geen duidelijke tekenen van pijn of discomfort) kan hij rustig bejaard nog wat rondscharrelen en daarna is het einde verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Kon de dierenarts vertellen of de ballen in de liezen zitten of echt in de buikholte? Ook dat maakt een verschil qua 'zwaarte' van de ingreep. Nog een vraag: Hoe oud is je hond nu? En welk ras is het?

Ik zou ze ook laten weghalen. Zoals eerder vernoemd is er echt een verhoogde kans op ontwikkeling van tumoren in zijn latere leven. Daarnaast klopt het inderdaad dat de hormoonproductie anders kan zijn ivm warmere omgeving.
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven