Gezondheid alle pijlers

Chronisch ziek en doelen stellen

10-11-2017 22:59 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben door mijn arts naar een psycholoog gestuurd om te leren omgaan met mijn chronische ziekte en chronische pijn. Ik slik Tramadol en Cymbalta, maar dat helpt alleen maar een beetje tegen de pijn.

Nu wil mijn psycholoog graag dat ik doelen voor mezelf stel die SMART zijn. Maar ik vind het heel moeilijk om mijzelf doelen te stellen. Ik heb de hele dag pijn en ik ben de hele dag suf en slaperig. Lezen van boeken gaat niet meer. Ik lig vaak op bed omdat de pijn te heftig is.

Wat voor doel zou ik kunnen stellen? Welke doelen hebben andere chronisch zieken met chronische pijn op dit forum? (Ter inspiratie)
Alle reacties Link kopieren
Ik had voor mezelf als doel om wat vaker leuke activiteiten te doen. Merkte dat dat wel weer erg veel energie gaf. Soms moet je daar een paar dagen voor opofferen, maar dat is het plezier wel waard :-) Ook proberen positiever te denken. Niet denken aan wat niet lukt, maar wat je wel kan. Aan de dagen dat je minder pijn hebt.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Zoiets abstracts als "vaker leuke dingen doen" motiveert mij niet om op een slechte dag toch mijn bed uit te komen. Ik stel concrete dingen, waarbij er een rangorde is van dingen die noodzakelijk zijn om in leven te blijven (eten, drinken, boodschappen doen), dingen die ervoor zorgen dat ik me beter voel (me wassen, aankleden, naar buiten, bewegen, maar ook: huishouden bijhouden, administratie doen) en dingen die ervoor zorgen dat ik in contact blijf met de maatschappij en mijn omgeving (afspreken met vriendinnen, naar bijeenkomsten gaan, museumbezoek, etc.)