Gezondheid alle pijlers

Zorgverzekering 2018 mbt zwangerschap

13-11-2017 20:29 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Er is een algemene zorgverzekering topic geopend oven hoe en wat voor 2018.

Maar het lijkt me handig om de grote groep even te filteren voor de (toekomstige) zwangeren onder ons.

Ik ben inderdaad bezig om zwanger worden en sommigen van ons zijn zwanger. Hoe pak je het aan met je zorg verzekering voor 2018. Er zijn risico's natuurlijk, bijv dat je betaald maar je hebt aanvullend (goed geregeld voor een zwangerschap) niet nodig maar het kan ook andersom zijn.

Het lijkt me leuk om te gaan brainstormen, uitzoeken en elkaar uitleggen waarom je een verzekering wil of gaat kiezen. Voel je je niet verplicht maar het is wel fijn om elkaar te helpen en tips te kunnen geven. Alles heeft zijn voor en nadelen helaas.
anoniem_258455 wijzigde dit bericht op 13-11-2017 23:57
0.00% gewijzigd
Bam!!!!
Elke basis is voldoende en hetzelfde.
Voor de zwangerschap en de bevalling zelf.

Alleen als je zonder medische indicatie toch in een ziekenhuis wil bevallen kun je kijken naar de aanvullende verzekeringen. Net zoals extra zorg thuis en lagere of geen eigen bijdrage voor de kraamhulp.
Alle reacties Link kopieren
Huh t andere topic is ineens weg?
Ik blijf denk ik bij interpolis incl de meerzeker aanvullende, ben ik voor 130€ per maand klaar incl tandarts.
Aankleefsjaan noemde in t andere topic cz nog en dat je daar halverwege t jaar evt op kon zeggen, maar dat vind ik nergens terug.
Alle reacties Link kopieren
ben hier zeer benieuwd naar, ben uitgerekend in februari 2018. is dit nu het topic of is er een ander topic voor gekomen?
Ik zie m niet bij zwanger. Waar ik naar kijk:

Basisverzekering:
- restitutie polis zodat ik zelf alle zorgverleners kan kiezen. Bij natura moet je kijken of er een contract is met jouw zorgverleners en met het ziekenhuis waar je (indien nodig) wilt bevallen. Anders krijg je vaak 70-80% vergoed ipv hele rekening.

Aanvullende verzekering:
- vergoeding bevallingscursus. Sommigen bieden alleen bij bepaalde cursussen, anderen voor alles dat gericht is op bevallen. Varieert van 50-200 euro.
- vergoeding eigen bijdrage kraamzorg. Bij standaard aantal uren ben je al een dikke 200 euro kwijt aan eigen bijdrage.
- vergoeding lactatiezorg indien nodig.
- fysiotherapie
- vergoeding in ziekenhuis bevallen zonder medische indicatie

Je kunt dan eenvoudig uitrekenen wat de aanvullende verzekering in totaal extra kost en hoeveel alles kost als je het zelf betaald. Ik ben ervan uitgegaan dat ik fysio nodig heb. Inclusief de vergoeding voor een cursus en standaard aantal kraamzorg uren als je borstvoeding geeft ben ik dan goedkoper uit met een vrij prijzige aanvullende verzekering.

Ik heb gevonden dat CZ en Delta Lloyd compleet de meest gunstige zijn gelet op bovenstaande punten. Ook doordat ik hypnobirthing wil doen en veel verzekeringen alleen beperkt aantal cursussen vergoeden. Delta Lloyd compleet heeft 27 keer fysio en CZ aanvullend had zo'n 12. Overigens ben ik door via Independer af te sluiten een dikke honderd euro per jaar goedkoper uit.
Bij de meeste verzekeringen kan je trouwens als je in het kalenderjaar zwanger raakt alsnog je verzekering aanpassen door bij dezelfde verzekeraar een (ander) aanvullend pakket te nemen. Je betaalt dan vaak met terugwerkende kracht vanaf januari. Ik zou daarom niet een dure nemen als je nog niet zwanger bent, maar kijken naar een verzekeraar waar je het bij zwangerschap aan kan passen.
Alle reacties Link kopieren
De tekst had ik nog gekopieerd. Inderdaad de andere topic is weg.
Maargoed dan maar hier verder.

Saga die eisen heb ik inderdaad ook. Ik ga van de week alles even bekijken. Ik zag wel ff dat er veel verschil in zat wat er vergoed wordt en wat niet.

Dat verhaal van de cz had ik ook gehoord..
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Even nieuwschierig.

ikzelf heb mij alleen nog maar verdiept in CZ aangezien dit mijn huidige verzekering is.

waar ik zelf vooral oplet is vergoeding eigenbijdrage kraamzorg bij cz krijg je die alleen met de grotere verzekering gezinnen maar dat is zon groot bedrag per maand dat ik weer beter zelf de die vergoeding kan betalen.

inderdaad vanmiddag maar is kijken of dit via independer misschien anders is.

ik ben vooral heel erg benieuwd naar waar jullie uiteindelijk voor kiezen. zelf ga ik dit weekend er voor zitten en dan zal ik het ook laten weten.
Even een terugvind post
Moet ook nog eens goed inde verzekering duiken
Ik lees ook even mee. Ik neig nu naar Delta Lloyd maar heb nog niet naar CZ gekeken.

Toevoeging: nu net wel maar dan kom ik op 160-170 euro per maand! Dat is wel érg veel...

Als cursus wil ik graag mom in balance doen maar ik kan niet goed vinden welke verzekeraars daar (een deel van) vergoeden.
Saga_Röversdotter schreef:
13-11-2017 23:05
Ik zie m niet bij zwanger. Waar ik naar kijk:

Basisverzekering:
- restitutie polis zodat ik zelf alle zorgverleners kan kiezen. Bij natura moet je kijken of er een contract is met jouw zorgverleners en met het ziekenhuis waar je (indien nodig) wilt bevallen. Anders krijg je vaak 70-80% vergoed ipv hele rekening.

Aanvullende verzekering:
- vergoeding bevallingscursus. Sommigen bieden alleen bij bepaalde cursussen, anderen voor alles dat gericht is op bevallen. Varieert van 50-200 euro.
- vergoeding eigen bijdrage kraamzorg. Bij standaard aantal uren ben je al een dikke 200 euro kwijt aan eigen bijdrage.
- vergoeding lactatiezorg indien nodig.
- fysiotherapie
- vergoeding in ziekenhuis bevallen zonder medische indicatie

Je kunt dan eenvoudig uitrekenen wat de aanvullende verzekering in totaal extra kost en hoeveel alles kost als je het zelf betaald. Ik ben ervan uitgegaan dat ik fysio nodig heb. Inclusief de vergoeding voor een cursus en standaard aantal kraamzorg uren als je borstvoeding geeft ben ik dan goedkoper uit met een vrij prijzige aanvullende verzekering.

Ik heb gevonden dat CZ en Delta Lloyd compleet de meest gunstige zijn gelet op bovenstaande punten. Ook doordat ik hypnobirthing wil doen en veel verzekeringen alleen beperkt aantal cursussen vergoeden. Delta Lloyd compleet heeft 27 keer fysio en CZ aanvullend had zo'n 12. Overigens ben ik door via Independer af te sluiten een dikke honderd euro per jaar goedkoper uit.
Hier heb ik ook naar gekeken. Delta Lloyd heeft tot nu toe mijn voorkeur, want veel vergoed en relatief lage premie. Ook wil ik aanvullend pas doen als ik zwanger raak. Kan alleen niet vinden hoe ik dat moet regelen....

Moet Zilveren kruis, VGZ en CZ nog uitrekenen. Die kan ik collectief afsluiten, dus eens zien wat dat oplevert :)
Alle reacties Link kopieren
Vgz vind ik ook een interessante
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Over tussentijdse wijzigingen:

Zorgverzekering tussentijds wijzigen bij OHRA en Delta Lloyd

Bij OHRA en Delta Lloyd is het mogelijk om tussentijds je zorgverzekering te wijzigen. Dat kan maximaal één keer. Wel kan dat maar in een beperkt aantal situaties:

Je bent zwanger.Je adopteert een kindje.Je gaat samenwonen.Je gaat verhuizen.Je gaat scheiden.Je kinderen gaan het huis uit.Je gaat met pensioen.Je verliest je baan.

De wijziging kun je doorgeven in de 'Mijn-omgeving' van OHRA en Delta Lloyd. Let op: deze service geldt niet voor de aanvullende verzekeringen Zeker en Zekerplus en alle tandartsverzekeringen. Ook geldt het niet voor Luxe Verpleging en Werkgeverszorgpakketten.​
Bam!!!!
Ik had gisteren ook al gepost, maar voor mij zijn twee dingen van belang: vergoeding eigen bijdrage kraamzorg, en fysio tijdens de zwangerschap. Bij Menzis (via PMA, dus in collectief) betaal ik ongeveer 130 euro voor een verzekering die de kraamzorg volledig vergoedt, en de fysio 18 keer, daar moet ik genoeg aan hebben tot juni. Poliklinisch is voor mij niet van belang (indicatie ivm vorige bevalling), en we geven flesvoeding, dus geen lactatiekundige.

Wat trouwens mijn aanpak is: ik heb de verzekeringen en pakketten waartussen ik twijfelde op een rij gezet, kosten erbij, en ernaast wat ik zonder aanvullende verzekering kwijt zou zijn. Sommige dingen kunnen namelijk niet uit; bij Delta Lloyd krijg je bij het eerste aanvullend pakket 100 euro terug voor kraamzorg, bij het derde krijg je het volledig vergoed, maar dat scheelt dus ongeveer 100 euro, en ze vragen er 25 euro extra voor. Dat kan dus nooit uit - als dat je voornaamste keuzeoverweging is.
Alle reacties Link kopieren
Jarja schreef:
14-11-2017 08:29
Even nieuwschierig.

ikzelf heb mij alleen nog maar verdiept in CZ aangezien dit mijn huidige verzekering is.

waar ik zelf vooral oplet is vergoeding eigenbijdrage kraamzorg bij cz krijg je die alleen met de grotere verzekering gezinnen maar dat is zon groot bedrag per maand dat ik weer beter zelf de die vergoeding kan betalen.

inderdaad vanmiddag maar is kijken of dit via independer misschien anders is.

ik ben vooral heel erg benieuwd naar waar jullie uiteindelijk voor kiezen. zelf ga ik dit weekend er voor zitten en dan zal ik het ook laten weten.
Dit is dus precies de reden waarom ik dit afgelopen jaar niet verzekerd heb (wij zijn trouwens bij Menzis). Ik krijg wel vergoeding voor een aantal behandelingen fysiotherapie, maar niet voor de eigen bijdrage kraamzorg. Een bevalling in het ziekenhuis is bij mij sowieso medisch omdat ik al eens een keizersnede heb gehad.
Overigens zie ik dat zij ook tot 200 vergoeden voor lactatiekundige hulp, dus dat is prima.
Alle reacties Link kopieren
heey meiden ik kom uit bij vgz. aanvullend best en tand goed.

die verzekeren voor mij het volgende wat belangrijk is:
€.100 cursus ( ik doe nu ook al cursus maar wil volgens jaar januari nog 1 partnerdag doen van 60,-)

fysio 18 behandelingen. ik denk zelf hier ruim voldoende aan te hebben aangezien ik nu (7 maanden zwanger) nog nergens last van heb. en ik zelf meer fan ben van mensendiek dan fysio waarbij je oefeningen krijgt en je zelf de problemen leert oplossen met je eigen lichaam.

kraamzorg 100% vergoeding eigenbijdrage
poliklinische bevalling 100% eigenbijdrage

lactatie deskundige 75,- per bevalling of 80 euro voor aanschaf van een borstkolf.

hier betaal je dan 146,10 per maand voor.

volgens mij heb ik hier nu aan alles gedacht.
waarschijnlijk ga ik voor deze optie.
Alle reacties Link kopieren
Let wel op dat 100% iets anders is dan volledige vergoeding he!
100% houdt in: Dan betekent dat voor dat artikel een vergoeding tot maximaal 100% van het tarief dat in Nederland bij een vergelijkbare behandeling gebruikelijk is. (voorwaarden interpolis)
Voor poliklinisch bevallen is volgens mij 208€ afgesproken, maar soms is t dus duurder en moet je de rest zelf bijleggen.
MaryCrawley schreef:
14-11-2017 09:27
Ik lees ook even mee. Ik neig nu naar Delta Lloyd maar heb nog niet naar CZ gekeken.

Toevoeging: nu net wel maar dan kom ik op 160-170 euro per maand! Dat is wel érg veel...

Als cursus wil ik graag mom in balance doen maar ik kan niet goed vinden welke verzekeraars daar (een deel van) vergoeden.
Die cursus is volgens mij gericht op fitheid tijdens de zwangerschap. Dat is dan geen bevalcursus. Daar moet je dus op letten. Veel verzekeringen vergoeden alleen cursussen gericht op de bevalling.
Let wel op welke cursus je wilt doen en welke vergoed worden. Er staan in algemene voorwaarden vaak extra eisen. Wat Roos zgt over 100% geldt voor alles.

Jarja,volgens mij ben je bij geen enkele AV die kraamzorg eigen bijdrage vergoed goedkoper uit als het je alleen daar om gaat.

Bloemetjesolifant, dan ga je er met fysio vanuit dat je na bevalling sowieso geen fysio nodig hebt? Omdat je het over tot juni hebt? Wat je zegt over volledige vergoeding kraamzorg klopt. Alleen daarvoor moet je geen av nemen. Maar bij dat pakket zit ook 27x fysio, 200 euro lactatiedeskundige, 200 euro voor bevalcursus etc. Via Independer krijg je bij delta zo'n 20 per maand korting, is een soort collectiviteitskorting.


Nadeel VGZ vind ik dat je bij tandarts maar 80% krijgt van behandelingen (behalve periodieke controle). En 150 euro voor cursus. En relatief weinig fysio voor de prijs.
Saga_Röversdotter schreef:
14-11-2017 19:33

Bloemetjesolifant, dan ga je er met fysio vanuit dat je na bevalling sowieso geen fysio nodig hebt? Omdat je het over tot juni hebt? Wat je zegt over volledige vergoeding kraamzorg klopt. Alleen daarvoor moet je geen av nemen. Maar bij dat pakket zit ook 27x fysio, 200 euro lactatiedeskundige, 200 euro voor bevalcursus etc. Via Independer krijg je bij delta zo'n 20 per maand korting, is een soort collectiviteitskorting.
Ik heb bij mijn vorige zwangerschap een keer of 8 voor de bevalling gehad, en 2 keer daarna. Was overigens bekkenoefentherapie, geen gewone fysio. Ik ga er dus vanuit dat ik met 18 behandelingen vergoed sowieso goed zit, omdat ik minder maanden in het jaar zwanger ben (vorige keer uitgerekend in november, dus hele zwangerschap in het kalenderjaar) en de ervaring leert dat mijn klachten volledig hormonaal zijn, en dus heel snel overgaan na de bevalling.

Voor de vergoeding kraamzorg hoef ik 't niet alleen te doen, nee. Maar uitgaande van de vorige keer steven ik af op 10 keer therapie, 49 uur kraamzorg, en na de tijd nog 2 keer een set nuvaringen a 36 euro per set, dus dat is (300 + 200 + 72) 572 euro (47,66 per maand) die ik kan declareren, voor een maandelijkse premie van 17,95 (inclusief collectiviteitskorting). Kan dus makkelijk uit.
Saga_Röversdotter schreef:
14-11-2017 19:23
Die cursus is volgens mij gericht op fitheid tijdens de zwangerschap. Dat is dan geen bevalcursus. Daar moet je dus op letten. Veel verzekeringen vergoeden alleen cursussen gericht op de bevalling.
Weet ik, maar dat vind ik dus nogal lastig te vinden.

CZ vergoed het wel sowieso maar als de verzekering 250e duurder wordt heeft het weinig zin.
Roos7 schreef:
14-11-2017 18:05
Voor poliklinisch bevallen is volgens mij 208€ afgesproken, maar soms is t dus duurder en moet je de rest zelf bijleggen.
Dit klopt niet. Er is een vastgestelde eigen bijdrage voor niet medische bevallingen. Deze wordt uit verschillende av's volledig vergoed. Ik ben in februari bevallen en had vgz met aanvullend best. Ik heb bijna al mijn fysio gebruikt, plus lactatiekundige en eigen bijdrage kraamzorg. Haalde het er ruim uit.
MaryCrawley schreef:
14-11-2017 19:57
Weet ik, maar dat vind ik dus nogal lastig te vinden.

CZ vergoed het wel sowieso maar als de verzekering 250e duurder wordt heeft het weinig zin.
Hangt ervan af hoe duur de cursus is toch ;) Je kunt ook kijken naar kleinere verzekeringen, zoals de Amersfoorts en de Friesland. Alleen als het met name om cursus gaat ben je denk ik snel goedkoper uit door die zelf te betalen.
Alle reacties Link kopieren
1Aapje schreef:
14-11-2017 20:05
Dit klopt niet. Er is een vastgestelde eigen bijdrage voor niet medische bevallingen. Deze wordt uit verschillende av's volledig vergoed. Ik ben in februari bevallen en had vgz met aanvullend best. Ik heb bijna al mijn fysio gebruikt, plus lactatiekundige en eigen bijdrage kraamzorg. Haalde het er ruim uit.
Ik had t even wat duidelijker moeten opschrijven inderdaad, dit ging over t geval zonder aanvullende verzekering.

Hoeveel uur kraamzorg krijg je gemiddeld eigenlijk? De av die ik op t oog heb vergoed maximaal voor 24 uur de eigen bijdrage, dat lijkt me aan de krappe kant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven