Gezondheid alle pijlers

Hoesten en zwanger, wat kan ik doen?

18-11-2017 05:09 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoest al dagen enorm. Het lijkt niet minder te worden en ondertussen heb ik erg veel last van mijn ribben door het kracht zetten om de slijm op te hoesten. Ook heb ik steeds harde buiken en urineverlies.
Ik gebruik broomhexine hoestdrank maar heb het idee dat dat niet echt werkt. Ik hoest elke keer een klein beetje slijm op maar moet daar heel diep voor gaan. Als ik minder diep hoest en het slijm niet meekomt blijft de hoestprikkel bestaan.
Na overleg met arts is er niks anders wat ik mag gebruiken.
Ik voel me een beetje moedeloos. Ik slaap sinds maandag na 2/3 uur niet meer door het hoesten en voel me echt op.
Kennen jullie wellicht tips om de hoest te verlichten voor tijdens een zwangerschap?
Kijk bij een goede groenteboer voor een ramenas, deze ziet eruit als een donkerbruine winterpeen.
Hol deze uit met een opening aan de onderkant en vul hem met bruine suiker en zet hem dan op een glas. Het siroop dat daaruit komt helpt heel snel tegen allerlei soorten hoest. Om de 2 uur een slokje nemen.

Je kan dit ook doen met een ui, maar dat werkt minder goed.

Je zou ook voor de dennensiroop kunnen gaan van het Kruidvat, dat heeft geen kwalijke ingrediënten zoals dat broomgedoe, want dat is echt niet goed voor je ongeboren kindje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens mijn laatste zwangerschap ventolin gekregen, dit gaf mij net de kracht goed te hoesten en niet in een eindeloze hoest bui te raken. Zelfs tijdens mijn bevalling had ik enorme last van. Eenmaal bevallen was het hoesten helemaal over :p
Alle reacties Link kopieren
Ui naast bed, dat slinkt de slijmvliezen waardoor er minder slijm wordt geproduceerd.

Zelfgemaakte kippensoep eten

Thee met biologische honing (of thijmhoning)

Vitamine C (zonder chemische toevoegingen)

Ijsje

Dropje (een keer kan best)
Alle reacties Link kopieren
Cateautje, ik ga morgen meteen op zoek. Werkt die dennensiroop ook slijmoplossend?

Ventolin hebben we niet besproken met de arts, kan ik nog even navragen.

Ui naast bed ga ik ook proberen, wist niet dat dat ook met hoesten hielp.

Zelfgemaakte kippensoep ga ik morgen maken!

Dropjes heb ik maar doet eigenlijk niks, is wel lekker :)
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
18-11-2017 05:39
Ui naast bed, dat slinkt de slijmvliezen waardoor er minder slijm wordt geproduceerd.

Ze heeft juist bijna geen slijm, moet daar diep voor hoesten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
En acetylcysteïne?

Vraag eens bij je apotheek. Volgens de bijsluiter is dat ook veilig te gebruiken.

Beterschap.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
18-11-2017 06:20
En acetylcysteïne?

Vraag eens bij je apotheek. Volgens de bijsluiter is dat ook veilig te gebruiken.

Beterschap.
Hmm ik lees het inderdaad. Ik ga het even navragen. De arts zei dat ik naast die broomhexine niks mocht als zwangere.
Cateautje : broomhexine is helemaal niet schadelijk voor het ongeboren kindje. Ik vind het best kwalijk dat je zoiets hier verkondigt. Je maakt TO alleen maar onnodig ongerust misschien.

TO : op zich werkt de broomhexine dus wel iets, want je kan wel wat slijm ophoesten, en dat is wat broomhexine doet. Die maakt het los, zodat je het kan ophoesten. Maar als dit niet voldoende werkt, zou je idd acetylcysteïne kunnen proberen ook. Dit zorgt er ook voor dat het los komt en werkt misschien wat beter bij je.
Platliggen zorgt dat slijm nog eens extra vast gaat zitten, dus probeer zo recht op mogelijk te slapen. Heb dat tijdens mijn zwangerschap ook gehad en toen sliep in de hoek van de hoekbank, omdat ik me tegen de hoge leuningen goed halfzittend kon nestelen. Je kunt ook proberen zoveel kussens aan je hoofdeinde te leggen dat je wat hoger ligt. Slaapt allemaal niet fantastisch, maar beter dan helemaal niet.
Daarnaast helpt het als je probeert niet te hoesten, maar echt te rochelen. Dat hele vieze schrapende wat je rokers wel eens hoort doen. Zo duw je het slijm omhoog en komt het sneller los dan wanneer je hoest.
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
18-11-2017 06:54
Platliggen zorgt dat slijm nog eens extra vast gaat zitten, dus probeer zo recht op mogelijk te slapen. Heb dat tijdens mijn zwangerschap ook gehad en toen sliep in de hoek van de hoekbank, omdat ik me tegen de hoge leuningen goed halfzittend kon nestelen. Je kunt ook proberen zoveel kussens aan je hoofdeinde te leggen dat je wat hoger ligt. Slaapt allemaal niet fantastisch, maar beter dan helemaal niet.
Daarnaast helpt het als je probeert niet te hoesten, maar echt te rochelen. Dat hele vieze schrapende wat je rokers wel eens hoort doen. Zo duw je het slijm omhoog en komt het sneller los dan wanneer je hoest.
Ik lig inderdaad al omhoog ivm maagzuur. En net als jij heb ik me in de hoek van de hoekbank genesteld. Dan slaap ik echter hele korte stukjes maar beter dan niks.

Rochelen ga ik eens proberen, dat doet waarschijnlijk ook minder pijn.
Alle reacties Link kopieren
Verder geen middeltjes op je te helpen. Maar kreeg wel de tip van de fysio om met je hoofd zijwaarts te niezen en hoesten. Aangezien ik veel last heb van mijn bekken. Zo krijg je minder druk en kun je de "klappen" beter opvangen. Mischien iets op te proberen?
Alle reacties Link kopieren
Vroeger kon je op recept bisolvon kopen; daardoor werd de hoest veel minder droog. Tegenwoordig is die vrij over de toonbank verkrijgbaar en daarom vraag ik me af of de werkzame stof er nog wel in zit.

Mocht die er nog inzitten dan lijkt die mij goed te werken. De hoest wordt daardoor vochtiger zodat je productiever hoest.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je kan overigens hoesten vrij lang inhouden en vaak verdwijnt de reflex dan ook als je stopt met hoesten. Immers; je kan toch af en toe slapen dus kennelijk is de prikkel te onderdrukken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
18-11-2017 06:07
Ze heeft juist bijna geen slijm, moet daar diep voor hoesten.
:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is het droge binnenklimaat ook van invloed, nu de CV’s weer harder aanstaan door het koude weer buiten. Ventileer en lucht je voldoende in huis? Eventueel kan een luchtbevochtiger ook nog wat extra verlichting geven. (Als je geen automatische hebt, laat dan de afzuiger uit als je straks soep gaat maken en zet wat extra bakjes met water op de verwarming).
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een zwangere die nu 9 weken enorm aan het hoesten is.. van de week toch maar langs de huisarts gegaan. Ik kreeg de volgende tips van haar:

-strepsils tegen de keelpijn (geen strepfen)
-blauwe bessen- of bosbessensap drinken
-hoestdrank met noscarpine gebruiken.
Alles komt goed
Jolandje schreef:
18-11-2017 08:07
Hier ook een zwangere die nu 9 weken enorm aan het hoesten is.. van de week toch maar langs de huisarts gegaan. Ik kreeg de volgende tips van haar:

-strepsils tegen de keelpijn (geen strepfen)
-blauwe bessen- of bosbessensap drinken
-hoestdrank met noscarpine gebruiken.
Zwangerschap
Over het gebruik van noscapine tijdens de zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. Tot dusver zijn er geen schadelijke effecten bekend. Tijdens de zwangerschap slechts gebruiken na overleg met uw arts.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
18-11-2017 06:28
Cateautje : broomhexine is helemaal niet schadelijk voor het ongeboren kindje. Ik vind het best kwalijk dat je zoiets hier verkondigt. Je maakt TO alleen maar onnodig ongerust misschien.

TO : op zich werkt de broomhexine dus wel iets, want je kan wel wat slijm ophoesten, en dat is wat broomhexine doet. Die maakt het los, zodat je het kan ophoesten. Maar als dit niet voldoende werkt, zou je idd acetylcysteïne kunnen proberen ook. Dit zorgt er ook voor dat het los komt en werkt misschien wat beter bij je.

Het ligt toch niet aan Cateautje dat dat in de bijsluiter staat?

Zwangerschap
Er is geen aanwijzing dat het gebruik van dit middel tijdens de zwangerschap schadelijk kan zijn voor het ongeboren kind. Boomhexine gaat echter wel over in het lichaam van het ongeboren kind. Uit voorzorg moet u dit middel niet gebruiken als u zwanger bent
.

Bovenstaande is letterlijk gekopieerd uit de bijsluiter. Nou heeft TO het overlegd met een arts, dus zal er vast een weloverwogen beslissing gemaakt zijn.

Ik hoest me momenteel ook de longen uit het lijf, maar helaas heb ik nog geen enkel geneesmiddel gevonden waarbij de bijsluiter mij voldoende geruststelde om het te gaan gebruiken.

Ook acetylcysteïne vind ik behoorlijk twijfelachtig.

Zwangerschap en borstvoeding
Zwangerschap
De gegevens uit onderzoek naar acetylcysteïne-gebruik bij zwangere vrouwen zijn beperkt. Uit proeven met dieren zijn geen directe of indirecte schadelijke effecten gebleken op de zwangerschap of de ontwikkeling van het kind voor, tijdens en na de geboorte. Gebruik Acetylcysteïne Sandoz bruis tijdens de zwangerschap alleen na zorgvuldige afweging van de voor- en nadelen.


Ik heb bovenstaande letterlijk gekopieerd uit de bijsluiter en vind dat wel iets anders dan “veilig te gebruiken”, dit vind ik meer “we weten het eigenlijk nog niet echt”.

Dus hier is het nu veel thee, water, honing, snoepjes, ect. Ik heb maandag toevallig wel een afspraak staan met een arts, dus dan ga ik wel advies vragen, maar zolang ze een ander advies geven dan de bijsluiter heb ik daar toch wel een hele goede uitleg bij nodig voor ik iets in ga nemen.
Alle reacties Link kopieren
Cherilee schreef:
18-11-2017 08:44
Zwangerschap
Over het gebruik van noscapine tijdens de zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. Tot dusver zijn er geen schadelijke effecten bekend. Tijdens de zwangerschap slechts gebruiken na overleg met uw arts.
Wat wil je hiermee zeggen? Bijsluiter lezen is logisch toch?
Alles komt goed
Jolandje schreef:
18-11-2017 09:02
Wat wil je hiermee zeggen? Bijsluiter lezen is logisch toch?
Nee, overleggen met je arts. Dus dit advies aan een vreemde geven op een forum is nogal bijzonder.
stripverhaal schreef:
18-11-2017 08:44
Het ligt toch niet aan Cateautje dat dat in de bijsluiter staat?

Zwangerschap
Er is geen aanwijzing dat het gebruik van dit middel tijdens de zwangerschap schadelijk kan zijn voor het ongeboren kind. Boomhexine gaat echter wel over in het lichaam van het ongeboren kind. Uit voorzorg moet u dit middel niet gebruiken als u zwanger bent
.

Bovenstaande is letterlijk gekopieerd uit de bijsluiter. Nou heeft TO het overlegd met een arts, dus zal er vast een weloverwogen beslissing gemaakt zijn.

Ik hoest me momenteel ook de longen uit het lijf, maar helaas heb ik nog geen enkel geneesmiddel gevonden waarbij de bijsluiter mij voldoende geruststelde om het te gaan gebruiken.

Ook acetylcysteïne vind ik behoorlijk twijfelachtig.

Zwangerschap en borstvoeding
Zwangerschap
De gegevens uit onderzoek naar acetylcysteïne-gebruik bij zwangere vrouwen zijn beperkt. Uit proeven met dieren zijn geen directe of indirecte schadelijke effecten gebleken op de zwangerschap of de ontwikkeling van het kind voor, tijdens en na de geboorte. Gebruik Acetylcysteïne Sandoz bruis tijdens de zwangerschap alleen na zorgvuldige afweging van de voor- en nadelen.


Ik heb bovenstaande letterlijk gekopieerd uit de bijsluiter en vind dat wel iets anders dan “veilig te gebruiken”, dit vind ik meer “we weten het eigenlijk nog niet echt”.

Dus hier is het nu veel thee, water, honing, snoepjes, ect. Ik heb maandag toevallig wel een afspraak staan met een arts, dus dan ga ik wel advies vragen, maar zolang ze een ander advies geven dan de bijsluiter heb ik daar toch wel een hele goede uitleg bij nodig voor ik iets in ga nemen.
Dat is dan raar, want het farmaceutisch kompas geeft aan dat het wel gewoon gebruikt kan worden. Daar haal ik mijn info vandaan, aangezien ik de bijsluiter zo niet bij de hand heb. Vreemd dat de bijsluiter dan wat anders zegt dan het kompas :-[
Nu is het natuurlijk wel zo dat bij heel veel middelen de “we weten het eigenlijk nog niet echt”-regel van toepassing is. Er zijn namelijk maar weinig zwangere vrouwen die zich aanmelden voor onderzoeken natuurlijk. Dus in heel veel bijsluiters staat dat het niet mag, omdat er gewoon geen onderzoek naar is gedaan.
anoniem_63b9a19091605 wijzigde dit bericht op 18-11-2017 09:21
7.54% gewijzigd
retrostar schreef:
18-11-2017 07:19
Vroeger kon je op recept bisolvon kopen; daardoor werd de hoest veel minder droog. Tegenwoordig is die vrij over de toonbank verkrijgbaar en daarom vraag ik me af of de werkzame stof er nog wel in zit.

Mocht die er nog inzitten dan lijkt die mij goed te werken. De hoest wordt daardoor vochtiger zodat je productiever hoest.
Bisolvon is hetzelfde als broomhexine. Dat is de werkzame stof in bisolvon :)
Jolandje schreef:
18-11-2017 08:07
Hier ook een zwangere die nu 9 weken enorm aan het hoesten is.. van de week toch maar langs de huisarts gegaan. Ik kreeg de volgende tips van haar:

-strepsils tegen de keelpijn (geen strepfen)
-blauwe bessen- of bosbessensap drinken
-hoestdrank met noscarpine gebruiken.
Mogen strepsils dan weer tijdens de zwangerschap? Ik weet nog dat dat 6 jaar geleden werd afgeraden. Heb toen de bijsluiter gelezen en daar stond in dat het niet mocht.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook nog kunnen vragen aan je arts of apotheker of je trachitol mag.

In de bijsluiter staat: overleg met je arts of apotheker of je dit middel kan gebruiken. En vervolgens staat er dat je dit middel mag gebruiken. Beetje verwarrend dus ik zou het wel na vragen.

Het wordt normaal gebruikt voor keelpijn. Er zit lidocaine in wat verdoofd. Bij mij helpt dat ook vaak net genoeg om van de kriebel af te komen als ik door hoesten niet kan slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven