Gezondheid alle pijlers

Psycholoog of overgang?

19-11-2017 10:00 43 berichten
Al tijden (lees jaren) heb ik last van vreemde sensaties in mijn lichaam. Zoals hartkloppingen, hart op hol, lam/ doof gevoel in mijn armen, pijnlijke spieren, pijnlijke gewrichten, heftige hoofdpijn, soort electrische schokken bij m'n hartstreek, pijn in m'n benen, enz. (Dit gelukkig niet allemaal tegelijk, maar telkens lijkt er weer iets nieuws voor in de plaats te komen.)

Hier schrik ik telkens van.
Na de eerste schrik kan ik het een aantal dagen relativeren voor mezelf.
Wanneer het te lang aanhoudt ga ik naar de huisarts.
Inmiddels heel wat onderzoeken verder geeft de huisarts nu aan dat het waarschijnlijk reacties zijn vanuit oud zeer van mijn jeugd. (PTSS)
Hij verwijst mij nu dan ook terug naar de GGZ.
Zelf twijfel ik hier over omdat ik dit voor mijn gevoel aan het begin van dit jaar had afgesloten m.b.v. een psycholoog.

Een aantal keren heb ik mijn huisarts gevraagd of het niet gewoon de overgang zou kunnen zijn. Maar hij zegt letterlijk dat zolang ik nog menstrueer en geen opvliegers heb dat het dan niet de overgang kan zijn.

Wel heb ik af en toe last van nachtzweten en stemmingswisselingen en m'n menstruatie rommelt qua hevigheid en duur.

Nog even voor de duidelijkheid, sinds kort is er wel astma geconstateerd en iets onschuldigs met m'n hart wat niet voor die sensaties kan zorgen.
Overigens is mijn vitaminen- en mineralenhuishouding op orde.

Mijn huisarts zegt tevens dat een overgangstest niet zinvol is. Ook zegt hij dat de astmamedicijnen dit niet als bijwerkingen kunnen geven. (Wanneer ik hierover lees dan lees ik hele andere dingen.)

Maar wanneer ik over de overgang lees lijk ik wel veel klachten te herkennen....

Is dit herkenbaar voor iemand? Hoe ben je hier mee om gegaan?
Ik zou zo graag wat helderheid krijgen hierin.
Huisartsen hebben vaak opmerkelijk weinig verstand van de overgang. Je klachten kunnen inderdaad door de overgang veroorzaakt worden. Er zijn meer vrouwen die door hevige overgangs klachten een beetje angstig worden of die door kun klachten denken dat ze psychisch niet in orde zijn. Een test is maar een moment opname. Ik zou een afspraak maken met een overgangs consulente.
Alle reacties Link kopieren
Vraag anders toch die test aan je ha ter geruststelling. Eventueel kun je naar een andere arts voor een second opinion.
Alle reacties Link kopieren
Wat is je leeftijd? Je kan de huisarts ook vragen om je bloed te laten prikken daar aan kan hij zien of je al bezig bent met de overgang.
Hoe oud was je moeder toen de overgang begon?
Hetismogelijk schreef:
19-11-2017 10:06
Vraag anders toch die test aan je ha ter geruststelling. Eventueel kun je naar een andere arts voor een second opinion.
En als haar hormonen level op dat moment toevallig normaal is weet ze nog niets.
Alle reacties Link kopieren
ik zou eens een andere dokter om raad vragen.deze wimpelt je wel makkelijk af.
overgang is zo te bevestigen of uit te sluiten met een bloedtest.
het is misschien geen overgang,maar er zijn wel meer aanwijzingen dat het iets lichamelijks kan zijn.spiersteken/krampen en hartkloppingen zijn een regelmatig gehoorde klacht bij medicijnen.
Wow, wat fijn zo snel al een aantal reacties!

Mijn leeftijd is 48. Aan m'n moeder kan ik het niet vragen omdat ik geen contact heb met haar. (Zij is de oorzaak van mijn trauma.)

Een overgangsconsulente is een heel goed idee, daar ga ik mee aan de slag.

Ik wist niet dat er ook bloedtesten voor de overgang zijn, ik dacht dat het met urine ging. Zijn die bloedtesten wel betrouwbaar dan?

Begin december heb ik een controle bij de longarts en dan zal ik het navragen over de bijwerkingen van de medicijnen. In de bijsluiters staat namelijk niet heel veel.

In onze dokterspraktijk zit ook een vrouwelijke huisarts, misschien zou ik bij haar wel een test kunnen krijgen, mits zij dat zinvol acht.
Alle reacties Link kopieren
Hm ik weet het niet want ik slik nog steeds de pil.
en daar ga ik mee door tot ik 50 ben.
overgangstesten hebben geen zin. Gezien je leeftijd is de kans groot dat je er in zit. Maar je hebt ook een trauma zeg je. Dus het 1 kan naast het ander bestaan en elkaar versterken
Is er al gekeken naar vitaminetekorten?
Alle reacties Link kopieren
Vervelend voor je al die kwalen. Het brengt een hoop onzekerheid met zich mee vind ik. Heel veel van deze klachten heb ik zelf ook, heb je ook veel last van duizelingen, het gevoel onvast op je benen te staan soms? Dit alles in combi met hartkloppingen is doodeng. Voor de spierpijnen kun je magnesiumcitraat nemen. Dit schijnt wel te helpen. Een gesprek met een overgangsconsulente is iets wat ik zelf ook nog overweeg. En dan vooral om het psychische verhaal. Ik ben gewoon een dikke schijterd geworden door al dit soort rare klachten. Ben bij vlagen bang dat ik iets eng mankeer, daar hebben veel vrouwen last van in deze periode schijnt het.
En aan je huisarts heb je weinig in dit geval. Op een paar uitzonderingen na zijn het allemaal hokjesdenkers..geen opvliegers, geen overgang. :steam:
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
tarataz schreef:
19-11-2017 10:06
Huisartsen hebben vaak opmerkelijk weinig verstand van de overgang. Je klachten kunnen inderdaad door de overgang veroorzaakt worden. Er zijn meer vrouwen die door hevige overgangs klachten een beetje angstig worden of die door kun klachten denken dat ze psychisch niet in orde zijn. Een test is maar een moment opname. Ik zou een afspraak maken met een overgangs consulente.
Perfecte reactie. Advies ter harte nemen!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Overgangstesten hebben geen zin. De hormoonniveaus schommelen sowieso heel erg en de waarden zijn per vrouw heel verschillend. Huisartsen weten heel weinig van de overgang. Je hormoonspiegels dalen allang voordat je menstruatie verandert en sommige geluksvogels krijgen helemaal nooit opvliegers. Als je hormonale anticonceptie gebruikt, kan dat cyclusveranderingen natuurlijk ook heel lang maskeren.

Het lastige met je klachten is dat ze niet specifiek zijn voor de overgang en een heleboel verschillende oorzaken kunnen hebben. Een daarvan is de overgang, maar het kan van alles zijn.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Huisartsen zijn helemaal niet logisch bezig.
Je mag wel de pil slikken tot je vijftigste, maar niet aan de hormoonvervangende therapie, die minder hormonen bevat...hoe krom is dat?
Nog maals dank voor jullie reacties.

Hormonale anticonceptie gebruik ik al niet meer sinds m'n 25e jaar.

Duizelingen heb ik gelukkig niet, maar wel af en toe het gevoel van onvast op mijn benen staan. Ook heb ik af en toe dat als ik opsta vanuit de stoel dat ik dan continue door een been zak en nauwelijks kan lopen. Dit duurt meestal een half uur en dan is het weer over.

Ook heb ik wel gedacht dat het een combi van beiden kan zijn. (Trauma en overgang.) Maar daarom mijn twijfel.

Verder zijn mijn vitamines en mineralen op orde, daar waar ik gevoelig ben voor tekorten vul ik deze aan. Zoals magnesium bisglycinaat, D3 en B12 smelttabletten.

Wat ik merk bij mezelf is dat het inderdaad de onzekerheid is die me nekt. En ja een overgang zonder opvliegers.... wat ik nu ervaar vind ik al wel genoeg, haha.
Wel heb ik eens gelezen dat wanneer je het je hele leven al koud hebt dat je opvliegers dan alleen maar zou ervaren als een aangename warmte, dat lijkt me dan wel weer heerlijk.

Inmiddels heb ik via internet gezien dat er hier in het ziekenhuis een inloopspreekuur is bij de overgangsconsulente, dit kan met en zonder verwijsbrief. Morgen ga ik even bellen voor meer info.
Veel succes TO !
Alle reacties Link kopieren
Armbandkraaltje schreef:
19-11-2017 19:58
Nog maals dank voor jullie reacties.

Hormonale anticonceptie gebruik ik al niet meer sinds m'n 25e jaar.

Duizelingen heb ik gelukkig niet, maar wel af en toe het gevoel van onvast op mijn benen staan. Ook heb ik af en toe dat als ik opsta vanuit de stoel dat ik dan continue door een been zak en nauwelijks kan lopen. Dit duurt meestal een half uur en dan is het weer over.

Ook heb ik wel gedacht dat het een combi van beiden kan zijn. (Trauma en overgang.) Maar daarom mijn twijfel.

Verder zijn mijn vitamines en mineralen op orde, daar waar ik gevoelig ben voor tekorten vul ik deze aan. Zoals magnesium bisglycinaat, D3 en B12 smelttabletten.

Wat ik merk bij mezelf is dat het inderdaad de onzekerheid is die me nekt. En ja een overgang zonder opvliegers.... wat ik nu ervaar vind ik al wel genoeg, haha.
Wel heb ik eens gelezen dat wanneer je het je hele leven al koud hebt dat je opvliegers dan alleen maar zou ervaren als een aangename warmte, dat lijkt me dan wel weer heerlijk.

Inmiddels heb ik via internet gezien dat er hier in het ziekenhuis een inloopspreekuur is bij de overgangsconsulente, dit kan met en zonder verwijsbrief. Morgen ga ik even bellen voor meer info.
Je klachten zijn tamelijk aspecifiek voor de overgang. Er is dus een flinke kans dat ze een andere oorzaak hebben. Ik zou mijn energie steken in het zoeken van een andere oorzaak en me niet blind staren op de overgang. Ik snap dat de onzekerheid vervelend is, maar 100% zekerheid over de overgang ga ja waarschijnlijk niet krijgen, tenzij je andere klachten ontwikkelt of je menstruatie verandert.

Ik ik ben zo iemand die het altijd koud had, maar opvliegers zijn toch echt heel, heel vervelend. En als mijn eeuwig koude voeten nou meededen met de opvliegerij maar nee... :)
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Er zijn volgens mij toch wel heel veel klachten die vreemdgenoeg niet echt bij de overgang horen, maar zich in deze periode wel manifesteren. Dus ja...
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar sinds ik 4 jaar geleden met de pil stopte is er het een en ander in mijn lijf veranderd. Ik heb hier geen verklaring voor, ik weet alleen dat mijn lijf geen kunstmatige hormonen meer kreeg, en toen begon voor mij de ellende. Spierpijnen in mijn nek en schouders, hartkloppingen, duizelingen en doemgedachten. Allemaal klachten die ik niet aan de overgang zou koppelen, maar die ik eerder nooit heb gehad.. Maar ze zijn er wel, zonder goede reden. Ik heb echt gedacht dat ik een enge ziekte had!
Maar toch schijnen ze vaker voor te komen! Alleen hoor je er nooit wat over totdat je toevallig op een website komt over de menopauze. Zelfs een huisarts weet van niks! Rara hoe kan dat?
Mijn klachten zijn ook best vaag hoor, maar een aantal dingen zie ik toch echt steeds terug komen in diverse lijstjes van symptomen van de overgang.

Vandaag heb ik even contact gehad met het ziekenhuis, maar anders dan de website aangeeft heb ik wel een verwijsbrief nodig voor de overgangsconsulente.

Mijn huisarts wilde mij wel een verwijsbrief geven maar hij staat er niet achter.
Maar nu even afwachten tot ik een afspraak krijg en dan zien we verder.

Vannacht ook weer flink gezweten in m'n bed, bij het opstaan was m'n haar zelfs nat, blegh.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Het kan zeker geen kwaad, en misschien krijg je antwoord op een aantal vragen en neemt dit wat onzekerheid weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies dezelfde klachten en bij mij zijn ze allemaal overgegaan door het beginnen te slikken van de anticonceptie pil.

Ik ben 46 en menstrueer nog regelmatig en geen opvliegers.
Alle reacties Link kopieren
Armbandkraaltje, bij de overgangsconsulenten van de VVOC heb je geen verwijsbrief nodig. Er is ook Care for women, ook overgangsconsulenten. Gaan uit de aanvullende verzekering, zeggen zij op hun websites. Ik heb zelf geen ervaring met een overgangsconsulente, dat niet. Een huisarts die zegt dat je niet in de overgang zit wanneer je nog menstrueert en geen opvliegers hebt ? Werkelijk, wat een gebrek aan kennis.
Toch zou ik wel proberen in contact te blijven met een (andere?) huisarts.
Zelf worstel ik ook met een combinatie van PTSS en overgangsverschijnselen. Soms is het lastig te weten wat wat is. Sterkte !

http://www.overgangsconsulente.nl/
https://overgangsconsulente.com/over-de-vvoc
nounou
Wat een fijne reacties allemaal weer!

@RockOla, ik volg inderdaad liever mijn gevoel hierin, en ik hoop dat het wat onzekerheid bij mij weg zal nemen.

@Februari, dan zou je toch zeker denken dat het met de overgang te maken heeft. Zelf wil ik liever geen pil gaan slikken hiervoor, maar fijn dat het jou zo goed helpt.

@Zazamaenade, dankjewel voor al je info, daar ga ik ook nog even naar kijken.
Mijn huisarts gaf vanmiddag aan dat hij dacht dat mijn klachten allemaal PTSS gerelateerd zijn. Toch wil hij me nu na aandringen van mijn kant wel doorsturen ook al staat hij er niet achter. Ik heb aangeven dat ik hoop dat het bij mij een stuk onzekerheid kan wegnemen.
Hoe ga jij om met de twijfel wanneer welke klacht nou waarbij hoort?
Als ik jouw berichtje zo lees lijkt het alsof je het wat beter kunt relativeren dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Armbandkraaltje schreef:
20-11-2017 23:01
Wat een fijne reacties allemaal weer!

@RockOla, ik volg inderdaad liever mijn gevoel hierin, en ik hoop dat het wat onzekerheid bij mij weg zal nemen.

@Februari, dan zou je toch zeker denken dat het met de overgang te maken heeft. Zelf wil ik liever geen pil gaan slikken hiervoor, maar fijn dat het jou zo goed helpt.

@Zazamaenade, dankjewel voor al je info, daar ga ik ook nog even naar kijken.
Mijn huisarts gaf vanmiddag aan dat hij dacht dat mijn klachten allemaal PTSS gerelateerd zijn. Toch wil hij me nu na aandringen van mijn kant wel doorsturen ook al staat hij er niet achter. Ik heb aangeven dat ik hoop dat het bij mij een stuk onzekerheid kan wegnemen.
Hoe ga jij om met de twijfel wanneer welke klacht nou waarbij hoort?
Als ik jouw berichtje zo lees lijkt het alsof je het wat beter kunt relativeren dan ik.

Veel huisartsen zijn geneigd om bij mensen die toch al psychische klachten hebben, daar alle andere klachten ook aan te wijten. Geheel onterecht natuurlijk.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Je lijf begint al rond de veertig jaar al te veranderen. Ik ben 47 en heb dezelfde klachten. En ik heb ook PTSS. Maar jouw huisarts heeft net als zovelen de ballen verstand van de overgang.

Google maar eens op overgangsklachten en voila.

Mijn cyclus is ook zeer wisselend, ik heb hartkloppingen, nachtzweten, extreme moeheid, elektrische schokjes etc

Care for Women is een goede en fijne instantie voor vrouwen in de overgang. Google maar eens.

En nogmaals, huisartsen, man of vrouw hebben geen flauw benul van de overgang..

Je zit in het begin en al je klachten zijn hieraan gerelateerd. Door de PTSS ervaar je het heftiger maar dit zijn typische overgangsverschijnselen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven