Gezondheid alle pijlers

Burn-out uitleggen aan kinderen

22-11-2017 20:01 28 berichten
Sinds een aantal weken zit ik thuis met een burn-out. Ik werk als leerkracht in het basisonderwijs. Voor kinderen is het lastig om te begrijpen wat een burn-out is. Ik vind het zelf moeilijk om op kinderniveau uit te leggen wat er met mij aan de hand is. Termen als “mijn hersenen zijn ziek” en “ik ben heel verdrietig” wil ik graag vermijden.

Iemand tips? Het gaat om kinderen van een jaar of 8/9.
De batterij is op en moet weer opgeladen worden.

Dat is het toch ook. Bij ziekte aan hersenen en heel verdrietig denk ik aan depressie en niet aan burn out.
Je bent heel erg moe en daardoor voel je je niet lekker. Daarom mag je van de dokter niet werken.

Of is dat weer net te simpel?
Alle reacties Link kopieren
Jij hoeft dat toch niet aan de kinderen uit te leggen?

Ik zou denk ik gewoon zeggen dat je ziek bent, oververmoeid.
Alle reacties Link kopieren
Ben het eens met Erizon.

Zo heb ik het ook aan mijn kinderen uitgelegd.
Daardoor begrepen ze het ook goed als ze zelf uit school moesten komen.
Mijn kinderen waren toen 12 en 8.

Ik weet niet hoe oud die van jou zijn.
Iedereen heeft een ander energie-niveau en ieder ding kost voor de een meer of minder energie dan voor de ander. Op een gegeven moment kan die energie op zijn, en als je dan toch nog koppig doorgaat, dan trapt je lichaam op de rem en zorgt ervoor dat je rust moet nemen.

Zoiets? Of is dat teveel beeldspraak?
vitamined schreef:
22-11-2017 20:07
Jij hoeft dat toch niet aan de kinderen uit te leggen?

Ik zou denk ik gewoon zeggen dat je ziek bent, oververmoeid.
Ik wil het wel graag aan ze uitleggen. Aan de buitenkant kan je niet zien dat ik ziek ben. Ik wil het graag duidelijk voor ze maken en er zeker niet geheimzinnig over doen.
Bedankt voor de tips tot nu toe!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon kort en bondig en vooral niet te moeilijk over doen.

Als ik naar de psycholoog en psychiater moest hebben ze ook wel eens wat gevraagd waarvoor dat was. Mijn antwoord was op gewoon om te kletsen dat het wat rustiger in mijn hoofd wordt.
Dat was al,voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft een soort benzinetank in z’n lichaam net als een auto. De mijne doet het even niet goed, de benzine lekt eruit en daarom ben ik heel erg moe en kan ik voorlopig niet werken.

Zoiets? Sterkte!
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 5,5 en had wel wat behoefte aan uitleg. Ik heb het de vermoeidheidsziekte genoemd. Dat begreep ze wel.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met
een soort van ziek zijn waardoor je heeeel erg moe bent en soms wat emotioneel.
Emotioneel is niet echt verdrietig maar wel huilen Jaaa dat is een beetje raar maar net als kijken naar een hele zielige film. Dat is niet echt zielig maar toch moet mamma dan soms huilen Dat heet emotioneel.
Alle reacties Link kopieren
welsie schreef:
22-11-2017 20:18
Mijn dochter is 5,5 en had wel wat behoefte aan uitleg. Ik heb het de vermoeidheidsziekte genoemd. Dat begreep ze wel.
Precies Meer is niet nodig. Kinderen zijn heel flegmatisch wat dat betreft.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om het vertellen tegen je leerlingen toch?
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook in het onderwijs en vervang iemand die thuis zit met een burn-out. Ouders hebben zelf aan de kinderen uitgelegd waarom de vorige 'juf' (Ik noem haar even Annie) weg is. En ik hoor veel kinderen tegen mij zeggen: "Annie heeft even een tijdje rust nodig". En ze hebben er niet echt meer over gevraagd, voor alle kinderen duidelijk zat zo. Ze hoeven alle ins en outs ook niet te weten, dat de juf even rust nodig heeft is genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Richting je eigen kinderen vind ik dat je wel meer uitleg zou moeten geven.

Maar kinderen op de basisschool veranderen toch vaak zat van juf. Maak je daar maar niet druk over hoor. Lekker focussen op je eigen herstel.
Alle reacties Link kopieren
Whoops , zie nu net dat mijn dyslectie opspeelt :-).
Leeftijd staat in je topic en zie nu net dat je je leerlingen bedoeld.

Ik wil je in ieder geval veel beterschap wensen.
Sorry maar je hersenen zijn ziek?

Leg gewoon uit wat een burnout is, hoe het voor jou voelt. Wat je wel en niet kan op dit moment.

Maar je hersenen zijn niet ziek. Dat kunnen ze wel zijn, net als andere onderdelen bij ziektes. Maar dan zou je een andere diagnose hebben gehad.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 22-11-2017 21:17
2.75% gewijzigd
Ik zou het luchtig houden.
Pak een beker water en zeg dat als je geslapen hebt de beker is gevuld en bij elke activiteit die je opnoemt (luchtig houden) giet je er wat water uit.
Uiteindelijk is de beker leeg( moe en sneller sjaggie) en die kan weer gevuld worden door te ontspannen,rusten.Boekje lezen Bij alles wat je opnoemt weer water bijvullen.
Heb geen burn out maar zo leg ik het mijn kids uit als ik moe of prikkelbaar ben.
Jolandje schreef:
22-11-2017 20:23
Het gaat om het vertellen tegen je leerlingen toch?
Ja.
Bedankt allemaal! Tegen mijn oudste kind heb ik gezegd dat mijn kaarsje even opgebrand is en dat ik tijd en vooral rust nodig heb om het kaarsje weer te laten
branden. Maar vind het een beetje gek om het op deze manier aan de kinderen op school uit te leggen.

Mijn jongste kind is te jong om het te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Thuis aan mijn kind van 5 het wel burn out genoemd. Uitleg dmv benzinetank. Deze kan ik een beetje bijvullen maar is ook weer snel leeg en dan moet ik lang uitrusten om weer iets te kunnen. Normaal gaat het vullen sneller. Ook wanneer ik een slechte dag nu heb geef ik aan dat het komt door burn out. Ze begrijpt het best goed voor zo'n jonkie.

Op school niet echt klassikaal uitgelegd maar werd dan ook al snel van de groep gehaald. Toen ik weer terug was en de kinderen af en toe tegenkwam gaf ik aan dat ik ziek ben en daardoor heel snel moe.

Sterkte! Zorg goed voor jezelf!
Valeriaansnoepje schreef:
22-11-2017 20:10
Iedereen heeft een ander energie-niveau en ieder ding kost voor de een meer of minder energie dan voor de ander. Op een gegeven moment kan die energie op zijn, en als je dan toch nog koppig doorgaat, dan trapt je lichaam op de rem en zorgt ervoor dat je rust moet nemen.
Nou ja, ik denk dat 8/9-jarigen hierna jou inderdaad heel rustig en met grote glazige ogen zullen aanstaren :hihi:

Ik zou zeggen, mama heeft te hard gewerkt en nu ben ik oververmoeid. Dat is vervelend maar gaat wel over als ik veel uitrust. Klaar.
anoniem_323693 wijzigde dit bericht op 23-11-2017 07:04
0.91% gewijzigd
Waarom moet jij het je klas uitleggen? Dat doet de invaljuf. Jij bent ziek thuis. Laat je werk los lieve TO ;)
Alle reacties Link kopieren
Overstuur door zorgen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven