Gezondheid alle pijlers

Burn-out uitleggen aan kinderen

22-11-2017 20:01 28 berichten
Sinds een aantal weken zit ik thuis met een burn-out. Ik werk als leerkracht in het basisonderwijs. Voor kinderen is het lastig om te begrijpen wat een burn-out is. Ik vind het zelf moeilijk om op kinderniveau uit te leggen wat er met mij aan de hand is. Termen als “mijn hersenen zijn ziek” en “ik ben heel verdrietig” wil ik graag vermijden.

Iemand tips? Het gaat om kinderen van een jaar of 8/9.
De batterij is op en moet weer opgeladen worden.

Dat is het toch ook. Bij ziekte aan hersenen en heel verdrietig denk ik aan depressie en niet aan burn out.
Je bent heel erg moe en daardoor voel je je niet lekker. Daarom mag je van de dokter niet werken.

Of is dat weer net te simpel?
Alle reacties Link kopieren
Jij hoeft dat toch niet aan de kinderen uit te leggen?

Ik zou denk ik gewoon zeggen dat je ziek bent, oververmoeid.
Alle reacties Link kopieren
Ben het eens met Erizon.

Zo heb ik het ook aan mijn kinderen uitgelegd.
Daardoor begrepen ze het ook goed als ze zelf uit school moesten komen.
Mijn kinderen waren toen 12 en 8.

Ik weet niet hoe oud die van jou zijn.
Iedereen heeft een ander energie-niveau en ieder ding kost voor de een meer of minder energie dan voor de ander. Op een gegeven moment kan die energie op zijn, en als je dan toch nog koppig doorgaat, dan trapt je lichaam op de rem en zorgt ervoor dat je rust moet nemen.

Zoiets? Of is dat teveel beeldspraak?
vitamined schreef:
22-11-2017 20:07
Jij hoeft dat toch niet aan de kinderen uit te leggen?

Ik zou denk ik gewoon zeggen dat je ziek bent, oververmoeid.
Ik wil het wel graag aan ze uitleggen. Aan de buitenkant kan je niet zien dat ik ziek ben. Ik wil het graag duidelijk voor ze maken en er zeker niet geheimzinnig over doen.
Bedankt voor de tips tot nu toe!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon kort en bondig en vooral niet te moeilijk over doen.