Gezondheid alle pijlers

Pap3a en mirena spiraal

22-11-2017 21:24 34 berichten
Hi all, een tijdje terug heb ik een bericht gepost over het feit dat ik helaas te maken heb met Pap3a, CIN 2 en hoog risico hpv. Dit weet ik sinds dit voorjaar. Vorige week heb ik opnieuw een controle uitstrijkje laten maken en de uitslag is nog steeds hetzelfde, geen verbetering dus. De gyn wil me nog niet behandelen met een lys gezien mijn leeftijd (29) en kinderwens. Kortom; aankijken, onder controle blijven en hopen dat mijn lichaam het zelf opruimt. Nou heb ik deze uitslag met een aantal vriendinnen en collega’s besproken en wat blijkt... drie van hen zitten ook in Pap3a/Pap3b en wij hebben alle vier een mirena spiraal! Ik vind dit toch wel heel erg “toevallig”...

Jaren terug heb ik een plaatjesbeugel gehad en gedurende dat hele jaar waren mijn mondhoeken kapot. Beugel eruit en hoppa mond genezen. Ik begin bijna te denken dat de mirena spiraal verband zou kunnen hebben met de foutieve pap uitslag en het immuunsysteem “down under” wellicht afbreekt/verzwakt. Het is en blijft immers toch een extern dingetje wat niet lichaams eigen is en de draadjes die uitsteken zijn in principe in “direct contact” met de baarmoedermond/-hals.

Mijn brandende vraag...; zijn er meer dames met een foute pap en mirena..? Of een foute pap en andere anticonceptie..? Hoe is jullie ervaring verder met de “wachttijd” tot er betere uitslagen volgen zonder dat er behandeld is..?

Liefs, een nieuwsgierige Goldfish!
Alle reacties Link kopieren
Jr gynaecoloog kan je hierover het beste informeren. Zelf had ik prima uitstrijkjes met mirena's (en veel last van beugel) en het staat er bij mijn weten niet bij de bekende bijwerkingen. Maar als het toch niet prettig voelt voor jou, kun je natuurlijk andere anticonceptie overwegen, bv implanon in je arm.
Bedankt voor je reactie Foodb. Ik heb het indd al met gyn besproken. Zij gaf aan dat hier geen wetenschappelijke bewijzen voor zijn. Tante van mijn vriend (voormalig kinderarts en nu eigen huisartsenpraktijk), had het idee dat het heel goed mogelijk is dat dit ermee te maken heeft. Ik ben met name benieuwd of er nog meer meiden zijn met deze “link” of dat de sutuatie met mij, vriendin en collega’s pure toeval is.
Fijne avond!
Alle reacties Link kopieren
Ik volg even mee, vind het een interessant topic. Ik heb pap 3b, cin3 en hpv en ben daarvoor net behandeld.

Ik heb wel gehoord dat afwijkende uitstrijkjes vaker voorkomen bij vrouwen die een abortus hebben gehad. Dat is iets heel anders natuurlijk, maar dan wordt ook iets van buitenaf door de baarmoedermond gebracht.

Alleen de hpv die de afwijking veroorzaakt is een virus... Dus hoe dat dan verband houd?
Alle reacties Link kopieren
evaforum schreef:
22-11-2017 22:27
Ik volg even mee, vind het een interessant topic. Ik heb pap 3b, cin3 en hpv en ben daarvoor net behandeld.

Ik heb wel gehoord dat afwijkende uitstrijkjes vaker voorkomen bij vrouwen die een abortus hebben gehad. Dat is iets heel anders natuurlijk, maar dan wordt ook iets van buitenaf door de baarmoedermond gebracht.

Alleen de hpv die de afwijking veroorzaakt is een virus... Dus hoe dat dan verband houd?
Het verband zou, puur hypothetisch, kúnnen zijn dat het virus juist een kans krijgt bij een lage weerstand. Of in elk geval: minder goed wordt opgeruimd bij een lagere weerstand. Weet niet of dit logisch klinkt in jouw oren hoor, maar het kwam in me op.
Bij de meeste vrouwen ruimt het lichaam zelf het HPV virus op, helaas niet bij alle.
Ik heb zelf (hoog risico -)HPV16 , twee keer Pap3B Cinn3 als uitslag na uitstrijkje en copolscopie en ben dus 2 keer behandeld met een lis en het virus wordt maar niet opgeruimd door mijn lichaam. Mijn eigen theorie ( niet gebaseerd op wetenschappelijke basis) is dat het komt omdat mijn weerstand laag is. Mijn lichaam neemt namelijk geen vitamine B12 op en ik heb PDS.
Maar nogmaals, mijn eigen theorie dit hoor.
venusss wijzigde dit bericht op 22-11-2017 23:10
Reden: niet volledig
2.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO, overigens vind ik het geen gekke gedachte. Ik heb 15 jaar lang een Mirena gehad, kreeg toen veel klachten ( een schimmelinfectie die 2 jaar duurde) en heb hem laten verwijderen. Een paar jaar daarna dus Pap3b door HPV16.
Alle reacties Link kopieren
Hier een mirena, pap 3a, cin II en HPV positief in oktober '16. Onwijs veel vervelende klachten van gehad, maar bij mijn meest recente controle weer netjes pap 1. Mijn lichaam heeft het dus netjes opgeruimd!
anoniem_335077 wijzigde dit bericht op 22-11-2017 23:03
Reden: spel
0.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Venusss, mijn artsen vertelden me dat er een aantal factoren zijn die eraan bijdragen dat het lichaam het HPV virus niet opruimt en die het risico verhogen. Ze noemden een aantal zaken die de weerstand verlagen, zoals roken, stress...dus ik vind jouw theorie heel plausibel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je gedachte niet zo raar eigenlijk. Door mirena heb ik ook veel last van schimmelinfecties (en heb geen seks momenteel dus daar komt het niet door, en voor mirena nooit een schimmelinfectie gehad). Dus lijkt me dat het lichaam zoiets als een virus ook minder goed opruimt.

Snap wel dat een arts zijn vingers er niet aan wil branden zolang er niet wetenschappelijks onderbouwd is.

Maar ik zou zo min mogelijk "rommel" willen daar beneden in jouw situatie.
Je krijgt in dit topic denk ik relatief veel reacties van vrouwen met een PAP3 uitslag omdat die eerder geneigd zijn om te reageren.
Besef dus dat je met dit topic je theorie nooit zal kunnen onderbouwen!

Hier al 15 jaar mirena en nog nooit afwijkende PAP gehad. Ook geen schimmelinfecties e.d. overigens.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de bijwerkingen in de bijsluiter gelezen?

En ik had de gemelde bijwerkingen bij lareb opgezocht.

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolk ... halskanker
En hier staat door een verminderde afweer kan het zijn dat het lichaam het virus niet goed kan opruimen.

Als ik hetzelfde had vermoed als jou dan was die er bij mij al lang al uit geweest......
Hi allen, dank voor jullie reacties. Het vermoeden is deze week pas bij me op gekomen toen ik opnieuw een slechte uitslag kreeg. Ik heb iig as dinsdag een afspraak bij de huisarts staan om dit te bespreken met haar. Ik heb indd ook het vermoeden dat door de spiraal de weerstand rondom de baarmoeder niet optimaal is en het voor kan komen (heus niet bij iedereen), dat het hpv daardoor mogelijk niet wordt opgeruimd bij een bepaalde groep vrouwen en er uiteindelijk verkeerde celdeling/vervormde cellen (dus verhoogde pap) ontstaat. Echter zijn dit maar gedachten vanuit mezelf en was ik gewoon benieuwd hoe anderen hierover denken.

@Mellie jij geeft aan dat jij inmiddels weer op pap1 zit, fijn! Heb je wel nog steeds je spiraal of is die eruit? En ben je behandeld vorig jaar met bijv een lys of heeft je lichaam alles zelf opgeruimd?
esther55 schreef:
23-11-2017 03:57
Heb je de bijwerkingen in de bijsluiter gelezen?

En ik had de gemelde bijwerkingen bij lareb opgezocht.

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolk ... halskanker
En hier staat door een verminderde afweer kan het zijn dat het lichaam het virus niet goed kan opruimen.

Als ik hetzelfde had vermoed als jou dan was die er bij mij al lang al uit geweest......
Heel interessant om dit te lezen! Bedankt voor het delen van de link!
Alle reacties Link kopieren
@Mellie jij geeft aan dat jij inmiddels weer op pap1 zit, fijn! Heb je wel nog steeds je spiraal of is die eruit? En ben je behandeld vorig jaar met bijv een lys of heeft je lichaam alles zelf opgeruimd?
Ik heb nog steeds mijn spiraal sinds maart '15. Ik heb geen behandelingen gehad, dus mijn lichaam heeft alles zelf gedaan :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bijna 2 jaar geleden ook Pap3a gehad (HPV werd toen niet standaard getest) met mirena spiraal. Nu zit ik weer keurig op pap1 zonder HPV (werd nu wel getest). Spiraal zit er overigens nog in en mijn weerstand is het afgelopen jaar niet bepaald goed te noemen (veel stress en ook ziek). Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik eigenlijk ook uitging van jouw theorie, maar kennelijk heeft mijn lichaam het tegendeel bewezen. Maar elk lijf is anders natuurlijk.

Ik zou je adviseren om vooral te doen wat goed voelt. Ik had voor mezelf besloten als de uitslag nu niet goed zou zijn, ik de spiraal er inderdaad uit zou laten halen voor de zekerheid. Succes!
-Mellie- schreef:
23-11-2017 10:39
Ik heb nog steeds mijn spiraal sinds maart '15. Ik heb geen behandelingen gehad, dus mijn lichaam heeft alles zelf gedaan :)
Mellie wat goed om dat te horen! Zat er ca 1 jaar tussen jouw uitstrijkjes of heb je tussendoor ook nog uitstrijkjes gehad?
Jamie-Lee schreef:
23-11-2017 11:07
Ik heb bijna 2 jaar geleden ook Pap3a gehad (HPV werd toen niet standaard getest) met mirena spiraal. Nu zit ik weer keurig op pap1 zonder HPV (werd nu wel getest). Spiraal zit er overigens nog in en mijn weerstand is het afgelopen jaar niet bepaald goed te noemen (veel stress en ook ziek). Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik eigenlijk ook uitging van jouw theorie, maar kennelijk heeft mijn lichaam het tegendeel bewezen. Maar elk lijf is anders natuurlijk.

Ik zou je adviseren om vooral te doen wat goed voelt. Ik had voor mezelf besloten als de uitslag nu niet goed zou zijn, ik de spiraal er inderdaad uit zou laten halen voor de zekerheid. Succes!
Ook jij bedankt voor het delen van je ervaring!! Goed te weten van jou en Mellie dat ik wellicht te snel ben nu en mijn lichaam de kans moet geven het zelf op te ruimen met wat meer tijd. Ben jij verder ook helemaal niet behandeld met bijv een lys?
Alle reacties Link kopieren
Goldfish123 schreef:
23-11-2017 11:50
Mellie wat goed om dat te horen! Zat er ca 1 jaar tussen jouw uitstrijkjes of heb je tussendoor ook nog uitstrijkjes gehad?
Meerdere. In het begin een aantal (eerst bij huisarts, daarna bij gynaecoloog), toen een colpocopie met biopt. Controle na een half jaar met uitstrijkje ivm vele klachten. En dan recent mijn gewone controle die helemaal in orde was. Ik moet over een half jaartje wel weer terug voor een controle uitstrijkje.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook een pap-uitslag en een mirena spiraal. Mirena laten verwijderen omdat ik ook continue bloedingen had tussendoor en buikpijn. Na verwijderen heb ik hier helemaal geen last meer van. Ik weet niet of mijn uitslag verbeterd is want ga pas volgende maand weer een uitstrijkje laten maken.

Voor mij geen mirena meer. Ik heb zoveel klachten door dat ding gehad, mijn lichaam was er duidelijk niet blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Goldfish123 schreef:
23-11-2017 11:52
Ook jij bedankt voor het delen van je ervaring!! Goed te weten van jou en Mellie dat ik wellicht te snel ben nu en mijn lichaam de kans moet geven het zelf op te ruimen met wat meer tijd. Ben jij verder ook helemaal niet behandeld met bijv een lys?
Nee, ik heb omdat ik daarop heb aangedrongen wel een colposcopie gehad waar ook biopten zijn genomen. Deze waren CIN1.

Het beleid was toen afwachten en uitstrijkje herhalen na 1 jaar. Dit gedaan en toen kwam daar pap1 uit. Nu is het beleid terug in het bevolkinsonderzoek, maar wellicht dat ik voor mijn eigen gemoedsrust wel nog een keer eerder ga laten testen.
Jammer eigenlijk dat je niet op mijn bericht ingaat Goldfish.
Terwijl anderen uitgebreid bedankt worden.
Alle reacties Link kopieren
@Courage dat klopt helemaal.
Bewijzen kunnen we het niet zolang als er geen uitgebreid onderzoek naar is gedaan. Jouw bijdrage en die van Mellie toont maar weer aan dat het dus ook helemaal anders kan zijn.

Wat geweldig dat jouw lichaam zichzelf heeft hersteld Mellie!

Zeker weten doen de artsen het ook niet...waarom de een wel en de andere niet. Leeftijd speelt ook een grote rol. Ik ben dan ook wel benieuwd naar jullie leeftijd. Ik ben zelf 40.

Godlfish123 laat je weten wat de huisarts je hierover verteld? Ik ben heel benieuwd. Heel vervelend dat je telkens weer op controle moet en dat je dan geen verandering ziet. Gelukkig wordt het dus ook niet erger. Maar elke keer dat wachten is killing en ik begrijp wel dat je naar oorzaken gaat zoeken, dat heb ik ook gedaan.

Vooral doen waar je je prettig bij voelt, dat helpt altijd :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen mirena spiraal gehad, maar ik heb wel uitslag Pap3b gehad. Ik ben behandeld met een lisexcisie en daarna een conisatie en nu gewoon zwanger. Dat wou ik even met je delen dat dat echt geen probleem hoeft te zijn! Succes met de onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
evaforum schreef:
23-11-2017 13:33
@Courage dat klopt helemaal.
Bewijzen kunnen we het niet zolang als er geen uitgebreid onderzoek naar is gedaan. Jouw bijdrage en die van Mellie toont maar weer aan dat het dus ook helemaal anders kan zijn.

Wat geweldig dat jouw lichaam zichzelf heeft hersteld Mellie!

Zeker weten doen de artsen het ook niet...waarom de een wel en de andere niet. Leeftijd speelt ook een grote rol. Ik ben dan ook wel benieuwd naar jullie leeftijd. Ik ben zelf 40.

Godlfish123 laat je weten wat de huisarts je hierover verteld? Ik ben heel benieuwd. Heel vervelend dat je telkens weer op controle moet en dat je dan geen verandering ziet. Gelukkig wordt het dus ook niet erger. Maar elke keer dat wachten is killing en ik begrijp wel dat je naar oorzaken gaat zoeken, dat heb ik ook gedaan.

Vooral doen waar je je prettig bij voelt, dat helpt altijd :)
Ik ben 24, dus best wel kans dat dat meegespeeld heeft. Ik was trouwens enorm tevreden over mijn spiraal, dus dat is ook de reden waarom dat ik hem bewust heb laten zitten.
Courage-- schreef:
22-11-2017 23:54
Je krijgt in dit topic denk ik relatief veel reacties van vrouwen met een PAP3 uitslag omdat die eerder geneigd zijn om te reageren.
Besef dus dat je met dit topic je theorie nooit zal kunnen onderbouwen!

Hier al 15 jaar mirena en nog nooit afwijkende PAP gehad. Ook geen schimmelinfecties e.d. overigens.
Courage, ook jij bedankt voor je reactie natuurlijk. Reden dat ik hier verder niet op in ben gegaan (bij meerdere reacties niet zoals je ziet...), is omdat je zelf aangeeft dat je nooit een verkeerde pap uitslag hebt gehad. Er zijn natuurlijk zoveel vrouwen die een spiraal hebben en nooit ergens last van hebben (gelukkig!). Mijn vraag in dit topic is welke vrouwen wél een verkeerde PAP-uitslag hebben en ondertussen ook een mirena spiraal dragen. Of dit dan PAP2 of 4 of 5 is dat doet er niet toe. Het gaat om een foutieve uitslag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven