Gezondheid alle pijlers

Ik ben een slaapramp!

28-11-2017 17:44 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Van jongs af aan ben ik al een moeilijke (in)slaper. Dat was altijd vervelend maar nooit een grote ramp, maar nu ik als 23-jarige steeds meer verantwoordelijkheden krijg merk ik dat het mijn dagelijkse functioneren belemmert. Even een profiel van mij: ik studeer en heb een heel onregelmatig rooster. Dat betekent dat ik de ene dag om 11 uur mijn bed uit kan en de andere dag er om 6 uur uit moet. Daarnaast werk ik, maar dat doe ik door mijn studie enkel een dag in de week. Ook dan moet ik er vroeg uit (lees: meestal tussen 6 en 8). Mijn weekrooster loopt dus erg uiteen, er is momenteel niet veel structuur in te ontdekken.

Dat brengt mij extra moeilijkheden met slapen. De dagen waarop ik er vroeg uit moet (dat zijn meestal één of twee dagen in de week) slaap ik heel erg slecht of vrijwel niet. Zo ga ik regelmatig met maar één of twee uur slaap naar school of werk, om daar vervolgens tussen de zes en negen uur lang te zitten. Ik mag blij zijn als ik tijdens zo'n nacht drie à vier uur slaap krijg. Vandaag heb ik de dag zelfs op nul uur slaap doorgebracht. Vandaar dat ik dit topic nu ook open.

Het vervelende is natuurlijk dat ik zelf die slaapstress in stand hou door er elke keer als ik vroeg op moet, druk op te leggen. Als ik de volgende dag vrij ben, is er namelijk niet veel aan de hand. Dan slaap ik binnen hooguit een uur. Vannacht heb ik daarom een techniek geprobeerd om de druk van het 'moeten' slapen af te halen: ik ging liggen en ik dacht; het maakt niet uit als je vannacht niet slaapt, dan ben je morgen maar wat vermoeider. Op zich werkte dat wel qua stressreductie op het moment zelf: ik heb de hele nacht rustig in bed gelegen zonder echt gefrustreerd te raken over mijn slapeloosheid. Toen de wekker ging en ik nog geen oog dichtgedaan had, ben ik gewoon rustig op gaan staan en ben ik me aan gaan kleden. Gewoon alsof het een normale dag was. Gedurende de dag begon ik me echter steeds ellendiger te voelen, en de laatste twee uurtjes was ik niets meer dan een zombie. Hoe kan ik me daar de volgende keer in bed nu niet druk over maken? Ik functioneer gewoon niet als ik niet slaap.

DUS: Wat kan ik het beste doen om 'goed' te worden in slapen? Ik ga in elk geval proberen iedere dag tussen 8 uur en half 9 op te staan, ook op mijn vrije dagen. Daarnaast probeer ik altijd meditatie-oefeningen te doen als ik niet kan slapen, maar die lukken me meestal niet goed waardoor ik alleen nog maar meer in de stress schiet.

En wat kan ik op dít moment, na nul uur slaap de afgelopen nacht, het beste doen om mijn slaapritme op de rails te krijgen? Is het verstandig om nu mijn bed in te kruipen (moe!!!) of moet ik even bikkelen tot later op de avond? Want te vroeg naar bed gaan is ook weer niet goed voor je ritme, toch? En hoe laat kan ik morgen het beste m'n bed uit (ik ben vrij)?

Alvast bedankt :yawnee:
Al eens een luisterboek geprobeerd?

Verder toch proberen steeds rond dezelfde tijd op te staan en naar bed te gaan.
Geen beeldschermen ‘ s avonds. Geen koffie, zwarte thee, energydrinks, cola.
Geen alcohol.
Geen volle maag.
Zacht licht.
Celesteal seasons heeft bedtime tea.
Ow erg dit, ik heb het ook, mijn hele leven al. Vanaf een jaar of 11, 12 werd het erger en erger.
Gisteren zag ik op tv dat slapeloosheid een hersenaandoening kan zijn. Hoe het precies zit weet ik niet, ik ga me er nog wel in verdiepen. Ik drink altijd twee glazen wijn voor het slapen en ik neem een fikse dosis melatonine. Zo slaap ik vaak nog wat en dan functioneer ik beter. Dit raad ik je niet aan hoor, het is bij mij omdat niets anders me helpt en ik heb heel wat geprobeerd in de afgelopen decennia.
Ik hoop dat er voor jou een goede remedie komt, want slapeloosheid is vreselijk!
Alcohol zorgt juist voor een oppervlakkige en rusteloze slaap.
Alle reacties Link kopieren
Is het een heel gek idee om dit eens voor te leggen bij de huisarts? Ik ben via een traject voor een gastric bypass in contact gekomen met een neuroloog over mijn slaapproblemen, en nu blijkt dat ik gewoon een medische aandoening heb waardoor ik een afwijkend slaappatroon heb. Dit wordt behandeld en hopelijk gaat het binnenkort beter.

Als ik niet in dat traject had gezeten, waarbij een vaste afspraak is dat je bij de neuroloog langsgaat, had ik dit nooit geweten en had ik nog jaren lopen worstelen. Terwijl er dus meer mensen zijn met dit probleem en er een behandeling mogelijk is. Misschien is dat voor jou ook wel zo.
Don't waste your time or time will waste you.
Voor het slapen gaan warm douchen of in een warm bad, in de avond sporten/bewegen (kan ook een half uurtje wandelen zijn), bedtime yoga doen, zorg ervoor dat je slaapkamer zo donker mogelijk is (dus ook geen licht van een wekker o.i.d).
Alle reacties Link kopieren
Goed ritme. Elke dag rond dezelfde tijd eruit. Niet ene dag 6 uur en andere dag 11 uur. Je lichaam kan zich nergens op instellen dan.
Ja, hier ook eentje. En niets hielp, behalve medicatie. Ik ben ook een echt nachtuiltje, daar kun je niet tegen op qua ritme. Nu ben ik nog niet op mijn best maar ik krijg wel genoeg slaap. Mijn natuurlijk ritme, wat ik dus doe als ik lang achter elkaar niet hoef te werken, is tegen 3-4 naar bed en dan gewoon 8 uur slapen. Dan heb ik ook geen medicatie nodig, want dat is uiteraard ook niet ideaal maar beter dan niet slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vanavond om 10 uur naar bed gaan en morgen om 6 uur eruit. En dat proberen elke dag - dus ook in het weekend - te blijven doen. Op die manier forceer je jouw lijf in een vast ritme, en zelfs als je niet slaapt, zul je dan toch beter uitrusten. Ik weet dat het heel tegennatuurlijk klinkt, vooral omdat je dan elke dag zo idioot vroeg op moet, maar dat helpt echt.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
28-11-2017 18:23
Ik zou vanavond om 10 uur naar bed gaan en morgen om 6 uur eruit. En dat proberen elke dag - dus ook in het weekend - te blijven doen. Op die manier forceer je jouw lijf in een vast ritme, en zelfs als je niet slaapt, zul je dan toch beter uitrusten. Ik weet dat het heel tegennatuurlijk klinkt, vooral omdat je dan elke dag zo idioot vroeg op moet, maar dat helpt echt.
Maar wat als je in het weekend tot 4 uur uit wilt? Twee uur later weer opstaan? Dan vind ik wel heel ver gaan. Is daar niet een balans in te vinden?
Ik kan ook moeilijk in slaap komen. Dat heb ik opgelost door tv te kijken op de slaapkamer. Soms probeer ik iets te volgen maar val vaak vanzelf in slaap. Als ik dan wakker word zet ik de tv uit en slaap verder. Ik ga ook vaak pas laat naar bed maar tegenwoordig kun je de hele nacht tv kijken.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar en bij mij komt het ook door mijn onregelmatige ritme. Ik weet ook dat het beter is om een ritme aan te houden, maar het is voor mij gewoon niet te doen. Ik ben sowieso een avondmens, dus als ik soms 3 dagen achter elkaar vrij ben voelt het voor mij heel onlogisch om dan om 22 uur naar bed te gaan. Op dagen dat ik werk, moet ik soms om 04.30 op, maar soms ook pas om 08.00 uur.

Ik heb niet heel veel advies voor je, behalve dus de boodschap dat ik het herken en dat ik er ook ontzettend van baal. Wat bij mij soms wel eens wil helpen is om 's avonds wat melatonine te slikken. Als ik dat bijvoorbeeld om 21 uur inneem, merk ik wel dat ik rond 22.30 wat vermoeider begin te raken. Misschien kun je dat proberen?

Voor mij begint de oplossing in maart: want dan krijg ik een andere baan met vaste werktijden :-D Dan krijg ik hopelijk wel een ritme...

Succes en sterkte, ik weet hoe vervelend het is (vannacht heb ik 4 uur geslapen, dat was voor mijn doen nog een goede nacht!).
Alle reacties Link kopieren
aagjeheefteenvraagje schreef:
28-11-2017 18:33
Maar wat als je in het weekend tot 4 uur uit wilt? Twee uur later weer opstaan? Dan vind ik wel heel ver gaan. Is daar niet een balans in te vinden?
Je kunt dus niet tot 4 uur uit gaan als je een vast slaapritme aanhoudt. Elke keer dat je dat wel doet, kun je er op rekenen dat je weer een hele poos inslaapproblemen gaat hebben. Het idee is juist dat je lijf vanzelf gaat reageren op dat vaste slaapritme, en dat doet je lijf alleen als er ook echt een ritme is. Als je lijf eenmaal echt goed aan het ritme gewend is, dan kun je weer eens proberen om een uitzondering te maken en kijken hoe dat gaat. Maar reken op minstens een half jaar voordat je lijf het ritme volgt.
Alle reacties Link kopieren
Zoveel mogelijk een vast ritme aanhouden en misschien nog een "avondritueel" gaan bedenken voordat je gaat slapen.
Zo kun je jezelf geestelijk voorbereiden op het naar bed gaan en kom je ook makkelijker in slaap.

Ik kom ook lastiger in slaap als het te warm of te koud is in mijn slaapkamer, daar kan je misschien ook nog een hoop winst uithalen.
Alle reacties Link kopieren
aagjeheefteenvraagje schreef:
28-11-2017 18:33
Maar wat als je in het weekend tot 4 uur uit wilt? Twee uur later weer opstaan? Dan vind ik wel heel ver gaan. Is daar niet een balans in te vinden?
Wat vind je belangrijker? Een goede gezondheid en goed slaapritme of elk weekend uit?

Ik zou nu een paar weken een heel regelmatig slaapritme aanhouden.

Verder goede nachtrust maak je overdag. Dus ga overdag (vooral als de zon schijnt) naar buiten. Daglicht is belangrijk voor je hypofyse en melatonine aanmaak. Ook is beweging belangrijk voor een goede hormoonhuishouding.

Gezonde voeding, geen alcohol, weinig schermtijd voor het slapen gaan. Iedereen wil in een donker kamer slapen, want anders kan je niet slapen. Maar gaan wel in bed op hun telefoon kijken. En dat geeft een bak licht. Zelfs in de nachtmodus.

Verder is een bed om te slapen. Ben je wakker, ga er dan even uit.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens ASMR geprobeerd? Ik zet dan een YouTube filmpje aan met geluiden die ik fijn vindt, daar wordt ik dan suf van waardoor ik makkelijker in slaap val.
Ik heb lang geleden ook veel inslaapproblemen gehad. Mij heeft een combinatie van elke avond melatonine en ‘s ochtends de Philips lichtwekker goed geholpen. Ook heb ik op mijn mobiel en pc ingesteld dat het licht na een bepaalde tijd geler wordt. Ik heb nu een vast ritme. Omdat ik een avondmens ben schuift dat in de weekenden nog steeds makkelijk op, maar binnen de perken.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-12-2017 19:57
Reden: spam
99.17% gewijzigd
[...]

Wat een leuke tip, ik ga kijken daar!
Ik probeer nu CBD-olie, ik ben benieuwd of dat wat gaat doen. Eerder had ik dat ook geprobeerd, maar het werkte niet. Nu heb ik een ander merk.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-12-2017 19:57
Reden: quote verwijderd
68.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
28-11-2017 18:23
Ik zou vanavond om 10 uur naar bed gaan en morgen om 6 uur eruit. En dat proberen elke dag - dus ook in het weekend - te blijven doen. Op die manier forceer je jouw lijf in een vast ritme, en zelfs als je niet slaapt, zul je dan toch beter uitrusten. Ik weet dat het heel tegennatuurlijk klinkt, vooral omdat je dan elke dag zo idioot vroeg op moet, maar dat helpt echt.
Dit is oprecht het enige wat werkt. Structuur, regelmaat, ritme
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net als jou al jaren slaapproblemen, niet alleen met inslapen maar ook met doorslapen. Ik ben hiervoor, na een burn-out, in behandeling geweest bij een arts die eigenlijk niet veel meer kon doen dan me slaappillen voor te schrijven. Nu ben ik pas 20 jaar en op deze leeftijd al aan de pillen moeten om deftig te kunnen slapen... Liever niet.

Mijn ervaring is dat je er inderdaad beter wat ritme inbouwt. Aangezien jij vaak om zes uur moet opstaan, zou ik proberen om iedere dag op dit uur op te staan. Ten laatste zeven uur. Hoeveel slaap jij nodig hebt, hangt natuurlijk van je zelf af, maar indien je een gemiddelde van acht uur neemt als richtingswijzer, zou ik zeggen om 22uur naar bed.

Verder kan je, om het inslapen te bevorderen, een aantal dingen ondernemen. Zo vermijd je beter de laptop of de gsm voor het slapengaan, aangezien dit de productie van bepaalde slaaphormonen kan verstoren.
Ook sporten of caffeïnvehoudende dranken vermijd je beter in de avond (dus ook geen thee). Beter ook geen alcohol, omdat dit de kwaliteit van de slaap in de weg zou zitten.

Ik weet niet in hoeverre jij als student nog een stapje in de wereld gaat zetten, maar vermoed dat dat wel nog eens gebeurd? Let hier wel mee op; je ritme kan hierdoor aardig verstoord raken en dan was alle moeite voor niets.

Verder moet je er rekening mee houden dat je misschien een avondmens bent. Lastig, maar niet onleefbaar. Je zal alleen wat harder moeten werken om je ritme af te stemmen op dat van de samenleving.

Indien je echt niet kan inslapen, is het volgens mij alsnog beter om even op te staan en niet zomaar wakker te blijven liggen. Even opstaan, een beetje lezen (geen inspannende activiteiten die je terug fit kunnen maken) en dan terug naar bed doet soms meer wonderen dan blijven liggen, waar je je suf ligt te piekeren en soms zelfs meer ligt uit te rekenen hoeveel uur je nog kan slapen in plaats van daadwerkelijk te slapen.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso slaaphygiene op orde krijgen.

Dus inderdaad zoiets als f,lux of twilight op je pc en mobiel zetten zodat het blauwe licht 's avonds weggefilterd wordt. En je melatonine productie niet geremd wordt.
En 's morgens vroeg juist beginnen met een bak met licht zodat die melatonine afgebroken wordt.

Geen caffeine na vier of zes uur.

Rustig aandoen voor het slapen gaan. (hete douche 's avonds helpt mij de dag af te sluiten en te ontspannen) Op tijd in bed gaan liggen en daar bijvoorbeeld een boekje lezen of een stom puzzeltje te doen totdat ik in slaap val helpt bij mij ook goed. Ben ik mentaal bezig en dan overvalt de slaap mij meestal vanzelf zonder dat ik mij druk lig te maken.

En ik neem ook altijd melatonine doordeweeks voor het slapen gaan.

Helpt niet altijd allemaal afdoende, maar op deze manier sluit ik in ieder geval een heleboel negatieve invloeden buiten.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
Alle reacties Link kopieren
Dat ritme ja! Maar dat is natuurlijk lastig als je niet in slaap valt. Mij helpt het om geluiden aan te zetten, bijvoorbeeld afspeellijsten met allemaal regengeluiden. Heerlijk om naar te luisteren en het zorgt er bij mij voor dat ik mijn hoofd makkelijker 'leeg' kan maken van gedachten.
Alle reacties Link kopieren
aagjeheefteenvraagje schreef:
28-11-2017 18:33
Maar wat als je in het weekend tot 4 uur uit wilt? Twee uur later weer opstaan? Dan vind ik wel heel ver gaan. Is daar niet een balans in te vinden?
Dan ga je niet tot 4 uur uit?
Alle reacties Link kopieren
Ik volg even mee.

Altijd al een moeilijke inslaper geweest, een paar jaar geleden gestart met slaapmedicatie waar ik nu cold turkey mee gestopt ben.

Ik heb mezelf aangeleerd elke avond (ongeveer) dezelfde bedtijd aan te houden, geen schermpjes kijken in de slaapkamer maar wel papieren boeken lezen, een vast slaapritueel van crèmepjes smeren etc. - ik associeer de geur van die spullen ondertussen al met slapen :)

Heb nu net een wake up light app op mijn telefoon gezet, hoop dat dat beter voor me is dan die ellendige snooze waar ik me telkens weer aan laat vangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven