Gezondheid alle pijlers

Hartfalen

12-12-2017 15:01 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

zijn er hier mensen die (helaas) ervaring hebben met hartfalen? Mijn vader is vorige week door de cardioloog onderzocht en daar kwam uit dat zijn pompkracht op 30% zit, normaal is 60%... niet goed dus. De conclusie is 'zeer matige LV functie'. Dit kan komen door de griep die hij heeft gehad, ze gaan een CT scan doen binnenkort en tot die tijd heeft hij medicijnen om de pompkracht te verhogen en bloeddruk te verlagen.
Middels de inspanningstest kwam dit aan het licht, hij heeft al wel langer klachten van vermoeidheid en kortademig, maar omdat hij onregelmatig werkt en 60 wordt gooide hij het daarop. Hartfilmpje, bloeddruk en bloedonderzoek bij huisarts was goed, toch doorverwijzing naar cardioloog en toen kwam dit er dus uit. Hij heeft het dus vooral bij inspanning, hij sportte geregeld (krachttraining) maar dat werd laatste tijd zwaar omdat hij dan kortademig werd.

Ik merk dat het allemaal een beetje vaag is, dat vind ik tenminste. Ik maak me vooral zorgen, omdat ik niet weet wat er nu werkelijk aan de hand is. Vader is heel positief, maakt zich geen zorgen en zegt: ''als er iets ernstigs is hadden ze me wel in het ziekenhuis gehouden of direct onder de scan gelegd''. De scan word pas eind volgende week op zijn vroegst, de assistente gaf aan dat hij zich geen zorgen hoefde te maken, er was geen spoed. Al met al maakt hij zich geen zorgen, maar ik wel (kom niet aan mn vader :) )
Volgens mn vader heeft de cardioloog ook niets laten vallen over hartfalen of dat het ernstig was, alleen dat de pompfunctie van 30% niet goed is. Daarom nu medicijnen en de CT scan die eraan komt. Het kon volgens hem door de griep komen, meer is er niet gezegd.
Ik wil altijd weten waar we aan toe zijn, wat er gedaan kan worden, prognose..en ga dan het internet op. Dan lees ik over veel sterfgevallen binnen 5 jr na diagnose, hartfalen is niet te genezen etc. Jeetje, dat komt binnen. Tegelijkertijd wil ik meegaan in de gedachte ''als het ernstig is hadden ze hem wel opgenomen''.

Kan iemand mij gerust stellen?
Mijn moeder had het, en heeft na de diagnose nog 25 jaar geleefd. Wel op een heel rustig tempo, s middags naar bed, gezond eten en niet roken en drinken.
Mensen die het hebben en gewoon doorjakkeren, lekker vet eten enz, die zullen eerder overlijden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader kreeg afgelopen maand, na uitgebreide onderzoeken, te horen dat bij inspanning 1/5e deel van zijn hart onvoldoende/geen zuurstof kreeg. Er bleek een blokkade te zitten in 1 van de grotere toegangswegen... Voor de rest was zijn hart gelukkig wel nog ok (nog geen hartfalen, maar wel een risico op uiteindelijk afsterven van weefsel).
Hoewel het traject wel sneller doorlopen is dan in eerste instantie ingepland, is het niet zo dat er grote haast bij is. Als het goed is hoort hij komende week wanneer hij onder het mes moet.
In zijn geval was de cardioloog erg positief over de inspanningen die hij na volledig herstel weer zou kunnen leveren. Tot die tijd (en daarna vermoedelijk ook) zit hij aan een lading pillen.

En ja, ik ben er ook een tijdje heel erg door van slag geweest. Ik had allemaal doemscenario's in mijn hoofd. Want inderdaad, hallo! je hebt het wel over mijn vader, mijn held. Na een EMDR sessie is dat paniekgevoel volledig verdwenen. Ik kan het nu gewoon op z'n beloop laten.
2 jr geleden een infarct gehad, voor ik het echt in de gaten had was ik 3 uur verder. Nu gewoon doorgaan en slechte eigenschappen voor je gezondheid afleren.
Je geruststellen kan ik niet, maar probeer mee te gaan naar afspraken, maak een vragenlijstje voor de cardioloog (samen met je vader).
Alle reacties Link kopieren
Biebeltje schreef:
12-12-2017 15:10
Mijn vader kreeg afgelopen maand, na uitgebreide onderzoeken, te horen dat bij inspanning 1/5e deel van zijn hart onvoldoende/geen zuurstof kreeg. Er bleek een blokkade te zitten in 1 van de grotere toegangswegen... Voor de rest was zijn hart gelukkig wel nog ok (nog geen hartfalen, maar wel een risico op uiteindelijk afsterven van weefsel).
Hoewel het traject wel sneller doorlopen is dan in eerste instantie ingepland, is het niet zo dat er grote haast bij is. Als het goed is hoort hij komende week wanneer hij onder het mes moet.
In zijn geval was de cardioloog erg positief over de inspanningen die hij na volledig herstel weer zou kunnen leveren. Tot die tijd (en daarna vermoedelijk ook) zit hij aan een lading pillen.

En ja, ik ben er ook een tijdje heel erg door van slag geweest. Ik had allemaal doemscenario's in mijn hoofd. Want inderdaad, hallo! je hebt het wel over mijn vader, mijn held. Na een EMDR sessie is dat paniekgevoel volledig verdwenen. Ik kan het nu gewoon op z'n beloop laten.
Wat fijn dat die EMDR sessie je heeft geholpen!
Uit de scan zal straks blijken wat de oorzaak is, de hoop is tenminste dat daar een oorzaak gevonden wordt. De cardioloog noemde inderdaad ook dat er een blokkade kan zitten. Wat ik nu eigenlijk steeds denk is ''waarom zit er juist geen spoed achter, straks krijgt hij ineens een hartstilstand!''
Ik lees bij jou dat er dus volledig herstel mogelijk is, dat klinkt heel goed toch! De apothekesassistente gaf bij mijn vader aan dat hij waarschijnlijk nooit meer van die pillen af zou komen...dat had ze niet moeten zeggen, want daardoor ging ik me nog meer zorgen maken.
Als het maar helpt zeggen we dan maar....kan iemand met die medicijnen wel gewoon werken etc?

Ik weet er echt zo weinig van en dat maakt dat ik me wellicht onnodig veel stress en paniek op de hals haal. Het wachten op...de scan, uitslag...pff, ik vind het vreselijk, ik wil altijd weten wat er speelt zodat je er ook iets aan kan doen
pizzadoos schreef:
12-12-2017 15:30
De apothekesassistente gaf bij mijn vader aan dat hij waarschijnlijk nooit meer van die pillen af zou komen...dat had ze niet moeten zeggen, want daardoor ging ik me nog meer zorgen maken.
6 verschillende medicijnen hier, elke dag weer en daar kom ik nooit meer van af.
werken doe ik 6 dagen in de week.
dus die zorg kan je alvast van je lijstje afhalen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Van die pillen komt mijn pa idd nooit meer af, maar voor de rest zou hij weer gewoon z'n dingen kunnen doen. Inclusief de Vierdaagse van Nijmegen lopen aankomende zomer (even er van uitgaande dat het herstel volgens planning verloopt).
Alle reacties Link kopieren
nee, niemand kan je gerust stellen. om de eenvoudige reden dat nog niet alle informatie en onderzoeken gedaan zijn. Pas daarna kan de cardioloog meer vertellen aan je vader.

ik begrijp je ongerustheid. ga vooral niet te veel googlen.

hartfalen is trouwens een verzamelwoord voor heel veel verschillende oorzaken waarom het hart niet goed meer pompt. Afhankelijk van de exacte oorzaak, is de behandeling en prognose anders.

Je vader heeft gelijk, het is in ieder geval niet ernstig genoeg om hem in het ziekenhuis te houden. Geduld hebben dus.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hoe moeilijk ook, probeer het voor nu los te laten. Gaan googlen zonder dat er zelfs maar een diagnose is gesteld, is zinloos en roept alleen maar spanning op.

Heb je vaker last van dit soort angsten? Want de gedachte dat iemand die medicijnen slikt niet meer zou kunnen werken vind ik wel een beetje paniekerig, eerlijk gezegd. In mijn familie komt nogal wat hartkwalen voor en ook ik heb al zo lang als ik weet een te hoge bloeddruk, dus slik ik daar pillen voor. Dat beïnvloedt op geen enkele manier mijn functioneren, in tegendeel, als ik die pillen niet geslikt had, was de kans dat ik nu (middelbare leeftijd) echt hartfalen zou hebben juist veel groter geweest.

En uiteindelijk, zelfs als zou blijken dat er wat mis is met zijn hart, dan kunnen ze tegenwoordig zoveel meer doen. De sterfte aan hart- en vaatziekten is dramatisch afgenomen, de afgelopen jaren, juist doordat ze op tijd ingrijpen.

Sterkte met afwachten, meer kun je simpelweg niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft een jaar of 5 geleefd met de diagnose hartfalen en ook met een pompfunctie van slechts 30%. Tegen alle verwachtingen in verbeterde daarna opeens de pompfunctie. Het bleek te gaan om een virus dat de pompfunctie deels had lamgelegd en die was onbehandeld gebleven, dus dat moest het lijf zelf oplossen en dat duurde uiteindelijk dus zo’n 5 jaar.

In de 5 jaar dat de functie 30% was kon hij, na de eerste schrik, gewoon prima functioneren en werken. De medicatie helpt daarbij en kan verder geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Je vader is mbt energie op dit moment heel erg beperkt. Of het tijdelijk (griepvirsus kan op de hartspier slaan) is of voor de lange duur (bijv door schade aan het hart) kan alleen achterhaald worden wanneer men in het ziekenhuis de oorzaak ontdekt. Die oorzaak kan heel divers zijn. Het heeft dus in dit stadium niet zo veel zin om je suf te googlen op wat het mogelijk kan zijn. Laat de mensen in het ziekenhuis hun werk doen en besef dat je vader meer is dan alleen zijn ziekte.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ik me zorgen maakte over zijn werk...hij zit veel op de weg en op dit moment mag hij niet rijden van de cardioloog ivm de bijwerkingen van de medicijnen. Als dit blijvend is kan hij zn werk (en passie) niet meer uitoefenen. Ik begrijp nu dat de bijwerkingen meestal van tijdelijke aard zijn dus ik hoop dat zijn werk geen probleem is straks.

Dank voor de reacties. Het is inderdaad afwachten, ik begin ook steeds meer te begrijpen dat er veel oorzaken kunnen zijn en dat hartfalen niet 1 kwaal is. Het is waarschijnlijk gewoon de schrik en tevens het besef dat mn ouders ouder worden en daarmee dus ook iets kunnen krijgen. We hadden dit ook totaal niet verwacht, is je dan 'hart problemen' hoort dan is het wel even schrikken
Alle reacties Link kopieren
pizzadoos schreef:
13-12-2017 07:31
Het is waarschijnlijk gewoon de schrik en tevens het besef dat mn ouders ouder worden en daarmee dus ook iets kunnen krijgen. We hadden dit ook totaal niet verwacht, is je dan 'hart problemen' hoort dan is het wel even schrikken
Precies dit!
Opeens werd ik geconfronteerd met het beeld "wat als mijn vader er straks niet meer is".
Ik had het ook totaal niet verwacht. Mijn vader is ook nog relatief jong (61). Eet redelijk gezond. Rookt niet (meer). Heel actief...

Hij vond de onderzoeken achteraf erg meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Pizzadoos, is er ondertussen al meer bekend naar aanleiding van onderzoeken?

Bij mijn pa gaat alles ineens heel snel, voor het einde van de week ligt hij onder het mes.
Ik voel me er een beetje rusteloos onder...
Alle reacties Link kopieren
Biebeltje schreef:
20-12-2017 12:18
Hallo Pizzadoos, is er ondertussen al meer bekend naar aanleiding van onderzoeken?

Bij mijn pa gaat alles ineens heel snel, voor het einde van de week ligt hij onder het mes.
Ik voel me er een beetje rusteloos onder...
Hoi!
Mijn vader krijgt a.s vrijdag een ct scan. Hij heeft 3 weken later pas een afspraak bij de cardioloog, tenzij de radioloog iets verontrustends ziet, dan bellen ze binnen 2 dagen. Hij heeft best last van de medicatie, voelt zich erg moe en lusteloos. Volgens de cardioloog moet het lichaam wennen aan de medicatie.

Wat gaan ze bij jouw vader precies doen? En wat is de prognose voor daarna?
Dat rusteloos herken ik wel, heb ik voor de scan...enerzijds hopen we dat er iets uitkomt zodat je weet wat het is en je iets kan doen. Anderzijds hoop je natuurlijk dat er niets aan de hand is. Vader zelf denkt dat ze wel iets zien, sinds een paar maanden ineens deze klachten, dat kan niet niets zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen ze in het ziekenhuis geen functionele MRI maken, dan kunnen ze zien of er sprake is van een ontstekingsbeeld. Heeft hij hoge dosering Ascal gekregen? Verder is er uit onderzoek gebleken dat Q 10 handig is om te slikken.
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
20-12-2017 21:03
Kunnen ze in het ziekenhuis geen functionele MRI maken, dan kunnen ze zien of er sprake is van een ontstekingsbeeld. Heeft hij hoge dosering Ascal gekregen? Verder is er uit onderzoek gebleken dat Q 10 handig is om te slikken.
Mri weet ik niet. Er is nu gekozen voor een scan omdat ze daar veel op kunnen zien, met name de kransslagaders en of deze dicht zitten geloof ik.
Hij heeft heen ascal, hij slikt een betablokker en nog 1 pil erbij...alles om hartslag en naar beneden te brengen en het hart te ontlasten.
Ik weet er het fijne niet van, maar een ct scan zal toch wel wat uitsluitsel geven
Alle reacties Link kopieren
Daar kan je niet goed op zien of er sprake is van een ontsteking heb ik begrepen. Overigens is de kans op herstel wel het beste bij een ontsteking.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat ook niet. Hij heeft wel bloedonderzoek gehad waar niets van ontstekingen uit kwam
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrepen heb gaan ze een bypass operatie uitvoeren.
De eerste dag houden ze hem in coma, daarna moet hij nog zeker een week in het ziekenhuis blijven voor revalidatie etc.

Prognoses zijn zeer goed. In principe moet hij alles gewoon weer kunnen doen wanneer hij helemaal hersteld is. Het hart zelf is nog goed, alleen de toevoer niet.
Alle reacties Link kopieren
Spannend! Wel heel fijn dat de prognose goed Is, daar moet je dan ook vanuit gaan toch.
Hij gaat morgen onder het mes? Dan wordt het dus kerst vieren in het ziekenhuis ;)
Alle reacties Link kopieren
@Biebeltje, hoe gaat het met je vader? Is alles goed gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Operatie was uitgesteld. Als alles volgens planning gaat dan wordt hij vandaag geopereerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven