Gezondheid alle pijlers

Terugkerende blaasontstekingen

12-12-2017 20:33 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste periode is het continu raak.
In 2 maanden tijd heb ik nu 3 blaasontstekingen gehad en ben gisteren weer aan mijn 3de kuur begonnen.
In mijn ogen doe ik alles al wat ik zou moeten of kunnen doen.
Ik slik cranberry capsules met d-mannose, ik drink meer dan voldoende, ik ga op tijd naar de wc,
na de seks meteen gaan plassen, alles schoon houden met water etc etc...

Ik zit echt met mijn handen in het haar.
Het is iets dat ik al van kleins af aan regelmatig heb. De eerste keer was ik pas een jaar of 2/3 oud en
heb op jonge leeftijd ook aantal onderzoeken gehad waar toen volgens mij niets bijzonders is uitgekomen.
Heb sinds kort een nieuwe vriend dus denk dat daar ook zeker wel iets aan gelinkt is maar het zal ook weer niet alles verklaren.
Ik voel mij elke keer een paar dagen echt goed ziek en dat om de paar weken is geen doen.

Heb donderdag een afspraak bij de huisarts staan maar vroeg mij af of mensen hier mijn verhaal herkennen.
Wat was voor jullie de oplossing?
Ik las ergens iets over dat vrijen zonder condoom beter zou zijn. Iemand daar ervaring mee?
Alle tips en adviezen zijn welkom want dit is zo'n ontzettend rot gevoel dat ik bijna alles wel wil proberen nu.
Alle reacties Link kopieren
Is je urine wel schoon geweest na die kuren? Want 3x in twee maanden kan ook een niet adequaat behandelde blaasontsteking zijn zie steeds weer opspeelt. Is je urine al op kweek gezet?
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
Ja. In mijn 17e levenjaar 26 x blaasontsteking gehad.

Onderzoek laten doen bleek er iets mis met mijn blaas en urine buis.

Na operatie maar 1 keer blaasontsteking gehad. Is nu 10 jaar terug al weer...

Wel door alle kuren een allergie voor antibiotica.
Alle reacties Link kopieren
@Beeldig:
Ja, ik heb dit nagevraagd en volgens de assistente zat er dan toch te veel tijd tussen de blaasontstekingen waardoor het volgens haar het meest waarschijnlijke was dat het weer een nieuwe ontsteking moest zijn.
Helemaal zeker weten doe je het natuurlijk nooit. Het kan misschien toch blijven sluimeren op de achtergrond.
In mijn leven zijn er al heel wat kweken gemaakt. Nu de laatste periode nog niet.

@ Lolly: Op jonge leeftijd wel onderzoeken gehad en toen was er niets te vinden wat het kon verklaren dus denk zelf dat het daar niet echt aan zal liggen. Tenzij zoiets nog weer kan veranderen met de tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik leef met je mee! Ik ken de pijn.
Maar gelukkig heb ik het niet zo vaak als jij. Alhoewel ik ook wel zulke vlagen ken.

Je doet al veel dingen die vaak worden genoemd. Ik drink cranberrythee elke morgen, en dat lijkt mij goed te helpen. Ik pakte altijd, als ik het aan voelde komen, 3/4 keer per dag een paar cranberrypillen.

Wat ik ook uit mijn omgeving hoorde was; als je weet dat je seks gaat hebben, pil van tevoren pakken.

En eigenlijk... zonder antibioticakuur eroverheen zien te komen. Ik hoor vaak dat degenen die steeds een kuur doen, het steeds terug krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik beginnen met een afspraak bij de huisarts zelf, om deze vragen te stellen. Want als je steeds kuur X krijgt, terwijl de bacterie maar een beetje gevoelig is voor X, maar met name gevoelig voor Y, dan kan het lijken alsof de blaasontsteking over is, maar na een of twee weken kan dan toch blijken dat er nog bacteriën zaten die dan weer voldoende tijd hebben gehad om terug te groeien.

Zonder kweek weten ze dat niet, net zoals ze zonder onderzoek (liefst ook een kweek) ook niet zeker kunnen weten of de infectie goed bestreden is.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
@Beeldig: Ja, staat op het lijstje voor donderdag. Heb wel twee verschillende antibiotica gehad tot nu toe en het lastige is ook nog eens dat ik voor een deel van de effectieve antibiotica allergisch ben en die dus niet mag hebben.
Het is altijd een puzzel!

@Rondbontje: Ja ik neem ook al elke dag cranberry capsules en extra als we seks hebben maar dat lijkt helaas dus niet veel verschil te maken.
Ik heb ook wel echt antibiotica nodig, bij mij gaat het echt niet over zonder. Helaas. Mijn immuunsysteem werkt ook wat minder goed dus heb daar altijd wel extra hulp van pilletje bij nodig.
Alle reacties Link kopieren
Zou zeker om een kweek vragen, je wilt voorkomen dat het sluimert en uiteindelijk verder naar binnen slaat op je nieren. Je gebruikt je kuur wel zoals het hoort? En je maakt hem ook af?
Alle reacties Link kopieren
Oddish schreef:
12-12-2017 20:53
Zou zeker om een kweek vragen, je wilt voorkomen dat het sluimert en uiteindelijk verder naar binnen slaat op je nieren. Je gebruikt je kuur wel zoals het hoort? En je maakt hem ook af?
Ja, dat zeker! Ik doe alles volgens het boekje om maar te voorkomen dat het weer terugkomt.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik rond de 17 was heb ik ook heel veel blaasontstekingen achter elkaar gehad. Echt een mega vervelend gevoel! Iemand vertelde mij toen ooit dat je een beginnende blaasontsteking kon wegdrinken. Ik was aanvankelijk skeptisch maar dit heeft mij dus echt geholpen. Als je daar beneden al voelt dat het begint te zeuren, even plas ophouden en echt flink een halve liter water drinken (achterelkaar). Dan na een tijdje alles in een keer uitplassen. Gek genoeg werkt dit voor mij. Heb het heel lang zo gedaan. Inmiddels heb ik er eigenlijk helemaal geen last meer van. Veel sterkte in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
@Licht-Blauw: Dankjewel. Als ik het voel opkomen probeer ik inderdaad altijd heel veel te drinken. Alleen is bij mij de laatste keren steeds zo dat het echt binnen een paar uur tijd helemaal mis is.
Van eigenlijk geen klachten tot 3 uur later bloed plassen.
Dat is dan gewoon niet meer weg te drinken.
Vind het zelf ook vrij bizar dat het zo snel kan gaan.
Alle reacties Link kopieren
Laten controleren of jouw bacterie wel gevoelig is voor je antibioticum. Dat bleek bij mij het pribleem. Na 6 blaasontstekingen in een jaar was ik er eindelijk vanaf.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
sensotouch schreef:
12-12-2017 20:54
Ja, dat zeker! Ik doe alles volgens het boekje om maar te voorkomen dat het weer terugkomt.
Top! Dan kun je (voor nu) niet echt meer iets doen volgens mij. De afspraak bij de huisarts afwachten en vragen (eisen?) dat het op kweek gezet gaat worden.

Vraagje uit nieuwsgierigheid, heb je elke keer dezelfde AB gehad?
Alle reacties Link kopieren
@Oddish: Nee, niet steeds dezelfde. Ik heb twee verschillende gehad op deze 3 blaasontstekingen. En in mijn hele leven al heel veel verschillende.
Denk dat ik vanaf mijn 2de jaar tot nu toe echt al wel 25+ blaasontstekingen heb gehad. Vaak met tussenposes dat het even helemaal goed gaat totdat het weer mis is.
Alle reacties Link kopieren
En na die jonge leeftijd is er nooit verder onderzoek gedaan? Dan zou ik toch ook nog een keer vragen of er even een uroloog mee kan kijken.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
*Beeldig* schreef:
12-12-2017 21:36
En na die jonge leeftijd is er nooit verder onderzoek gedaan? Dan zou ik toch ook nog een keer vragen of er even een uroloog mee kan kijken.
Nee, weet dat ik toen oa onderzoek heb gehad om te kijken of de urine niet terugstroomde naar de nieren.
Daarna nooit meer onderzoeken gehad.
Zou evt wel verwijzing kunnen vragen naar Uroloog ook ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik had toen ik jonger was ook continue blaasontsteking. Ik ben toen doorverwezen naar de uroloog. Ze konden niets geks vinden maar ik heb toen wel 3 of 6 maanden (weet het niet precies meer) een lagere dosis antibiotica dagelijks geslikt. Daarna heb ik af en toe nog weleens blaasontsteking gehad (1x per 3 jaar gemiddeld) maar nooit meer zo extreem en frequent als eerder. Geen idee waarom maar die langere kuur heeft bij mij dus goed geholpen.
Bij mij helpen cranberrypillen voor geen meter. Cranberrysap daarentegen werkt fantastisch! Als ik het aan voel komen/ het begint koop ik een fles en die drink ik in 2 etappes op. Van de tuinen, zo’n 98% cranberry’s, niet te zuipen zo zuur maar de bacterie is er ook niet zo blij mee. :yes:
Alle reacties Link kopieren
@madelief: Ik gebruik beide.. Had goede hoop van de capsules vanwege goede verhalen. Maar helaas. Dat lijkt allemaal niet veel te doen.
Het is inderdaad erg zuur spul haha. Maar dat wat je in de supermarkt koopt is dan weer bijna alleen maar appelsap dus ook niet effectief.

@miek: Kan best zijn dat ik dat toen ook heb gehad. Dat weet ik niet meer zo goed. Weet nog wel de vieze antibiotica drankjes en dat ik dan wakker werd gemaakt voor de laatste dosis van de dag.
Alle reacties Link kopieren
Oohh wat vervelend he!
5 jaar geleden heb ik hier ook mee te kampen gehad. Bij mij kwam het absoluut door nieuwe vriend.. Mijn lichaam protesteerde nogal tegen zijn "vreemde" bacteriën geloof ik.. in 3 maanden tijd 5 kuren gehad en kwam telkens weer terug.
Mijn ervaring bij mij is dat condoom het verergerde...
En... je lichaam moet wennen aan de nieuwe partner.. na elke vrij partij direct plassen.. moet wel zeggen dat het bij mij zo hardnekkig was dat ik 3 maanden lang elke dag een kleine dosis antibiotica slikte op advies van de huisarts uiteindelijk.. hierna was het eindelijk écht over...wel drastisch.. maar ja.. als dat niet hielp wilde de huisarts mij een blaas onderzoek laten ondergaan.
Oh en tampons en inlegkruisjes in die periode triggerde ook een ontsteking.
Veel water en thee drinken de hele dag..
Weinig koffie en alcohol in die periode..(klinkt gek maar hielp..)
Nu geen last meer gehad. Alleen 1 x in mijn zwangerschap.
Heel regelmatig blaasontstekingen gehad. Bij mij hielp de standaard duur van de antibiotica niet, maar er moest een dag of 2 bij. Naast het op kweek zetten en daardoor de juiste antibiotica, sik ik tijdens de kuur meteen probiotica en D-manose (wel de pure versie). De D-manose slik ik dagelijks als ondersteuning. Op het moment dat er een blaasontsteking dreigt aan te komen verhoog ik de dosis en drink ik veel. Dit samen zorgt ervoor dat ik de blaasontsteking voor ben.
Blaasontstekingen zijn k*t en ik ben dan ook altijd op dat moment de allerbeste vriend met de wc pot.
Misschien is het al gezegd, maar:
Belangrijk is het om goed uit te plassen dwz de blaas volledig leeg plassen. Neem daar de tijd voor. Als je vaak blaasontsteking hebt gehad voel je het namelijk niet altijd goed meer als er nog een restje urine aanwezig is in de blaas.
Neem dus de tijd op het toilet.
Alle reacties Link kopieren
Een update.
Mijn urine is op kweek gezet en ik krijg dinsdag of woensdag de uitslag.
Daarna ga ik voor in elk geval 6 maanden een onderhoudskuur antibiotica krijgen.
Hopelijk zorgt dat er voor dat ze infecties weg blijven en dat mijn blaas de tijd krijgt om weer te herstellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven