Gezondheid alle pijlers

Paracetamol

13-12-2017 19:42 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas heb ik een virusje te pakken. 2 ontstoken oren, alles zit dicht, maar toch ook weer niet, want ik moet continu snuiten. En ik heb een klein beetje koorts 38.5. Gek genoeg voel ik me daar niet zo ziek door.

Al dagen slaap ik slecht, vanwege de oorpijn. Maandag op dinsdagnacht deed ineens mijn linkeroor heel veel pijn en vannacht mijn rechteroor. Naar de dokter geweest en die raadde aan 2 paracetamol en 1 ibuprofen van 400mg te nemen. Nu twijfel ik door mijn inname vandaag of dat wel een goed idee is voor vannacht:

Om 5.30 heb ik 2x 500 mg smelttablet paracetamol met 1x 400 mg ibuprofen genomen.

Om 12.30 weer 2x 500 mg paracetamol.

Om 17.30 1 paracetamol.


Nu wil ik zo naar bed gaan, maar ik twijfel of ik naast de ibuprofen die ik sowieso neem, ook nog 1 of 2 paracetamol moet slikken. Ik wil niet weer wakker worden met ontzettende oorpijn vannacht en een keer goed doorslapen.
Ja hoor, hoppa, als je normaal goed met dit soort medicatie omgaat zou ik nu gewoon wat extra slikken.
1 ibu en 1 500 paracetamol.

Welterusten :)
Alle reacties Link kopieren
Madre schreef:
13-12-2017 19:44
Ja hoor, hoppa, als je normaal goed met dit soort medicatie omgaat zou ik nu gewoon wat extra slikken.
Zeker, ik slik eigenlijk nooit zoveel paracetamol..
Alle reacties Link kopieren
Zolang je niet te veel neemt is het prima voor een keertje.
Dus max 3 x / dag ibuprofen en 4x/dag 1g paracetamol ;)
Slaapwel!
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je om 17:30 nog een paracetamol genomen? De bijsluiter is duidelijk: maximaal 6 tabletten per dag. Dus of 1 van 500 mg elke 4 uur, of 2 van 500 mg elke 8 uur. Dan zou je om 5:30 uur nemen, daarna om 13:30 uur en dan pas om 21:30 uur.

Over ibuprofen lees ik dit in de bijsluiter:
Koorts en pijn bij griep en verkoudheid of na vaccinatie en diverse andere vormen van pijn:
De aanbevolen aanvangsdosering is 400 mg, zonodig gevolgd door 200 – 400 mg per keer elke 4 tot 6
uur.
De maximale dosering is 1200 mg per etmaal.
Dus die zou je ook elke 4 uur in de lage dosering mogen slikken, als je maar niet boven die 1200 mg per etmaal uit komt.

De voorschriften zijn er niet voor niets. Houd je daar gewoon aan en ga niet eerder toch nog een pilletje erbij slikken. Je hebt er uiteindelijk alleen maar jezelf mee.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor en ook ibuprofen erbij.
Goed dat je die tijdstippen bij houd. Ik heb keelontsteking en ben de tel kwijt wat betreft pijnstillers.
Erg slecht voor een apothekersassistente ;)
Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
13-12-2017 19:46
1 ibu en 1 500 paracetamol.

Welterusten :)


Dit dus. En niet "voor een keertje" overdoseren zonder dat de arts dat voorschrijft. Want ook "voor een keertje" kan dat schadelijk zijn.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
13-12-2017 19:50
Zolang je niet te veel neemt is het prima voor een keertje.
Dus max 3 x / dag ibuprofen en 4 3x/dag 1g paracetamol ;)
Slaapwel!


Of heb jij een andere bijsluiter dan ik?
Volwassenen: één of 2 tabletten van 500 mg per keer, maximaal 6 tabletten per dag.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
*Beeldig* schreef:
13-12-2017 19:57
Waarom heb je om 17:30 nog een paracetamol genomen? De bijsluiter is duidelijk: maximaal 6 tabletten per dag. Dus of 1 van 500 mg elke 4 uur, of 2 van 500 mg elke 8 uur. Dan zou je om 5:30 uur nemen, daarna om 13:30 uur en dan pas om 21:30 uur.

Over ibuprofen lees ik dit in de bijsluiter:


Dus die zou je ook elke 4 uur in de lage dosering mogen slikken, als je maar niet boven die 1200 mg per etmaal uit komt.

De voorschriften zijn er niet voor niets. Houd je daar gewoon aan en ga niet eerder toch nog een pilletje erbij slikken. Je hebt er uiteindelijk alleen maar jezelf mee.
Omdat mijn oren zo erg dichtzaten, mijn neus te vol was en ik nog een flinke treinreis achter de rug had.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal, verschillende reacties. Ik denk dat ik alleen voor een ibuprofen ga. Daar heb ik er vandaag nog maar 1 van op en zou geen kwaad moeten kunnen.
Alle reacties Link kopieren
*Beeldig* schreef:
13-12-2017 20:01
Of heb jij een andere bijsluiter dan ik?
Bijsluiter van 1g paracetamol:
In totaal maximaal 3 tabletten per dag.
Enkel in geval van ernstige pijn of koorts, maximaal 4 tabletten per dag.

Nu, ik loop stage bij veel artsen (en ben zelf bijna arts) en tot 4g per dag is standaard ;) (tenzij natuurlijk problemen met lever of dergelijke!)
Alle reacties Link kopieren
Vrouw-1992 schreef:
13-12-2017 20:02
Omdat mijn oren zo erg dichtzaten, mijn neus te vol was en ik nog een flinke treinreis achter de rug had.


Dan gebruik je beter zoutoplossing om de boel wat vrij te krijgen dan dat je jezelf overdoseert met paracetamol, toch?

Ik spoel bij dit soort dingen met een neusspoelkannetje met een zelfgemaakte zoutoplossing (rhinohorn, netipot, er zijn verschillende varianten). Maar als je dat niet in huis hebt, dan kun je ook zelfgemaakte zoutoplossing opsnuiven uit een beker om je holtes te spoelen. Dat geeft honderd keer meer verlichting dan paracetamol. Google even voor de juiste verhoudingen zout en water (uit mijn hoofd: 1 afgestreken theelepel op een longdrinkglas).

En die flinke treinreis had ik gewoon gelaten. Ziek is ziek en om beter te worden heb je gewoon rust nodig. :)
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
chentolove schreef:
13-12-2017 20:08
Bijsluiter van 1g paracetamol:
In totaal maximaal 3 tabletten per dag.
Enkel in geval van ernstige pijn of koorts, maximaal 4 tabletten per dag.

Nu, ik loop stage bij veel artsen (en ben zelf bijna arts) en tot 4g per dag is standaard ;) (tenzij natuurlijk problemen met lever of dergelijke!)

Ja en hoeveel mensen denk je dat die in huis hebben?
Alle reacties Link kopieren
*Beeldig* schreef:
13-12-2017 20:10
Dan gebruik je beter zoutoplossing om de boel wat vrij te krijgen dan dat je jezelf overdoseert met paracetamol, toch?

Ik spoel bij dit soort dingen met een neusspoelkannetje met een zelfgemaakte zoutoplossing (rhinohorn, netipot, er zijn verschillende varianten). Maar als je dat niet in huis hebt, dan kun je ook zelfgemaakte zoutoplossing opsnuiven uit een beker om je holtes te spoelen. Dat geeft honderd keer meer verlichting dan paracetamol. Google even voor de juiste verhoudingen zout en water (uit mijn hoofd: 1 afgestreken theelepel op een longdrinkglas).

En die flinke treinreis had ik gewoon gelaten. Ziek is ziek en om beter te worden heb je gewoon rust nodig. :)
Die treinreis laten zat er niet in.. er moest gewoon gewerkt worden vandaag. Maar dank je wel voor de tips..
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
13-12-2017 20:10
Ja en hoeveel mensen denk je dat die in huis hebben?
Toch wel aardig wat, want je kunt de tabletten van 1 gram in de apotheek kopen😉
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
13-12-2017 20:08
Bijsluiter van 1g paracetamol:
In totaal maximaal 3 tabletten per dag.
Enkel in geval van ernstige pijn of koorts, maximaal 4 tabletten per dag.

Nu, ik loop stage bij veel artsen (en ben zelf bijna arts) en tot 4g per dag is standaard ;) (tenzij natuurlijk problemen met lever of dergelijke!)
1 g paracetamol is wat voorgeschreven moet worden door een arts. Voor na een heftige operatie ofzo. Dat is dus niet de informatie die van toepassing is op thuisgebruik bij een virusje.

Die 4 g per dag is helemaal niet standaard. Ook in het ziekenhuis werd mijn inname strikt beperkt tot 3 g per dag, omdat ze niet zomaar overdoseren. Alleen na mijn zware buikoperatie kreeg ik tijdelijk 4 g per dag, samen met een opiaat. Maar dat is dus wel echt een heel andere indicatie.

Ik vind het heel zorgelijk dat jij op basis van een stage bij artsen op internet mensen die je niet kent adviseert om maar te gaan overdoseren.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
Vrouw-1992 schreef:
13-12-2017 20:13
Die treinreis laten zat er niet in.. er moest gewoon gewerkt worden vandaag. Maar dank je wel voor de tips..


Jij gaat naar je werk als je een infectie in je hoofd hebt waar je zo beroerd van bent?

Je hebt gewoon wettelijk recht op ziekteverlof hè. Maak daar gewoon gebruik van als je ziek bent.
Ziekte herstelt niet van paracetamol. Wel van rust.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
*Beeldig* schreef:
13-12-2017 20:15
Jij gaat naar je werk als je een infectie in je hoofd hebt waar je zo beroerd van bent?

Je hebt gewoon wettelijk recht op ziekteverlof hè. Maak daar gewoon gebruik van als je ziek bent.
Ziekte herstelt niet van paracetamol. Wel van rust.
Die discussie ga ik liever niet aan.. Ik ben prima in staat om dingen te doen, het kost me alleen wat meer moeite. Vanmorgen voelde ik me dan ook redelijk oke.

Mijn vraag is inmiddels wel beantwoord en ik ga zo voor 1 ibuprofen. Die heb ik vannacht voor het laatst om 3.00 op (niet om 5.30 zoals in mijn eerste bericht).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een zware operatie achter de rug en ik mocht maximaal op een dag 2x500mg paracetamol om de 6 uur. Dat maar maximaal 2 dagen en daarna afbouwen naar 2x500mg paracetamol om de 8 uur.

Ik zou dus rustig aan doen. Ook omdat je alles door elkaar slikt en niet perse heel veel tijd er tussen laat.
Alle reacties Link kopieren
Vrouw-1992 schreef:
13-12-2017 20:18
Die discussie ga ik liever niet aan.. Ik ben prima in staat om dingen te doen, het kost me alleen wat meer moeite. Vanmorgen voelde ik me dan ook redelijk oke.

Mijn vraag is inmiddels wel beantwoord en ik ga zo voor 1 ibuprofen. Die heb ik vannacht voor het laatst om 3.00 op (niet om 5.30 zoals in mijn eerste bericht).


Dat ben je niet, want die extra paracetamol die je ervoor nodig had, wás al overdosering.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Verwijderd ivm privacy.
anoniem_64f880061f850 wijzigde dit bericht op 18-12-2017 04:41
96.76% gewijzigd
Beeldig : dit zegt het farmacotherapeutisch kompas.
Pijn en koorts:

Volwassenen:
Oraal: 500–1000 mg per keer, zo nodig respectievelijk elke 4 of 6 uur. Voor de drank/stroop: 20–40 ml per keer, maximaal 125 ml per dag;

Rectaal: 500–1000 mg per keer.

Max. oraal/rectaal voor volwassenen 4 g per dag; bij chronisch gebruik max. 2,5 g per dag; bij lichaamsgewicht < 50 kg, chronisch alcoholgebruik, chronische ondervoeding, dehydratie, milde tot matige leverinsufficiëntie, syndroom van Gilbert max. 60 mg/kg/dag of 2 g per dag.
Bron : https://www.farmacotherapeutischkompas. ... l#dosering

TO heeft pijn en koorts. 4 Gram is dus prima voor tijdelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wikka, dat een arts in een zorgvuldige afweging kan besluiten dat het ene kwaad minder schadelijk is dan het andere kwaad, wil niet zeggen dat de keuze die die arts maakt voor iedereen de beste keuze is hè?

Bij mij zijn er ook wel andere afwegingen gemaakt dan wat de bijsluiter of het huisartsenprotocol voorschreef. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat iedereen zou aanraden.

De bijsluiter van de paracetamol die in de vrije verkoop beschikbaar is, noemt een duidelijke limiet. Het enige juiste antwoord op een topic op een anoniem internetforum lijkt me om die limiet aan te houden. We hebben hier immers geen arts-patiëntrelatie waarin de zorgvuldige medische afweging gemaakt kan worden dat overdosering verantwoord is.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Jij blijft kletsen over overdosering en dat is 4 gram paracetamol niet. Het farmacotherapeutisch kompas is een normale website met dit als doel :

Het doel van het Farmacotherapeutisch Kompas is een kompas te verstrekken waarop men kan varen bij beslissingen die moeten leiden tot gepast gebruik van geneesmiddelen en farmacotherapie die in medisch opzicht optimaal en vervolgens het meest economisch is.

Lijkt me dus in dit geval een prima medium om te raadplegen, aangezien bovenstaande op TO van toepassing is. Maar als jij je aan een andere dosering wil houden is dat prima. Er zijn hier alleen ook mensen die het kompas als leidraad aanhouden en ook dat is een prima uitgangspunt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven