Gezondheid alle pijlers

staar en ooglaseren

13-12-2017 22:04 22 berichten
Ik ben 48 jaar en heb staar. Nu komt staar zelden voor bij iemand onder de 65. Vraag me ook af of het komt omdat ik mijn ogen heb laten laseren zo n jaar of 15 geleden.
Had al mijn vermoedens maar sinds ik afgelopen zomer in de Linda las dat zij ook al staar heeft (begin 50) ga ik steeds meer de link leggen. Linda had ook haar ogen 10 jaar geleden laten laseren.
Zijn er nog meer mensen die een jaar of 10/15 geleden hun ogen hebben laten laseren en nu last beginnen te krijgen van een troebele ooglens...?
Ik heb ook staar en ben ook 48, maar ik ben erfelijk belast (beide ouders hebben het uiteindelijk gekregen). Jongste zus heeft het ook (is vijf jaar jonger dan ik). Beiden niet onze ogen laten laseren trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook staar gehad aan beide ogen, niet gelaserd en ik was 43 jaar toen. Maar wat ik me dan afvraag, wat gebeurt er na de staaroperatie met je gelaserde ogen? Want ze maken een klein sneetje in je hoornvlies om de lens te plaatsen.
Niemand is onmisbaar
Aan een oog ben ik inmiddels geopereerd aan staar. De oogarts heeft een kleine incisie net buiten het hoornvlies gemaakt.
Het probleem met gelaserde ogen is dat het veel moeilijker is om de exacte sterkte van je lens te bepalen. Daarom moet je altijd je meetgegevens van voor het laseren bewaren.
Hoe lang geleden was het dat jij je staaroperatie had bojoti?
En Antoon69, jij bent nog niet geholpen aan staar?
Alle reacties Link kopieren
Hee komt steeds vaker voor dsg mensen op jonge leeftijd staat krijgen. Ik was begin 40. Bij komt het door een hoge -sterkte.

Het is al veel langer bekent dat ooglaseren, en andere oogoperaties, de kans op staar sterk vergroten.

Dit was voor mij altijd een reden geweest, ook 15-20 jaar geleden, om mijn ogen niet te laten laseren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, mijn staar is stabiel. Voorlopig laat ik me nog niet opereren. Elk jaar worden de technieken beter, zeker bij hogere sterktes.

Op dit moment ben ik nog te veel gehecht aan mijn accommodatie functie van mijn ogen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hoe zou het nou komen dat menen op steeds jongere leeftijd staar krijgen?
Ja, als ik het terug kon draaien had ik mijn ogen niet gelaserd.
Van mijn oogarts hoorde ik dat de risico s van een staaroperatie bij "jonge" mensen hoger zijn dan bij ouderen. Bijvoorbeeld het risico van netvliesloslating.
Vandaar dat ik huiverig ben om mijn andere oog ook te laten laseren hoewel die steeds waziger begint te worden
evie schreef:
13-12-2017 22:31
En Antoon69, jij bent nog niet geholpen aan staar?
Nee, mij kennende wacht ik waarschijnlijk tot ik nagenoeg niks meer zie. De operatie schijnt trouwens niet zo veel voor te stellen. Welkom terug op het forum trouwens :-)
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het al 15 jaar geleden ben nu 58. Zelf ben ik erfelijk belast met slechte netvliezen, maar mijn oogarts toen heeft me gewoon geopereerd. Ik ben toen ik 18/19 was aan allebei m'n ogen gelaserd op m'n netvliezen om de zwakke plekken die konden gaan scheuren vast te zetten. Dit doen ze tegenwoordig niet meer zo snel omdat het netvlies dan 'strak' staat. Dat heeft bij mij wel goed geholpen want mijn vader, zijn moeder en zijn broer waren allemaal blind door hetzelfde netvliesprobleem.

Hamerhaai, heb jij dan geen last van de staar. Ik kon op een gegeven moment niet meer autorijden in het donker door mijn slechte zicht door de staar. Daar had ik veel last van.
En wat is een sterke min. Ik had min 6 en na de staar min 3.

Mijn zoon had op een gegeven moment min 10 en is begin 20 ook aan staar geholpen. Helaas aan hem doorgegeven.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
13-12-2017 23:38
Nee, mij kennende wacht ik waarschijnlijk tot ik nagenoeg niks meer zie. De operatie schijnt trouwens niet zo veel voor te stellen. Welkom terug op het forum trouwens :-)
Niet wachten joh, operatie stelt echt niks voor. Ik scheet zeven kleuren stront voor de operatie, maar omdat ik vaak bij de oogarts zat toen, heeft hij me keer op keer gerustgesteld. Ik was vooral bang voor de verdoving. Hoorde horror verhalen over de verdoving, als in injectie IN je oog. Menn horror.

Maar kreeg een héél kort roesje, en als je dan weer bij bent is de verdoving gezet. Operatie van ongeveer 20 minuten, ontbijtje gekregen van de verpleging en naar huis :-)
Niemand is onmisbaar
heb jij er trouwens nog last van dat jij destijds het netvlies had gelaserd bojoti. Je schreef iets over een netvlies dat te strak staat...
Ik schijn ook in het andere oog een zwakkere plek te hebben dus lijkt me dan de moeite waard.

Hoor van de meeste mensen die hun ogen hebben gelaserd dat ze er erg tevreden mee zijn dus denk dat ik een van de pechvogels ben...
Alle reacties Link kopieren
ik had al staar op mijn 2e. Nooit ogen laten laseren
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je of ik klachten had van mijn netvlies? Nee dat voel je niet. Het was toen in die tijd de beste optie om het netvlies te laseren om de zwakke plekken te stoppen. Ze konden namelijk uitbreiden en dan wordt je netvlies zo dun dat het kan scheuren wat bij mijn vader, zijn moeder, broer en zus is gebeurt. Ik had dus niet 1 plek maar een netvlies vol plekken.
Nu doen ze dat niet meer zo snel omdat het netvlies door het laseren "strak" komt te staan.

Maar ik ben dus op het netvlies gelaserd en niet op het hoornvlies om zonder bril door het leven te kunnen gaan.
Niemand is onmisbaar
bojoti, ik bedoelde eigenlijk. Heb jij nog last gehad van een netvlies dat te strak staat? Of verdere klachten aan je netvlies of zicht vanwege het laseren van het netvlies.

de allerbeste wensen voor 2018 allemaal!
Ik heb staar gehad, ben aan beide geopereerd.
Na twee jaar zijn mijn ogen gelazerd vanwege nastaar.
Groot nadeel, ik blijf halo’s zien, vooral in donker is het storend , de uitleg van de oogarts was toen.
Ik ben was te jong voor de staaroperaties, mede door het lazeren zie ik de randjes van d kunstlens, de pupil verkleint niet genoeg en in duistere omgeving staat de pupil open en zie ik de halo’s .
Bij het ouder worden gaat het verminderen, daar wacht ik dan maar op.
Voor de rest, 8k heb er nooit geen spijt van gehad.
Alle reacties Link kopieren
evie schreef:
01-01-2018 22:33
bojoti, ik bedoelde eigenlijk. Heb jij nog last gehad van een netvlies dat te strak staat? Of verdere klachten aan je netvlies of zicht vanwege het laseren van het netvlies.

de allerbeste wensen voor 2018 allemaal!
Nee dat voel je niet. En ook geen klachten, dat is het vervelende denk ik van dat netvliesprobleem, je voelt het niet. Het is dat het een erfelijke kwestie is en daarom mijn oogarts toen gelijk mijn netvliezen controleerde.

Dat van Josske herken ik ook, ik kon het lensje ook zien zitten op bepaalde momenten, lenzen van de staar dan he. Maar nu niet meer, ben wat ouder geworden he :)

En halo's, bedoel je daarmee dat je stralen ziet om bv lantaarnpalen heen? Ja die zie ik nog steeds sinds de staaroperatie maar daar heb ik mee leren leven. Ik rijd niet graag auto in het donker, dat snap je wel.
Niemand is onmisbaar
halo s zijn sowieso ook een bijwerking van het laseren van het hoornvlies dus ik heb dit ook al heel erg lang. Ik weet niet of dit nog erger is geworden door de staar.
Josske, heb jij ook je hoornvlies laten laseren vroeger om van bril/lenzen af te komen of bedoel je het weg laten laseren van de nastaar?
En heb jij na het laseren van de nastaar nog last gehad van netvliesproblemen?
Ik schijn nu ook wat nastaar te hebben. Heb daar nu nog geen last van maar volgens de oogarts moet daar tzt ook wat mee gebeuren.
ben daar wat huiverig voor omdat ik iemand ken begin 50 was en na de nastaarbehandeling last kreeg van netvliesloslating.
Alle reacties Link kopieren
evie schreef:
03-01-2018 04:41
halo s zijn sowieso ook een bijwerking van het laseren van het hoornvlies dus ik heb dit ook al heel erg lang. Ik weet niet of dit nog erger is geworden door de staar.
Josske, heb jij ook je hoornvlies laten laseren vroeger om van bril/lenzen af te komen of bedoel je het weg laten laseren van de nastaar?
En heb jij na het laseren van de nastaar nog last gehad van netvliesproblemen?
Ik schijn nu ook wat nastaar te hebben. Heb daar nu nog geen last van maar volgens de oogarts moet daar tzt ook wat mee gebeuren.
ben daar wat huiverig voor omdat ik iemand ken begin 50 was en na de nastaarbehandeling last kreeg van netvliesloslating.
bespreek dit nu gewoon met je oogarts en met je opticien. Netvlies problemen komen vooral voor (buiten de erfelijke vorm) bij mensen met een hoge -sterkte. Bij bijziend is de oogbol niet mooi rond maar meer ovaal, en staat er vrij veel druk in het oog, waardoor de kans op een netvliesloslating groter wordt. Althans ik word hiervoor gewaarschuwd, maar ik heb dan ook -13,5
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Mijn oogarts heeft mij verteld dat het risico na een staaroperatie bij jonge mensen hoger is omdat het glasvocht vaster zit aan het netvlies. Dus helaas heeft hij mij niet kunnen geruststellen.
Die kennis van mij had idd ook een hele hoge sterkte (-10 oid).
Ik heb mijn ogen niet laten lazeren om zonder bril verder te kunnen.
Ik had staar,recht voor mijn gezichtsveld, er om heen kijken lukte niet meer..
De staar heeft er ruim 10 jaar gezeten,voordat ik werd geopereerd en nieuwe lenzen kreeg.
Na anderhalf jaar ben ik gelazerd vanwege de nastaar.

Mijn vriendin is voor een paar weken terug ook gelazerd, vanwege nastaar ,zij heeft een netvliesloslating gehad.

Andere vriendin ook gelazerd, zij had ook nastaar,vanwege een oogoperatie .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook nastaar gehad en dat is gewoon gelaserd toen. Geen probleem met m'n netvlies gehad. Wist ook niet dat dat kon. Ik heb gewoon blind gevaren op mijn oogarts dat hij het beste met me voor had en de problemen die ik al had met mijn netvliezen.
Je kan zulke vragen idd het best met je oogarts bespreken, heb ik ook gedaan, tot in den treure. Wat een geduld had die man zeg, elke keer als ik er zat begon ik er weer over. Lieve oogarts had ik toen.
Niemand is onmisbaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven