Gezondheid alle pijlers

Overstappen van zachte lenzen naar harde lenzen?

14-12-2017 14:36 24 berichten
Ik heb sinds mijn 9e een bril en zit nu op -8.75 en -7.25 sterkte en wat cilinderafwijking. Op mijn 19e ben ik met lenzen begonnen, zachte maandlenzen. Dat ging jaren goed (ben nu 37), maar de laatste tijd heb ik steeds meer problemen met droge ogen. Ook mijn sterkte is nog steeds niet stabiel en ik ga beetje bij beetje nog achteruit. Ik draag nu vooral mijn bril. 

Mijn huidige opticiën zei dat ik met mijn sterkte destijds eigenlijk beter met harde lenzen had kunnen beginnen omdat dat beter is voor het oog. Nu denk ik erover om alsnog over te stappen op harde lenzen, maar dat schijnt lastig te zijn. 

Is het wennen aan harde lenzen een beetje te doen als je daarvoor zachte lenzen had? 

Is dat anders dan wennen aan harde lenzen dan als je überhaupt nog nooit lenzen hebt gehad?

Ik hoor graag ervaringen. 

(En nee, op dit moment wordt laseren mij afgeraden omdat ik qua sterkte nog achteruit ga. Ik heb er het geld nu ook even niet voor.)
Alle reacties Link kopieren
Wennen aan harde lenzen is best even pittig. Ik ben van zachte lenzen overgestapt naar harde en heb 2 weken moeten wennen. Eerste dag mag je ze maar kort in, daarna bouw je het op.
Eenmaal gewend was het prima, maar ik had meestal wel vloeistof en een zuignapje mee om ze even uit te kunnen halen (bijv bij zand in mijn oog)

Ondertussen alweer 2 jaar nachtlenzen (ook hard) en dat is nog idealer! Niet laseren, maar wel goed zien. Ik denk dat jouw sterkte er net te erg voor is, maar je zou het kunnen checken!
Lijkt me gewoon aan te wennen. Net alsof je van geen lenzen naar harde gaat.
Alle reacties Link kopieren
sjorssjimmie schreef:
14-12-2017 14:57
Wennen aan harde lenzen is best even pittig. Ik ben van zachte lenzen overgestapt naar harde en heb 2 weken moeten wennen. Eerste dag mag je ze maar kort in, daarna bouw je het op.
Eenmaal gewend was het prima, maar ik had meestal wel vloeistof en een zuignapje mee om ze even uit te kunnen halen (bijv bij zand in mijn oog)
Zo zal het ongeveer gaan, Alleen de droge ogen kunnen op den duur de problemen veroorzaken, de lenzen schuren dan een beetje meer. Je gaat er zeer waarschijnlijk wel beter mee zien, das een groot voordeel.
Ik kreeg het niet voor elkaar, heb het na vier maanden tobben opgegeven.
sjorssjimmie Als het bij mij zo zou gaan als jij beschrijft zou het voor mij nog wel de moeite waard zijn te proberen.

gizzmo-returns Dat leek me ook, maar mijn opticiën zei dat het vaak als veel lastiger wordt ervaren, vandaar mijn vraag.

gipfel5k Ja, ik had ook begrepen dat je er in sterkte dan iets op vooruit gaat, omdat harde lenzen je oogbol meer in bedwang houden. Of in ieder geval niet verder achteruit.

Fluithaas Wat heb je nu dan, nog zachte lenzen, een bril, of iets anders?
Ik heb nooit zachte lenzen gehad, op jonge leeftijd van bril naar harde lenzen.
Ik heb qua wennen dezelfde ervaring als sjorssjimmie, binnen 2 weken was ik gewend.

De eerste dag 2 uurtjes en dan steeds wat langer.

Ik vermoed dat dit bij ieder persoon zo verschillend is dat het moeilijk te voorspellen is hoe het bij jou zal gaan.

Ik denk wel dat je zicht er met harde lenzen echt op vooruit zal gaan.
Ik heb ooit 2 weken zachte lenzen gedragen en daarmee merkte ik veel verschil qua zicht.
Ladida Ja, ik denk inderdaad dat het voor mij op de lange termijn beter is.
Vanwege blijvende oogbeschadigingen (gelukkig blijft dat stabiel) door zachte lenzen, heb ik jaren geleden al over moeten stappen van zachte op harde lenzen. Ik vond het zeer makkelijk wennen. Hoewel... wennen moest ik eigenlijk niet eens. Je mag je lenzen de eerste twee weken wat minder uurtjes achter elkaar in, dan bij zachte lenzen. Dat vond ik geen probleem. Je ziet ook scherper met harde lenzen dan met zachte lenzen (lijkt me met jouw sterkte wel prettig) en je voelt het als er een stofje/zandkorrel o.d. onder komt. Kortom: harde lenzen bevallen mij veel beter dan zachte. Bovendien is het ook nog eens een stuk goedkoper (maar dat is voor mij bijzaak).
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 14-12-2017 19:33
7.81% gewijzigd
Tijdschriftenverslindster Ah, dat is goed om te weten. Om de één of andere reden ben ik altijd bang geweest voor harde lenzen, maar ik denk toch dat ik mijn ogen helemaal verpruts met die zachte lenzen.
Heb je enig idee waar je dan precies bang voor bent?
Ja, misschien dat het ongemakkelijk zit ofzo. Geen idee, ik heb altijd het idee gehad (niet echt op iets gebaseerd) dat het minder flexibel is, en dat je sneller last hebt van dingen in je oog bijvoorbeeld. Ik moet me daar even overheen zetten, want met die zachte lenzen gaat het zo niet langer.
Ik heb het een paar jaar geleden ook geprobeerd, maar kon niet wennen aan harde lenzen. Bij iedere keer knipperen ging mijn lens een paar millimeter omhoog en dreef dan langzaam terug naar de beginstand. Het in en uit doen was geen probleem, en ik kon ook wel wennen aan het gevoel, maar niet aan dat onrustige gedrijf. En ja, een zandkorrel doet megaveel pijn. En ik ben er ook wel eens één verloren (in de discotheek nota bene), dat was wel even stressen.
Ik heb nu daglenzen, die bevallen zeer goed. Geen gezeur met schoonmaken, geen droge ogen (op lange dagen draag ik Acuvue Oasys). Nou heb ik slechts -3.50 aan beide kanten en nauwelijks cilinder dus ik heb erg veel keuze. Ik weet niet of daglenzen bij jouw sterkte ook een optie zijn.
Fragolisa Ja, daglenzen zijn er wel in mijn sterkte, maar het lijkt me zo onhandig om steeds te moeten denken hoe lang je ergens bent, of als je ergens onverwachts blijft logeren bijvoorbeeld. Ik leid een nogal onregelmatig leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest na een oogontsteking verplicht overstappen naar harde lenzen (droeg toen al 15 jaar zachte lenzen).

Mijn lenzen pasten in 1e instantie niet goed. Als je dan knippert schuift de lens omhoog en drijft dan weer langzaam omlaag. Net als iemand hierboven beschrijft. Of als ik op een bepaalde manier keek in combinatie met knipperen dan lanceerde de lens uit mijn oog :-?

Na vorm aanpassing en een paar weken langzaam wennen wil ik nu niets anders meer. Heb ze inmiddels al weer 12 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Het is even wennen. Ik heb een tijdje zachte lenzen gehad. Had ik vooral voor het sporten. Overdag gewoon de bril op. Maar ik zag er nooit echt scherp mee, waarschijnlijk dor die rare cylinderafwijking die ik heb. Daarna naar harde lenzen overgestapt. Eerste week doffe ellende, kon er niet aan wennen. Daarna andere vloeistof gekregen van de opticien en sindsdien nergens problemen mee
Alle reacties Link kopieren
Draag nu al 22 jaar harde lenzen. Mijn opticien heeft ze destijds ook voorgeschreven om de achteruitgang in sterkte tegen te gaan: had en heb nog steeds -6 en -8. Dus bij mij heeft het zeker geholpen: ben altijd stabiel gebleven (op misschien een kwartje her en der na). Dus ik ben hem nog steeds dankbaar dat hij dit al op mijn 14e inzag. Het wennen is zoals de mensen hier beschrijven. En dat je eerder wat voelt, wanneer er iets in je oog zit, is eigenlijk heel positief. Je gaat dan tranen, moet de lens er uit halen etc. Maar dat voorkomt juist ontstekingen etc. Dat hou ik me maar voor wanneer ik weer eens een zandkorrel ofzo te pakken heb ;) En inderdaad, erg vriendelijk voor je portomonnee tv zachte lenzen.
Alle reacties Link kopieren
Alleen als je weer nieuwe lenzen moet hebben, of zelfs vari-focus lenzen wilt, dan is de aanschaf even slikken. Gewone harde lenzen kosten 100 euro per stuk (bij mij tenminste). Vari-focus lenzen 170 euro per stuk. Maar daarna ben je er dan ook van af, buiten de aanschaf van nieuwe lenzenvloeistof
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn zeventiende overgestapt van zachte naar harde lenzen. Het is inderdaad even wennen, maar gewoon elke dag even en dan opbouwen en dan lukt het vast wel.

Overigens heeft de opticien waar ik zit een soort maandplan waarbij controles, verzekeringen en elke twee jaar nieuwe lenzen inbegrepen zitten. Kost geloof ik rond de 25/30 euro per maand.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
15-12-2017 11:20

Overigens heeft de opticien waar ik zit een soort maandplan waarbij controles, verzekeringen en elke twee jaar nieuwe lenzen inbegrepen zitten. Kost geloof ik rond de 25/30 euro per maand.
Mijn controles zijn gratis en wanneer je je lenzen goed verzorgt, kun je er zo 3-4 jaar mee doen. Dan moet je het al voor de verzekering doen, maar 25 euro per maand is 300 euro per jaar, daar koop je al 2 lenzen voor (mijne zijn 125 euro per stuk) en je jaarlijkse hoeveelheid vloeistof... Lijkt mij dan een dure grap (tenzij je elk half jaar een lens verliest).
Alle reacties Link kopieren
Pingpong schreef:
15-12-2017 11:31
Mijn controles zijn gratis en wanneer je je lenzen goed verzorgt, kun je er zo 3-4 jaar mee doen. Dan moet je het al voor de verzekering doen, maar 25 euro per maand is 300 euro per jaar, daar koop je al 2 lenzen voor (mijne zijn 125 euro per stuk) en je jaarlijkse hoeveelheid vloeistof... Lijkt mij dan een dure grap (tenzij je elk half jaar een lens verliest).
Dat ligt aan de lens. Ik heb speciale lenzen die in de aanschaf een stuk hoger zouden zitten. Er zijn ook goedkopere plannen beschikbaar voor wie minder ingewikkelde ogen heeft. Controles zijn vaak inderdaad gratis.
Het bedrijf zal er echt wel geld aan verdienen, hoor, maar in mijn geval scheelt het me een enorme uitgave in één keer en ik kan via de verzekering ook nog het nodige terugvragen. Het is de rekensom wel waard in elk geval.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Dank allemaal, ik ben wel min of meer overtuigd, ik ga denk ik toch overstappen op harde lenzen. Ik wil het in ieder geval geprobeerd hebben.

Dat het even wennen is maakt niet uit als het op lange termijn beter is.
LizBakker schreef:
15-12-2017 08:44
Fragolisa Ja, daglenzen zijn er wel in mijn sterkte, maar het lijkt me zo onhandig om steeds te moeten denken hoe lang je ergens bent, of als je ergens onverwachts blijft logeren bijvoorbeeld. Ik leid een nogal onregelmatig leven.
Ik heb altijd een stripje van 10 stuks in mijn tas, zodat ik nooit zonder zit. En in geval van nood kun je ze ook een nachtje wegzetten zoals maandlenzen.

Overigens zag ik met harde lenzen wel veel scherper dan met zachte/daglenzen.
Fragolisa schreef:
15-12-2017 12:31
Ik heb altijd een stripje van 10 stuks in mijn tas, zodat ik nooit zonder zit. En in geval van nood kun je ze ook een nachtje wegzetten zoals maandlenzen.

Overigens zag ik met harde lenzen wel veel scherper dan met zachte/daglenzen.
Dat scherpe zien hebben meerderen genoemd. Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven