Gezondheid alle pijlers

Menstruatiepijn: ziek of niet-gezond?

14-12-2017 16:19 35 berichten
Naar aanleiding van dit topic actueel/man-met-aanstelleritis-is-echt- ... s/397322/2 kwam de vraag op: is menstruatiepijn een reden om je ziek te melden?

Gedachte hierachter: mannen hebben door hun hormonen meer last van een infectie met het verkoudheidsvirus. Hier zouden we als vrouw meer begrip voor moeten hebben. Maar, mijn mening: dit zou dan van 2 kanten moeten komen. Er zou dan óók meer begrip meoten zijn voor vrouwenkwalen zoals PMS, menstruatiekramp enz. Want dan wordt er vaak gezegd 'neem maar gewoon een pijnstiller en werk door'

Wat vinden jullie?
Ik vind van niet, maar pijnstillers werkten (ik slik nu de pil al tijden door) bij mij altijd gewoon voldoende. Kan het niet voor een ander bepalen.
Alle reacties Link kopieren
In mijn geval heb ik getracht door te werken..hetzij thuis..maar mijn pijn is niet met een paracetamolletje weg te krijgen helaas...en heeft soms ook het gevolg dat mijn benen plumpuddingen zijn..en mijn hoofd explodeert..
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt er maar vanaf. Sommige vrouwen ondervinden extreem veel hinder van bijvoorbeeld hun menstruatie en zijn daar echt ziek van. Vaak door klachten als PCOS, endometriose of gewoon extreem zware bloedingen. Dat is heel lastig en vervelend, maar treft niet alle vrouwen. Moet er dan in het algemeen meer begrip komen voor vrouwenkwalen? Denk het niet. Met een hoofdpijn of een milde verkoudheid klap je ook een pijnstiller achterover en ga je gewoon door (behalve de mensen die zich ziek melden voor elk wissewasje en daardoor zagen aan de stoelpoten van de solidariteit). Zie niet in waarom dat anders zou zijn bij een 'gewone' vrouwenkwaal, de uitzonderingen die heftige pijn lijden of ongemak ondervinden daargelaten.
Ja, alleen is nu dus de tendens bij veel mensen 'stel je niet aan, neem maar gewoon een pijnstiller'. Men onderschat nog wel eens hoe heftig die krampen kunnen zijn en dat bij sommige mensen inderdaad pijnstillers niet voldoende helpen.
Bumba1985 schreef:
14-12-2017 16:28
Ja, alleen is nu dus de tendens bij veel mensen 'stel je niet aan, neem maar gewoon een pijnstiller'. Men onderschat nog wel eens hoe heftig die krampen kunnen zijn en dat bij sommige mensen inderdaad pijnstillers niet voldoende helpen.

Wie zijn die veel mensen en die men over wie je het hebt?
Hangt ervan af in hoeverre je er last van hebt. Ik vind zeer ernstig bloedverlies eigenlijk ook wel een reden om bv een dag per cyclus thuis te werken/ ziek te zijn.

Volgens mij is het lastige dat vrouwen vergelijken, zo van 'ik heb zelf ervaring met ongesteld zijn en het valt best mee'. Net als bij zwangerschappen. Je vergeet soms dat er veel variëteit in zit. De eerste menstruatie na jaren een spiraaltje kon ik echt de deur niet uit. Moest elke twintig minuten de cup legen, dat zou niet gaan op mijn werk met cliënten.
anoniem_350303 wijzigde dit bericht op 14-12-2017 16:36
52.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
14-12-2017 16:31
Wie zijn die veel mensen en die men over wie je het hebt?
Precies dat.

Begrijp ook niet zo goed wat het doel is van dit topic. De ene persoon heeft meer last van dit soort klachten dan de ander. Moet er daarom over het algemeen meer begrip komen daarvoor? Hoe dan? Een ik-bloed-uit-mijn-poes-en-dat-doet-godverdomme-pijn-awarenessday?
Matisse schreef:
14-12-2017 16:34
Precies dat.

Begrijp ook niet zo goed wat het doel is van dit topic. De ene persoon heeft meer last van dit soort klachten dan de ander. Moet er daarom over het algemeen meer begrip komen daarvoor? Hoe dan? Een ik-bloed-uit-mijn-poes-en-dat-doet-godverdomme-pijn-awarenessday?

Ik vind 'm mooi. Welke dag doen we deze? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mij regelmatig ziek gemeld vanwege menstruatiepijn, maar er was dan ook geen enkele pijnstiller die afdoende werkte, waardoor ik ook minimaal 2 nachten veel te weinig sliep door de pijn.
Overigens had ik geen krampen, maar een heftige doffe pijn.
Heb pas na jaren en jaren eindelijk een gynaecoloog gesproken die het me kon uitleggen: door het bloed in de baarmoeder ontstond daar een soort ontstekingsreactie, net als wanneer je ergens een wondje hebt.
Ontstekingsremmers waren bij mij dus effectiever dan 'gewone' pijnstillers, maar echt leuk is het nooit geworden zeg maar.

Thank god voor de overgang.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Star² schreef:
14-12-2017 16:31
Wie zijn die veel mensen en die men over wie je het hebt?
Daar is recent onderzoek naar gedaan, ik zal even kijken of ik het kan vinden....
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/menst ... zoek-nodig

https://www.ad.nl/binnenland/peter-de-v ... ~a979ef20/

Ik zoek nog even verder.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
14-12-2017 16:28
Ja, alleen is nu dus de tendens bij veel mensen 'stel je niet aan, neem maar gewoon een pijnstiller'. Men onderschat nog wel eens hoe heftig die krampen kunnen zijn en dat bij sommige mensen inderdaad pijnstillers niet voldoende helpen.
Die tendens is er niet alleen bij menstruatiepijn hoor, die is veel uitgebreider. Pas als je minstens halfdood bent mag je je ziekmelden, hoewel een virusje soms ook reden kan zijn om thuis te blijven, maar dan vooral om je collega's niet te besmetten, want dat is dan ineens weer wel erg.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Bumba1985 schreef:
14-12-2017 16:37
Daar is recent onderzoek naar gedaan, ik zal even kijken of ik het kan vinden....
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/menst ... zoek-nodig

https://www.ad.nl/binnenland/peter-de-v ... ~a979ef20/

Ik zoek nog even verder.

Oei, ik krijg van beide artikelen flinke jeuk. Zoek nog maar even verder ;-)
Solomio schreef:
14-12-2017 16:39
Die tendens is er niet alleen bij menstruatiepijn hoor, die is veel uitgebreider. Pas als je minstens halfdood bent mag je je ziekmelden, hoewel een virusje soms ook reden kan zijn om thuis te blijven, maar dan vooral om je collega's niet te besmetten, want dat is dan ineens weer wel erg.

Precies. En het taboe op menstruatieklachten herken ik overigens niet. Was het er maar, het interesseert me namelijk bijzonder weinig wat andere dames in de pot deponeren. Of aan de wc-bril smeren.
Star² schreef:
14-12-2017 16:31
Wie zijn die veel mensen en die men over wie je het hebt?
Dit is ook mijn vraag.
Wat een onzin zeg. Jij als zieke bepaalt toch hoe ziek je bent en wat helpt.
Star² schreef:
14-12-2017 16:39
Oei, ik krijg van beide artikelen flinke jeuk. Zoek nog maar even verder ;-)
Ja dag, je hebt zelf ook Google :bonk:

Maar ik heb vanwege eigen menstruatieklachten veel contact met andere vrouwen en die krijgen regelmatig te maken met onbegrip, zowel van mannen als van vrouwen. Blijkbaar zijn sommige mensen niet in staat om zich te beseffen dat iemand ergens heel veel last van kan hebben.
Bumba1985 schreef:
14-12-2017 16:43
Ja dag, je hebt zelf ook Google :bonk:

Maar ik heb vanwege eigen menstruatieklachten veel contact met andere vrouwen en die krijgen regelmatig te maken met onbegrip, zowel van mannen als van vrouwen. Blijkbaar zijn sommige mensen niet in staat om zich te beseffen dat iemand ergens heel veel last van kan hebben.

Nouhouhou ;-)

Maar dat geldt toch voor alles, wat Solo ook al zegt? Ligt niet aan het soort klachten, maar aan het inlevingsvermogen.
Star² schreef:
14-12-2017 16:40
Precies. En het taboe op menstruatieklachten herken ik overigens niet. Was het er maar, het interesseert me namelijk bijzonder weinig wat andere dames in de pot deponeren. Of aan de wc-bril smeren.
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Aan de ene kant zeg je dat je het taboe niet herkent, maar tegelijk geef je aan dat je er liever niet over praat. Dat is juist wat een taboe is: iets waar veel mensen liever niet over praten.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
14-12-2017 16:43
Ja dag, je hebt zelf ook Google :bonk:

Maar ik heb vanwege eigen menstruatieklachten veel contact met andere vrouwen en die krijgen regelmatig te maken met onbegrip, zowel van mannen als van vrouwen. Blijkbaar zijn sommige mensen niet in staat om zich te beseffen dat iemand ergens heel veel last van kan hebben.
Ik heb twee vriendinnen met migraine en die krijgen hetzelfde onbegrip hoor.
Er is sowieso veel onbegrip.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik denk dus dat het wel deels aan door klachten ligt. Juist doordat zoveel vrouwen ervaring met menstrueren hebben wordt er snel vanuit eigen ervaring en perspectief naar de andere gekeken.
Star² schreef:
14-12-2017 16:44
Nouhouhou ;-)

Maar dat geldt toch voor alles, wat Solo ook al zegt? Ligt niet aan het soort klachten, maar aan het inlevingsvermogen.
Ik heb toch het idee dat mensen voor bepaalde klachten meer begrip hebben dan voor andere klachten. Meestal toch ingegeven door het eigen referentiekader.
Alle reacties Link kopieren
Ik red 't niet met een pijnstiller en doorwerken. Tja, daar mogen mensen van vinden wat ze willen verder. Het is wel heel vervelend met werk en ziekmelden.
Als puber was ik ook letterlijk ziek als in kotsen, diarree, krampen en migraine en dat een paar dagen lang zo extreem en langer dan een week voor t over was. Vanaf dat ik de pil ging slikken ging t wel n stuk beter al blijft t natuurlijk kut om enkele keren per jaar een week beroerd te zijn. Er zou meer onderzoek moeten zijn naar methodes om het ongesteldheidssysteem uit te kunnen zetten en alleen maar aan als er een kind gewenst wordt.
Herkenbaar.

Het vervelende is alleen dat je bij meer dan 2x per jaar ziek melden toch al snel praatjes krijgt binnen je team. Mensen vinden daar wat van. Ook een werkgever. Logisch hoor, ik snap dat het voor een werkgever heel vervelend is als een werknemer er meerdere keren per jaar niet is. Maar als je alles geprobeerd hebt, houdt het op.
Bumba1985 schreef:
14-12-2017 16:45
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Aan de ene kant zeg je dat je het taboe niet herkent, maar tegelijk geef je aan dat je er liever niet over praat. Dat is juist wat een taboe is: iets waar veel mensen liever niet over praten.

Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat mensen er naar mijn idee veel te veel over praten. In mijn omgeving that is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven