Gezondheid alle pijlers

Ervaring behandelingen chronische vermoeidheid?

18-12-2017 10:57 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Al mijn hele leven ben ik altijd moe, ben al vaak langs de huisarts en de internist geweest, maar uit de standaard onderzoeken komt niets. En natuurlijk is het fijn als er geen ernstige zaken uit onderzoeken komen, maar altijd moe zijn is zo frusterend.
Huisarts vindt dat mijn moeheid nog wel meevalt als ik nog een bijna fulltime baan aan kan. Maar dat is dan ook zowat alles wat ik doe. Huishouden doet mijn man voor het overgrote deel. Ik sport nog een beetje, omdat ik dat leuk vind, maar verder kom ik de deur amper uit en ben ik blij als ik 's avonds thuis op de bank kan hangen en sleep ik me richting bed tijd. In het weekend slaap ik regelmatig overdag, alleen lost dan ook niets op.
Ben daarom van plan om bij de huisarts een verwijzing te vragen voor bijv. vermoeidheidscentrum in De Bilt met als argument dat het me een heel goed plan lijkt om goed om te leren gaan met mijn moeheid. Als er dan een verbetering uit komt, dan is dat mooi meegenomen (en eigenlijk wil ik dat heel graag).
Wie van jullie heeft ervaringen met dit type behandelingen? Wat vond je er van en wat is het lange termijn effect?
dolfine wijzigde dit bericht op 18-12-2017 13:25
0.04% gewijzigd
dus je werkt fulltime en je sport
en dan ben je 's avonds moe
dat is heel nederland hoor

en in het weekend slaap je overdag. daar zou ik eens mee ophouden. hou dezelfde bedtijden aan en ga in het weekend naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook nog normaal klinken. Ik denk dat je geen verwijzing krijgt.

Waarom ga je niet een dag minder werken. Of zoek een andere baan die jou minder energie kost.

Verder kunnen leuke dingen ook juist energie opleveren. Dus pkan toch eens een uitje in met je man, familie of vrienden.

Ga bijvoorbeeld na het werk eens ergens wat drinken en daarna na de film.

Wellicht levert het sporten jou geen energie op.

Sporten is niet nodig. (Geleerd van artsen)
Elke dag een wandelingetje of in het weekend een fietstochtje met picknick is óók sporten.

Naar de sportschool is niet noodzakelijk voor je gezondheid. Ga iets doen wat je leuk vind.

Naar het zwembad met je man. Boottochtje. Naar een dorpje in de omgeving daar winkelen.

Ik persoonlijk denk dat zo'n centrum je gaat uitlachen. Mensen die daar komen kunnen niet werken, die kunnen geeneens douchen zó moe.

Moe zijn hoort bij het leven.
Alle reacties Link kopieren
Bijna heel Nederland zit na een dag werken 's avonds op de bank.

Ik zou eerder minder gaan werken. Zodat je werk en.privé tijd beter in balans komt.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik werd jaren geleden ook in het hokje gepropt van chronisch vermoeid, omdat er niks anders uit kwam. Nu een jaar geleden wel achtergekomen dat mijn schildklier zo goed als stond, maar dat is pas jaren later.

anyway, ik heb nooit fulltime kunnen werken (door de chronische vermoeidheid?)
Ik werk maximaal 22/28 uur, omdat ik meer echt niet aan kan.
Dus misschien valt het bij jou allemaal mee en kan je wat met bovenstaande tips!

Ik wil hiermee niet zeggen dat je niet chronisch vermoeid bent, want het is heel vervelend om niet begrepen te worden, dat weet ik heel goed.
Maar ik zou bovenstaande tips zeker proberen, want hoe jij het beschrijft klinkt best “normaal”.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Probeer een goed ritme te krijgen. Geef niet toe aan je vermoeidheid. Hoe meer je gaat slapen, hoe meer slaap je steeds nodig hebt. Dus geen dutjes in het weekend!! Probeer juist 's avonds vaker de deur uit te gaan. Als je op de bank gaat zitten word je inderdaad moe.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wel gesprekken met de poh vragen. Praktijk ondersteuner. Dan kun je samen kijken welke dingen jou energie kosten en welke jou energie geven.

Dit kun je ook zelf doen.

Maak een lijst van dingen die jou energie kosten en geven. De beide lijsten moeten even lang zijn.

Zijn ze niet even lang dan moet je dingen gaan veranderen.

Als jou werk energie kost, dat is niet goed. Een passende baan moet ook energie geven.

Anders heb je kans om overspannen te raken als energie gevers en vreters niet in balans zijn.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso zou ik extra vitamines slikken, en proberen om de knop in je hoofd om te zetten. Vermoeidheid is vaak ook heel erg mentaal. Geef niet toe aan je vermoeidheid, en overtuig jezelf ervan dat je nog heel veel energie hebt. Als je er te erg op gaat focussen blijf je er in hangen.
Ik heb helaas ervaring met chronische vermoeidheid en heb er zelf mee leren leven. Er is een verschil tussen 's avonds op de bank zitten omdat half Nederland zo de avond doorbrengt en 's avonds op de bank zitten omdat je niks meer kunt.

Houd er rekening mee dat de referentiewaardes voor B12 nogal variabel zijn, je kunt ook een tekort hebben als je niet al te hoog zit maar wel binnen de normaalwaardes valt. Heb je wel eens een hooggedoseerd vitaminesupplement geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
Als je je echt té moe voelt is de eerste stap je ziekmelden. En een gesprek met de bedrijfsarts aanvragen.

Kijk artsen zien vermoeidheid in gradaties; van licht naar zeer ernstig.

Overspannenheid
Burn-out
Chronische vermoeid
Cvs

Bij burn-out stort je echt in, kun je een periode niks meer. Is douchen een dag activiteit in het begin.

Wat ik uit jou verhaal hoor is overspannenheid nog geeneens vast gesteld. Misschien ben je dat wel.
Dan moet je je ziek melden en de huisarts vragen of ze aan overspannenheid denkt. En naar de bedrijfsarts en naar de psycholoog om anders te leren omgaan met dingen en anders te leren leven.

Wens je veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk als je fullitme werkt, dat je niet echt een vermoeidheidsprobleem hebt.

Stop met in het weekend overdag te slapen.
Zoek meer dingen op waar je energie van krijgt.
Neem extra vitamine B en laat je testen op ijzer.
Alle reacties Link kopieren
Izzy_ schreef:
18-12-2017 11:34
Ik heb helaas ervaring met chronische vermoeidheid en heb er zelf mee leren leven. Er is een verschil tussen 's avonds op de bank zitten omdat half Nederland zo de avond doorbrengt en 's avonds op de bank zitten omdat je niks meer kunt.

Houd er rekening mee dat de referentiewaardes voor B12 nogal variabel zijn, je kunt ook een tekort hebben als je niet al te hoog zit maar wel binnen de normaalwaardes valt. Heb je wel eens een hooggedoseerd vitaminesupplement geprobeerd?
Net jullie reacties gelezen, ik snap wat jullie schrijven en het klinkt vervelend maar de meeste van dit soort dingen hoor ik al jaren.
Spelen met hoeveelheid werkuren doe ik regelmatig, ik kan helemaal flexibel werken en mijn eigen tijd indelen. Kon dat niet, dan zou ik mijn huidige hoeveelheid uren niet kunnen werken. Daarbij vind ik mijn werk gelukkig ook leuk.
Als ik mezelf 's avonds de deur uit jaag, dan gaat het helemaal niet goed, ook niet als het om dingen gaat die ik heel leuk vind. Ik ben al moe vanaf mijn kindertijd. Overspannenheid e.d is niet aan de orde, psycholoog ben ik geweest, ik weet eerlijk gezegd niet meer wat ik nog zou kunnen veranderen, daarom het idee om om verder te kijken dan huisarts en internist.

Wat Izzy_ schrijft is heel herkenbaar. Ik zit 's avonds op de bank, omdat ik nergens energie meer voor heb, niet omdat half Nederland thuis op de bank zit na een dag werken.
Ik kan mijn vitamine D alleen op niveau houden door het hele jaar vitamine D bij te slikken. Vitamine B12 ben ik nu net allemaal aan het uitzoeken, maar de waarde zit op een bedenkelijk laag normaal niveau. Daar ga ik verder naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen wat je b12 waarde is?
Alle reacties Link kopieren
kijk, zo behandeling tegen chronishce vermoeiheid is vaak gebaseerd op mental coaching.
Dus als je geen mentaal probleem hebt, heb je ook niet zoveel aan zo'n traject.
Maar als je iets leuk genoeg vind kan je het wel? Dat vind ik raar. Dan hangt het er dus van af of iets leuk genoeg is of je er energie voor hebt?

Ik werk 34 uur en heb een chronische ziekte en doe dus echt helemaal niets daarnaast. Ook al vind ik het nog zo leuk, dan kan ik het nog steeds niet. Geen sport geen verjaardagen of feestjes door de week en bewust geen kinderen. En in het weekend 1 activiteit, meer niet om bij te tanken voor de nieuwe werkweek.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vitamine B12 waarde zit rond de 200.

Gizzmo, ook als ik dingen leuk vind, gaat het heel vaak niet. Volgens mij schrjjf ik niet dat ik het wel kan als het maar leuk genoeg is. Dingen leuk vinden maakt het wel makkelijker om de prijs die je daarvoor betaalt te accepteren.
Geen feestjes door de week en 1 activiteit in het weekend is herkenbaar. Ik sport alleen en dat kan omdat ik dan vroeg weer thuis ben en ik heb moeten leren acepteren dat ik altijd de laatste en de traagste ben. Zaterdagavond naar een concert en laat thuis betekent zaterdagmiddag een dutje doen en zondag gevloerd.
dolfine wijzigde dit bericht op 19-12-2017 07:42
0.08% gewijzigd
Probeereen betere vedeling van inspanning en rust te creëren voor jezelf.
dus bijvoorbeeld geen 4 hele dagen werken en 1 halve maar je uren gelijk over de werkweek verspreiden.

Niet na het werk ook nog sporten. dit kun je dan weer beter in je vrije weekend plannen. bij voorkeur op een vast tijdstip zodat er een structuur ontstaat.
Is minder werken een optie?
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Ik heb zelf helaas geen tips voor je. Het onbegrip is wel lastig he, bij mij denken ze nu dat de oorzaak autisme is. Dat is ook vastgesteld maar zelf twijfel ik of het alleen daar aan ligt.
Alle reacties Link kopieren
Theatime, minder werken ben ik over aan het nadenken. Ik weet niet wat mijn werkgever daar voor mogelijkheden voor heeft. Ik heb binnen mijn vakgebied al gekozen voor een baan die niet zo veel energie vreet en ik rijd nooit in de file (omdat ik flexibel kan werken en thuis kan werken). Concreet: geen detachering e.d. omdat de reistijden dan vaak fors oplopen en flexibel werken veel minder mogelijk is.

Inderdaad: vooral het onbegrip is lastig. Ik (en heel veel andere mensen in deze wereld) pas niet in het standaard plaatje dat mensen er vaak op na houden.
Daarbij heb ik een slaapstoornis, die met medicijnen behandeld wordt en regelmatig pijn dagen. Dingen die ook niet meewerken aan een goed energie niveau.
Het sporten vind ik leuk, maar is ook nodig om de pijnklachten in de hand te houden.

Maar niemand die ervaring heeft met dit soort behandelingtrajecten?
Alle reacties Link kopieren
Dolfine schreef:
18-12-2017 20:26
Mijn vitamine B12 waarde zit rond de 200.

Gizzmo, ook als ik dingen leuk vind, gaat het heel vaak niet. Volgens mij schrjjf ik niet dat ik het wel kan als het maar leuk genoeg is. Dingen leuk vinden maakt het wel makkelijker om de prijs die je daarvoor betaalt te accepteren.
Geen feestjes door de week en 1 activiteit in het weekend is herkenbaar. Ik sport alleen en dat kan omdat ik dan vroeg weer thuis ben en ik heb moeten leren acepteren dat ik altijd de laatste en de traagste ben. Zaterdagavond naar een concert en laat thuis betekent zaterdagmiddag een dutje doen en zondag gevloerd.
Dat is echt laag!! Hele grote kans dat het hier mee te maken heeft
Alle reacties Link kopieren
mnnls schreef:
19-12-2017 19:40
Dat is echt laag!! Hele grote kans dat het hier mee te maken heeft
Dank je, mnnls. Ik vind de waarde ook laag, alleen vinden de huisarts en de internist de waarde acceptabel. Heb vandaag eens wat gegoogled en dan vind je genoeg om te onderbouwen dat het niet zo'n acceptabele waarde is.
Ik zal mijn moed maar weer bij elkaar vegen en weer met de huisarts gaan praten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb destijds een homeopathische athische huisarts gevraagd voor b12 injecties, omdat mijn vaste huiarts het niet wilde doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn b12 zat op 100 en mijn huisarts beaamde inderdaad dat dat te laag was maar wilde er op een reeks van injecties na verder niks meer aan doen. Het probleem is dat er nog te veel onduidelijkheid over is en doktoren moeilijk willen afgaan op alleen ervaringen van mensen en weinig feitelijk bewijs. Ook zijn de klachten heel breed, waardoor de oorzaak moeilijk te achterhalen is. Ik zou je zelf goed inlezen hierover en inderdaad weer eens het gesprek aan gaan. Een te veel aan b12 kan niet want je lichaam scheid het vanzelf weer af als het te veel is, dus het kan geen kwaad om inderdaad injecties te overwegen en te kijken hoe je je daarna voelt. Mijn moeder heeft geleerd om zelf injecties te geven omdat mijn huisarts dit niet wilde doorzetten. :nope:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat B12 veel voor je kan doen. Ik had zelf waardes tussen de 200 en 250 en toen ik vorig jaar echt niet meer kon heb ik een pleidooi gehouden bij mijn huisarts voor B12 spuiten. Hij wilde dat best uitproberen, jeej! Eerst 4 x om de 2 weken en daarna om de 4 weken. Dat bleek te snel en dus mag ik nu zelf aangeven wanneer het nodig is. Ik deed overigens ook alles wat ik moest doen (als thuisblijfmoeder) maar ik liep op mijn tandvlees. Puur overleven. Ik had soms gewoon de energie niet om te praten. En elke ochtend moe wakker worden, in de middag vechten tegen de slaap, overgevoelig voor prikkels, heel prikkelbaar gedrag vertonen, gevoel van zuurstoftekort, niet op woorden kunnen komen, depressieve gevoelens. Nouja een heel rijtje (weet het niet zo precies meer). Geregeld gedacht ben ik soms doodziek, depressief of opgebrand? Maar omdat ik ook al eerder enorm geprofiteerd had van ijzer en vitamine d pillen (vanwege een tekort) dacht ik zelf uiteindelijk aan B12. En dat bleek te kloppen want na de injecties ging het zienderogen vooruit. Ik kon weer genieten, had weer rust zonder vermoeidheid, herkende mezelf qua karakter weer terug en kon weer op woorden komen. Ik merkte overigens niet gelijk iets van de spuit. Eerst een halve week niets dan een goede week en dan weer een halve week toenemende klachten. Na de 4e spuit voelde ik me echter de volle twee weken goed (bijna hemels) dus durfde ik het wel aan om naar een maandelijkse spuit over te gaan. Dat bleek echter te vroeg zoals ik al aangaf. Dus verzamel je moed en probeer de huisarts over te halen. Vooralsnog gaat men er vanuit dat het niet schadelijk is en of je lichaam een tekort had merk je snel genoeg na aanvang. Omdat het mij zoveel geholpen heeft wil ik het nu echt iedereen aanraden. Overigens ben ik ook al mijn hele leven moe. Ik denk dat mijn darmen verschillende stoffen gewoon niet zo goed opnemen. En als er dan nog dingen bijkomen zoals stress, pijn door een ziekte en misschien ook slechte leefgewoontes dan kan je ineens over het randje gaan. Dat gebeurde bij mij dus vorig jaar. Misschien ga ik nog wel over op zelf spuiten. Dat was bespreekbaar volgens de assistent. Dan kan ik kijken welke frequentie het beste bij mij past. Ik heb namelijk nogal de neiging mijn afspraken uit te stellen omdat ik me bezwaard voel. Het is immers nooit officieel vastgesteld. Mijn waarde was laagnormaal, er is geen vervolgonderzoek gedaan en het was op mijn eigen verzoek. Dat blijft voor mij dan toch een beetje voelen als aanstellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven