Gezondheid alle pijlers

Euthanasie - hoe snel kan dit geregeld worden?

15-01-2018 03:33 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vandaag te horen gekregen dat mijn vader kanker in zijn longen en longvlies heeft. Hier waren wij al bang voor aangezien mijn vader met asbest heeft gewerkt. Vandaag of morgen gaat hij door de PET scan om te kijken of er uitzaaiingen zijn. Aan de hand hiervan gaat de arts een 'behandelplan' opzetten.

Wij weten al dat genezing er niet in zit. We zouden hoogstens zijn leven met een aantal maanden kunnen rekken. Mijn vader wil dit niet. Hij heeft al zo ontzettend veel pijn geleden. Hij kan niet goed liggen. Hij is benauwd. Hij heeft pijn. Hij is op. Of het nu uitgezaaid is of niet, het maakt niet meer uit. Hij wil er uitstappen. We gaan vandaag de euthanasieverklaring regelen. Ik ben echter heel benieuwd naar ervaringen. Hoe snel kon dit geregeld worden en werd er ook nog moeilijk gedaan als er wel levensverlengende 'behandelingen' mogelijk waren?
Zal toch echt iets zijn om aan zijn behandelende arts(en) te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard. En dat ga ik morgenochtend ook zeker vragen. Maar was benieuwd of er iemand zelf hier ervaring mee had.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je een pb gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte! :hug:
Alle reacties Link kopieren
:hug:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte.
Bespreek dit met arts, want elk persoon is uniek, en het is moeilijk om vergelijkingen te trekken.
Alle reacties Link kopieren
als de arts ja zegt en de scan-arts zegt dat ook, binnen een paar dagen. Dus bereid je er op voor dat als ze de wens van je vader volgen het heel snel kan gaan. Maar als je vader na een ja zegt dan nog even te willen wachten, dan is dat ook prima.

:hug: en heel veel sterkte
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Sterkte! Het is wat lollypopje zegt. Er moet een tweede arts mee beoordelen dat is een scenarts.

:hug:
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 16-01-2018 09:45
2.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-01-2018 04:06
Uiteraard. En dat ga ik morgenochtend ook zeker vragen. Maar was benieuwd of er iemand zelf hier ervaring mee had.
Ja, ik heb er ervaring mee. Nagenoeg hetzelfde. Ik heb een verklaring opgesteld (gewoon heel simpel namens mijn vader en hij heeft getekend ). Die is aan de huisarts gegeven. Huisarts kwam thuis voor een gesprek, of dit echt was wat hij wilde. Toen kwam er nog een onafhankelijke arts die wij niet kenden, om te checken of de huisarts zich aan het protocol had gehouden. Toen kregen we groen licht. Dat gaf mijn vader zó veel rust. Toen het echt niet meer ging, is er een datum geprikt op vijf dagen later.

Sterkte, het is heel heftig allemaal. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie antwoorden. Het lijkt er op dat het toch snel kan gaan, mits je een arts kunt regelen die het wil doen.

Mijn moeder gaat nu naar het ziekenhuis om het te bespreken met de arts(en). Het gaat nu al niet meer. Zelfs een minimale beweging doet hem pijn en put hem uit. Vannacht zei hij continu dat hij wil dat dit stopt. Tot de diagnose heeft hij nog gevochten en nu is het klaar. Wat een uitputtingsslag dit. Voor iedereen.
Bij uitgezaaide kanker de ervaring dat het snel geregeld kan worden als je de juiste professionals om je heen hebt. Bij algehele malaise (door hoge ouderdom en meerdere niet fatale, maar wel pijnlijke aandoeningen) de ervaring dat je een lange adem moet hebben.

Je vader kan het beste een afspraak maken met zijn (huis)arts en ronduit vragen hoe die er tegenover staat. De arts is niet verplicht mee te werken aan euthanasie, maar wel om je door te verwijzen als je daarom vraagt.

Het is trouwens SCEN-arts (niet scan).

Sterkte.
Sterkte Lady :hug:

Het kan volgens mij heel snel geregeld worden, binnen enkele dagen.
anoniem_356686 wijzigde dit bericht op 15-01-2018 18:59
52.41% gewijzigd
Ik weet het niet, maar ik wil jou - en jouw familie - wel heel veel sterkte wensen :hug:
Alle reacties Link kopieren
sterkte.

ondanks dat de hele wereld denkt dat mensen zomaar een spuitje geven, is het krijgen van euthanasie een zorgvuldig proces. Daar gaat toch wel een aantal dagen, zo niet langer over een. Gelukkig is het wel mogelijk om euthanasie te krijgen in Nederland. Maar daar moet wel goed over nagedacht worden en gepraat. Niet "ik heb kanker, ik ga dood, geef mij nu maar het spuitje". En het binnen een uur regelen.

https://www.thuisarts.nl/levenseinde/ik ... euthanasie

Hopelijk kan je vader ook met de huisarts praten over beter pijnbestrijding en medicatie tegen benauwdheid om zijn laatste dagen zo dragelijk mogelijk te maken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
15-01-2018 08:04
Bij uitgezaaide kanker de ervaring dat het snel geregeld kan worden als je de juiste professionals om je heen hebt. Bij algehele malaise (door hoge ouderdom en meerdere niet fatale, maar wel pijnlijke aandoeningen) de ervaring dat je een lange adem moet hebben.

Je vader kan het beste een afspraak maken met zijn (huis)arts en ronduit vragen hoe die er tegenover staat. De arts is niet verplicht mee te werken aan euthanasie, maar wel om je door te verwijzen als je daarom vraagt.

Het is trouwens SCEN-arts (niet scan).

Sterkte.
Mijn grote angst zit er in dat men toch nog verdere onderzoeken wil doen om dan met de 'opties' aan te komen. Behandeling is geen optie voor mijn vader. Hij wil geen bestraling. Hij wil geen chemo. Hij is uitgeput door de pijn. Hij wil niet meer. Hij had het gisteren er over dat hij er aan gedacht had een overdosis medicijnen in te nemen zodat dit zou stoppen. Maar hij moest wel zeker weten dat het voldoende was om te komen te overlijden. Dit gaat niet gebeuren want hij is te zwak om ook maar uit bed te komen maar het is wel schrijnend.
Alle reacties Link kopieren
Corona67 schreef:
15-01-2018 08:13
Sterkte Lady :hug:

Het kan volgens mij heel snel geregeld worden, binnen enkele dagen.

(Hier sinds gisteren ook aan de orde, en het zou volgens de chirurg snel kunnen gaan met mijn moeder.
Straks hebben we ook een gesprek met de artsen, en dan wil ik dit onderwerp ook bespreken)
Jij ook heel veel sterkte. Je hele wereld staat op z'n kop he? :hug:
Heel erg veel sterkte! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ach Lady-Day, heel veel sterkte :hug:
Geen ervaring hier, mijn moeder was gelovig en wilde geen euthanasie. Maar mijn ervaring met de artsen die bij haar betrokken waren was wel dat ze heel goed meedachten als het ging om pijnbestrijding versus behandeling. Geen van hen heeft behandeling gepushed ‘omdat het kan’. Ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn.

Corona ook verl sterkte!
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Sterkte, het kan in dagen geregeld zijn.
die ik wilde bestaat al...
Heel veel sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
LadyL0101 schreef:
15-01-2018 08:41
Ach Lady-Day, heel veel sterkte :hug:
Geen ervaring hier, mijn moeder was gelovig en wilde geen euthanasie. Maar mijn ervaring met de artsen die bij haar betrokken waren was wel dat ze heel goed meedachten als het ging om pijnbestrijding versus behandeling. Geen van hen heeft behandeling gepushed ‘omdat het kan’. Ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn.

Corona ook verl sterkte!
Ik ben niet zo zeer bang dat ze behandelingen gaan pushen. Maar ze willen nog wel een PET scan doen om te kijken of de kanker uitgezaaid is. Alleen het idee al dat hij dan uit zijn bed getild moet worden en plat moet liggen is hem al te veel. Hij kan niet plat liggen omdat er zoveel vocht in zijn longen zit. Het maakt hem extra benauwd. Het maakt voor ons ook niet meer uit wat er uit die scan komt. We weten nl. al dat wat er aantoonbaar zit dat het zeer foute boel is. Ik zou hem graag verdere poespas willen besparen. Maar ja, academisch ziekenhuis en waarschijnlijk vrij zeldzame soort kanker, dus kans zit er wel in dat ze hem toch door de scan laten gaan.

Vandaag even overleggen.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst heel veel sterke en een dikke knuffel.
Het is idd een zorgvuldig proces waar wat tijd overheen kan gaan . Vanuit mijn ervaring als wijkverpleegkundige denk ik dat het snel ( paar dagen ) geregeld kan zijn. De diagnose die je beschrijft is heftig maar helder. Zit niet veel ruimte in om te “marchanderen”. Hierna kan je vader zelf de datum iom arts bepalen.
Mijn advies is wacht niet te lang zodat het ziekteproces je vader niet inhaalt. Een aantal keer meegemaakt dat het “snel” ging en de betreffende arts afhaakte omdat het bewustzijn ( door ziekte en/of medicatie ) verminderd was. Dan verplicht de rit uitzitten is geen sinecure.
Dikke kus ... :heart:
Alle reacties Link kopieren
Sterkte.

Misschien helpt het je vader als er een extra mogelijkheid is. Er bestaat een kliniek voor vrijwillig levenseinde. Veel mensen met psychische problematiek komen daar terecht.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-01-2018 08:49
Ik ben niet zo zeer bang dat ze behandelingen gaan pushen. Maar ze willen nog wel een PET scan doen om te kijken of de kanker uitgezaaid is. Alleen het idee al dat hij dan uit zijn bed getild moet worden en plat moet liggen is hem al te veel. Hij kan niet plat liggen omdat er zoveel vocht in zijn longen zit. Het maakt hem extra benauwd. Het maakt voor ons ook niet meer uit wat er uit die scan komt. We weten nl. al dat wat er aantoonbaar zit dat het zeer foute boel is. Ik zou hem graag verdere poespas willen besparen. Maar ja, academisch ziekenhuis en waarschijnlijk vrij zeldzame soort kanker, dus kans zit er wel in dat ze hem toch door de scan laten gaan.

Vandaag even overleggen.
Ach. Ja, dat snap ik.
Misschien is meer pijnbestrijding mogelijk? Maar daar wordt je vader dan waarschijnlijk ook suf van, dus misschien willeen jullie dat niet.
Blijf in elk geval kritisch en durf nee te zeggen tegen dokters, het gaat wel om de kwaliteit van leven van je vader.
The owls are not what they seem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven