Gezondheid alle pijlers

Keelabcess stress..

16-01-2018 14:53 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Gister na keelpijn van 4 dagen naar de HA geweest. Blijkt een keelabcess te zijn. Nu dus zware breedspectrum antibiotica meegekregen en de optie werd genoemd om hem in te prikken en af te zuigen als het na 2 dagen (woensdag dus) niet beter was. Nu heb ik een paar vraagjes voor jullie.

Wanneer zou de antibiotica moeten gaan werken en zorgt de antibiotica ervoor dat het abcess ook inslinkt?

En de 2de vraag, stel het moet ingeprikt worden kan dit dan gwn bij de huisarts, hoelang duurt dit inprikken en is dit pijnlijker dan het abcess zelf?

Alvast bedankt voor jullie hulp, word gewaardeerd door iemand die eigenlijk al een hekel heeft aan alles wat met doktoren enzo te maken heeft..
Maak je niet teveel zorgen hoor!
Bij mij hebben ze ook eens geprobeerd een keelabces aan te prikken. Dit doen ze met verdoving. Het verdovingsprikje is even vervelend, maar van de rest voel je verder niks. Het is als het goed is met een paar minuutjes gepiept. In mijn geval was de procedure in het ziekenhuis, maar misschien kunnen sommige huisartsen dit zelf. Het is gewoon een kwestie van je mond wijd open doen. Als je het eng vindt, is er vast wel iemand in je omgeving die met je mee wil.

Bij mij bleek er uiteindelijk weinig af te tappen te zijn, en hebben ze er voor gekozen om mijn amandelen weg te halen. Uit de bloedtest bleek ik toen de ziekte van Pfeiffer te hebben, maar dat heb jij vast niet!

Normaal gesproken slaat antibiotica met een paar dagen wel aan. Mocht het niet zo zijn, dan is het vaak iets anders dan een ontsteking, maar daar kan je huisarts je meer over vertellen. Ze geven je alleen antibiotica als ze echt denken dat het een ontsteking is.

Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar het lijkt mij heel vervelend. Beterschap!

Had je deze vragen niet beter aan de huisarts kunnen vragen?
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
michelleobama schreef:
16-01-2018 15:02
Geen ervaring, maar het lijkt mij heel vervelend. Beterschap!

Had je deze vragen niet beter aan de huisarts kunnen vragen?
Klopt maar omdat ik ervan uit ging dat het een simpele keelontsteking was en toen te horen kreeg dat het best een stevige ontsteking was in een soort roes haar verhaal aangehoort en weer weggegaan :8
Alle reacties Link kopieren
Tijdspaarder schreef:
16-01-2018 14:59
Maak je niet teveel zorgen hoor!
Bij mij hebben ze ook eens geprobeerd een keelabces aan te prikken. Dit doen ze met verdoving. Het verdovingsprikje is even vervelend, maar van de rest voel je verder niks. Het is als het goed is met een paar minuutjes gepiept. In mijn geval was de procedure in het ziekenhuis, maar misschien kunnen sommige huisartsen dit zelf. Het is gewoon een kwestie van je mond wijd open doen. Als je het eng vindt, is er vast wel iemand in je omgeving die met je mee wil.

Bij mij bleek er uiteindelijk weinig af te tappen te zijn, en hebben ze er voor gekozen om mijn amandelen weg te halen. Uit de bloedtest bleek ik toen de ziekte van Pfeiffer te hebben, maar dat heb jij vast niet!

Normaal gesproken slaat antibiotica met een paar dagen wel aan. Mocht het niet zo zijn, dan is het vaak iets anders dan een ontsteking, maar daar kan je huisarts je meer over vertellen. Ze geven je alleen antibiotica als ze echt denken dat het een ontsteking is.

Beterschap!
Thx voor je reactie! Las op internet ook verhalen dat een plaatselijke verdoving in de buurt van je keel gevaarlijk is, wat is daarvan dan weer waar? :0
Alle reacties Link kopieren
Antibiotica werkte bij mij niet. Maar dit kwam ook omdat ik (bijna) niet kon slikken.
Ik ben toen doorverwezen naar de KNO-arts. Aangezien ik mijn mond niet verder open kreeg dan een paar millimeter werd er een soort van tang gebruikt om mijn mond open te zetten. Abces werd aangeprikt zonder verdoving en toen afgezogen. Verdoving lijkt me ook vrij zinloos trouwens. Ontstekingen zijn doorgaans lastig te verdoven, plus het is maar 1 prik die gezet moet worden om af te zuigen.
Daarna knapte ik heel snel op. Ik kon weer eten, drinken en praten. Man wat was ik daar ziek van zeg!
...
Alle reacties Link kopieren
De keren dat ik antibiotica nodig had, werkte deze heel snel, dezelfde dag al voelde ik verbetering. Ik heb het onder andere drie keer gehad voor keelontsteking (angina tonsillaris), waar ik vreselijk veel pijn van had en zoooo ziek van was, maar dus echt merkte dat de antibiotica dezelfde dag al begon te werken. Wat een opluchting, je moet er niet aan denken dat bacterieën massaal restistent zijn...
In geval van een abces in je keel hangt het ervan af hoeveel pijn je ervan hebt en hoe snel het slinkt na starten met de antibiotica, of het aangeprikt zou moeten worden. Beterschap en sterkte in elk geval.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
En sterkte :)
...
Alle reacties Link kopieren
Djessy schreef:
16-01-2018 15:28
Antibiotica werkte bij mij niet. Maar dit kwam ook omdat ik (bijna) niet kon slikken.
Ik ben toen doorverwezen naar de KNO-arts. Aangezien ik mijn mond niet verder open kreeg dan een paar millimeter werd er een soort van tang gebruikt om mijn mond open te zetten. Abces werd aangeprikt zonder verdoving en toen afgezogen. Verdoving lijkt me ook vrij zinloos trouwens. Ontstekingen zijn doorgaans lastig te verdoven, plus het is maar 1 prik die gezet moet worden om af te zuigen.
Daarna knapte ik heel snel op. Ik kon weer eten, drinken en praten. Man wat was ik daar ziek van zeg!
Ja daar zeg je wat, voor dit doktersbezoek nog nooit een pil ingeslikt.. maar aangezien de antibiotica zwaar een vooral groot was moest je hem breken of heel inslikken. Met wat sliktetechnieken van internet geleerd hoe je dat doet. Das dus het enige positieve aan het hele gedoe. Ik kan nu eindelijk pillen slikken :D. Trouwens van de meeste mensen gehoord dat je bij de huisarts altijd wat moet overdrijven over de duur van je klachten omdat ze nogal snel zeggen wacht maar even af. Van 4 dagen keelpijn maar even 7 gemaakt ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer antibiotica gekregen voor een zware keelontsteking en binnen een paar uur waren de klachten zo ongeveer gehalveerd dus dat werkte heel snel!
En verder neem ik aan dat je van dat abces zo veel last hebt dat je ten eerste niet zo heel veel last meer zult hebben van het aanprikken (dat kan er dan ook nog wel bij - dat idee...) en ten tweede zul je je erna snel een stuk beter voelen gok ik zo!
Beterschap!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
16-01-2018 15:41
Ik heb een keer antibiotica gekregen voor een zware keelontsteking en binnen een paar uur waren de klachten zo ongeveer gehalveerd dus dat werkte heel snel!
En verder neem ik aan dat je van dat abces zo veel last hebt dat je ten eerste niet zo heel veel last meer zult hebben van het aanprikken (dat kan er dan ook nog wel bij - dat idee...) en ten tweede zul je je erna snel een stuk beter voelen gok ik zo!
Beterschap!
Klopt, voor de pijn naast antibiotica ook difnofelac gekregen, eerste 3 tabletjes werkte nog daarna bijna niet meer. Zonder pijnstilling proberen iets te eten is idd alleen al een gevoel alsof ze met een naald op je abcess prikken dus hoop dat het een beetje te vergelijken is met het gevoel van openmaken :8
Bij mij hebben ze zonder verdoving hem leeggezogen. De KNO-arts. Daarna 5 dagen in het ziekenhuis aan een antibiotica infuus. Paar weken later weer zelfde verhaal. Leeggezogen en infuus voor 5 dagen.
Toen gelijk een afspraak gemaakt om de keelamandelen weg te halen en het abces. Nu nergens meer last van.

Sterkte

Oja verdoving kreeg ik niet. Een ontsteking kan je volgens mij
Ook niet verdoven...
Alle reacties Link kopieren
kylie_ schreef:
16-01-2018 18:58
Ook niet verdoven...
Nee klopt maar daarom heb ik voordat ze ging kijken of ze er uberhaupt pus uit moest halen, antibiotica voor gekregen om die eerste ontsteking weg te halen i guess.
Jamaba schreef:
16-01-2018 15:35
Trouwens van de meeste mensen gehoord dat je bij de huisarts altijd wat moet overdrijven over de duur van je klachten omdat ze nogal snel zeggen wacht maar even af. Van 4 dagen keelpijn maar even 7 gemaakt ;)
Wat raar om dat te doen zeg.

Zelf geen abces gehad maar wel fikse ontsteking en 2 dagen later lag ik op de O.K. Je amandelen eruit laten halen op je 28e is hell! Maar nooit meer keelproblemen gehad, dat was het me dubbel en dwars waard :) Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
shining_star schreef:
16-01-2018 19:34
Wat raar om dat te doen zeg.

Zelf geen abces gehad maar wel fikse ontsteking en 2 dagen later lag ik op de O.K. Je amandelen eruit laten halen op je 28e is hell! Maar nooit meer keelproblemen gehad, dat was het me dubbel en dwars waard :) Beterschap!
Wist al ongeveer wat het was en aangezien ik al vaker mee heb gemaakt dat er niet goed naar gekeken is en het uiteindelijk toch een ontsteking bleek te zijn maar een beetje overdreven om te zorgen dat er goed naar gekeken word en een goede maatregel genomen word. I know dat het niet zo zou moeten maar alleen maar ja knikken heb je ook niet veel aan, het gaat wel om je eigen gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gehad, antibiotica hielp niet, is door KNO arts in ziekenhuis opengemaakt. Zonder verdoving, ik vond het niet fijn, maar het was ook wel weer zo klaar. En dan is die ontzettende pijn meteen weg. Idd moest ik ook nog een paar dagen aan antibiotica in infuus daarna in het ziekenhuis. Toen ik 2 dagen thuis was, was het abces weer terug pfff. Toen weer naar ziekenhuis en meteen tonsillectomie gehad. Inderdaad geen pretje op 'oudere leeftijd', het herstel duurt even, maar het resultaat mag er zijn. In de jaren ervoor vele malen keelontsteking gehad, daarna nooit meer :). Overigens had ik toen ook Pfeiffer bleek later.
Alle reacties Link kopieren
eefje677 schreef:
16-01-2018 20:11
Ik heb het ook gehad, antibiotica hielp niet, is door KNO arts in ziekenhuis opengemaakt. Zonder verdoving, ik vond het niet fijn, maar het was ook wel weer zo klaar. En dan is die ontzettende pijn meteen weg. Idd moest ik ook nog een paar dagen aan antibiotica in infuus daarna in het ziekenhuis. Toen ik 2 dagen thuis was, was het abces weer terug pfff. Toen weer naar ziekenhuis en meteen tonsillectomie gehad. Inderdaad geen pretje op 'oudere leeftijd', het herstel duurt even, maar het resultaat mag er zijn. In de jaren ervoor vele malen keelontsteking gehad, daarna nooit meer :). Overigens had ik toen ook Pfeiffer bleek later.
Heb zelf nog nooit problemen met mijn keel gehad dus denk niet dat gelijk voorstellen om amandelen te knippen :). Vgm moet je dan meerdere keren per jaar last hebben van dit soort dingen :8
Jamaba schreef:
16-01-2018 19:47
Wist al ongeveer wat het was en aangezien ik al vaker mee heb gemaakt dat er niet goed naar gekeken is en het uiteindelijk toch een ontsteking bleek te zijn maar een beetje overdreven om te zorgen dat er goed naar gekeken word en een goede maatregel genomen word. I know dat het niet zo zou moeten maar alleen maar ja knikken heb je ook niet veel aan, het gaat wel om je eigen gezondheid.
Beter zoek je dan een huisarts(praktijk) die dan wel goed kijkt? Of waar je je i.i.g. serieus genomen voelt. Ja je gezondheid is een groot goed..dus ook niet handig om klachten dan maar 'aan te gaan dikken' Als je dat vaker doet ga je toch ook niet meer serieus genomen worden?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag om 14:30 weer naar de dokter voor check en eventuele verdere maatregelen. Kan nu weer redelijk eten en heb nagenoeg geen pijn meer. Ik houd jullie op de hoogte :)
Alle reacties Link kopieren
O, wat fijn dat de pijn al zoveel minder is. Hoe was het bij de arts?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Yella78 schreef:
17-01-2018 17:23
O, wat fijn dat de pijn al zoveel minder is. Hoe was het bij de arts?
Dokter was blij te zien dat het zo goed ging, leek erop dat antibiotica aanslaat en ze was bijna opgelucht dat ze niet hoeft te gaan snijden :p Verder kuur afmaken en ALS HET GOED IS is het dan helemaal weg. Natuurlijk als de paniekdoos die ik ben ben ik pas helemaal gerust gesteld als het helemaal weg is. Antibiotica kuur duurt nog 4 dagen (3 zware pillen per dag) dus denk dat het goed moet komen. Thx voor je interesse en k houd iedereen hier op de hoogte hoe het de komende dagen verder ontwikkeld :)
kylie_ schreef:
16-01-2018 18:57
Bij mij hebben ze zonder verdoving hem leeggezogen. De KNO-arts. Daarna 5 dagen in het ziekenhuis aan een antibiotica infuus. Paar weken later weer zelfde verhaal. Leeggezogen en infuus voor 5 dagen.
Toen gelijk een afspraak gemaakt om de keelamandelen weg te halen en het abces. Nu nergens meer last van.

Sterkte

Oja verdoving kreeg ik niet. Een ontsteking kan je volgens mij
Bij mij bijna precies hetzelfde! alleen maar 1x opgenomen, tweede x was Ik er sneller bij. Paar weken daarna keelamandelen eruit en nu al 6 jaar nergens last van.
anoniem_51326 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 19:44
Reden: autocorrect
0.32% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven